DÖNEM: 23                           CİLT: 1          YASAMA YILI: 1

 

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ

TUTANAK DERGİSİ

 

 

3’üncü Birleşim

10 Ağustos 2007 Cuma

 

 

İ Ç İ N D E K İ L E R

                                                                                                                                                Say­fa    

 I.- GE­ÇEN TU­TA­NAK ÖZE­Tİ

II.- BAŞ­KAN­LI­ĞIN GE­NEL KU­RU­LA SU­NUŞ­LA­RI

A) TEZ­KE­RE­LER VE ÖNER­GE­LER

1.- Ba­yın­dır­lık ve İskân Ba­ka­nı Fa­ruk Na­fız Öza­k’­ın, Al­man­ya­’­ya yap­tı­ğı resmî zi­ya­re­te ka­tıl­ma­sı uy­gun gö­rü­len mil­let­ve­kil­le­ri­ne iliş­kin Baş­ba­kan­lık tez­ke­re­si (3/3)

2.- Ulaş­tır­ma Ba­ka­nı İsmet Yıl­ma­z’­ın, İsve­ç’­e yap­tı­ğı resmî zi­ya­re­te ka­tıl­ma­sı uy­gun gö­rü­len mil­let­ve­kil­le­ri­ne iliş­kin Baş­ba­kan­lık tez­ke­re­si (3/4)

3.- Sağ­lık Ba­ka­nı Re­cep Ak­da­ğ’­ın, Su­u­di Ara­bis­ta­n’­a yap­tı­ğı resmî zi­ya­re­te ka­tıl­ma­sı uy­gun gö­rü­len mil­let­ve­kil­le­ri­ne iliş­kin Baş­ba­kan­lık tez­ke­re­si (3/5)

4.- Ener­ji ve Ta­bii Kay­nak­lar Ba­ka­nı M. Hil­mi Gü­le­r’­in, Türk­me­nis­tan ve Ka­za­kis­ta­n’­a yap­tı­ğı resmî zi­ya­re­te ka­tıl­ma­sı uy­gun gö­rü­len mil­let­ve­kil­le­ri­ne iliş­kin Baş­ba­kan­lık tez­ke­re­si (3/6)

II­I.- ÖNE­Rİ­LER

A) DA­NIŞ­MA KU­RU­LU ÖNE­Rİ­LE­Rİ

1.- TBMM Baş­kan­lık Di­va­nı­nın üye sa­yı­sı ile si­ya­si par­ti grup­la­rı­na ay­rı­la­cak gö­rev yer­le­ri­ne ve ko­mis­yon­la­rın üye sa­yı­la­rı ile si­ya­si par­ti grup­la­rı­nın da­ğı­lı­mı­na iliş­kin Da­nış­ma Ku­ru­lu öne­ri­si

2.- Ge­nel Ku­ru­lun ça­lış­ma gün­le­ri ile Cum­hur­baş­ka­nı se­çi­mi için ya­pı­la­cak oy­la­ma­la­rın gün ve sa­at­le­ri­ne iliş­kin Da­nış­ma Ku­ru­lu öne­ri­si

IV.- SE­ÇİM­LER

1.- Baş­kan­lık Di­va­nı üye­lik­le­ri­ne se­çim


I. - GE­ÇEN TU­TA­NAK ÖZE­Tİ

TBMM Ge­nel Ku­ru­lu sa­at 15.00’te top­lan­dı.

İstan­bul Mil­let­ve­ki­li Ha­ya­ti Ya­zı­cı ant iç­ti.

Re­cep Tay­yip Er­do­ğan baş­kan­lı­ğın­da­ki Ba­kan­lar Ku­ru­lu­nun is­ti­fa­sı­nın ka­bu­lü­ne; ye­ni bir hükûmet ku­ru­lun­ca­ya ka­dar Ba­kan­lar Ku­ru­lu­nun gö­re­vi­ne de­vam et­me­si­nin ri­ca edil­di­ği­ne;

Ba­kan­lar Ku­ru­lu­nun ye­ni­den ku­rul­ma­sı için İstan­bul Mil­let­ve­ki­li ve Ada­let ve Kal­kın­ma Par­ti­si Ge­nel Baş­ka­nı Re­cep Tay­yip Er­do­ğa­n’­ın gö­rev­len­di­ril­di­ği­ne; se­çi­le­cek ba­kan­la­rın atan­ma­la­rı ya­pıl­dık­tan son­ra, Ba­kan­lar Ku­ru­lu lis­te­si­nin ay­rı­ca gön­de­ri­le­ce­ği­ne;

İliş­kin Cum­hur­baş­kan­lı­ğı tez­ke­re­le­ri Ge­nel Ku­ru­lun bil­gi­si­ne su­nul­du.

Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­ka­nı se­çi­mi­nin bu bir­le­şim­de ya­pıl­ma­sı­na ve ça­lış­ma sü­re­si dol­du­ğu tak­dir­de Baş­kan se­çi­lin­ce­ye ka­dar ça­lış­ma sü­re­si­nin uza­tıl­ma­sı­na; Ge­nel Ku­ru­lun 10 Ağus­tos 2007 Cu­ma gü­nü sa­at 15.00’te top­lan­ma­sı­nın Ge­nel Ku­ru­lun ona­yı­na su­nul­ma­sı­na iliş­kin Da­nış­ma Ku­ru­lu öne­ri­si, ya­pı­lan gö­rüş­me­ler­den son­ra, ka­bul edil­di.

TBMM Baş­ka­nı se­çil­me­si için ya­pı­lan bi­rin­ci tur oy­la­ma so­nu­cun­da, Zon­gul­dak Mil­let­ve­ki­li Kök­sal Top­ta­n’­ın 450 oy­la TBMM Baş­ka­nı se­çil­di­ği açık­lan­dı.

TBMM Baş­ka­nı Kök­sal Top­tan, Baş­kan se­çil­me­si do­la­yı­sıy­la bir te­şek­kür ko­nuş­ma­sı yap­tı.

Alı­nan ka­rar ge­re­ğin­ce, 10 Ağus­tos 2007 Cu­ma gü­nü sa­at 15.00’te top­lan­mak üze­re, bir­le­şi­me 16.28’de son ve­ril­di.

Şük­rü Mus­ta­fa ELEK­DAĞ

 

 

Ge­çi­ci Baş­kan

 

 

 

Di­lek YÜK­SEL

Öz­lem PİL­TA­NOĞ­LU TÜR­KÖ­NE

 

To­kat

İstan­bul

 

Ge­çi­ci Kâtip Üye

Ge­çi­ci Kâtip Üye

 


10 Ağus­tos 2007 Cu­ma

Bİ­RİN­Cİ OTU­RUM

Açıl­ma Sa­a­ti: 15.00

BAŞ­KAN: Kök­sal TOP­TAN

KÂTİP ÜYE­LER: Ge­çi­ci Kâtip Üye Di­lek YÜK­SEL (To­kat),

Ge­çi­ci Kâtip Üye Öz­lem PİL­TA­NOĞ­LU TÜR­KÖ­NE (İstan­bul)

BAŞ­KAN – Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si­nin 3’ün­cü Bir­le­şi­mi­ni açı­yo­rum.

Top­lan­tı ye­ter sa­yı­mız var­dır, gün­de­me ge­çi­yo­ruz.

Baş­kan­lı­ğın Ge­nel Ku­ru­la su­nuş­la­rı var­dır.

Ana­ya­sa­’­nın 82’nci mad­de­si­ne gö­re ve­ril­miş tez­ke­re­le­ri ay­rı ay­rı oku­tup oy­la­rı­nı­za su­na­ca­ğım:

II.- BAŞ­KAN­LI­ĞIN GE­NEL KU­RU­LA SU­NUŞ­LA­RI

A) TEZ­KE­RE­LER VE ÖNER­GE­LER

1.- Ba­yın­dır­lık ve İskân Ba­ka­nı Fa­ruk Na­fız Öza­k’­ın, Al­man­ya­’­ya yap­tı­ğı resmî zi­ya­re­te ka­tıl­ma­sı uy­gun gö­rü­len mil­let­ve­kil­le­ri­ne iliş­kin Baş­ba­kan­lık tez­ke­re­si (3/3)

                                                                                                                   29.6.2007 

Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lı­ğı­na

Ba­yın­dır­lık ve İskân Ba­ka­nı Fa­ruk Na­fız Öza­k’­ın, Kent­sel Ge­li­şim ve Böl­ge­sel Uyum baş­lık­lı Gay­ri­resmî Ba­kan­lar Top­lan­tı­sı­na ka­tıl­mak üze­re bir he­yet­le bir­lik­te 23-25 Ma­yıs 2007 ta­rih­le­rin­de Al­man­ya­’­ya yap­tı­ğı res­mi zi­ya­re­te, ek­li lis­te­de ad­la­rı ya­zı­lı mil­let­ve­kil­le­ri­nin de iş­ti­rak et­me­si uy­gun gö­rül­müş ve bu ko­nu­da­ki Ba­kan­lar Ku­ru­lu Ka­ra­rı­nın su­re­ti ili­şik­te gön­de­ril­miş­tir.

Ana­ya­sa­nın 82 nci mad­de­si­ne gö­re ge­re­ği­ni arz ede­rim.

                                                                                                         Re­cep Tay­yip Er­do­ğan

                                                                                                                    Baş­ba­kan

Lis­te

Ay­han Zey­nep TE­KİN BÖ­RÜ    Ada­na Mil­let­ve­ki­li

 

Ze­ki ER­GE­ZEN

                       Bit­lis Mil­let­ve­ki­li

Mus­ta­fa DE­MİR

                      Sam­sun Mil­let­ve­ki­li

BAŞ­KAN – Tez­ke­re­yi oy­la­rı­nı­za su­nu­yo­rum: Ka­bul eden­le­r… Et­me­yen­le­r… Ka­bul edil­miş­tir.

KA­MER GENÇ (Tun­ce­li) – Sa­yın Baş­kan bu ko­nu­da bir şey söy­le­ye­bi­lir mi­yim efen­dim?

BAŞ­KAN – Sa­yın Gen­ç…

KA­MER GENÇ (Tun­ce­li) – Şim­di efen­dim, geç­miş­te, ma­a­le­sef sa­yın ba­kan­lar ken­di­le­ri­ne yan­daş olan mil­let­ve­kil­le­ri­ni dev­le­tin ke­se­sin­den dış ge­zi­le­re gö­tü­re­rek dev­le­ti bü­yük za­ra­ra uğ­ra­tı­yor­lar. Bun­dan son­ra, ba­kan­lar yurt dı­şı ge­zi­le­ri­ne gi­der­ken ken­di yan­daş­la­rı­nı gö­tür­me­sin­ler.

