BIM 2 3 2003-02-27T15:39:00Z 2003-02-27T15:39:00Z 19 7652 43622 TBMM 363 87 53570 9.3821 0 6 nk 6 nk 0

DÖNEM : 22          CİLT : 4       YASAMA YILI : 1

 

 

 

T. B. M. M.

TUTANAK DERGİSİ

 

 

32 nci Birleşim

6 . 2 . 2003 Perşembe

 

 

İ Ç İ N D E K İ L E R

                                                      Sayfa    

  I. - GEÇEN TUTANAK ÖZETİ

 II. - GELEN KÂĞITLAR

III. - ÖNERİLER

A) DANIŞMA KURULU ÖNERİSİ

1.- Adlî Tıp Kurumu Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısının 48 saat geçmeden gündemin "Kanun Tasarı ve Teklifleri ile Komisyonlardan Gelen Diğer İşler" kısmının 2 nci sırasına alınmasına ilişkin Danışma Kurulu önerisi

IV.- BAŞKANLIĞIN GENEL KURULA SUNUŞLARI

A) TEZKERELER VE ÖNERGELER

1.- Türkiye'deki askerî üs ve tesisler ile limanlarda gerekli yenileştirme, geliştirme, inşaat ve tevsi çalışmaları ile altyapı faaliyetlerinde bulunmak amacıyla, Amerika Birleşik Devletlerine mensup teknik ve askerî personelin 3 ay süreyle Türkiye'de bulunmasına, Anayasanın 92 nci maddesi uyarınca izin verilmesine dair Başbakanlık tezkeresi (3/177)

V.- KANUN TASARI VE TEKLİFLERİYLE KOMİSYONLARDAN GELEN DİĞER İŞLER

1. - Basın ve Yayın Yoluyla İşlenen Suçlara İlişkin Dava ve Cezaların Ertelenmesine Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin 2.1.2003 Tarihli ve 4779 Sayılı Kanun ve Anayasanın 89 uncu Maddesi Gereğince Cumhurbaşkanınca Bir Daha Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi ve Adalet Komisyonu Raporu (1/432) (S. Sayısı: 37)

VI.- SORULAR VE CEVAPLAR

A) YAZILI SORULAR VE CEVAPLARI

1.- Antalya Milletvekili Nail Kamacı'nın, sigorta prim borçlarına ve farklı hizmetlerin değerlendirilmesine ilişkin sorusu ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Murat Başesgioğlu'nun cevabı (7/107)

2.- Antalya Milletvekili Atilla Emek'in, Alanya-Antalya karayolu projesine ilişkin sorusu ve Bayındırlık ve İskân Bakanı Zeki Ergezen'in cevabı (7/145)


I. - GEÇEN TUTANAK ÖZETİ

TBMM Genel Kurulu saat 15.00'te açılarak iki oturum yaptı.

Antalya Milletvekili Burhan Kılıç'ın, Antalya İli Kumluca İlçesinde meydana gelen sel felaketi ve alınması gereken önlemlere,

Çorum Milletvekili Agâh Kafkas'ın, Çalışanların Tasarrufa Teşvik Edilmesi ve Bu Tasarrufların Değerlendirilmesine Dair Kanun uyarınca toplanan tasarrufların tasfiyesine,

İlişkin gündemdışı konuşmalarına Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Ertuğrul Yalçınbayır cevap verdi.

Bilecik Milletvekili Yaşar Tüzün de, Bilecik İlinin sorunları, beklentileri ve alınması gereken önlemlere ilişkin gündemdışı bir konuşma yaptı.

Balıkesir Milletvekili Orhan Sür ve 47 milletvekilinin, bor madeni kaynaklarımızın stratejik ve ekonomik değerinin araştırılarak gereği gibi değerlendirilmesi (10/38),

Ankara Milletvekili Yakup Kepenek ve 21 milletvekilinin, bankacılık ve finans sektöründe yaşanan sorunların araştırılarak, sağlıklı bir yapı ve işleyişe kavuşturulması (10/39),

İçin alınması gereken önlemlerin belirlenmesi amacıyla birer Meclis araştırması açılmasına ilişkin önergeleri Genel Kurulun bilgisine sunuldu; önergelerin gündemde yerlerini alacakları ve öngörüşmelerinin, sırası geldiğinde yapılacağı açıklandı.

Millî Savunma Komisyonu Başkanlığına İstanbul Milletvekili Cengiz Kaptanoğlu'nun seçildiğine ilişkin Komisyon Başkanlığı tezkeresi Genel Kurulun bilgisine sunuldu.

Genel Kurulun 5 Şubat 2003 Çarşamba günkü (bugün) birleşiminde, sözlü soruların görüşülmemesine, gündemin "Kanun Tasarı ve Teklifleri ile Komisyonlardan Gelen Diğer İşler" kısmının 9 uncu sırasında yer alan 44 sıra sayılı Harp Akademileri Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısının bu kısmın 2 nci sırasına, 6 ncı sırasında yer alan 40 sıra sayılı Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesine Dair Kanun Tasarısının 4 üncü sırasına, 5 inci sırasında yer alan 39 sıra sayılı Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz Ekonomik İşbirliği (KEİ) Örgütü Arasında Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenter Asamblesi (KEİPA) Uluslararası Sekretaryası İçin Evsahibi Ülke Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısının 5 inci sırasına, daha önce gelen kâğıtlar listesinde yayımlanan ve bastırılarak dağıtılan, 43 sıra sayılı Türk Ceza Kanunu ile Hapishane ve Tevkifhanelerin İdaresi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısının ise 48 saat geçmeden bu kısmın 3 üncü sırasına alınmasına ve aynı birleşimde gündemin 6 ncı sırasına kadar olan işlerin görüşmelerinin tamamlanmasına kadar çalışma süresinin uzatılmasına dair Danışma Kurulu önerisi kabul edildi.

Gündemin "Kanun Tasarı ve Teklifleri ile Komisyonlardan Gelen Diğer İşler" kısmının:

1 inci sırasında bulunan, Cumhurbaşkanınca bir daha görüşülmek üzere geri gönderilen, 2.1.2003 tarihli ve 4779 sayılı Basın ve Yayın Yoluyla İşlenen Suçlara İlişkin Dava ve Cezaların Ertelenmesine Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanunun (1/432) (S. Sayısı : 37) görüşmeleri, komisyon yetkilileri Genel Kurulda hazır bulunmadıklarından, ertelendi;

2 nci sırasına alınan, Harp Akademileri Kanununda Değişiklik Yapılmasına (1/334) (S. Sayısı: 44),

3 üncü sırasına alınan, Türk Ceza Kanunu ile Hapishane ve Tevkifhanelerin İdaresi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına (1/304) (S. Sayısı : 43),

4 üncü sırasına alınan, Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin Önlenmesi Hakkında Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesine (1/393) (S. Sayısı: 40),

Dair Kanun Tasarılarının, tamamlanan görüşmelerinden sonra,

5 inci sırasına alınan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz Ekonomik İşbirliği (KEİ) Örgütü Arasında Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenter Asamblesi (KEİPA) Uluslararası Sekretaryası İçin Evsahibi Ülke Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısının (1/348) (S.Sayısı: 39), görüşmelerini takiben elektronik cihazla yapılan açık oylamadan sonra,

Kabul edildikleri ve kanunlaştıkları açıklandı.

6 Şubat 2003 Perşembe günü saat 15.00'te toplanmak üzere, birleşime 19.31'de son verildi.

 

 

 

İsmail Alptekin

 

 

 

Başkanvekili

 

 

Enver Yılmaz

 

Türkân Miçooğulları

 

Ordu

 

İzmir

 

Kâtip Üye

 

Kâtip Üye


          No. :  46

II. - GELEN KÂĞITLAR

6.2.2003 PERŞEMBE

Tezkereler

 

                  1.- Türkiye'deki Askeri Üs ve Tesisler ile Limanlarda Gerekli Yenileştirme, Geliştirme, İnşaat ve Tevsi Çalışmaları ile Alt Yapı Faaliyetlerinde Bulunmak Amacıyla, Amerika Birleşik Devletlerine Mensup Teknik ve Askerî Personelin 3 Ay Süreyle Türkiye'de Bulunmasına, Anayasanın 92 nci Maddesi Uyarınca İzin Verilmesine Dair Başbakanlık Tezkeresi (3/177) (Başkanlığa geliş tarihi : 5.2.2003)

2.- İstanbul Milletvekili Ali Coşkun'un Yasama Dokunulmazlığının Kaldırılması Hakkında Başbakanlık Tezkeresi (3/178) (Anayasa ve Adalet Komisyonları Üyelerinden Kurulu Karma Komisyona) (Başkanlığa geliş tarihi : 4.2.2003)


BİRİNCİ OTURUM

Açılma Saati: 15.09

6 Şubat 2003 Perşembe

BAŞKAN: Bülent ARINÇ

KÂTİP ÜYELER: Enver YILMAZ (Ordu), Yaşar TÜZÜN (Bilecik)

BAŞKAN - Türkiye Büyük Millet Meclisinin 32 nci Birleşimini açıyorum.

