AKDENİZ PARLAMENTER ASAMBLESİ

TBMM TÜRK GRUBU

AKDENİZ  PARLAMENTER  ASAMBLESİ  (APA)

 

DAİMİ KOMİTE TÜZÜK TASLAĞI ¹

 

KURULUŞ  –  OLUŞUM  –  OTURUMLAR

 

MADDE 1

 

            Asamble Ana Tüzüğünün 19, 20 ve 21. maddeleri uyarınca Akdeniz Parlamenter Asamblesi’nin yetki alanına giren her konuda görüş ifade edebileceği muhtelif sayıda Daimi Komite tesis edebilir.

 

            Büro Tüzüğün 4.2 (c) maddesi uyarınca Daimi Komitelerin görev tanımını belirler.

 

MADDE 2

 

1.                 Daimi Komitede Asamble üyeleri en az bir üye ile temsil edilirler.

 

MADDE 3

 

1.         Asamble tarafından Daimi Komitenin çalışmalarını gözlemci olarak izlemek üzere uluslararası örgütlerin temsilcileri ya da uzmanlar davet edilebilir. Birleşmiş Milletler Genel Kurulu tarafından gözlemci statüsü tanınan diğer organların temsilcileri de Büro tarafından gözlemci olarak davet edilebilir.

 

2.         Gözlemciler yalnızca Başkanın izni ile konuşma yapabilirler.

 

MADDE 4

 

            Asamble üyeleri eski parlamenterleri kendi delegasyonlarının onur üyeleri olarak Daimi Komite çalışmalarını izlemek üzere seçebilirler.

 

MADDE 5

 

            Daimi Komitelerin toplantı çağrıları Asamble tarafından alınan ilgili kararları yürürlüğe koyan İcra Sekreteri tarafından Başkan ile istişare ederek hazırlanır.

 

_________________

 

¹           Tüzük Taslağında yer alan hükümlerde “Başkan”, “Başkan Yardımcısı”, “delege”, “temsilci” ve “gözlemci” sözcükleri kullanılmıştır ve burada hem kadınlar hem de erkekler kastedilmektedir.

 

 

 

GÖREV TANIMI

 

Madde 6 (Ana Statü, Md.19; Kural 18)

 

1.         Daimi Komiteler genellikle Asamble gündeminde bulunan konuları görüşür, raporlar ve taslak kararlar hazırlar.

 

2.         Aynı zamanda Daimi Komitelerin Asamble tarafından Asamble gündemine alınan bir konu üzerinde çalışması ve bir rapor hazırlaması istenebilir.

 

GÖREVLİLER

 

MADDE 7

 

1.         Herhangi bir komitede görev yapan bir kişi dört yıllık görev süresini tamamladıktan sonra aynı göreve yeniden seçilemez.

 

2.         Herhangi bir komitede dört yıl görev yapan bir kişinin yeniden aynı görevde çalışabilmesi için iki yıl geçmesi gerekmektedir.

 

MADDE 8

 

1.         Bahis konusu makamların olabildiğince Asamble üyeleri arasında adil bir şekilde dağılımını sağlamak üzere bir parlamentonun üyesi eşzamanlı olarak başkan sıfatı ile birden fazla görevde bulunamaz.

 

MADDE 9

 

2.         Bir Daimi Komite başkanının istifası, parlamento üyeliğinin sona ermesi ya da ölümü halinde, komite yeniden seçim yapıncaya kadar başkanın görevleri Asamble Büro Başkan Yardımcısı tarafından gerçekleştirilir.

 

MADDE 10

 

1.         Başkan, toplantıları açar, geçici olarak tatil eder, komite çalışmalarını yönetir,  tüzük hükümlerine uyulmasını gözler, konuşmacılara çağrıda bulunur, soruların oylanmasını sağlar, oylama sonuçlarını ilan eder ve toplantıları kapatır. Burada belirtilen hususlardaki başkanın kararları kesindir ve tartışılmaksızın kabul edilir.

 

2.         Başkan, burada ifade edilen tüzük hükümlerinde yer almayan hususlarda Akdeniz Parlamenter Asamblesi ve Büro Başkanının görüşünü aldıktan sonra karar verir.

 

RAPORTÖRLER

 

 

MADDE 11

 

1.         Asamble; Sekreterya tarafından toplantıdan önce üyelere gönderilecek olan ve Komitelerde tartışılacak hususlarla ilgili açıklayıcı notla birlikte, taslak karar hazırlayacak olan her Daimi Komiteye birisi Kuzey Akdeniz Grubundan diğeri Güney Grubundan olmak üzere iki raportör tayin eder. Üyeler, Asamblenin açılışından bir hafta öncesine kadar taslak karara ilişkin değişiklik teklifinde bulunabilir.