Sa­yın Ge­nel Ku­ru­lun bil­gi­si­ne arz edi­yo­rum. (CHP ve MHP sı­ra­la­rın­dan al­kış­lar)

BAŞ­KAN – İyi di­lek­le­ri­ni­zi sa­yın ba­kan­lar ya­hut ye­ni ba­kan­lar dik­ka­te ala­cak­lar­dır uma­rım.

İkin­ci tez­ke­re­yi oku­tu­yo­rum:

2.- Ulaş­tır­ma Ba­ka­nı İsmet Yıl­ma­z’­ın, İsve­ç’­e yap­tı­ğı resmî zi­ya­re­te ka­tıl­ma­sı uy­gun gö­rü­len mil­let­ve­kil­le­ri­ne iliş­kin Baş­ba­kan­lık tez­ke­re­si (3/4)

                                                                                                                    6/7/2007

Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lı­ğı­na

Ulaş­tır­ma Ba­ka­nı İsmet Yıl­ma­z’­ın gö­rüş­me­ler­de bu­lun­mak  üze­re 28-29 Ma­yıs 2007 ta­rih­le­rin­de İsve­ç’­e yap­tı­ğı res­mi zi­ya­re­te, İstan­bul Mil­let­ve­ki­li Bi­na­li Yıl­dı­rı­m’­ın da iş­ti­rak et­me­si uy­gun gö­rül­müş ve bu ko­nu­da­ki Ba­kan­lar Ku­ru­lu Ka­ra­rı­nın su­re­ti ili­şik­te gön­de­ril­miş­tir.

Ana­ya­sa­nın 82’nci mad­de­si­ne gö­re ge­re­ği­ni arz ede­rim.

                                                                                                         Re­cep Tay­yip Er­do­ğan

                                                                                                                    Baş­ba­kan

BAŞ­KAN – Tez­ke­re­yi oy­la­rı­nı­za su­nu­yo­rum: Ka­bul eden­le­r… Et­me­yen­le­r… Ka­bul edil­miş­tir.

Di­ğer tez­ke­re­yi oku­tu­yo­rum ar­ka­daş­lar:

3.- Sağ­lık Ba­ka­nı Re­cep Ak­da­ğ’­ın, Su­u­di Ara­bis­ta­n’­a yap­tı­ğı resmî zi­ya­re­te ka­tıl­ma­sı uy­gun gö­rü­len mil­let­ve­kil­le­ri­ne iliş­kin Baş­ba­kan­lık tez­ke­re­si (3/5)

                                                                                                                   20/7/2007

Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lı­ğı­na

Sağ­lık Ba­ka­nı Prof. Dr. Re­cep Ak­da­ğ’­ın, gö­rüş­me­ler­de bu­lun­mak üze­re bir he­yet­le bir­lik­te 17-21 Ha­zi­ran 2007 ta­rih­le­rin­de Su­u­di Ara­bis­ta­n’­a yap­tı­ğı res­mi zi­ya­re­te, ek­li lis­te­de ad­la­rı ya­zı­lı mil­let­ve­kil­le­ri­nin de iş­ti­rak et­me­si uy­gun gö­rül­müş ve bu ko­nu­da­ki Ba­kan­lar Ku­ru­lu Ka­ra­rı­nın su­re­ti ili­şik­te gön­de­ril­miş­tir.

Ana­ya­sa­nın 82’nci mad­de­si­ne gö­re ge­re­ği­ni arz ede­rim.

                                                                                                         Re­cep Tay­yip Er­do­ğan

                                                                                                                    Baş­ba­kan

                                            Lis­te

Ta­ner Yıl­dız          Kay­se­ri Mil­let­ve­ki­li                                                             

Cev­det Er­döl         Trab­zon Mil­let­ve­ki­li                                                            

BAŞ­KAN – Tez­ke­re­yi oy­la­rı­nı­za su­nu­yo­rum: Ka­bul eden­le­r… Et­me­yen­le­r… Ka­bul edil­miş­tir.

Di­ğer tez­ke­re­yi oku­tu­yo­rum:

4.- Ener­ji ve Ta­bii Kay­nak­lar Ba­ka­nı M. Hil­mi Gü­le­r’­in, Türk­me­nis­tan ve Ka­za­kis­ta­n’­a yap­tı­ğı resmî zi­ya­re­te ka­tıl­ma­sı uy­gun gö­rü­len mil­let­ve­kil­le­ri­ne iliş­kin Baş­ba­kan­lık tez­ke­re­si (3/6)

                                                                                                                    1/8/2007

Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lı­ğı­na

Ener­ji ve Ta­bii Kay­nak­lar Ba­ka­nı Dr. M. Hil­mi Gü­le­r’­in, va­ki da­vet­le­re ica­bet­le, gö­rüş­me­ler­de bu­lun­mak üze­re, bir he­yet­le bir­lik­te 10-12 Ha­zi­ran 2007 ta­rih­le­rin­de Türk­me­nis­ta­n’­a, 13-14 Ha­zi­ran 2007 ta­rih­le­rin­de Ka­za­kis­ta­n’­a yap­tı­ğı res­mi zi­ya­re­te, İstan­bul Mil­let­ve­ki­li İrfan Gün­dü­z’­ün ka­tıl­ma­sı uy­gun gö­rül­müş ve bu ko­nu­da­ki Ba­kan­lar Ku­ru­lu Ka­ra­rı­nın su­re­ti ili­şik­te gön­de­ril­miş­tir.

Ana­ya­sa­nın 82’nci mad­de­si­ne gö­re ge­re­ği­ni arz ede­rim.

                                                                                                         Re­cep Tay­yip Er­do­ğan

                                                                                                                    Baş­ba­kan

BAŞ­KAN – Tez­ke­re­yi oy­la­rı­nı­za su­nu­yo­rum: Ka­bul eden­le­r… Et­me­yen­le­r… Ka­bul edil­miş­tir.

De­ğer­li ar­ka­daş­la­rım, Da­nış­ma Ku­ru­lu­nun bir öne­ri­si var­dır; ön­ce oku­tup iş­le­me ala­ca­ğım, son­ra da oy­la­rı­nı­za su­na­ca­ğım.

Bu­yu­run:

II­I.- ÖNE­Rİ­LER

A) DA­NIŞ­MA KU­RU­LU ÖNE­Rİ­LE­Rİ

1.- TBMM Baş­kan­lık Di­va­nı­nın üye sa­yı­sı ile si­ya­si par­ti grup­la­rı­na ay­rı­la­cak gö­rev yer­le­ri­ne ve ko­mis­yon­la­rın üye sa­yı­la­rı ile si­ya­si par­ti grup­la­rı­nın da­ğı­lı­mı­na iliş­kin Da­nış­ma Ku­ru­lu öne­ri­si

Da­nış­ma Ku­ru­lu Öne­ri­si

No: 2                                                                                                    Ta­ri­hi: 10.08.2007

Da­nış­ma Ku­ru­lu­nun 09.08.2007 Per­şem­be gü­nü yap­tı­ğı top­lan­tı­da, aşa­ğı­da­ki öne­ri­le­rin Ge­nel Ku­ru­lun ona­yı­na su­nul­ma­sı uy­gun gö­rül­müş­tür.

                                                                                                                          

Kök­sal Top­tan

 

 

 

 

Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si

 

 

Baş­ka­nı

 

Sa­dul­lah Er­gin

Ali To­puz

 

AK Par­ti Gru­bu Baş­kan­ve­ki­li

CHP Gru­bu Tem­sil­ci­si

 

Ok­tay Vu­ral

Sır­rı Sa­kık

 

MHP Gru­bu Baş­kan­ve­ki­li

DTP Gru­bu Tem­sil­ci­si

Öne­ri­ler:

1. Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lık Di­va­nı­nın Baş­kan da­hil 17 üye­den ku­rul­ma­sı ve gö­rev yer­le­ri da­ğı­lı­mı­nın; Ada­let ve Kal­kın­ma Par­ti­si Gru­bu­na 2 Baş­kan­ve­ki­li, 5 Ka­tip Üye, 3 İda­re Ami­ri; Cum­hu­ri­yet Halk Par­ti­si Gru­bu­na 1 Baş­kan­ve­ki­li, 1 Ka­tip Üye, 1 İda­re Ami­ri; Mil­li­yet­çi Ha­re­ket Par­ti­si Gru­bu­na 1 Baş­kan­ve­ki­li, 1 Ka­tip Üye; De­mok­ra­tik Top­lum Par­ti­si Gru­bu­na 1 İda­re Ami­ri şek­lin­de ol­ma­sı,

2. Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si ko­mis­yon­la­rın­dan; Di­lek­çe Ko­mis­yo­nu­nun 16 üye­den, Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu­nun Ana­ya­sa ge­re­ği 40 üye­den, Ka­mu İkti­sa­di Te­şeb­büs­le­ri Ko­mis­yo­nu­nun 3346 sa­yı­lı Ka­nun ge­re­ği 35 üye­den, İnsan Hak­la­rı­nı İnce­le­me Ko­mis­yo­nu ile Av­ru­pa Bir­li­ği Uyum Ko­mis­yon­la­rı­nın 23’er üye­den, di­ğer ko­mis­yon­la­rın 25’er üye­den ku­rul­ma­sı ve ko­mis­yon üye­lik­le­ri­nin si­ya­si par­ti grup­la­rı­na da­ğı­lı­mı­nın ili­şik lis­te­de­ki şekil­de ol­ma­sı,

Öne­ril­miş­tir.