Toplantı yetersayısı vardır.

Gündeme geçiyoruz.

Değerli arkadaşlarım, sadece tutanaklara geçmesi bakımından arz ediyorum: Meclis Başkanvekili arkadaşımız, bugün için üç gündemdışı konuşma vermişti; ancak, arkadaşlarımıza da, ihtiyaç olduğunda bu konuşmaları geri alabileceğini söylemişti. İki Kahramanmaraş milletvekili arkadaşımız, Kahramanmaraş'ın kurtuluş yıldönümüyle ilgili konuşma yapacaklardı; bir arkadaşımız da, NATO toplantısıyla ilgili bir konuşma yapacaktı.

Ben, buradan, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerimizin, tüm Meclisimizin, Kahramanmaraş halkına selam ve saygılarını iletiyorum; kurtuluş törenlerinden, bayramlarından dolayı kendilerini kutluyorum; şehitlerimize Cenabı Hak'tan rahmet diliyorum ve Maraş halkına sağlık, mutluluk dileklerimizle, arkadaşlarımızın da hislerine tercüman olarak, bu konuşmayı yapma ihtiyacını hissediyorum.

Danışma Kurulunun bir önerisi vardır; okutuyorum:

III. - ÖNERİLER

A) DANIŞMA KURULU ÖNERİSİ

1.- Adlî Tıp Kurumu Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısının 48 saat geçmeden gündemin "Kanun Tasarı ve Teklifleri ile Komisyonlardan Gelen Diğer İşler" kısmının 2 nci sırasına alınmasına ilişkin Danışma Kurulu önerisi

Danışma Kurulu Önerisi

       No.:16       Tarih: 6.2.2003

Genel Kurulun 6 Şubat 2003 Perşembe günkü (bugün) birleşiminde, daha önce Gelen Kâğıtlar listesinde yayımlanan ve bastırılarak dağıtılan, 51 sıra sayılı Adlî Tıp Kurumu Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısının 48 saat geçmeden gündemin "Kanun Tasarı ve Teklifleriyle Komisyonlardan Gelen Diğer İşler" kısmının 2 nci sırasına alınmasının Genel Kurulun onayına sunulması Danışma Kurulunca uygun görülmüştür.

 

 

 

Bülent Arınç

 

 

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

 

Başkanı

 

 

 

 

 

Salih Kapusuz

 

Mustafa Özyürek

 

AK Parti Grubu Başkanvekili

 

CHP Grubu Başkanvekili

 

BAŞKAN - Öneriyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Etmeyenler... Danışma Kurulu önerisi kabul edilmiştir.

Sayın milletvekilleri, Başbakanlığın, Anayasanın 92 nci maddesine göre verilmiş bir tezkeresi vardır; okutup, işleme alacağım:

IV.- BAŞKANLIĞIN GENEL KURULA SUNUŞLARI

A) TEZKERELER VE ÖNERGELER

1.- Türkiye'deki askerî üs ve tesisler ile limanlarda gerekli yenileştirme, geliştirme, inşaat ve tevsi çalışmaları ile altyapı faaliyetlerinde bulunmak amacıyla, Amerika Birleşik Devletlerine mensup teknik ve askerî personelin 3 ay süreyle Türkiye'de bulunmasına, Anayasanın 92 nci maddesi uyarınca izin verilmesine dair Başbakanlık tezkeresi (3/177)

                                        Ê5.2.2003

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına

Irak'ın, 1990 Körfez Savaşı sonrası Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi kararlarının çerçevesini çizdiği yaptırım ve denetim rejiminden kaynaklanan yükümlülüklerini tam olarak yerine getirmemesinden kaynaklanan sorunların sürmesi bir gerginlik ve kriz ortamının ortaya çıkmasına yol açmıştır. Bu durum, Türkiye'yi olumsuz yönde etkilemekte ve ciddî güvenlik riski oluşturmaktadır.

Kitle imha silahları konusundaki son gelişmeler sonucu gergin ortam giderek ağırlaşmış ve Irak sorununda nazik bir aşamaya gelinmiştir.

Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi bu konuyu uluslararası barış ve güvenliğe karşı süregelen ciddî bir tehdit olarak ele almış ve Irak'ın Körfez Savaşı sonrası resmî ateşkesin şartlarını ve bunun için üstlendiği yükümlülüklerin gereklerini bütün unsurlarıyla yerine getirmesinin sağlanmasının uluslararası barış ve güvenliğin korunması için elzem olduğunu kararlaştırmıştır.

Son gelişmeler kritik bir aşamaya girilmekte olduğunu göstermektedir.

Irak'ın toprak bütünlüğünün ve siyasî birliğinin korunması ve içinde bulunduğumuz hassas bölgede bir istikrar unsuru olarak varlığını sürdürmesi Türkiye için büyük önem taşımaktadır.

Türkiye bu sorunun uluslararası askerî müdahaleye gerek kalmadan barışçı yollarla çözüme kavuşturulmasını samimiyetle istemektedir. 58 inci Cumhuriyet Hükümeti tüm imkânları kullanarak bu yöndeki çabalarını sürdürmektedir.

Barışçı çözüm için tüm imkânlar seferber edilirken, Türkiye'nin her durumu ve ihtimali de göz önünde bulundurması ve barışçı bir çözümün şartlarının oluşamaması durumunda karşısına çıkacak her gelişmeye karşı hazırlıklı olması da hayatî önem taşımaktadır. Türkiye'nin temel hak ve çıkarlarına ve uluslararası sorumluluklarına uygun, etkili bir siyaset izlemesi ve gelişmelerin seyrine göre gerekli tedbirlerin zamanında ve etkili biçimde alınabilmesi için hazırlıkların buna göre yürütülmesi bir zarurettir.

Bu mülahazalarla, gerekli bütün hazırlıkları yapmak ve güvenlik tedbirlerini almak amacıyla, gelişmelerin seyrine göre, Türkiye'nin sorumluluklarına, temel hak ve menfaatlarına uygun, etkili bir politika izlenmesine imkân sağlamak üzere, Türkiye'deki askerî üs ve tesisler ile limanlarda gerekli yenileştirme, geliştirme, inşaat ve tevsi çalışmaları ile altyapı faaliyetlerinde bulunmak amacıyla Amerika Birleşik Devletlerine mensup teknik ve askerî personelin 3 ay süreyle Türkiye'de bulunmasına, bununla ilgili gerekli düzenlemelerin hükümet tarafından yapılmasına, Anayasanın 92 nci maddesi uyarınca izin verilmesini arz ederim.

                                  Abdullah Gül

                                         Başbakan

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, 28 milletvekilinin, Başbakanlık tezkeresinin kapalı oturumda görüşülmesine dair, İçtüzüğün 70 inci maddesine göre verilmiş bir önergesi vardır; okutuyorum:

Kapalı oturumda, Genel Kurul salonunda bulunabilecek sayın üyeler dışındaki dinleyicilerin ve görevlilerin dışarıya çıkmaları gerekmektedir.

Sayın idare amirlerinden salonun boşaltılmasını temin etmelerini rica ediyorum. (CHP sıralarından gürültüler)

Yeminli stenografların ve yeminli görevlilerin...

K. KEMAL ANADOL (İzmir) - Neyi kaçırıyorsunuz?!. Kimlerden kaçırıyorsunuz?!. (CHP sıralarından sıra kapaklarına vurmalar)

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri... (CHP sıralarından sıra kapaklarına vurmalar)

K. KEMAL ANADOL (İzmir) - Milletten korkuyorsunuz, milletten...

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri...

HÜSEYİN BAYINDIR (Kırşehir) - Açık olsun, açık...