 

 

GÜNDEM – ÇALIŞMA PROGRAMI – RAPORLAR

 

ideal olarak

MADDE 12

 

            Daimi Komitelerin gündemleri Asamblenin aldığı kararların gereğini yerine getirecek olan İcra Sekreteri tarafından bütün üyeleri iletilir.

 

MADDE 13

 

            Asamblenin bir konu ile ilgili ön çalışma yaparak görüşlerini talep ettiği bir Daimi Komite, başkanının ya da bir üyesinin teklifine istinaden zaman elverdiği ölçüde etkin bir müzakerenin yapılabilmesi için gerekli hazırlıkları yapar.

 

MADDE 14

 

1.         Bir Daimi Komite başkanı gerektiğinde bir taslak hazırlama komitesi oluşturabilir.

 

2.         Taslak hazırlama komitesinin üye sayısı onbirden fazla olamaz. Oluşumunda eşit coğrafi dağılım ile siyasi ve cinsiyet dengesi dikkate alınır. Komite gündemindeki konuyla ilgili raporu ve taslak kararı hazırlayan raportörler taslak hazırlama komitesinin çalışmalarına üye ya da danışman sıfatıyla katılabilir.

 

3.         Bir taslak hazırlama komitesinin üyeleri yalnızca uzun süre toplantılara katılamamaları takdirde yerine söz konusu üyelerin yedekleri katılırlar ve raportörler konuşma hakkına sahiptir.

 

MADDE 15

 

1.         Her Daimi Komitenin başkanı Asamblede kendi komitelerinin raportörü gibi hareket eder.

 

2.         Bahis konusu raportörler komitelerin çalışmaları hakkında azınlık ve çoğunluk görüşlerini dikkate alarak yansız açıklama yapar ve Daimi Komiteye sunulan herhangi bir taslak kararı takdim ederler.

 

DEĞİŞİKLİK

 

MADDE 16

 

            Herhangi bir komisyon üyesi ilgili komide görüşülmekte olan bir taslak karar  ya da önergeye ilişkin değişiklik teklifinde bulunabilir ve tali değişiklik teklifinde de bulunabilir.

 

MADDE 17

 

1.         Değişikli ve tali değişiklik teklifleri doğrudan metin ile ilişkili olmalıdır. Değişiklik ve tali değişiklik teklifleri ilk taslağın kapsam ve niteliğini değiştirmeyen, yalnızca ek, iptal ya da değişiklik öngörmelidir.

 

2.         Başkan değişiklik ya da tali değişiklik tekliflerinin usule uygun olup olmadığına karar verir.

 

MADDE 18

 

1.         Değişiklik teklifleri ilgili oldukları metinden önce görüşülecektir. Değişiklik teklifleri aynı şekilde metinden önce oylanacaktır.

 

2.         Tali değişiklik teklifleri, değişiklik teklifleri ile aynı zamanda görüşülecektir. Tali değişiklik teklifleri, söz konusu değişiklik tekliflerinden önce oylanacaktır.

 

MADDE 19

 

1.         Görülmekte olan metinle ilgili bir taslak karardaki aynı sözcük hakkında verilmiş iki ya da daha fazla sayıda verilmiş değişiklik teklifleri diğer tekliflerden önce oylanır.               

 

2.         İki ya da daha fazla sayıdaki aynı sözcükle ilgili değişiklik tekliflerini birbirini dışlıyorsa, birincisinin kabul edilmesiyle sonraki değişiklik teklifi/teklifleri reddedilir. İlk değişiklik teklifi reddedildiği takdirde, sıradaki teklif oylanır ve daha sonraki teklife aynı işlem uygulanır.

 

3.         Öncelik konusunda bir tereddüt varsa, bu konuda Başkan karar verir.

 

 

MADDE 20

 

            Başkan aksine bir karar verdikçe, bir değişiklik teklifinin görüşülmesi sırasında yalnızca teklif sahibi ve karşı düşünce sahibi bir üye ve gerekiyorsa, Daimi Komite Raportörü  konuşma yapabilir.

 

 

KONUŞMA HAKKI – SIRA – USULE İLİŞKİN ÖNERGELER

 

MADDE 21

 

            Komitenin hiçbir üyesi Başkanın izni olmadan konuşma yapamaz.