Ko­mis­yon Üye­lik­le­ri­nin Si­ya­si Par­ti

Grup­la­rı ve Ba­ğım­sız­la­ra Da­ğı­lım Lis­te­si

Ko­mis­yon­lar                         Ko­mis­yo­nun                  Si­ya­si Par­ti Grup­la­rı­na Dü­şen Üye­lik

                                        Üye Sa­yı­sı              AK Par­ti     CHP    MHP       DTP      Ba­ğım­sız

 

Ana­ya­sa Ko­mis­yo­nu

25

16

5

3

1

 

Ada­let Ko­mis­yo­nu

25

16

5

3

1

 

Millî Sa­vun­ma Ko­mis­yo­nu

25

16

5

3

1

 

İçiş­le­ri Ko­mis­yo­nu

25

16

5

3

1

 

Dı­şiş­le­ri Ko­mis­yo­nu

25

16

5

3

1

 

Millî Eği­tim, Kül­tür, Genç­lik 

 

 

 

 

 

 

ve Spor Ko­mis­yo­nu

25

16

5

3

1

 

Ba­yın­dır­lık, İmar, Ulaş­tır­ma ve

 

 

 

 

 

 

Tu­rizm Ko­mis­yo­nu

25

16

5

3

1

 

Çev­re Ko­mis­yo­nu

25

16

5

3

1

 

Sağ­lık, Ai­le, Ça­lış­ma ve

 

 

 

 

 

 

Sos­yal İş­ler Ko­mis­yo­nu

25

16

5

3

1

 

Ta­rım, Or­man ve Köy İş­leri

 

 

 

 

 

 

Ko­mis­yo­nu

25

16

5

3

1

 

Sa­na­yi,Ti­ca­ret, Ener­ji, Ta­bii

 

 

 

 

 

 

Kay­nak­lar, Bil­gi ve Tek­no­lo­ji

 

 

 

 

 

 

Ko­mis­yo­nu

25

16

5

3

1

 

Di­lek­çe Ko­mis­yo­nu

16

10

3

2

1

 

Plan ve Büt­çe Ko­mis­yo­nu

40

25

7

5

2

1

Ka­mu İkti­sa­di Te­şeb­büs­le­ri

 

 

 

 

 

 

Ko­mis­yo­nu

35

22

6

5

1

1

İnsan Hak­la­rı­nı İnce­le­me

 

 

 

 

 

 

Ko­mis­yo­nu

23

14

4

3

1

1

AB Uyum Ko­mis­yo­nu

23

14

4

3

1

1

BAŞ­KAN – De­ğer­li ar­ka­daş­la­rım, Da­nış­ma Ku­ru­lu­…

KA­MER GENÇ (Tun­ce­li) – Bu öne­ri­nin le­hin­de söz is­ti­yo­rum.

BAŞ­KAN – Da­nış­ma Ku­ru­lu öne­ri­si le­hin­de, Sa­yın Ka­mer Genç, bu­yu­ru­nuz efen­dim.

Sü­re­niz on da­ki­ka­dır Sa­yın Genç.

KA­MER GENÇ (Tun­ce­li) – Sa­yın Baş­kan, de­ğer­li üye­ler; he­pi­ni­zi say­gıy­la se­lam­lı­yo­rum. Sa­yın Baş­ka­na da se­çil­di­ği için ba­şa­rı­lar di­li­yo­rum. Ger­çek­ten, Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si­nin Baş­ka­nı ola­rak ken­di­si­nin se­çil­me­sin­den do­la­yı Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si bü­yük bir ra­hat­lık için­de ken­di­si­ni his­set­miş­tir.

Be­nim bu öne­ri­nin le­hin­de söz al­ma­mın ne­de­ni: Ge­çen dö­nem bu Mec­lis­te ya­pı­lan çok bü­yük bir ha­ta var­dı. Bi­li­yor­su­nuz, İç Tü­zü­k’­ün 11’in­ci mad­de­sin­de di­yor ki: Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lık Di­va­nı te­şek­kü­lün­de par­ti­le­re oy ora­nın­da da­ğı­tım ya­pı­lır. Bi­li­yor­su­nuz, Mec­lis­te en önem­li gö­rev­ler­den bi­ri­si Baş­kan Ve­kil­li­ği gö­re­vi­dir. Baş­kan, Baş­kan Ve­kil­li­ği çok önem­li bir gö­rev­dir ve Mec­li­si yö­ne­ten, özel­lik­le mil­let­ve­ki­li­nin Ge­nel Ku­rul­da ça­lış­ma­sın­da en et­ki­li ro­lü oy­na­yan Baş­kan Ve­ki­li­dir, on­lar ek­se­ri­yet­le kür­sü­ye çı­kı­yor­lar.

Ge­çen dö­nem, ma­a­le­sef, bu Baş­kan Ve­kil­lik­le­ri­nin da­ğı­tıl­ma­sın­da çok bü­yük bir hak­sız­lık ya­pıl­dı. Şim­di, İç Tü­zü­k’­ün 11’in­ci mad­de­sin­de di­yor ki: Baş­kan Ve­kil­le­ri 4 ki­şi­den olu­şur, bu­nun iki­si salt ço­ğun­lu­ğu sağ­la­yan par­ti­ye ve­ri­lir. Bu­nun an­la­mı şudur: Salt ço­ğun­lu­ğu sağ­la­yan par­ti­ye yal­nız 2 ki­şi ve­re­cek­si­niz, öte­ki­ler de hep al­dık­la­rı oya gö­re da­ğı­tı­lır.

Şim­di, ge­çen dö­nem Baş­kan­lık Di­va­nı usu­lü­ne gö­re oluş­tu­rul­ma­yın­ca, usu­lü­ne gö­re oluş­tu­rul­ma­mış bir Baş­kan­lık Di­va­nı­nın çı­kar­dı­ğı ya­sa­lar da ip­ta­le bi­le mahkûmdur, çün­kü usu­lü­ne gö­re oluş­tu­rul­ma­mış bir Baş­kan­lık Di­va­nı­nın yap­tı­ğı ta­sar­ruf­lar da usul­süz olur. Bu, hu­ku­kun ge­nel il­ke­si­dir.

Şim­di, ge­çen dö­nem AKP 3 ta­ne Baş­kan Ve­ki­li­ni al­dı, bir de Baş­kan ken­di­le­rin­dey­di, 4. Öte ta­raf­ta, ana mu­ha­le­fet par­ti­si­nin ga­li­ba baş­ta 180 ve­ya 176 ci­va­rın­da mil­let­ve­ki­li var­dı. Hâlbu­ki o Baş­kan Ve­kil­le­ri­nin 2’si­nin AK­P’­den ol­ma­sı la­zım­dı, 2’si­nin mu­ha­le­fet par­ti­sin­den ol­ma­sı la­zım­dı. Eğer, ma­te­ma­tik bi­len ar­ka­daş­la­rı­mız var­sa bun­la­rı iyi he­sap­la­ma­sı la­zım. Ama ma­a­le­sef, o öy­le sür­dü­rül­dü git­ti. Za­ten, baş­lan­gıç­ta, yi­ne, bu­gün­kü ik­ti­dar par­ti­si 3 ta­ne Baş­kan Ve­kil­li­ği­ni ala­ca­ğı ko­nu­sun­da cid­di bir se­çim fa­lan te­şeb­bü­sün­de bu­lun­du ama son an­da bu­nu dü­zelt­tik­le­ri için Da­nış­ma Ku­ru­lu­na te­şek­kür edi­yo­rum.

Sa­yın mil­let­ve­kil­le­ri, bi­zim is­te­di­ği­miz -bu ça­tı al­tın­da ev­ve­la Ana­ya­sa­’­ya sa­da­kat gös­te­re­ce­ği­mi­ze na­mu­su­muz ve şere­fi­miz üze­ri­ne ye­min et­ti­ği­mi­ze gö­re- bun­dan son­ra bu ça­tı al­tın­da ya­pı­la­cak her şeyin usu­lü­ne uy­gun ya­pıl­ma­sı­dır, yok­sa böy­le, ço­ğun­lu­ğun ira­de­si­ni et­kin kı­la­rak, on­la­rın ira­de­si doğ­rul­tu­sun­da Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si­ni ça­lış­tır­mak ne bu mil­le­te ne bu mem­le­ke­te fay­da ge­tir­mez.

Bu te­mel ka­nun­la­rın ge­ti­ril­me­sin­de de -bu ilk gün­de özel­lik­le ri­ca edi­yo­rum- böy­le 100 mad­de­lik, 200 mad­de­lik ka­nun­la­rı ge­ti­rip de, 3 mad­de hâlin­de bu Mec­li­sin yet­ki­si­ni or­ta­dan kal­dı­ra­cak şekil­de bun­la­rı bu­ra­dan ge­çir­mek de bu Mec­li­se ya­kış­ma­yan bir dav­ra­nış­tır. Geç­miş dö­nem­de, ma­a­le­sef, çok bü­yük ka­nun­lar, 150-200 mad­de­lik ka­nun­lar bu­ra­ya 3-4 mad­de hâlin­de ge­ti­ril­di. Ne mad­de­ler oku­nu­yor ne mad­de­ler­de ne söy­len­di­ği bel­li. He­le o bir­ta­kım ka­nun­lar ge­li­yor ki, iş­te “tor­ba ka­nun” adı al­tın­da “Fa­lan­ca mad­de­nin fa­lan­ca fık­ra­sı­nın fa­lan­ca ben­din­de şu ke­li­me şöy­le de­ğiş­ti­ril­miş­tir.” Bun­lar o ka­dar bü­yük bir tu­zak­tır ki mem­le­ke­tin ge­le­ce­ği­ne, bu­nu uy­gu­la­yan­lar için. İnşal­lah, bu dö­nem­de, özel­lik­le Sa­yın Baş­kan­dan bu tip ka­nun­la­rın bu­ra­ya gel­me­me­si­ni di­li­yo­rum. Çün­kü, bu Mec­lis­te cid­di ça­lış­ma­lar ya­pa­bil­me­miz için bu ka­nun­la­rın sağ­lık­lı in­ce­len­me­si ge­rek­ti­ği­ne ina­nı­yo­rum.

Ay­rı­ca da, bi­raz ön­ce­ki su­nuş­lar­da, Ana­ya­sa­’­nın 82’nci mad­de­si­ne gö­re ve­ri­len şey­ler­de gö­rü­yor­su­nuz, hükûmet üye­le­ri, ba­kan­lar se­ya­hat­le­re git­tik­le­ri za­man, ken­di dost­la­rı, mil­let­ve­ki­li ar­ka­daş­la­rı gö­tü­rü­yor­lar, on­dan son­ra gez­di­ri­yor­lar, ge­ti­ri­yor­lar ve dev­le­tin büt­çe­sin­den ken­di­le­ri­ne har­cı­rah öde­ni­yor. Bu ol­maz bir şey ya­ni! Şim­di, ik­ti­dar par­ti­si­nin ba­ka­nı ola­bi­lir­si­niz ama öy­le dı­şa­rı­ya gö­tür­dü­ğü­nüz za­man, gö­tü­rü­yor­sa­nız ken­di ce­bi­niz­den har­cı­ra­hı­nı­zı ve­rin, bun­la­rı gö­tü­rün gez­di­rin. Ya­ni, bun­lar bu Mec­li­sin cid­di ko­nu­la­rı, cid­di­yet­le bu usul­süz­lük­ler­le mü­ca­de­le et­me­si ge­re­ken ko­nu­lar. Bun­la­rı be­nim söy­le­me­me ge­rek yok, siz­le­rin de bun­la­rı en­gel­le­me­niz la­zım. Ama, ben, Mec­li­sin bu ilk bir­le­şim­le­rin­de bun­la­rı ha­tır­lat­mak is­te­dim. Da­ha baş­ka ko­nu­lar­da da, as­lın­da­… Bil­mi­yo­rum da­ha son­ra na­sıl bir ka­rar alın­dı, Cum­hur­baş­ka­nı se­çi­mi me­se­le­si­ne de eğer bu­gün gi­ri­le­cek­se, o ko­nu­da da bir iki şey söy­le­mek is­ti­yo­rum.