K. KEMAL ANADOL (İzmir) - Halktan korkuyorsunuz, halktan korkuyorsunuz!..

CANAN ARITMAN (İzmir) - Halktan korkuyorsunuz!..

HÜSEYİN BAYINDIR (Kırşehir) - Halktan korkmayın, halktan korkmayın...

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, bildiğiniz gibi, İçtüzüğün 70 inci maddesi görüşmelerin kapalı oturumla yapılması talebini taşımaktadır.

HÜSEYİN BAYINDIR (Kırşehir) - Halktan korkmayın, oyunu aldığınız insanların yüzüne bakın!

BAŞKAN - Siyasî parti gruplarından biri, Başbakan veya bakan veya 20 milletvekili (CHP sıralarından sıra kapaklarına vurmalar) böyle bir talepte bulunabilir. (CHP sıralarından sıra kapaklarına vurmalar) Dolayısıyla, İçtüzüğe uygun olarak verilmiş bir talep bulunmaktadır. (CHP sıralarından "geri alsınlar" sesleri, sıra kapaklarına vurmalar)

Sayın milletvekilleri, bu protestolarınızın bir anlamı olabilir; ancak, kapalı oturum talebi İçtüzükten kaynaklanan bir haktır. Bu hakkı kullanmak isteyen milletvekilleri olduğu müddetçe, bu talebi yerine getirmek... (CHP sıralarından "geri alsınlar" sesleri)

Lütfen... Lütfen... Size yakışanı yapınız.

K. KEMAL ANADOL (İzmir) - Savaşa karşı çıkmak bize yakışan.

BAŞKAN - Masaları yumruklayarak sözlerinizi, düşüncelerinizi ifade edemezsiniz. İçtüzüğün verdiği bir hakkı kullanıyorlar. Lütfen...(AK Parti sıralarından alkışlar)

Kapalı oturumda Genel Kurul salonunda bulunabilecek sayın üyeler dışındaki dinleyicilerin ve görevlilerin dışarıya çıkarılmaları gerekmektedir. Sayın İdare amirlerinden salonun boşaltılmasını temin etmelerini rica ediyorum. (CHP sıralarından gürültüler)

ALİ KEMAL DEVECİLER (Balıkesir) - Yazıklar olsun!

BAŞKAN - Sayın Erdoğan Yetenç, Sayın Kemalettin Göktaş, Sayın Abdullah Çalışkan, lütfen görevinizi yerine getirin.

AHMET KÜÇÜK (Çanakkale) - Oylayın önce...

ALİ KEMAL DEVECİLER (Balıkesir) - Oylayın önce, oylayın. (CHP sıralarından sıra kapaklarına vurmalar)

AHMET KÜÇÜK (Çanakkale) - Belki kabul edilmeyecek.

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, bana oylayın diyeceğinize, açın İçtüzüğü okuyun. 70 inci madde ne gerektiriyorsa ben onu yapacağım. Lütfen... Lütfen... (AK Parti sıralarından alkışlar; CHP sıralarından sıra kapaklarına vurmalar, alkışlar [!])

ÖNDER SAV (Ankara) - Sayın Başkan...

BAŞKAN - Sayın Sav, talebinizi alacağım.Lütfen...

Yeminli stenografların ve yeminli görevlilerin salonda kalmalarını oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir. (CHP sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar [!])

Sayın Sav, buyurun.

ÖNDER SAV (Ankara) - Sizin de değindiğiniz gibi, 70 inci maddede...

(CHP sıralarından gürültüler)

K.KEMAL ANADOL (İzmir) - Önergedeki imza sahiplerini bilmek istiyoruz...

BAŞKAN - Emniyet görevlileri ve sayın idare amirleri, İçtüzük 70 inci madde gereğince, lütfen, salonu boşaltınız.

ÖNDER SAV (Ankara) - Sayın Başkan, sizin de değindiğiniz gibi, 70 inci maddede "önerge verilince" deniliyor. Önergenin verildiği, sadece sizin duyurunuzla belli; ama, önerge bir bütündür. Kapalı oturuma geçmeden önce, önergeyi, o önergenin altındaki imzaları okumanız gerekir. Usul bunu âmirdir. (CHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.

Lütfen, salonu boşaltınız. (CHP sıralarından gürültüler, "imzalar, imzalar" sesleri)

K. KEMAL ANADOL (İzmir) - İmza sahiplerini tanımak istiyoruz Sayın Başkan, niye gereğini yapmıyorsunuz?!

AYHAN ZEYNEP TEKİN (Adana) - Meclis Başkanının karşısında neden elinizi cebinize sokarak konuşuyorsunuz?!

K. KEMAL ANADOL (İzmir) - İsimleri okuyun! Utanıyor musunuz?!. İçtüzükte "okunur" deniliyor... Meclis Başkanı yanlış yapıyor!

BAŞKAN - Tanıyacaksınız tabiî, tanıyacaksınız, önerge okutulunca tanıyacaksınız!

K.KEMAL ANADOL (İzmir) - Öyle şey mi olur?! İsimleri okuyun!

BAŞKAN - İdare amirleri, lütfen, salonun boşaltılmasını temin ediniz.

ÖNDER SAV (Ankara) - Önerge teşekkül etmedi ki...

K. KEMAL ANADOL (İzmir) -  Önergeyi bile okutmuyorsunuz...

CANAN ARITMAN (İzmir) - Halka rağmen siyaset olmaz!..

K.KEMAL ANADOL (İzmir) - Meclise yakışıyor mu?! 

BAŞKAN - Sayın idare amirleri, emniyet görevlileri, kavaslar, lütfen görevinizi yerine getirin.

K.KEMAL ANADOL (İzmir) - Size yakışıyor mu?! Önergeyi bile bilmiyoruz...

HASAN FEHMİ GÜNEŞ (İstanbul) - Adamca önerge okunacak; adamca, erkekçe önerge okunacak, gizlemeyeceksiniz!

AHMET MÜNİR ERKAL (Malatya) - Adam gibi talep ediyoruz!..

HASAN FEHMİ GÜNEŞ (İstanbul) - Gizlemeyeceksiniz!..

AHMET MÜNİR ERKAL (Malatya) - Tüzüğe göre okunacak...

HASAN FEHMİ GÜNEŞ (İstanbul) - Hem kabadayılık yapıyorsunuz hem önergeyi gizliyorsunuz!..

AHMET MÜNİR ERKAL (Malatya) - Ayıp ediyorsun!.. Ayıp!..

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, müsaade buyurursanız, bulunduğum kürsüden bir açıklama yapayım.

HASAN FEHMİ GÜNEŞ (İstanbul) - Önergeyi gizliyorsunuz. Olur mu?!. Olur mu?!.

BAŞKAN - İçtüzüğün 70 inci maddesinin ikinci fıkrasında "Kapalı oturum önergesi verilince, kapalı oturumda bulunabilecek şahıslar dışında herkes toplantı salonundan çıkarılır. Salon boşaldıktan sonra kapalı oturum önergesinin gerekçesi dinlenir. Bu gerekçe, Hükümet adına Başbakan veya bir bakan veya siyasî parti grubu sözcüsü veya önergedeki birinci imza sahibi milletvekili yahut onun göstereceği bir diğer imza sahibi milletvekili tarafından açıklanır. Genel Kurul işaret oyuyla karar verir" deniliyor.

İçtüzüğün 70 inci maddesinin ikinci fıkrasının ilk cümlesinde "Kapalı oturum önergesi verilince, kapalı oturumda bulunabilecek şahıslar dışında herkes, toplantı salonundan çıkarılır" deniliyor. Ben de aynı işlemi yapıyorum. Lütfen arkadaşlar... (AK Parti sıralarından alkışlar, CHP sıralarından gürültüler)

EŞREF ERDEM (Ankara) - İmzaları okuyun.

OĞUZ OYAN (İzmir) - Sayın Başkan, usul hakkında söz istiyorum.

BAŞKAN - Kapalı oturuma geçtiğimde söz vereceğim Sayın Oyan.

OĞUZ OYAN (İzmir) - Hayır efendim, usulde hata var Sayın Başkan.

BAŞKAN  - Sayın idare amirleri... Sayın Yetenç'in dışında iki arkadaşımı göremiyorum.

OĞUZ OYAN (İzmir) - Sayın Başkan, usulde hata yapılıyor. Önerge teşekkül etmemiştir. Önergeyi verenlerin isimleri okunmadan önerge teşekkül etmez.