 

MADDE 22

 

1.         Üyeler, Başkan aksine bir karar almadıkça kaydedildiği sırada konuşurlar.

 

2.         Konuşmacıların sözlerine yalnızca diğer konuşmacılar tarafından usul itirazı (point of order) ile müdahale edilebilir. Bu müdahale Başkanın onayı ile yapılarak diğer üyelerin açıklama yapma talebinde olduğu gibi söz hakkı verilir.

 

3.         Başkan, hemen diğer usul itirazlarında herhangi bir tartışma yapmaksızın tüzük hükümlerini uygular.

 

MADDE 23

 

            Daimi Komite, Başkanın teklifi ya da üyelerinden herhangi birisinin talebine istinaden her delegasyona tanınan konuşma süresini ve/veya gündemdeki belirli bir konunun görüşülmesi sırasında temsilcilerin konuşma sayılarına kısıtlama getirebilir. 

 

MADDE 24

 

            Başkan, konuşmacı görüşülmekte olan konu dışına çıktığı ya da hakaret içen bir dille önyargılı olarak konuştuğu takdirde konuşmacıyı usule uygun davranmaya davet eder. Başkan, gerekli görürse, konuşma iznini geri alabilir ve itiraza yol açan sözleri tutanaktan çıkartabilir.

 

MADDE 25

 

            Başkan derhal, toplantı sırasında meydana gelebilecek herhangisi bir olayın gereğini yapar. Başkan, gerektiği takdirde, Komite görüşmelerin yeniden normal bir şekilde yürütülebilmesinin temini için her türlü önlemi alır.

 

MADDE 26

 

1.         Konuşma önceliği aşağıda belirtilen hususlarda teklifte bulunmak üzere konuşma yapmak isteyen üyelere verilir:

            (a)       Görüşmelerin süresiz olarak ertelenmesi

            (b)       Görüşmenin ertelenmesi

            (c)       Konuşmacı listesinin kapatılması

            (d)       Toplantının kapatılması ya da ertelenmesi

            (e)       Toplantının idaresine ilişkin herhangi bir önerge

 

2.         Usule ilişkin önergeler bağımsız konulardaki önergelere göre önceliğe sahiptir. Bağımsız konulardaki önergeler, usule ilişkin önergeler görüşülürken geçici olarak ertelenir.

 

3.         Önergeyi veren, görüşülmekte olan konunun esasına girmeksizin kısa bir açıklama yapar.

 

4.         Usule ilişkin önergelerin görüşülmesinde, Komite karar verdikten sonra yalnızca önerge sahibi ve aleyhteki bir temsilci dinlenir.

 

5.         Daimi Komitenin inceleme ve rapor hazırlamak üzere görevlendirildiği konularda süresiz ertelemeye ilişkin hiçbir önerge kabul edilmez.

 

MADDE 27

 

            Daimi Komite toplantıları açık yapılır. Toplantılar, Komite çoğunluk oyu ile aksine bir karar aldığı takdirde gizli yapılır.

 

 

OYLAMA – TOPLANTI KARAR YETER SAYISI – ÇOĞUNLUK

 

MADDE 28

 

1.         Oy hakkı asil üyeler tarafından ya da asil üyeler olmadığı zaman yedek üyeler tarafından kullanılır.

 

2.         Başkanlığın ilave ya da sonucu belirleyici oy hakkı yoktur. Başkanın oy hakkı başkanın yedeği tarafından kullanılabilir. Başkan, yedeği odada bulunmadığı takdirde oy kullanabilir.

 

MADDE 29

 

 1.        Daimi Komite kararları, Madde 7’de belirtilen hükümlere uygun olarak yapılan seçimler hariç olmak üzere el kaldırarak ya da ad okunarak oylama yoluyla alınır.

 

2.         Başkan, oylama söz konusu olduğunda kullanılacak yöntem hakkında karar verir.

 

3.         Gizli oylama sonuçları, Daimi Komite Başkanının teklifine istinaden Komite tarafından belirlenen iki oy saymanı tarafından belirlenir.

 

MADDE 30

 

            Daimi Komite, değişiklikle ilgili özel şartlara (Madde 19) ve usule ilişkin önergelere (Madde 27) göre sunulan sıradaki teklifleri oylar. Daimi Komite, kullanılan her oydan sonra daha sonraki teklifin oylanıp oylanamayacağı hakkında karar verebilir.