Şim­di, de­ğer­li mil­let­ve­kil­le­ri, Ana­ya­sa­’­nın 102’nci mad­de­sin­de, Cum­hur­baş­ka­nı­nın Mec­lis ta­ra­fın­dan se­çil­me­me­si hâlin­de Mec­li­sin derhâl er­ken se­çi­me gi­de­ce­ği ku­ra­la bağ­lan­mış. Şim­di 22 Tem­muz­da ya­pı­lan bu se­çim, Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si, Cum­hur­baş­ka­nı­nı seç­me­di­ği için mi se­çi­me git­ti yok­sa er­ken se­çi­me mi git­ti? Bu ko­nu da­ha, he­nüz be­lir­siz­lik için­de. Ön­ce er­ken se­çim ka­ra­rı alın­dı ama ar­ka­sın­dan da Mec­lis, Cum­hur­baş­ka­nı­nı se­çe­me­di.

Şim­di Ana­ya­sa­’­nın bu 102’nci mad­de­sin­de, Mec­li­sin ye­ni­len­me­si hâlin­de, ya­ni Cum­hur­baş­ka­nı­nı seç­me­me­si hâlin­de ye­ni Mec­li­sin ne ka­dar bir sü­re için­de Cum­hur­baş­ka­nı­nı se­çe­ce­ği­ne da­ir hiç­bir hü­küm yok. Ya­ni, şim­di bu­gün, iş­te ba­zı ba­sın men­sup­la­rı di­yor, ba­sın­da ge­çi­yor: “Efen­dim, bu­gün­den iti­ba­ren Cum­hur­baş­ka­nı­nı seç­mek için sü­re­ci baş­la­ta­ca­ğız.” Ama, ne­ye gö­re baş­la­ta­cak­sı­nız? Var mı bir İç Tü­zük hük­mü? İç Tü­zük hük­müy­le de bu ol­maz. Ana­ya­sa­’­da böy­le bir hü­küm var mı? Yok. Ba­na gö­re bu Mec­li­sin ön­ce­lik­le ku­ra­la bağ­la­ma­sı ge­re­ken hu­sus şudur: Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si, Cum­hur­baş­ka­nı­nı se­çe­me­di­ği tak­dir­de ye­ni­le­me­ye git­ti­ğin­de, ye­ni se­çi­len Mec­lis kaç gün için­de Cum­hur­baş­ka­nı­nı se­çe­cek? Bu Cum­hur­baş­ka­nı­nı seç­me­di­ği za­man ne ola­cak? Bun­la­rın ku­ra­la bağ­lan­ma­sı la­zım. Bi­li­yor­su­nuz, Ana­ya­sa­’­nın te­mel bir hük­mü var­dır: “Hiç­bir ku­rum kay­na­ğı­nı Ana­ya­sa­’­dan al­ma­yan bir dev­let yet­ki­si­ni kul­la­na­maz.” Şim­di bu­gün ne­ye is­ti­na­den biz Cum­hur­baş­ka­nı­nın se­çil­me sü­re­ci­ni baş­la­tı­yo­ruz? Lüt­fen söy­le­sin­ler. Ana­ya­sa­’­da bir hü­küm var mı? Yok. Ana­ya­sa bu ko­nu­yu ku­ra­la bağ­la­ma­mış. Çok cid­di bir boş­luk var.

O hâlde bi­zim Mec­li­si­mi­zin yap­ma­sı ge­re­ken şey, bu­gün­den iti­ba­ren 102’nci mad­de­de­ki bu boş­lu­ğu dol­du­rup, bir Ana­ya­sa de­ği­şik­li­ği­ni ya­pıp, ye­ni Mec­lis şu ka­dar sü­re için­de ve şu usul­ler­le Cum­hur­baş­ka­nı­nı seç­me­si ge­re­ki­r… Ak­si tak­dir­de, bu­nu ku­ra­la bağ­la­maz­sak ne­ye is­ti­na­den şey ede­ce­ğiz? Ya­ni, bu­ra­da, de­di­ğim gi­bi, İç Tü­zük de­ği­şik­li­ği de ol­ma­ya­ca­ğı­na gö­re, ön­ce­lik­le bu ko­nu­nun Mec­lis­te ele alın­ma­sı, bir Ana­ya­sa de­ği­şik­li­ği ya­pıl­ma­sı ve ona gö­re ka­rar ve­ril­me­si la­zım.

Ar­ka­sın­dan, bir baş­ka du­rum var. Ta­bi­i, ge­çen Mec­lis­te, böy­le, ço­ğun­lu­ğun tek ta­raf­lı ira­de­si­ne da­ya­na­rak Ana­ya­sa ani­den de­ği­şin­ce, açık­ta çok şey ka­lı­yor. Şim­di, bir Ana­ya­sa de­ği­şik­li­ği ya­pıl­dı, 21 Ekim­de re­fe­ran­dum var. 21 Ekim­de ya­pı­la­cak re­fe­ran­dum­da, Ana­ya­sa­’­da de­ği­şik­lik ka­bul edi­lir mi edil­mez mi? Edil­me­di­ği za­man ne ya­pı­la­cak? Edil­di­ği za­man, ge­çi­ci 19’un­cu mad­de­de hü­küm var, di­yor ki, efen­dim, bu re­fe­ran­dum ka­bul edil­dik­ten son­ra şu ka­dar sü­re için­de Cum­hur­baş­ka­nı­nın ilk tur se­çi­mi ya­pı­la­cak, bi­rin­ci tur­dan son­ra da ikin­ci se­çim şu ta­rih­te ya­pı­la­cak. Şim­di, o Ana­ya­sa­… 21 Ka­sım­da, siz Ana­ya­sa de­ği­şik­li­ği­ni re­fe­ran­du­ma sun­du­ğu­nuz za­man ve o açık­ça halk ta­ra­fın­dan ka­bul edil­di­ği za­man, Ana­ya­sa­’­nın bu hük­mü ge­çer­li de­ğil­dir, uy­gu­la­ya­ma­yız di­ye­bi­lir mi­si­niz? Ana­ya­sa­’­ya açık­ça sa­da­kat ye­mi­ni et­miş in­san­lar­sı­nız. Bu­gün, Cum­hur­baş­ka­nı seç­ti­ği­niz za­man, o za­man da re­fe­ran­du­ma git­ti­ği­niz za­man ve o re­fe­ran­dum da ka­bul edil­di­ği za­man ne ola­cak? Mev­cut Cum­hur­baş­ka­nı­nın ye­ni­den se­çil­me­si la­zım, halk ta­ra­fın­dan se­çil­me­si la­zım, çün­kü Ana­ya­sa­’­nın hük­mü­nü siz kal­dı­ra­maz­sı­nız. O hü­küm, 21 Ekim­den son­ra hal­kın ve­re­ce­ği re­fe­ran­dum so­nun­da ka­bul edi­le­cek. Bun­la­rın, ben­ce, bu Mec­lis ta­ra­fın­dan tar­tı­şıl­ma­sı la­zım ve bu­ra­dan ace­le bir ka­rar al­ma­ya ge­rek yok.

Sa­yın Tay­yip Er­do­ğa­n’­a Cum­hur­baş­ka­nı hükûmet kur­ma gö­re­vi­ni ver­miş­tir, aşa­ğı yu­ka­rı bir haf­ta geç­miş­tir, ço­ğun­luk ken­di­sin­de­dir, hükûmet ku­ru­la­mı­yor. Ne­den ya­ni? İsti­fa et­miş bir hükûmet var or­ta­da. Ne­den bu hükûmet ku­rul­mu­yor? Bu­nun bu­ra­da izah edil­me­si la­zım. Böy­le­… (AK Par­ti sı­ra­la­rın­dan gü­rül­tü­ler) Efen­dim, ba­kın, me­se­le­le­ri kar­ma­şık hâle ge­ti­ri­yor­su­nuz.

BAŞ­KAN – Ar­ka­daş­lar, laf at­ma­yın lüt­fen. Lüt­fen ar­ka­daş­la­r…

KA­MER GENÇ (De­vam­la) – Bu­ra­da, hu­kuk­çu­lar bi­lir, bu mem­le­ket­te her şeyin ku­ra­lı­na gö­re ya­pıl­ma­sı la­zım. Bu­nun var mı­dır bir ör­ne­ği? Ya­ni, Cum­hur­baş­ka­nı bir ki­şi­ye hükûmet kur­ma gö­re­vi­ni ver­miş ve bir haf­ta geç­miş, kıl­la­rı­nı kı­pır­dat­ma­mış. (AK Par­ti sı­ra­la­rın­dan gü­rül­tü­ler) Böy­le bir şey ol­maz ki! Ya­ni, ev­ve­la, hükûmet kur­ma gö­re­vi ve­ril­dik­ten son­ra­… Şu an­da is­ti­fa et­miş bir hükûmet var. İsti­fa et­miş bir hükûmet ta­sar­ruf­ta bu­lu­na­maz. Bu­lu­na­ma­ya­ca­ğı­na gö­re­… Mem­le­ke­tin çok acil me­se­le­le­ri var. An­ka­ra su­suz­luk­tan ya­nı­yor, her ta­raf kup­ku­ru ol­du. Mem­le­ke­ti mi ya­ka­cak­sı­nız? Ya­ni, herhâlde mem­le­ke­ti de yak­ma­yı gö­ze, onun da pe­şi­ne­… (CHP sı­ra­la­rın­dan al­kış­lar) An­ka­ra, mem­le­ke­tin bü­yük şehir­le­ri su­suz­luk­tan ya­nı­yor, hükûmet ra­hat ra­hat ye­rin­de otu­ru­yor, be­le­di­ye baş­kan­la­rı ra­hat ra­hat yer­le­rin­de otu­ru­yor. Aca­ba, bu­nun so­rum­lu­su kim? Böy­le bir şey olur mu? Bu mem­le­ke­t…

(Mik­ro­fon oto­ma­tik ci­haz ta­ra­fın­dan ka­pa­tıl­dı)

BAŞ­KAN – Te­şek­kür ede­riz Sa­yın Genç.

KA­MER GENÇ (De­vam­la) – Cüm­le­mi bi­ti­re­yim Sa­yın Baş­ka­nım.

BAŞ­KAN – Bu­yu­run.

KA­MER GENÇ (De­vam­la) - De­ğer­li mil­let­ve­kil­le­ri, bun­lar çok cid­di so­run­lar­dır. Mem­le­ket­te çok cid­di so­run­lar var­dır. He­men ge­lip de ken­di ka­fa­mı­za gö­re gün­dem­ler be­lir­le­me­ye­lim. Tür­ki­ye bir hu­kuk dev­le­ti­dir. Hu­kuk dev­le­tin­de ki­şi­le­rin ter­ci­hi de­ğil, hu­ku­kun, Ana­ya­sa­’­nın ku­ral­la­rı ge­çer­li olur.