BAŞKAN - İçtüzüğe tamamen bağlıyım, kusura bakmayın. Yoksa, benim gönlümden geçenler de çok farklı değil. (CHP sıralarından alkışlar[!]) İçtüzüğü uyguluyorum. Lütfen... Ben görevimi yapıyorum sadece, İçtüzük ne yazıyorsa harfiyen ona uyuyorum.

Tamam mı arkadaşlar?..

ÖNDER SAV (Ankara) - İçtüzük, sadece sizin anlayışınıza tevdi edilemez Sayın Başkan, İçtüzüğün bir anlamı var. Önerge teşekkül etmeden kapalı oturuma geçilemez. Önerge bir bütündür, o önergeyi okutmanız lazım.

BAŞKAN - Salon tamamen boşaltıldı mı arkadaşlar?

K. KEMAL ANADOL (İzmir) - Halk da sizi boşaltacak buradan, şu savaşı çıkarın siz, göreceksiniz. Bu savaşa girin siz, o çocuklarınız ölsün, göreceksiniz.

MEHMET TOMANBAY (Ankara) - Bu ayıp size yeter Başkan.

ZÜLFÜ DEMİRBAĞ (Elazığ) - Arkadaşlar, şu anda televizyon göstermiyor!

MEHMET TOMANBAY (Ankara) -Göstermese ne olacak; halk görüyor sizi halk.

 K. KEMAL ANADOL (İzmir) - Televizyonun değil, tarihin huzurundasın. (CHP sıralarından gürültüler)

BAŞKAN - Kapalı oturuma geçiyoruz.

Kapanma Saati: 15.23

 

İKİNCİ OTURUM

(İkinci Oturum kapalıdır)

ÜÇÜNCÜ OTURUM

Açılma Saati:18.00

BAŞKAN: Bülent ARINÇ

KÂTİP ÜYELER: Yaşar TÜZÜN (Bilecik), Enver YILMAZ (Ordu)

BAŞKAN- Sayın milletvekilleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin 32 nci Birleşiminin kapalı olan İkinci Oturumundan sonra Üçüncü Oturumunu açıyorum.

IV. - BAŞKANLIĞIN GENEL KURULA SUNUŞLARI (Devam)

A) TEZKERELER VE ÖNERGELER (Devam)

1. - Türkiye'deki askerî üs ve tesisler ile limanlarda gerekli yenileştirme, geliştirme, inşaat ve tevsi çalışmaları ile altyapı faaliyetlerinde bulunmak amacıyla, Amerika Birleşik Devletlerine mensup teknik ve askerî personelin 3 ay süreyle Türkiye'de bulunmasına, Anayasanın 92 nci maddesi uyarınca izin verilmesine dair Başbakanlık tezkeresi (3/177) (Devam)

BAŞKAN- Kapalı oturumda görüşülen ve oylanan Başbakanlık tezkeresinin açık oylamasına 510 üye katılmış; 193 ret, 9 çekimser oya karşı 308 kabul oyuyla Başbakanlık tezkeresi kabul edilmiştir.

Gündemin "Kanun Tasarı ve Teklifleri İle Komisyonlardan Gelen Diğer İşler" kısmına geçiyoruz.

Basın ve Yayın Yoluyla İşlenen Suçlara İlişkin Dava ve Cezaların Ertelenmesine Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin 2.1.2003 tarihli ve 4779 sayılı Kanun ve Anayasanın 89 uncu Maddesi Gereğince Cumhurbaşkanınca Bir Daha Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi ve Adalet Komisyonu raporunun görüşmelerine kaldığımız yerden devam edeceğiz.

V. - KANUN TASARI VE TEKLİFLERİYLE KOMİSYONLARDAN

GELEN DİĞER İŞLER

1.- Basın ve Yayın Yoluyla İşlenen Suçlara İlişkin Dava ve Cezaların Ertelenmesine Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin 2.1.2003 Tarihli ve 4779 Sayılı Kanun ve Anayasanın 89 uncu Maddesi Gereğince Cumhurbaşkanınca Bir Daha Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi ve Adalet Komisyonu Raporu (1/432) (S. Sayısı: 37) (1)

BAŞKAN- Komisyon?.. Yerinde.

Hükümet?.. Yerinde.

Kanunun tümü üzerindeki görüşmeler tamamlanmıştı.

Şimdi, maddelerine geçilmesini oylarınıza sunacağım; ancak, kanunun maddelerine geçilmesinin oylamasının açık oylama şeklinde yapılmasına dair bir önerge vardır.

Şimdi, önergeyi okutup, imza sahiplerini arayacağım:

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına

Görüşülmekte olan 37 sıra sayılı kanun tasarısının maddelerine geçilmesinin ve maddelerinin ayrı ayrı oylamalarının İçtüzüğün 81 inci maddesi (e) bendi uyarınca açık oylamayla yapılmasını arz ederiz.

Önder Sav?.. Burada.

Mustafa Özyürek?.. Yok.

Şefik Zengin?.. Yok.

Haluk Koç?.. Yok.

Oya Araslı?.. Burada.

Güldal Okuducu?.. Yok.

Kazım Türkmen?.. Burada.

Eşref Erdem?.. Burada.

Oğuz Oyan?.. Burada.

Necati Uzdil?.. Burada.

Osman Kaptan?.. Burada.

Sırrı Özbek?.. Yok.

Muhsin Koçyiğit?.. Burada.

Naci Aslan?.. Yok.

Mehmet Boztaş?.. Yok

Muharrem Toprak?.. Burada.

Mustafa Özyurt?.. Burada.

Ersoy Bulut?.. Yok.

Nadir Saraç?.. Yok.

BAŞKAN - Önerge düşmüştür.

Kanunun maddelerine geçilmesini oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler.. Etmeyenler... Kabul edilmiştir.

1 inci maddeyi okutuyorum:

BASIN VE YAYIN YOLUYLA İŞLENEN SUÇLARA İLİŞKİN DAVA VE CEZALARIN ERTELENMESİNE DAİR KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN

MADDE 1. - 28.8.1999 tarihli ve 4454 sayılı Basın ve Yayın Yoluyla İşlenen Suçlara İlişkin Dava ve Cezaların Ertelenmesine Dair Kanunun 2 nci maddesine aşağıdaki iki fıkra eklenmiştir.

1 inci madde kapsamına giren bir suçtan dolayı mahkûmiyet hükmü alıp cezası infaz edilmiş olanlar da, bu Kanunun yayımı tarihine kadar geçen süreyi 1 inci madde kapsamına giren kasıtlı bir cürümden dolayı yeniden mahkûm edilmeksizin geçirdikleri takdirde mahkûmiyet vâki olmamış sayılır.

Bu madde uyarınca mahkûmiyeti vâki olmamış sayılanların hakları üzerindeki yasaklamalar da kendiliğinden kalkar.

BAŞKAN - Madde üzerinde, Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına, Adana Milletvekili Ziya Yergök.

Sayın Yergök, buyurun.

Süreniz 10 dakika.

CHP GRUBU ADINA MEHMET ZİYA YERGÖK (Adana) - Sayın Başkan, Yüce Meclisin değerli üyeleri; görüşmekte olduğumuz yasanın 1 inci maddesi hakkında, Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına görüş ve düşüncelerimi açıklamak üzere söz almış bulunuyorum, Genel Kurulu saygıyla selamlayarak sözlerime başlamak istiyorum.

Sayın milletvekilleri, görüşmekte olduğumuz ve Sayın Cumhurbaşkanınca iade edilen 4779 sayılı Yasayla yaklaşık dört yıl önce yürürlüğe girip uygulanmış, hükmünü icra etmiş ve işlevini tamamlamış 4454 sayılı Yasaya yeni maddeler eklenerek tamamlanmış bir sürece yeniden işlerlik kazandırılmaya çalışılmıştır. Böyle bir düzenleme yasa tekniğine, hukukun temel ilkelerine ve hukuk devleti anlayışına açıkça aykırıdır. Kaldı ki, adaleti kişiselleştiren ve yargı organına ait bir yetkinin yasama organınca kullanılmasına olanak sağlayan bu düzenleme, aynı zamanda, Anayasaya da aykırı bulunmaktadır.