 

MADDE 31

 

1.         Herhangi bir üye, Daimi Komiteye sunulan bir metnin bölümlerinin ya da her paragrafının oylanmasını talep edebilir.

 

2.         Bu önergeye ayırımla ilgili herhangi bir itiraz olursa, bu istem hiç tartışılmaksızın oylanır.

 

2.                 Ayırımla ilgili teklif benimsendiği takdirde, bölünmüş metnin bütününün farklı bölümleri ya da paragrafları ayrı ayrı oylanır. Kabul edilen bölümler ya da paragraflar daha sonra bir bütün olarak oylanır. Ancak, metnin bütün paragrafları reddedilmişse, metnin tamamı reddedilmiş sayılır.

 

MADDE 32

 

1.         Hiç kimse oylama başladıktan sonra yapılmakta olan oylamanın usul bakımından açıklık kazandırılması talebi dışında oylamayı durduramaz.

 

2.         Başkan, oylama yapıldıktan sonra kendi oyları hakkında kısa bir açıklamada bulunmak isteyen üyelere söz verebilir.

 

3.         Değişiklikler ve usule ilişkin önergeler hakkında oyun rengine ilişkin herhangi bir açıklama yapılması kabul edilmez.

 

MADDE 33

 

1.         Bir Daimi Komite mevcut üye sayısı ne olursa olsun toplanır ve istişarede bulunur. Ancak, bir oylama yapılacaksa, yalnızca Asamblede bulunan üyelerin en az yarısının Komitede temsil edilmesi gerekmektedir. Asamblenin her oturumunda İcra Sekreteri toplantı yeter sayısının olduğunu ya da olmadığını belirler.

 

2.         Başkan, karar yeter sayısının mevcudiyetini doğrulamaksızın ve/veya Daimi Komitenin bir üyesi tarafından herhangi bir talepte bulunulmadığı takdirde, oylamadan önce mevcut ya da orada bulunan üye sayısı ne olursa olsun karar yeter sayısının mevcut olduğu ve bir Daimi Komite tarafından yapılan oylama geçerli sayılır.

 

3.         Oylamadan önce karar yeter sayısının olduğu kaydedildiğinde orada bulunarak katılan üyelerin sayısı ne olursa olsun oylama geçerli sayılır.

 

MADDE 34

 

1.         Kararlar, burada Madde 7.2’de belirtilen hükümler hariç, kullanılan oy çokluğuna göre alınır.

2.         Kullanılan oyların sayımında yalnızca olumlu ve olumsuz oylar dikkate alınır.

 

3.         Oylar eşit bir şekilde ayrılmışsa, görüşülmekte olan teklif kabul edilmemiş sayılır.

 

SEKRETERYA

 

MADDE 35

 

1.         Başkana İcra Sekreteri ya da İcra Sekreterini temsil eden bir kişi Daimi Komite çalışmalarının yönetilmesinde yardımcı olur.

 

2.         Başkan, İcra Sekreterini ya da İcra Sekreterini temsil eden kişiyi görüşülmekte olan herhangi bir konuda konuşma yapmak üzere davet edebilir.

 

MADDE 36

 

1.         Sekreterya dokümanları, raporları ve taslak kararları alır ve bunları İngilizce ve Fransızca olarak dağıtımını yapar. Sekreterya görüşmelerin söz konusu iki dile ek olarak Arapça anında çevirilerinin yapılmasını sağlar.

 

2.         Sekreterya, Daimi Komitenin daha sonraki ilk toplantısının açılışında onayına sunulmak üzere bütün üyelere dağıtılacak olan toplantının geçici özet kayıtlarını hazırlar.

 

TÜZÜK  MADDELERİNİN  KABULÜ  VE  DEĞİŞTİRİLMESİ

 

MADDE 37

 

1.         Büro, Daimi Komite Tüzük maddelerini kabul eder ve değiştirir.

 

2.         Daimi Komite Tüzük maddelerinin değiştirilmesini yönelik teklifler yazılı olarak hazırlanır ve Asamblenin bir sonraki toplantısından en az üç ay önce Sekreteryaya gönderilir. Sekreterya, bu tür teklifleri bütün üyelere iletir. Sekreterya, herhangi bir teklife ilişkin tali değişiklik tekliflerini Asamble genel kurul toplantısından en az bir ay önce bütün üyelere iletir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MA/27.11.2006

Asamble HakkındaSekreteryaTürk GrubuTemel BelgelerBasınBağlantılarİletişimFotoğraflar