Ben he­pi­ni­ze say­gı­lar su­nu­yo­rum efen­dim. (CHP sı­ra­la­rın­dan al­kış­lar)

BAŞ­KAN – Te­şek­kür edi­yo­rum Sa­yın Genç.

SA­DUL­LAH ER­GİN (Ha­tay) – Sa­yın Baş­kan, Da­nış­ma Ku­ru­lu öne­ri­si­nin le­hin­de söz is­ti­yo­rum.

 BAŞ­KAN - Da­nış­ma Ku­ru­lu öne­ri­si­nin le­hin­de, Sa­yın Er­gin, bu­yu­run. (AK Par­ti sı­ra­la­rın­dan al­kış­lar)

SA­DUL­LAH ER­GİN (Ha­tay) – Sa­yın Baş­ka­nım, de­ğer­li mil­let­ve­ki­li ar­ka­daş­la­rım; 23’ün­cü Dö­nem Par­la­men­to ça­lış­ma­la­rı­nın ha­yır­lar ge­tir­me­si­ni te­men­ni edi­yo­rum. Tüm par­ti grup­la­rı­mı­za, Par­la­men­to­da gö­rev ya­pan mil­let­ve­kil­le­ri­mi­ze ba­şa­rı­lar di­li­yo­rum.

Da­nış­ma Ku­ru­lu öne­ri­si­nin le­hin­de söz al­dım. Bi­lin­di­ği üze­re, Par­la­men­to­da Baş­kan­lık Di­va­nı­nın olu­şa­bil­me­si için, Baş­kan­lık Di­va­nın­da­ki üye sa­yı­la­rı­nın, bun­la­rın si­ya­si par­ti grup­la­rı­mı­za gö­re da­ğı­lı­mı­nın tes­pit edil­me­si ge­re­ki­yor. Ko­mis­yon üye adet­le­ri­nin ve han­gi par­ti­ye kaç adet üye düş­tü­ğü­nün bel­li edil­me­si ge­re­ki­yor. Bü­tün bun­lar Par­la­men­to­nun ya­pa­ca­ğı ilk ça­lış­ma­lar­dan.

Bu­nun için, dün, Mec­lis­te tem­sil edi­len si­ya­si par­ti grup­la­rı­mı­zın de­ğer­li tem­sil­ci­le­riy­le be­ra­ber, Mec­lis Baş­ka­nı­mı­zın ri­ya­se­tin­de bir Da­nış­ma Ku­ru­lu top­lan­tı­sı ya­pıl­dı. Bu top­lan­tı­da, bu­gün bu­ra­ya ge­ti­ri­len öne­ri­ler, hiç kim­se­nin ken­di ka­fa­sı­na mah­sus, ken­di ar­zu­su, öne­ri­si de­ğil, de­ğer­li si­ya­si par­ti tem­sil­ci­le­ri­mi­zin bir­lik­te ka­rar­laş­tır­dı­ğı hu­sus­lar­dır. Bu an­lam­da, mu­ta­ba­kat­la bir Da­nış­ma Ku­ru­lu öne­ri­si hu­zur­la­rı­nı­za ge­ti­ril­miş­tir. Do­la­yı­sıy­la, ben, Sa­yın Gen­ç’­in bu yön­de­ki söz­le­ri­nin, bu­gün için gö­rüş­tü­ğü­müz ko­nu­lar­la ör­tüş­me­di­ği­ni be­lirt­mek is­ti­yo­rum.

Ay­rı­ca, sa­yın ba­kan­la­rı­mı­zın yurt dı­şı ge­zi­le­rin­de yan­la­rı­na re­fa­kat­le al­dı­ğı mil­let­ve­kil­le­riy­le il­gi­li söz­le­ri­nin de içe­ri­ği­ni­… On­lar ge­çen dö­ne­me ait ge­zi­ler­dir.

An­cak, Hükûmet üye­le­ri­nin yurt dı­şı zi­ya­ret­le­rin­de ge­çen dö­nem ya­pı­lan uy­gu­la­ma­lar­da, he­men he­men tüm zi­ya­ret­ler­de, mu­ha­le­fet par­ti­le­ri­miz­den de bel­li oran­da mil­let­ve­kil­le­ri­mi­zin yurt dı­şı­na gö­tü­rül­dü­ğü­nü ge­çen dö­nem gö­rev ya­pan ar­ka­daş­la­rı­mız da bi­lir­ler.

Yi­ne, bir­çok ko­nu­ya de­ğin­di Sa­yın Genç. Bun­lar­dan bir ta­ne­si de 21 Ekim­de ya­pı­la­cak re­fe­ran­dum­la il­gi­li ko­nuy­du. Bun­lar, böy­le, bel­ki bir­kaç cüm­ley­le do­ku­nu­la­cak, ge­çi­le­cek ko­nu­lar de­ğil ama bel­li bir­ta­kım it­ham­lar ol­du­ğu için de  bel­ki bir iki cüm­ley­le ce­vap ver­me ge­re­ği var.

Ge­çi­ci 19’un­cu mad­de­ye de­ğin­di­ler. Ge­çi­ci 19’un­cu mad­de­nin içe­ri­ği, 11’in­ci Cum­hur­baş­ka­nı­nın se­çi­mi­ne dö­nük ola­rak dü­zen­len­miş, ge­çi­ci, is­tis­nai bir mad­de­dir. Eğer 23’ün­cü Dö­nem Par­la­men­to bir Cum­hur­baş­ka­nı se­çer ise bu mad­de ölü doğ­muş olur ve uy­gu­la­ma, tat­bik sa­ha­sı kal­maz. Bu­nu da, bu­ra­da, ka­yıt­la­ra  düş­mek adı­na söy­le­me ih­ti­ya­cı duy­dum.

Yi­ne, Sa­yın Cum­hur­baş­ka­nı­mı­zın Baş­ba­ka­nı­mı­za hükûme­ti kur­ma gö­re­vi tev­di et­ti­ği­ni, an­cak, bir haf­ta geç­me­si­ne rağ­men hükûme­tin ku­rul­ma­dı­ğı­nı­… Bu­nu da bir eleş­ti­ri ko­nu­su yap­tı Sa­yın Genç. Bu ko­nu­da da Ana­ya­sa­’­mız çok net ifa­de eder. Hükûme­ti kur­mak için kırk beş gün­lük Ana­ya­sa­’­da bir sü­re­miz var. Bu an­lam­da, Sa­yın Baş­ba­ka­nı­mız, ge­rek­li in­ce­le­me­le­ri, te­mas­la­rı ya­pa­cak­tır.

KA­MER GENÇ (Tun­ce­li) – Sa­yın Baş­kan, sa­yın ko­nuş­ma­cı ola­yı yan­lış an­lat­tı.

SA­DUL­LAH ER­GİN (De­vam­la) – Sa­yın Genç, siz ko­nu­şur­ken ben say­gıy­la din­le­dim. Lüt­fe­n…

KA­MER GENÇ (Tun­ce­li) – Kırk beş gün ay­rı bir sü­re.

SA­DUL­LAH ER­GİN (De­vam­la) - Bu sü­re­nin baş­lan­gıç ta­ri­hi Mec­lis Baş­kan­lık Di­va­nı oluş­tu­ğun­da mı baş­lar, yok­sa gö­re­vin tev­di edil­di­ği ta­rih­te mi baş­lar? Böy­le de bir ih­ti­laf söz ko­nu­su ol­du­ğu için, el­bet­te ki Mec­lis Baş­kan­lık Di­va­nı­nın olu­şu­mun­dan -ki bu­gün in­şal­lah olu­şa­cak- son­ra bu gö­re­vin ic­ra edil­me­si da­ha şık ola­ca­ğı için, si­ya­se­ten da­ha uy­gun ola­ca­ğı için bu­gü­ne ka­dar bir adım atıl­ma­mış­tır di­ye dü­şü­nü­yo­rum ve Da­nış­ma Ku­ru­lu öne­ri­si­nin le­hin­de oy kul­la­na­ca­ğı­mı­zı ifa­de edi­yor, Ge­nel Ku­ru­la say­gı­lar su­nu­yo­rum. (AK Par­ti sı­ra­la­rın­dan al­kış­lar)

BAŞ­KAN – Te­şek­kür edi­yo­rum Sa­yın Er­gin.

KA­MER GENÇ (Tun­ce­li) – Sa­yın Baş­kan, sa­yın ko­nuş­ma­cı ola­yı yan­lış an­lat­tı.

BAŞ­KAN – Sa­yın Genç, şim­di, Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si­nin da­ha ba­şın­da­yız, dö­ne­min ba­şın­da­yız. Tec­rü­be­li ar­ka­daş­la­rı­mı­zın, ye­ni ge­len ar­ka­daş­la­rı­mı­za, özel­lik­le de genç­le­ri­mi­ze ör­nek teş­kil ede­cek dav­ra­nış­lar­da bu­lun­ma­sı bek­le­nir. Bun­la­rın ba­şın­da da kür­sü­de ko­nu­şan ar­ka­da­şı­mı­za mü­da­ha­le edil­me­me­si la­zım gel­di­ği, kür­sü öz­gür­lü­ğü­nün so­nu­na ka­dar ko­run­ma­sı la­zım gel­di­ği, otu­ru­lan yer­den müm­kün­se hiç laf atıl­ma­ma­sı ge­re­ği gi­bi bir­ta­kım hu­sus­lar ge­lir. Bü­tün ar­ka­daş­la­rı­mı­zın bu­na dik­kat ede­ce­ği­ni umu­yo­rum.

Da­nış­ma Ku­ru­lu öne­ri­si­ni ve ek­li lis­te­yi oy­la­rı­nı­za su­nu­yo­rum: Ka­bul eden­le­r… Et­me­yen­le­r… Ka­bul edil­miş­tir.

De­ğer­li mil­let­ve­kil­le­ri, gün­de­min “Se­çim” kıs­mı­na ge­çi­yo­rum.

IV. - SEÇİMLER

1.- Başkanlık Divanı üyeliklerine seçim

BAŞ­KAN - Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lık Di­va­nı üye­lik­le­ri için se­çim ya­pa­ca­ğız.

Par­ti grup­la­rın­ca bil­di­ri­len aday­la­rı gös­te­ren lis­te­yi oku­tup oy­la­rı­nı­za su­na­ca­ğım.