Sayın Cumhurbaşkanının iade gerekçesinde ve komisyondaki karşı oy yazımızda da belirtildiği üzere, adı erteleme de olsa, 4779 sayılı Yasayla yapılan düzenlemeyi erteleme olarak nitelendirmeye olanak bulunmamaktadır; zira, bizim hukuk sistemimizde, erteleme, yasama organına tanınan bir yetki olmayıp, yargı organına tanınan bir yetkidir.

1924 Anayasasının 26 ncı maddesinde, cezaları erteleme yetkisi vardı. 1924 Anayasasının 26 ncı maddesine göre, Meclisimizin böyle bir yetkisi vardı. 1924 Anayasasının 26 ncı maddesine baktığımız zaman, kanun soruşturmalarını ve kanun cezalarını ertelemek, Meclisin görevleri arasında sayılıyordu; ancak, 1961 ve 1982 Anayasalarında erteleme kurumuna yer verilmemiştir.

1961 Anayasasında, Meclisin görev ve yetkilerini düzenleyen 64 üncü maddenin gerekçesine baktığımız zaman "soruşturma ve cezaların ertelenmesi, tamamıyla mahkemelerin yetkisi içinde bulunduğundan, yargının bağımsızlığı sebebiyle kaldırılmıştır" denilmektedir. 1982 Anayasasında da, aynı gerekçeyle, Meclise erteleme yetkisi verilmemiştir.

4779 sayılı Yasanın 1 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkrası uyarınca, üç yıldan fazla ağır hapis cezasına hükümlülüğün yasal sonucu olarak mahkûmiyete eklenen geçici ve sürekli kamu hizmetlerinden yasaklanma cezaları, mahkeme kararına gerek olmadan, iyi hal gösterme koşulu aranmadan ve infazdan itibaren belli bir sürenin geçmesine gerek görülmeden kendiliğinden ortadan kalkmaktadır.

Söz konusu yasanın 1 inci maddesinin ilk fıkrası "1 inci madde kapsamına giren bir suçtan dolayı mahkûmiyet hükmü alıp cezası infaz edilmiş olanların da, bu kanunun yayımı tarihine kadar geçen süreyi 1 inci madde kapsamına giren kasıtlı bir cürümden dolayı yeniden mahkûm edilmeksizin geçirdikleri takdirde, mahkûmiyeti vaki olmamış sayılır" derken, aynı maddeye, hükümet tasarısında bulunmayan; ancak, komisyonda verilen bir önergeyle eklenen ikinci fıkrasında "bu madde uyarınca mahkûmiyeti vaki olmamış sayılanların hakları üzerindeki yasaklamalar da, kendiliğinden kalkar" denilmektedir.

Türk Ceza Yasasının 97 nci maddesine baktığımızda da, genel affın, kamu davasını ve hükmolunan cezaları tüm sonuçlarıyla ortadan kaldıracağını belirtmektedir. Böylece, 4779 sayılı Yasayla yapılan düzenlemenin af niteliğinde olduğu hiçbir kuşkuya yer bırakmayacak şekilde, açıkça ortaya çıkmış bulunmaktadır.

Sayın Adalet Bakanı ve AKP Grubu adına söz alan sayın sözcüler, Anayasa Mahkemesinin 19.9.2000 tarihli 1999/39 esas ve 2000/23 karar sayılı kararını dayanak olarak getirerek "düzenlemenin af olmadığını ve erteleme olduğunda ısrar ediyorlar" ve konuşmalarında da, Cumhuriyet Halk Partili üyeler Anayasa Mahkemesi kararlarını referans alarak Meclisimize uyarılarda bulunurken, bu konuda, Anayasa Mahkemesi kararını gözardı etmekte olduğumuzu, bu durumu anlamakta zorlandıklarını ve Cumhuriyet Halk Partisi adına da üzüldüklerini belirtmektedirler. Anayasa Mahkemesinin bir kararına takılıp kalınırsa, Anayasa Mahkemesinin sonraki yıllarda, aynı konuda vermiş olduğu kararları görmezden gelirseniz, işte, böyle yanlış beyanlarda bulunursunuz.

Değerli milletvekilleri, 21.12.2000 tarihli, 4616 sayılı 23 Nisan 1999 Tarihine Kadar İşlenen Suçlardan Dolayı Şartla Salıvermeye, Dava ve Cezaların Ertelenmesine Dair Kanunun kimi kurallarının Anayasaya aykırılığı nedeniyle iptaline karar veren Anayasa Mahkemesi, 18.7.2001 tarihli daha yeni bir kararında ve bu kararın birçok yerinde, 4616 sayılı Kanunun adında her ne kadar "İşlenen Suçlardan Dolayı Şartla Salıvermeye, Dava ve Cezaların Ertelenmesine Dair Kanun" denilmiş ise de, taşıdığı kuralların içeriği itibariyle, belirli bir süreyle suç işlememe bozucu koşuluna bağlı toplu özel af niteliğinde olduğu açıkça vurgulanmaktadır.

Yine, aynı mahkeme kararında "erteleme, cezanın infazını geri bırakan kanunî bir sebep, bir bakıma ise şartlı bir af, diğer yönden ise şartlı bir hükümlülük niteliğindedir" denilmektedir.

Gelelim bir başka ve daha yeni tarihli bir Anayasa Mahkemesi kararına: Anayasa Mahkemesi, 2002/99 esas, 2002/51 karar sayılı ve 28 Mayıs 2002 tarihli yeni bir kararında da -ki, bu, 4758 sayılı 23 Nisan 1999 Tarihine Kadar İşlenen Suçlardan Dolayı Şartla Salıvermeye, Dava ve Cezaların Ertelenmesine Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanunla ilgili verdiği karardır- bu düzenlemenin erteleme olmadığını, af niteliğinde olduğunu ve nitelikli çoğunluk bulunması gerektiğini açıkça vurgulamış ve Sayın Cumhurbaşkanının açtığı davayı, bu gerekçeyle, oybirliğiyle iptal etmiş bulunmaktadır.

Değerli milletvekilleri, bu yasa 25 Aralık 2002 tarihinde ilk kez Adalet Komisyonunda görüşüldüğü sırada, komisyonun Cumhuriyet Halk Partili üyeleri olarak, bu düzenlemenin hukuk tekniğine ve hukuk ilkelerine aykırı bulunduğunu, kişiye özel olduğunu ve af niteliğinde olduğunu belirterek gerekli uyarıyı yapmış ve karşı çıkmış olmamıza rağmen, AKP'li üyelerin oylarıyla komisyondan geçmiştir.

Söz konusu tasarı, 2 Ocak 2003 tarihinde Genel Kurula sunulmuştur. O gün Genel Kurulda yapılan görüşmelerde, Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına söz alan Sayın Önder Sav, yapılan düzenlemenin, yasama tekniğine, hukuka ve Anayasa aykırı olduğunu, ayrıca, af niteliği taşıdığından Genel Kurulda beşte 3 çoğunlukla kabul edilmesi gerektiğini ısrarlı uyarılarla belirtmiş, ne var ki, bu haklı uyarılar dikkate alınmamış ve nitelikli çoğunluk bulunmadan kabul edilen yasa, Sayın Cumhurbaşkanınca, haklı gerekçelerle iade edilmiştir. Şayet, AKP'li arkadaşlar, Adalet Komisyonunda Cumhuriyet Halk Partili üyelerin, Meclis Genel Kurulunda da Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına konuşan Sayın Sav'ın uyarılarını dikkate alsa ve yanlışta ısrar etmeselerdi bugünkü noktaya gelinmeyecekti. Ancak, görüyoruz ki, AKP, hâlâ, bu yanlışta ve bu yasada ısrar ediyor ve bu yasanın af olmadığı, erteleme olduğu yönündeki ısrarını, aksi yöndeki iki Anayasa Mahkemesi kararına rağmen...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Yergök, süreniz bitti; lütfen, konuşmanızı tamamlayınız.

MEHMET ZİYA YERGÖK (Devamla) - Aslında, yapılması gereken ve doğru olan, hatayı kabul edip, uyarılardan ders çıkararak hatalı yoldan dönmektir.

Ayrıca, aflara yaşamı boyunca karşı olduğunu her vesileyle dile getiren "inşallah, görev sürem içerisinde böyle bir tasarının altına imza atmak gibi bir sıkıntıyla karşı karşıya kalmam" diyen Sayın Adalet Bakanımızın da, adı "erteleme" olan bu af yasasında ısrar etmesini büyük bir çelişki olarak görüyorum.