Bu­yu­run:

Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lık Di­va­nı Üye­lik­le­ri Aday Lis­te­si

Baş­kan­ve­kil­lik­le­ri

 

 

 

S. No

Adı So­ya­dı

Se­çim Çev­re­si

Par­ti­si

1

Me­ral Ak­şe­ner

İstan­bul

MHP

2

Şük­ran Gül­dal Mum­cu

İzmir

CHP

3

Nev­zat Pak­dil

Kah­ra­man­ma­raş

AK Par­ti

4

Ey­yüp Ce­nap Gül­pı­nar

Şan­lı­ur­fa

AK Par­ti

Kâtip Üye­lik­ler

 

 

 

S. No

Adı So­ya­dı

Se­çim Çev­re­si

Par­ti­si

1

Fa­toş Gür­kan

Ada­na

AK Par­ti

2

Fat­ma Ko­tan

Ağ­rı

AK Par­ti

3

Ya­şar Tü­zün

Bi­le­cik

CHP

4

Yu­suf Coş­kun

Bin­göl

AK Par­ti

5

Ca­nan Can­de­mir Çe­lik

Bur­sa

AK Par­ti

6

Mu­rat Öz­kan

Gi­re­sun

MHP

7

Ha­run Tü­fek­ci

Kon­ya

AK Par­ti

İda­re Amir­lik­le­ri

 

 

 

S. No

Adı So­ya­dı

Se­çim Çev­re­si

Par­ti­si

1

Feh­mi Hüs­rev Kut­lu

Adı­ya­man

AK  Par­ti

2

Ah­met Kü­çük

Ça­nak­ka­le

CHP

3

Muh­yet­tin Ak­sak

Er­zu­rum

AK Par­ti

4

Or­han Er­dem

Kon­ya

AK Par­ti

5

Sır­rı Sa­kık

Muş

DTP

BAŞ­KAN – De­ğer­li ar­ka­daş­la­rım, lis­te­yi oy­la­rı­nı­za su­nu­yo­rum: Ka­bul eden­le­r… Et­me­yen­le­r… Ka­bul edil­miş ve Baş­kan­lık Di­va­nı­mız te­şek­kül et­miş­tir.

Di­van­da gö­rev alan, se­çi­len bü­tün ar­ka­daş­la­rı­mı­za, mil­let­ve­kil­le­ri­mi­ze ba­şa­rı­lar di­li­yo­ruz.

De­ğer­li mil­let­ve­kil­le­ri, Baş­kan­lık Di­va­nı­mız oluş­tu­ğun­dan, Ana­ya­sa­’­nın 102’nci mad­de­si uya­rın­ca, Cum­hur­baş­ka­nı aday­la­rı­nın Mec­lis Baş­kan­lık Di­va­nı­na 10 Ağus­tos 2007, ya­ni bu­gün­den baş­la­ya­rak 19 Ağus­tos 2007 Pa­zar gü­nü sa­at 24.00’e ka­dar bil­di­ril­me­le­ri ge­rek­mek­te­dir. Ge­nel Ku­ru­lun bil­gi­le­ri­ne su­nu­yo­rum.

Bil­di­ği­niz gi­bi Cum­hur­baş­ka­nı se­çi­mi için otuz gün­lük bir sü­re ge­rek­mek­te­dir. Bu­nun ilk on gü­nü Cum­hur­baş­ka­nı aday­la­rı­nın Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Baş­kan­lık Di­va­nı­na bil­di­ril­me­si, ka­lan yir­mi gü­nü de 4 sa­yı­sı­nı geç­me­mek üze­re tur­la­rın ya­pı­la­bil­me­si­ne da­ir bir tak­vi­min oluş­ma­sı­dır.

Baş­kan­lı­ğı­mı­za he­nüz, tur­lar­la il­gi­li tak­vi­me iliş­kin bir Da­nış­ma Ku­ru­lu öne­ri­si gel­me­di­ğin­den, bu­nu te­mi­nen bir­le­şi­me on beş da­ki­ka ara ve­ri­yo­rum.

Ka­pan­ma Sa­a­ti: 15.29

İKİNCİ OTURUM

Açılma Saati: 15.40

BAŞKAN: Köksal TOPTAN

KÂTİP ÜYELER: Yaşar TÜZÜN (Bilecik), Harun TÜFEKCİ (Konya)

BAŞKAN – Sayın milletvekilleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin 3’üncü Birleşiminin İkinci Oturumunu açıyorum.

Danışma Kurulunun bir önerisi vardır, okutup oylarınıza sunacağım.

III. - ÖNERİLER (Devam)

A) DANIŞMA KURULU ÖNERİLERİ (Devam)

2.- Ge­nel Ku­ru­lun ça­lış­ma gün­le­ri ile Cum­hur­baş­ka­nı se­çi­mi için ya­pı­la­cak oy­la­ma­la­rın gün ve sa­at­le­ri­ne iliş­kin Da­nış­ma Ku­ru­lu öne­ri­si

Danışma Kurulu Önerisi

No: 3                                                                                                    Tarihi: 10.08.2007

Danışma Kurulunun 10.08.2007 Cuma günü (bugün) yaptığı toplantıda, aşağıdaki önerilerin Genel Kurulun onayına sunulması uygun görülmüştür.

                                                                                                                          

Köksal Toptan

 

 

 

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Başkanı

 

Sadullah Ergin

Ali Topuz

 

AK Parti Grubu Başkanvekili

CHP Grubu Temsilcisi

 

Oktay Vural

Fatma Kurtulan

 

MHP Grubu Başkanvekili

DTP Grubu Başkanvekili

Öneriler:

1. Gündemde görüşülecek konu bulunmadığından Genel Kurulun 14.08.2007 Salı, 15.08.2007 Çarşamba ve 16.08.2007 Perşembe günleri çalışmaması,

2. Aday gösterme süresi 19 Ağustos 2007 Pazar günü saat 24.00’te sona erecek olan Cumhurbaşkanı seçimi için, TBMM Genel Kurulunun 20, 24 Ağustos ve 01 Eylül 2007 günlerinde de saat 15.00’te toplanması, Anayasanın 102’nci maddesi gereğince Genel Kurulda yapılacak oylamalardan;

a) Birinci oylamanın 20 Ağustos 2007 Pazartesi günü saat 15.00’te başlayacak birleşimde yapılması,

b) Birinci oylamada sonuç alınamadığı takdirde, ikinci oylamanın 24 Ağustos 2007 Cuma günü saat 15.00’te yapılacak birleşimde yapılması,

c) İkinci oylamada da sonuç alınamadığı takdirde, üçüncü oylamanın 28 Ağustos 2007 Salı günü saat 15.00’te başlayacak olan birleşimde yapılması,

d) Üçüncü oylamada da sonuç alınamadığı takdirde, dördüncü oylamanın 01 Eylül 2007 Cumartesi günü saat 15.00’te başlayacak birleşimde yapılması,

Önerilmiştir.

KAMER GENÇ (Tunceli) – Sayın Başkan, ben önerinin aleyhinde söz istiyorum.

BAŞKAN – Danışma Kurulu önerisi aleyhinde, Sayın Kamer Genç, buyurun.

KAMER GENÇ (Tunceli) – Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; biliyorsunuz, Türkiye bir hukuk devletidir. Şimdi, Anayasa’mızın 6’ncı maddesinde “Hiçbir kimse veya organ kaynağını Anayasadan almayan bir Devlet yetkisi kullanamaz.”

Şimdi, Danışma Kurulunun getirilen önerisinde deniliyor ki: “Cumhurbaşkanını seçme sürecini başlattık.” Neye göre başlattık? Şimdi, önümüzdeki Anayasa hükmüne göre, Anayasa’nın 102’nci maddesinde diyor ki: “Cumhurbaşkanının görev süresinin dolmasından otuz gün önce veya Cumhurbaşkanlığı makamının boşalmasından on gün sonra Cumhurbaşkanlığı seçimine başlanır…” Mevcut Cumhurbaşkanının süresi 16 Mayısta dolmuştur. Öyle zannediyorum, 16 Mayıs, tarihte yanılabilirim. O sırada, eski, 22’nci Dönem Türkiye Büyük Millet Meclisi Cumhurbaşkanının seçimini yapamamıştır ve Anayasa Mahkemesine gidilmiştir 367 oy meselesinden dolayı. Dolayısıyla, Anayasa Mahkemesince, 367 milletvekili Cumhurbaşkanı seçiminde irade beyan etmediği için bu Meclisin Cumhurbaşkanı seçemeyeceği, dolayısıyla, o kural gereğince seçimlerin derhâl yenilenmesi, yani 102’nci maddeye göre yenilenmesi gerektiği karara bağlanmıştır.

Anayasa Mahkemesinin bu kararından önce, aslında, Türkiye Büyük Millet Meclisi bir erken seçim kararını almıştır. Şimdi, ortada karışık bir durum var. Şimdi, 22 Temmuzda, yani 23’üncü Dönem milletvekilliği seçimi Cumhurbaşkanını seçememiş ve bu nedenle kendisini feshetmiş bir Meclis midir, yoksa erken karar üzerine, Türkiye Büyük Millet Meclisinin erken seçim kararı alması üzerine oluşturulmuş bir Meclis midir? Bu konunun bir defa açıkça karara bağlanması lazım.

Bence, benim kanaatime göre, bu Meclis, geçmişte Cumhurbaşkanını seçememiş bir Meclis yerine seçilmiş bir Meclistir. Aksi takdirde, o günkü Cumhurbaşkanı, süresi dolmuş, hâlâ o makamda bulunmaktadır.

Şimdi, -102’nci maddeyi, ben biraz önce okuduğum zaman da söylemiştim- 102’nci maddede, Meclisin, Cumhurbaşkanını seçmemesi hâlinde derhâl seçime gitmesi ve yeniden seçilmesinden sonra hangi safhalarda ne kadar bir sürede Cumhurbaşkanı seçeceğine dair bir hüküm yok Anayasa’da. Yani, varsa lütfen söyleyin.

Şimdi, Meclis Başkanımızın, “Anayasa’nın şu kuralına göre ben bugünden itibaren Cumhurbaşkanı seçilme sürecini başlatıyorum.” diye izah etmesi lazım -Türkiye bir hukuk devleti- ve Anayasa’nın hangi maddesinden bu yetki alınıyor? Yani, bu, mantıkla, kıyas yoluyla karara bağlanacak bir hüküm değil.

Eğer, Sayın Başkan bugünkü bu uygulamasına devam ederse, siz, şimdi, Danışma Meclisi kararını kurala bağlayacaksınız, burada bir eylemli İç Tüzük değişikliği anlamına gelir ve ben, Anayasa Mahkemesine dava açmayı düşünüyorum, ama tabii ki, Anayasa Mahkemesine dava açacak sayıda milletvekili bana imza verirse, ben bu nedenle, Anayasa Mahkemesine bu sürecin iptali için dava açacağım ve bana da milletvekili arkadaşlarımız destek verirlerse.

Bana göre, bu Meclisin önce karara bağlaması gereken husus şu: 102’nci madde gereğince Cumhurbaşkanı seçilmediği takdirde ve Meclis de seçimi yenileyip de yeniden geldiğinde ne kadar bir süre içinde Cumhurbaşkanı seçeceğini açıkça bir Anayasa kuralı hâline getirmesi lazım.

MUSA SIVACIOĞLU (Kastamonu) – Uygulama var zaten.

KAMER GENÇ (Devamla) - Efendim, uygulama yok şimdiye kadar. Bu, uygulamayla da olmaz, bu bir Anayasa hükmüdür, Cumhurbaşkanlığı seçimi Anayasa’da yer alması gereken bir kuraldır. O zaman, 82 Anayasası yapıldığı zaman, maalesef bir boşluk bırakılmıştır, bu boşluk şimdiye kadar fark edilmemiştir, ama şimdi karşı karşıya bulunduğumuz gerçek, bu boşluğun doldurulması gerekir.

Değerli arkadaşlarım, biz burada Türkiye Büyük Millet Meclisi adına karar veriyoruz, hukukun bütün kurallarını göz önünde bulundurmamız lazım. Yani, yarına ben veya Anayasa Mahkemesine gittiniz: “Ey Meclis, sen hangi yetkiyi kullanarak, Anayasa’nın hangi maddesine istinaden sen Cumhurbaşkanı seçimini gündemine aldın?” Bu, Anayasa’da yok. 102’nci maddeyi açın, var mı? Yok. Demek ki, 102’nci madde, Cumhurbaşkanı süresi dolduktan ilk, yani, dolmadan bir aylık süre. Ama, mevcut Cumhurbaşkanı göreve devam, eski Cumhurbaşkanı, seçilemediği için devam ediyor, görevde; Cumhurbaşkanlığı da boşalmamış, süresi de geçmiş. Ama, bunlar, bana göre çok önemli hukuk kurallarıdır. Bunları burada kurala bağlamadan, bu yönden bir değişiklik yapmadan, efendim, iktidar partisi çoğunluğu istiyor diye, biz Cumhurbaşkanını seçelim… Böyle olmaz ki bu! Cumhurbaşkanı, senin istediğinle, benim istediğimle seçilmez. Burası bir Anayasa, bir hukuk devletidir. Anayasa’nın da -dediğim gibi- 6’ncı maddesinde “Hiçbir kimse ve makam kaynağını Anayasadan almayan devlet yetkisini kullanamaz.”

 Şimdi, siz buradan çıkıp da gidip de gelen birini seçebilir mi Meclis? Seçemez. Ancak bir yetki verilecek ki kendisine, Meclis şu yetkiye istinaden, Anayasa’daki bir yetkiye istinaden herhangi bir işlemde bulunabilir. Yoksa, Anayasa’da bir hüküm yoksa, siz tutup da kendinize kıyas yoluyla, efendim, biz, Meclis, seçilmiş, gelmiş… Ee, yok, Anayasa’da böyle bir hüküm yok. “Ee, kıyas yoluyla uygularız…” Niye kıyas yoluyla uyguluyorsun efendim? Bunun kıyas yoluyla uygulanacak hâli yok ki. Sen Meclissin; önce Anayasa’nı değiştir, kendine kuralını getir, koy ve ona göre de Cumhurbaşkanını seçelim. Yani, böyle, kuralsız, önceden kuralları belirlenmemiş bir seçim sistemiyle nasıl gidebilirsiniz? Mesela, yeni yapılacak Anayasa değişikliğiyle bu süre kısaltılabilmeli. Mesela, 102’nci maddeye göre bir Meclis Cumhurbaşkanını seçememiş, ondan sonra seçime gidilmiş, geldikten sonra, hemen bir hafta içinde Cumhurbaşkanını seçmek zorunluluğunu da getirebilirsiniz veya on gün içinde Cumhurbaşkanını seçme zorunluluğunu da getirebilirsiniz. Cumhurbaşkanının, bu hâlde, ikinci seçilme hâlinde, daha böyle 367, millet… Yani, salt -salt çoğunluk neydi?- üçte 2 çoğunluk yerine daha uzlaşabilir bir rakamla da seçme ilkesini getirebilirsiniz veyahut da tabii, Anayasa Mahkemesi verdiği 367 kararında diyor ki: “Cumhurbaşkanı devletin başıdır.” Anayasa Mahkemesinin o kararının iyi okunması lazım. “Mümkün olduğu kadar bu konuda uzlaşma sağlanması lazım” diyor. Tabii ki, Cumhurbaşkanı devletin başı. Dolayısıyla, bu devletin başını seçerken, elbette ki… Bunun, Türkiye Cumhuriyeti devletinin birlik ve bütünlüğünü temsil edecek, bunu sağlayacak, tarafsız, bilgili, nitelikli kişilerden olması lazım, Türkiye Cumhuriyeti devleti niteliklerini savunacak kişi olması lazım.

Onun için, bence, böyle bir karar almadan önce -ben, yüce Meclisten rica ediyorum- süratle bir Anayasa değişikliğiyle bir kural koyalım, bunu da Meclisten geçirelim, ondan sonra Cumhurbaşkanını seçelim. Sonra, Cumhurbaşkanlığı makamı boş da değil. Ama, bugünkü iktidar partisiyle aralarında… Olabilir, her şey iktidarın başının dediği gibi gidecek hâli yok ya. Türkiye’nin kuralları var, Türkiye bir hukuk devletidir ve bu hukuk devletinin kurallarının işlemesi lazım. Bu aceleler memlekete fayda getirmez değerli milletvekilleri. Yani, biz…

Bu arada başka bir şey de söylemek istiyorum: Efendim, birtakım insanlar “eh üçün birinde, yani, işte,  Cumhurbaşkanı, Başbakan, Meclis Başkanı, üçünden birisinin hanımının başı açık olursa, eh, bu artık, demek ki, bu memlekete bir ferahlık getirebilir…” Bunların hepsi, bence -yani, bunu buradan  söylemek de istemiyorum ama- çok…

BAŞKAN – Sayın Genç…

KAMER GENÇ (Devamla) – Tamam efendim…

BAŞKAN - Yani, bunun ne alakası var şimdi söz aldığınız konuyla?

KAMER GENÇ (Devamla) – Var da… Yani bir şey daha söylemek istiyorum…

BAŞKAN – Rica ederim…

KAMER GENÇ (Devamla) – Arkadaşlar, Çankaya makamı önemli, Meclis Başkanlık makamında türban oturmuş, ama, Çankaya’ya daha oturmamış. Onun için, yani, bu hususları da dikkatlerinde tutmamız lazım. Yani, yine, çok da fazla… Arkadaşlarımız belki sabırsızlanıyorlar. Arkadaşlar, burada olayların enine boyuna tartışılması lazım. Aksi takdirde Türkiye Cumhuriyeti hak ettiği nitelikte, kişilikte ve olgunlukta bir yönetimle karşı karşıya kalmaz. Onun için her şeyi baştan sonuna kadar iyi tartalım, tartışalım, doğru karar verelim.

Ben, Sayın Meclis Başkanına şu anda soruyorum: Siz, lütfen, bu Cumhurbaşkanı seçme sürecini Anayasa’nın hangi maddesine göre başlatıyorsanız bana söyleyin, ben de tatmin olayım.

Saygılar sunuyorum efendim.

BAŞKAN – Teşekkür ederim Sayın Genç.

Danışma Kurulu önerisi lehinde, Sayın Ergin, buyurun. (AK Parti sıralarından alkışlar)

SADULLAH ERGİN (Hatay) – Sayın Başkanım, değerli milletvekili arkadaşlarım; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. Danışma Kurulu önerisinin lehinde söz aldım.

Danışma Kurulumuz, yapmış olduğu çalışmayla, Cumhurbaşkanlığı adaylık müracaat süresi içerisinde Genel Kurulun gündeminde görüşülecek konu olmadığından bahisle -salı, çarşamba ve perşembe günleri- önümüzdeki haftanın çalışma günlerinde çalışılmamasını önermektedir.

Bunun yanında, Cumhurbaşkanlığı seçim takviminin, aday müracaatlarının, biraz önce 10 Ağustos tarihi itibarıyla başladığı ilan edildi. 19 Ağustos tarihi de adaylık müracaatının son günüdür. Bundan sonraki seçim günlerinin ve turlarının belirlenmesi için bir takvim belirtilmiştir; Danışma Kurulu önerisinin temelinde bu vardır. Bu takvimi de bugün getirmemizin sebebi şudur: Bu süre içerisinde milletvekillerimiz -yaz aylarında seçim kampanyası yaptılar- bir on gün seçim bölgelerine ayrılabilsinler ve bu süre içerisinde vekillerimizi tekrar Ankara’ya, Genel Kurula, Meclise çağırmak zorunda kalmayalım diye gruplarımız bugün bu öneriyi getirmeyi uygun buldu.

Burada, biraz önce Danışma Kurulu önerisi aleyhine söz alan Sayın Genç’in biraz önceki konuşmasında da ifade ettiği bir hususu tavzih etme ihtiyacı var, o da şudur: 23’üncü Dönem Parlamento, burada görev yapan milletvekili arkadaşlarımız; Anayasa’mızın 102’nci maddesinin son fıkrasına göre seçime gitmiş bir Parlamentonun oluşturduğu bir Genel Kurul değil burası. Geçen dönem Cumhurbaşkanlığı seçim sürecinde, süreç sonuçlanmadan önce, Parlamento kendi iradesiyle, Parlamentoda bulunan tüm siyasi parti gruplarımızın ittifakıyla erken seçim kararı alması üzerine 22 Temmuz tarihinde yapılan seçimler sonucu bu Parlamento, 23’üncü Dönem Parlamento göreve başlamıştır. Bu konu o kadar açıktır ki ve o kadar da izahtan varestedir ki, bunu defalarca burada tekrarlamasını, Sayın Genç gibi tecrübeli bir hukukçunun bu şekilde bunu tekrar tekrar gündeme getirmesini ben yadırgadığımı ifade ediyorum. Bu konu tartışılmayacak kadar açık bir gerçekliktir.

İkincisi, Cumhurbaşkanının nasıl seçileceğine ilişkin itirazları var Sayın Genç’in. Değerli arkadaşlar, Anayasa’mız Cumhurbaşkanlarının seçim yetkisini Türkiye Büyük Millet Meclisine tevdi etmiştir, bu yetki tartışmasızdır. Geçen dönem 102’nci maddemiz doğrultusunda seçim süreci başlatılmış, ama o süreç içerisinde, hepinizin bildiği gibi, konu Anayasa Mahkemesine taşınmış ve oradan çıkan bir karar neticesinde, geçen Parlamentonun bu seçimi yapamayacağı anlaşıldığı ortaya çıktıktan sonra Parlamento kendi iradesiyle seçime gitmiştir.