Sayın Adalet Bakanı, bu yasayla, sadece 1 kişinin değil, 2 126 kişinin Türk Ceza Yasasının 312/2'den adlî sicil kaydının silineceğini söylüyor. Sayın Bakana verilen bu rakamlar ne kadar sağlıklıdır bilemiyorum; ancak, bu tasarı daha komisyonlara inmeden, biz, muhalefet olarak konuyla ilgili bir değerlendirme yapmadan da, görsel ve yazılı medya ve tüm kamuoyu, hükümetin, Sayın Tayyip Erdoğan'a af getirecek bir hazırlık içerisinde olduğunu açık açık dile getirmiştir. Kanımca, yanlış olan, sadece, hukuka aykırı bu yasa tasarısının getirilmiş olması değil, kamuoyunca da bilinen bir gerçeğin açıkça inkâr edilmesidir. Evet, biz, bu tasarıyı Genel Başkanımız için getiriyoruz; ancak, Genel Başkanımızın yanında 2 125 kişi daha bu yasadan yararlanacaktır demiş olsaydınız, daha açık, daha samimî ve daha doğru davranmış olacaktınız. Hukuka ve Anayasaya aykırı bir düzenlemeye karşı çıktık diye de, hiç kimse, bizi, fikir özgürlüğünden ve demokrasiden yana olmamakla itham edemez. Biz, ülkemize demokrasiyi getiren ve çokpartili siyasal yaşamın önünü açan bir siyasî hareketin temsilcileriyiz. Bugüne kadar, hiç kimsenin yasağı üzerine siyaset yapmadık, bundan sonra da yapmayız; ancak, biz, kişiye özel yasaktan yana olmadığımız gibi, kişiye özel yasadan yana da değiliz. Daha çok yakın zamandaki anayasa değişikliğine destek vererek, bu konudaki içtenliğimizi ve demokrat tavrımızı ortaya koymuş bulunmaktayız. Biz, söz konusu anayasa değişikliğine destek verirken de, kime yarar, kime ne sağlar anlayışıyla değil, demokrasiye yarar, demokratik açılım sağlar düşüncesiyle hareket ettik, oy verdik ve destek verdik. Eğer, bugün de bu anlamda bir yasal düzenleme ihtiyacı varsa, bunun, dört yıl önce yürürlüğe girmiş, uygulanmış, işlevini tamamlamış bir yasaya madde ekleyerek ve zorlama bir yöntemle değil, yasa tekniğine, hukuk tekniğine, Anayasanın eşitlik ilkesine ve hukuk devleti anlayışına uygun bir düzenlemeyle yapılması gerekir. Böyle bir düzenleme de, hiçbir şekilde hak ve adalet kurallarından ayrılmadan, kamu vicdanını yaralamadan ve 12 Eylül döneminde aldıkları ceza mahkûmiyetleri nedeniyle hakları kısıtlanan binlerce kişiyi de gözardı etmeden yapılmalıdır.

Ülkemizde, 12 Eylül askerî darbesinden sonra binlerce insan mağdur oldu, gözaltında kaybolanlar, işkencede ölenler oldu. Darbeden sonra, 90 gün süreyle, gözaltında, yoğun baskı ortamında tutulan, işkence gören sanıklar, sonra, kendilerini sıkıyönetim mahkemelerinde buldular. Adil olmayan yargılamalarla, olağanüstü mahkemelerde mahkûm oldular. Bu mahkemelerde yargılananların tümüne, aldıkları ağır mahkûmiyet cezalarına ek olarak, Türk Ceza Yasasının 31 ve 33 üncü maddeleri uygulandı.

BAŞKAN - Sayın Yergök, affedersiniz...

MEHMET ZİYA YERGÖK (Devamla) - Bitiriyorum Sayın Başkanım.

BAŞKAN - Peki.

Lütfen sözünü tamamlayınız.

MEHMET ZİYA YERGÖK (Devamla) - Bu kararlarla, çoğunluğu 1978 kuşağına mensup onbinlerce insan kamudaki haklarından, siyasî ve medenî haklarından, ceza sürelerine eşdeğer miktarda ve ömür boyu yasaklı hale getirildi. Bugün, 25 000 civarında insan bu nedenle, halen, yasaklıdır. Üstelik, bu insanlar, cezalarını ayrıcalıklı koşullarda değil, çok ağır koşullarda çektiler. Yine, o dönemde, milyonlarca insan, etnik kökenine, mezhebine, siyasî görüşüne göre fişlendi, hâlâ bunun faturalarını aileleri ve çocuklarıyla ödemeye devam ediyorlar.

Gerçekten hukuk devletine yakışan bir iş yapılacaksa, böyle Anayasaya veya hukuka aykırı yasal düzenlemeler değil, binlerce 1978'linin de kamu hakları, siyasî ve medenî hakları üzerindeki yasakları da kaldıracak yasal düzenlemeleri yapalım. Haktan, hukuktan, hukuk devletinden ve demokrasiden yana olmak budur, gerçek demokrat olmak budur.

Bitiriyorum.

Eğer, sadece, demokrasi size lazım olduğu zaman demokrat olursanız, hukuk size lazım olduğu zaman hukuktan yana görünürseniz, sadece kendiniz için yasa çıkarmaya kalkışırsanız, inandırıcı olamazsınız.

Sayın milletvekilleri, Yüce Meclisimizin huzurunda bugüne kadarki uyarılarımızı bir kez daha yineliyor ve diyoruz ki, hukuku siyasîleştirmeyin, adaleti kişiselleştirmeyin, hukukla oynamayın, hukuku zorlamayın.

Görüşmekte olduğumuz bu yasa ve bu madde, yasama tekniğine aykırıdır, Anayasaya aykırıdır, yanlıştır, yanlışta ısrar etmeyiniz. Eğer, illa "edeceğiz" diyorsanız, biz, Cumhuriyet Halk Partisi Grubu olarak, bu yanlışa ortak olmayacağımızı, bu maddeye ve bu yasaya olumlu oy vermeyeceğimizi belirtir, Yüce Meclisi saygıyla selamlarım. (CHP sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar)

BAŞKAN - Sayın Yergök, teşekkür ederim.

6 dakikayı geçen bir süre kullandınız; umarım, diğer arkadaşlar sözlerini daha kısa sürede tamamlarlar.

Gruplar adına başka söz talebi?.. Yok.

Şahsı adına, Konya Milletvekili Sayın Atilla Kart; buyurun efendim. (CHP sıralarından alkışlar)

Sayın Kart, süreniz 5 dakikadır.

ATİLLA KART (Konya)- Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; görüşülmekte olan tasarının 1 inci maddesi hakkında şahsım adına söz almış bulunuyorum; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli arkadaşlarım, bilindiği gibi, Anayasanın 76 ncı maddesinde getirilen, gereken düzenleme yapılarak, her iki grubun katkılarıyla ve mutabakatıyla, demokratikleşmenin ve katılımcılığın önünü tıkayan yasal engeller ortadan kaldırılmış idi. Şimdi gündeme getirilen bu yasa ise, kabul etmek gerekir ki, siyasî iktidar tarafından anayasa değişikliğinin Sayın Cumhurbaşkanı tarafından referanduma götürülme ihtimaline karşı ihtiyaten getirilmiştir. Düzenleme süreci ve içeriği itibariyle yasa normu özellikleri taşımayan bu kanunun yasalaştırılmak istenilmesinde ısrar olunması, yasama organı adına -vurgulayarak ifade ediyorum- talihsiz bir hal almaya başlamıştır. Şöyle ki: Bu düzenlemeyle, ancak anayasal yoldan yapılabilecek bir düzenleme yasal yoldan yapılmaya çalışılmaktadır. Böyle bir düzenleme normlar hiyerarşisiyle bağdaşmaz.

Yine bu düzenlemeyle, 4454 sayılı Yasada getirilen suç tarihi 23 Nisan 1999 tarihinden âdeta bugüne taşınmak istenilmek suretiyle, bir önceki dönemin yasama organının iradesi hiçe sayılmak istenilmektedir. Getirilen ve özü itibariyle özel af niteliğinde olan bu düzenlemeyle, ancak genel afla sağlanabilecek bir düzenlemenin fiilî sonuçları sağlanmaya çalışılmaktadır. Hükümet genel af çıkarmak istiyorsa, bu konuda tercihini getirip, bunu ayrıca bir yasal düzenlemeyle Meclis gündemine taşımalıdır. Yoksa, özel afla genel affın sonuçlarını sağlamanın hukukta hiçbir yeri ve dayanağı olamaz.

Kanunun, erteleme hükümleri mahiyetinde olduğu ve böylece, hükümlüler arasında eşitliğin sağlanacağı yolundaki gerekçenin de hiçbir hukukî dayanağı yoktur değerli arkadaşlarım.

Bilindiği gibi, hukuk sistemleri içerisinde erteleme yetkisinin idarî mercilere mi yoksa yargı mercilerine mi ait olacağı konusu sadece doktrinde tartışmalıdır ve burada da istisnasız kabul edilen görüş, ertelemenin, yargılama merciine ait olduğu hususudur. Hiçbir ders kitabında, erteleme hükümlerinin yasama organına ait olduğu yolunda hiçbir doktriner görüşe rastlayamazsınız, karşılaşamazsınız.

Esasen, bu konuda, Anayasamızın 87 nci maddesinde, yasama organının görev ve yetkileri çok somut bir şekilde düzenlenmiştir. Buna göre, yasama organının yaptığı işlemler üç ana grupta toplanmaktadır. Bunlar, Anayasa değişikliği yapmak, kanun çıkarmak ve Meclis kararlarından ibarettir. Erteleme veya yorum yapma yetkisi Anayasamızda düzenlenmemiştir değerli arkadaşlarım.

Ceza hukuk sistemlerinde, yasama organının erteleme mahiyetinde düzenleme yapması kesinlikle mümkün değildir.

Kanun, genel, soyut ve objektif esaslar içerir. Getirilmek istenilen düzenlemeyle ise, yasama organı, belli bir suçu işleyenleri ve cezası infaz edilenleri, âdeta, yargılama mercii yerine geçerek ve sonuçta, genel af niteliğinde affederek yasal bir düzenleme yapmak istemektedir.

Bu uygulamadan 3 000 kişi de yararlansa, 30 000 kişi de yararlansa değerli arkadaşlarım, bu getirilen yasanın, kişiye veya olaya özgü olma niteliğini ortadan kaldırmaz. Bir yasanın kişiye veya olaya özgü olup olmaması, o yasadan kaç kişinin yararlandığıyla ölçülmez.

Bir yasanın yasa normu taşıyıp taşımadığı, genel, soyut ve objektif esaslar içerip içermemesiyle bağlantılıdır.

Değerli arkadaşlarım, getirilen tasarının 1 inci maddesinin son fıkrasında, yine, Türk Ceza Kanununun 121 inci maddesinde düzenlemesi yapılan memnu hakların iadesi kavramının ta kendisine benzeyen bir uygulama yapılmak istenmektedir. Bilindiği üzere, memnu hakların iadesine karar verecek olan merci, yargılama merciidir. Siz, bu tasarıyla yargı mercii yerine geçerek...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Kart, süreniz bitti; lütfen tamamlayın.

ATİLLA KART (Devamla) - Bağlıyorum Sayın Başkan.

Getirilen bu düzenlemeyle, çok açık ifade ediyorum, yargı mercii yerine geçilerek özel bir düzenleme yapılmak istenmektedir. Böylesine talihsiz bir yaklaşımın hukuk devleti anlayışı içinde kabul edilmesi ve tarafımızdan sindirilmesi mümkün değildir.

Değerli arkadaşlarım -vurgulayarak ifade ediyorum- özellikle, bu getirilen tasarıyla, kanun normu özelliği taşımayan bu tasarıyla böyle bir düzenlemeden duyduğum endişeyi vurgulamak istiyorum. Bu tarz uygulamalarda ısrarlı olunması halinde, bunun devamı keyfilik ve otoriter bir yönetim anlayışıdır değerli arkadaşlarım. Bu tarz yasalar keyfilik ve otoriter bir anlayışın öncüsüdür, habercisidir.

Bu anlayış ve yaklaşım içerisinde, siyasî iktidarın sağduyulu olması ve bunun yanında daha sorumlu davranması gerektiği düşüncesiyle hepinizi saygıyla selamlıyor, en derin sevgi ve saygılarımı sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Sayın Kart, teşekkür ederim.

Sayın milletvekilleri, 1 inci madde üzerinde 1 adet önerge vardır; önergeyi okutuyorum:

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına

Türkiye Büyük Millet Meclisinin 29.1.2003 gün ve 28 inci Birleşiminin gündeminde bulunan Basın ve Yayın Yoluyla İşlenen Suçlara İlişkin Dava ve Cezaların Ertelenmesine Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin 2.1.2003 Tarihli ve 4779 Sayılı Kanunun 1 inci maddesi Anayasaya aykırı bulunmaktadır.

Anayasaya aykırı bulunan 4779 sayılı Kanunun 1 inci maddesinin reddini talep ediyoruz.

Saygılarımızla.

 

Oya Araslı

Mehmet Ziya Yergök

Feridun Fikret Baloğlu

 

Ankara

Adana

Antalya

 

Orhan Erarslan

Muharrem Kılıç

Feridun Ayvazoğlu

 

Niğde

Malatya

Çorum

BAŞKAN - Sayın Araslı, önerge sahibi sizsiniz; 1 inci maddenin metinden çıkarılmasını mı teklif ediyorsunuz?

OYA ARASLI (Ankara) - Evet efendim.

BAŞKAN - Komisyon önergeye katılıyor mu?

ADALET KOMİSYONU BAŞKANI KÖKSAL TOPTAN (Zonguldak) - Katılmıyoruz Sayın Başkanım.

BAŞKAN - Hükümet önergeye katılıyor mu?

ADALET BAKANI CEMİL ÇİÇEK (Ankara) - Katılmıyoruz Sayın Başkanım.

BAŞKAN - Komisyon ve Hükümet önergeye katılmadılar.

Sayın Araslı, önergeniz hakkında konuşacak mısınız?

OYA ARASLI (Ankara) - Gerekçenin okunmasını istiyorum.

BAŞKAN - Gerekçeyi okutuyorum:

Gerekçe:

4779 sayılı Yasanın 1 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkrası uyarınca, üç yıldan fazla ağır hapis cezasına hükümlülüğün yasal sonucu olarak mahkûmiyete eklenen geçici ve sürekli kamu hizmetlerinden yasaklanma cezaları, mahkeme kararına gerek olmadan, iyi hal gösterme koşulu aranmadan ve infazdan itibaren belli bir sürenin geçmesine gerek görülmeden kendiliğinden ortadan kalkmaktadır. Bu nedenle, söz konusu yasa, Anayasanın hukuk devletini tanımlayan 2 nci maddesine, yargı yetkisinin Türk Milleti adına bağımsız mahkemelerce kullanılacağını düzenleyen 9 uncu maddesine, kanun önünde eşitlik ilkesini düzenleyen 10 uncu maddesine ve mahkeme kararlarının hiçbir surette değiştirilemeyeceğini düzenleyen 138 inci maddesine aykırı bulunmaktadır.

Açıkladığımız gerekçelerle, Basın ve Yayın Yoluyla İşlenen Suçlara İlişkin Dava ve Cezaların Ertelenmesine Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin 2.1.2003 Tarihli ve 4779 Sayılı Kanunun 1 inci maddesinin reddine karar verilmesini talep etmekteyiz.

BAŞKAN - Komisyonun ve Hükümetin katılmadığı ve gerekçesini okuttuğum önergeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Önerge kabul edilmemiştir.

1 inci maddeyi oylarınıza sunacağım; ancak, bir açık oylama talebi vardır.

Açık oylama yapılmasına dair önergeyi okutup imza sahiplerini arayacağım:

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına

Görüşülmekte olan 37 sıra sayılı kanun tasarısının 1 inci maddesinin açık oylamayla oylanmasını arz ederiz.

Saygılarımızla.

Oya Araslı?.. Burada.

Önder Sav?.. Burada.

Eşref Erdem?.. Burada.

Birgen Keleş?.. Burada.

Naci Aslan?.. Burada.

Halil Tiryaki?.. Burada.

Canan Arıtman?.. Burada.

Oğuz Oyan?.. Burada.

Mehmet Kartal?.. Burada.

Kemal Demirel?.. Burada.

Sedat Pekel?.. Burada.

Ali Oksal?.. Burada.

Haşim Oral?.. Burada.

Halil Ünlütepe?.. Burada.

Feridun Ayvazoğlu?.. Burada.