Şimdi, Parlamentonun bir görevi var, Cumhurbaşkanı seçme görevi. Bu görev bu Parlamentonun. Dolayısıyla, bu Parlamentonun görevi ne zaman başlayacak? Başkanlık Divanı oluşumuyla beraber Parlamentoya yüklenmiş olan yükümlülükler hukuken işlemeye başlayacaktır. Bu açıdan, biraz önce gruplarımız Başkanlık Divanına kendi kontenjanlarına düşen üyeleri tevdi etmişler ve Başkanlık Divanı hukuken teşekkül etmiştir. Başkanlık Divanının teşekkülünden sonra, Anayasa’mızın emredici hükmü gereğince Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı bir duyuruda bulunmuştur. Bunu yapmaması Anayasa’yı ihmaldir, Anayasa’nın emredici hükmünü ihmal etmektir, görevini yapmamaktır.

Şimdi, “Efendim, bir Anayasa değişikliği yapalım, bunları açıkça yazalım, ondan sonra da bu Cumhurbaşkanını seçelim.” diyor Sayın Genç. Peki, Anayasa’mızın 102’nci maddesinde Meclisi sınırlandıran bir süre var. Otuz gün içerisinde bu Cumhurbaşkanı seçimi yapılamaz ise, bu Parlamento, Anayasa 102’nci maddenin son fıkrası gereğince derhâl seçime gitmesi gereken bir Parlamento durumuna düşmeyecek midir? Burada, hemen Anayasa’yı okuyarak buradan bir hüküm çıkarmak mümkün değil.

Bu konuştuğumuz ya da getirdiğimiz öneri, siyasî parti gruplarımızın dün yapmış olduğu bir buçuk saatlik görüşmede, Meclis hukukçularının yaptığı çalışmalarla ortaya çıkarılmış bir Danışma Kurulu kararıdır, önerisidir. Genel Kurulumuz bunu kabul ettiği takdirde de Parlamentomuz, Anayasa’mızın kendisine vermiş olduğu yetkiyi kullanmış olacaktır.

Ayrıca, Parlamentonun açıldığı, çalışmalara yeni başladığımız bu günler içerisinde, benim Genel Kuruldan bir ricam, bir temennim olacak. O da şu: Burada, bu konuşmalar esnasında, hiç de gereği olmadığı hâlde bir türban tartışmasını Sayın Genç kürsüye taşımıştır. Türkiye’nin ihtiyacı bu değildir. Biz, Türkiye’yi parçalara bölme lüksüne sahip değiliz. “Türkiye” dediğimiz kavram, başörtülüsüyle başörtüsüzüyle, inananıyla inanmayanıyla, doğulusuyla güneylisiyle, kuzeylisiyle batılısıyla, yetmiş milyonun oluşturduğu organizmaya biz “Türkiye” diyoruz. Biz buna talibiz. (AK Parti sıralarından alkışlar) Yoksa, bu ülkeyi, doğulu batılı, kuzeyli güneyli, başı açık başı örtülü gibi kategorik birtakım sınıflara ayırmaya kalkarsak, bu ülkeye yapabileceğimiz en büyük kötülük bu olur. Biz, yetmiş milyonu kardeş yapacak ve kardeşçe yaşatacak bir çalışma süreci götürmek istiyoruz bu Parlamentoda. Bu kutsal çatı altında da, inanıyorum ki, milletimiz bizi bunun için görevlendirdi.

GÜROL ERGİN (Muğla) – Demagoji yapma!

SADULLAH ERGİN (Devamla) - Ben, yasama döneminin başlangıcında, temennim olarak, bir arzum olarak, milletimizi bir bütün olarak değerlendirme temayülündeyim. Grubumuz da bu yönde çalışma yapacaktır.

Bu duygularla Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum ve Danışma Kurulu önerisinin lehinde oy kullanacağımızı ifade ediyor, saygılar sunuyorum. (AK Parti sıralarından alkışlar)

BAŞKAN – Teşekkür ediyorum Sayın Ergin.

Değerli arkadaşlarım, bildiğiniz gibi…

HASİP KAPLAN (Şırnak) – Lehte…

BAŞKAN – Buyurunuz efendim.

HASİP KAPLAN (Şırnak) – Sayın Başkan, değerli üyeler; 23’üncü Dönem Parlamentosunun, umarım ki, Türkiye’de iç barışa en büyük katkıyı sağlayacağına inanıyorum. O inançla buradayız ve şunu ifade etmek istiyorum ki, Meclisin açıldığı ilk günden bu yana, ortak aklın, sağduyunun egemen olduğu bir anlayış içinde, ortaklaşarak alınan kararların hayata geçtiği bu Mecliste, ben de Danışma Kurulunun önerisi lehinde konuşmak istedim.

Meclisin açılışından bu yana… Özellikle Başkanımızı ve yeni Başkanlık Divanımızı seçilmesinden dolayı kutluyorum ve -içimde kalmasın- bir şey söylemek istiyorum: İç Tüzük’te, erkekler frak giyecek deniliyor. Umarım kadın cins eşitsizliği konusunda da Meclisimiz kısa sürede bir değişiklik yapar, kadın-erkek ayrımcılığına yol açan bu düzenlemeyi düzeltir.

Ben şunu anlatmak istiyorum: Bu Meclis, cumhuriyetin kuruluşundan bu yana belki de en renkli, en coşkulu Meclis olarak tarihe geçecektir ve en önemli, seçimini yaptığı, anayasal yükümlülüğü olan Cumhurbaşkanlığı seçimini bir saniye dahi geciktirmeden yapmak görev ve sorumluluğundadır. Onun için, Danışma Kurulumuzun, tüm grubu bulunan siyasi partilerimizin saygın temsilcilerinin ortaklaşa olarak aldığı bu kararın hem Anayasa’ya hem yasalara hem bir hukuk devletine yaraşır bir önerge olduğunu, bir hukukçu olarak, düşünüyorum. Çünkü, hukukta boşluk yoktur, yeni Meclis seçilmiştir, görevine başlamıştır; Anayasa’nın 102’nci maddesi çok açıktır ve otuz gün içinde bu görevi yerine getirmek zorundadır.

Umuyorum ki, nasıl ki, Meclis Başkanımız ortak uzlaşı ve diyalog anlayışı içinde seçilmişse, Cumhurbaşkanımızın da bu anlayışla, bütün 73 milyon yurttaşını kucaklayacak bir anlayışla da seçileceğine olan inancımı burada ifade etmek istiyorum ve eşit ve özgür yurttaşları olan bir ülkenin, insan haklarına, hukuka, demokrasiye saygın ve olgun tavrını göstermemiz gerektiğini de Meclisin ilk gününde burada açıklamak istiyorum.

Ciddiyet İç Tüzük’ümüzde vardır, sorumluluk da vardır ve her üyenin de buna uygun davranması gerekir. Şimdiden, hiç kimsenin Meclis Başkanlık Divanımızı sıkıntıya sokmamasını özellikle istirham ediyorum.

Bir başka şey ifade etmek istiyorum: Birbirimizi iyi anlamak zorundayız, iyi konuşmak zorundayız. Ülkemizin hassasiyetleri vardır ve elbette ki, bu Meclis bunları konuşmak içindir, tartışmak içindir, çözüm bulmak içindir.

Bugün türban meselesi, yarın başka bir mesele, yarın başka bir mesele… Bunu, biz, bu sorumluluk ve bilinçle burada tartışmak ve olgun bir davranışla doğruları bulmak için halktan, seçmenden onay aldık, buraya geldik. “Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir” sözünün gerçek içeriği ve anlamı budur. Hukuk, kötüye kullanılmak için değildir. Hukuk, kamusal düzeni sağlamak içindir ve boşluk elbette olmamalı, Cumhurbaşkanı zamanında seçilmeli. Hükûmet de, umuyorum çalışmaları vardır, çoğunluk iktidar partisinin ve bir an önce o da kurulacaktır. Bir an önce Meclisin 1 Ekimden itibaren yasama dönemine tam hazır olması gerektiği anlayışıyla, yapılacak referandumun sonradan bir yasal düzenleme olması nedeniyle Meclisin, bugünkü, Cumhurbaşkanını seçme yetki ve görev ve sorumluluğunu etkilemeyeceğini, sonradan yapılan hukuki düzenlemelerin sonraya ilişkin olduğunu burada ifade etmek istiyorum ve hepinizi bu ilk Meclis konuşmamda saygıyla selamlıyorum ve öneri lehinde oy kullanacağımızı ifade etmek istiyorum.

Teşekkürler. (DTP ve AK Parti sıralarından alkışlar)

BAŞKAN – Teşekkür ediyorum Sayın Kaplan.

Değerli arkadaşlarım, biraz evvel de ifade ettim, Anayasa’mız Cumhurbaşkanlığının seçimi süreciyle ilgili otuz günlük bir zaman dilimi öngörmüş, bunu da ikiye ayırmıştır. İlk on gün içerisinde aday gösterme işlemi yapılmakta, kalan yirmi gün içerisinde de dört tur, en çok, oylama yapmak suretiyle Cumhurbaşkanlığı seçimi tamamlanmaktadır.

Anayasa’mız Cumhurbaşkanlığı adaylığı müracaatlarının Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanına yapılacağını öngördüğünden ve yeni seçimle gelen yüce Meclis bugünkü oturumunda Başkanlık Divanını seçip, tamamladığından, aslında, biz açıklama yapmak zorunda kalmasak bile, bir karar alınmasa bile Cumhurbaşkanlığı seçimi süreci kendiliğinden başlamış sayılmak lazım gelir. Ama, biz, Başkanlığın bu kararını açıkladık ve bugünden itibaren Cumhurbaşkanlığı adaylarının Başkanlık Divanına başvurabileceğini ilan ettik. Danışma Kurulu önerisiyle de bunun ikinci etabı olan turların hangi tarihlerde yapılacağı öngörülmektedir. O nedenle, yapılan işlemde bir hukuki eksiklik yahut yanlışlık söz konusu değildir.

Danışma Kurulu önerisini oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler… Etmeyenler…Danışma Kurulu önerisi kabul edilmiştir.

Sayın milletvekilleri, Cumhurbaşkanı seçiminin birinci oylamasını yapmak üzere, alınan karar gereğince, 20 Ağustos 2007 Pazartesi günü saat 15.00’te toplanmak üzere, birleşimi kapatıyorum.

 

Kapanma Saati: 16.08

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi Resmi internet Sitesi
© 2009 T.B.M.M.