Mehmet Uğur Neşşar?.. Burada.

Muharrem Toprak?.. Burada.

Mustafa Özyurt?.. Burada.

Feridun Fikret Baloğlu?.. Burada.

Hasan Güyüldar?.. Burada.

Haluk Koç?.. Burada.

Atilla Kart?.. Burada.

Muharrem Doğan?.. Burada.

Zekeriya Akıncı?.. Burada.

Şimdi, açık oylamanın şekli hakkında Genel Kurulun kararını alacağım.

Açık oylamanın elektronik oylama cihazıyla yapılmasını oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.

Oylama için 5 dakika süre vereceğim.

Bu süre içinde sisteme giremeyen üyelerin teknik personelden yardım istemelerini, bu yardıma rağmen de sisteme giremeyen üyelerin, oy pusulalarını, oylama için öngörülen 5 dakikalık süre içinde Başkanlığa ulaştırmalarını rica ediyorum.

Ayrıca, vekâleten oy kullanacak sayın bakanlar var ise, hangi bakana vekâleten oy kullandığını, oyunun rengini ve kendisinin ad ve soyadı ile imzasını taşıyan oy pusulasını, yine, oylama için öngörülen 5 dakikalık süre içinde Başkanlığa ulaştırmalarını rica ediyorum.

Oylama işlemini başlatıyorum.

(Elektronik cihazla oylama yapıldı)

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, Basın ve Yayın Yoluyla İşlenen Suçlara İlişkin Dava ve Cezaların Ertelenmesine Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin 2.1.2003 Tarihli ve 4779 Sayılı Kanunun 1 inci maddesinin açık oylama sonucunu arz ediyorum:

Oy sayısı    :                         440

Kabul          : 344 (AK Parti sıralarından alkışlar)

Ret              :     96

1 inci madde kabul edilmiştir. (1)

2 nci maddeyi okutuyorum:

MADDE 2.- Bu Kanun, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

BAŞKAN - Madde üzerinde söz isteyen?.. Yok.

2 nci maddeyi oylarınıza sunacağım; ancak, bir açık oylama talebi vardır.

Açık oylama talebini okutup, imza sahiplerini arayacağım:

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına

Görüşülmekte olan 37 sıra sayılı kanun tasarısının 2 nci maddesinin açık oyla oylanmasını arz ederiz.

Saygılarımızla.

Oya Araslı?.. Burada.

Önder Sav?.. Burada.

Eşref Erdem?.. Burada.

Haluk Koç?.. Burada.

İzzet Çetin?.. Burada.

Kazım Türkmen?.. Burada.

Gökhan Durgun?.. Burada.

Muharrem Kılıç?.. Burada.

Mehmet Kartal?.. Burada.

Şefket Gürsoy?.. Burada.

Birgen Keleş?.. Burada.

Tacidar Seyhan?.. Burada.

Sedat Pekel?.. Burada.

Hüseyin Ekmekçioğlu?.. Burada.

Naci Aslan?.. Burada.

Kemal Demirel?.. Burada.

Muharrem Toprak?.. Burada.

Muhsin Koçyiğit?.. Burada.

Kerim Özkan?.. Burada.

Canan Arıtman?.. Burada.

Mevlüt Coşkuner?.. Burada.

Oğuz Oyan?.. Burada.

Şimdi, açık oylamanın şekli hakkında Genel Kurulun kararını alacağım.

Açık oylamanın elektronik oylama cihazıyla yapılmasını oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.

Oylama için 3 dakika süre vereceğim; çünkü, alışıldı.

Bu süre içinde sisteme giremeyen üyelerin teknik personelden yardım istemelerini; bu yardıma rağmen de sisteme giremeyen üyelerin, oy pusulalarını, oylama için öngörülen 3 dakikalık süre içinde Başkanlığa ulaştırmalarını rica ediyorum.

Ayrıca, vekâleten oy kullanacak sayın bakanlar var ise, hangi bakana vekâleten oy kullandığını, oyunun rengini ve kendisinin ad ve soyadı ile imzasını taşıyan oy pusulasını, yine, oylama için öngörülen 3 dakikalık süre içerisinde Başkanlığa ulaştırmalarını rica ediyorum.

Oylama işlemini başlatıyorum.

(Elektronik cihazla oylama yapıldı)

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, Basın ve Yayın Yoluyla İşlenen Suçlara İlişkin Dava ve Cezaların Ertelenmesine Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin 2.1.2003 Tarihli ve 4779 Sayılı Kanunun 2 nci maddesinin açık oylama sonucunu arz ediyorum:

Oy sayısı    :                         424

Kabul          :                         336

Ret              : 88

2 nci madde kabul edilmiştir. (AK Parti sıralarından alkışlar) (1)

3 üncü maddeyi okutuyorum:

MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

BAŞKAN - Madde üzerinde söz isteyen?.. Yok.

3 üncü maddeyi oylarınıza sunacağım; ancak, açık oylama talebi vardır.

Açık oylama talebini okutup, imza sahiplerini arayacağım:

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına

Görüşülmekte olan 37 sıra sayılı kanun tasarısının 3 üncü maddesinin açık oyla oylanmasını arz ederiz.

Oya Araslı?.. Burada.

Eşref Erdem?.. Burada.

Önder Sav?.. Burada.

Haluk Koç?.. Burada.

İzzet Çetin?.. Burada.

Mehmet Kartal?.. Burada.

Tacidar Seyhan?.. Burada.

Mehmet Neşşar?.. Burada.

Mustafa Gazalcı?.. Burada.

Ferit Mevlüt Aslanoğlu?.. Burada.

Haşim Oral?.. Burada.

Mehmet Yıldırım?.. Burada.

Vedat Yücesan?.. Burada.

Ali Oksal?.. Burada.

Mehmet Işık?.. Burada.

Harun Akın?.. Burada.

Muzaffer Kurtulmuşoğlu?.. Burada.

Salih Gün?.. Burada.

Halil Ünlütepe?.. Burada.

Mevlüt Coşkuner?.. Burada.

Açık oylamanın şekli hakkında Genel Kurulun kararını alacağım.

Sayın milletvekilleri, lütfen, Bakanlar Kurulu sıralarından yerlerinize geçip oturur musunuz. Lütfen... Lütfen arkadaşlar... (Alkışlar)

Açık oylamanın, elektronik oylama cihazıyla yapılmasını oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.

Oylama için 3 dakika süre vereceğim.

Bu süre içerisinde sisteme giremeyen üyelerin teknik personelden yardım istemelerini; bu yardıma rağmen sisteme giremeyen üyelerin, oy pusulalarını, oylama için öngörülen 3 dakikalık süre içerisinde Başkanlığa ulaştırmalarını rica ediyorum.

Ayrıca, vekâleten oy kullanacak sayın bakanlar var ise, hangi bakana vekâleten oy kullandığını, oyunun rengini ve kendisinin ad ve soyadı ile imzasını da taşıyan oy pusulasını, yine, oylama için öngörülen 3 dakikalık süre içerisinde Başkanlığa ulaştırmalarını rica ediyorum.

Oylama işlemini başlatıyorum.

(Elektronik cihazla oylama yapıldı)

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, Basın ve Yayın Yoluyla İşlenen Suçlara İlişkin Dava ve Cezaların Ertelenmesine Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin 2.1.2003 Tarihli ve 4779 Sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin açık oylama sonucunu arz ediyorum:

Oy sayısı: 428

Kabul:      341

Ret:           87

(AK Parti sıralarından alkışlar) (1)

Sayın milletvekilleri, bildiğiniz gibi, İçtüzüğümüzün 55 inci maddesinin ikinci fıkrasında "zorunlu hallerde, o birleşim için geçerli olmak kaydıyla ve sona ermek üzere olan işlerin tamamlanması amacıyla oturumun uzatılmasına Genel Kurulca karar verilebilir" denilmektedir.

Bu birleşimde, elimizdeki işin bitirilmesine çok az bir zaman kaldı. Sadece bu amaçla, bu birleşim için geçerli olmak kaydıyla ve sona ermek üzere olan işlerin tamamlanması amacıyla oturumun uzatılmasını oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmiştir.

Teşekkür ederim.

Tasarının tümünü oylayacağım.

Açık oylama talebi var. Her iki siyasî partiye mensup milletvekilleri tarafından verilmiş önergeler var.

Önergeleri okutacağım ve imzaları arayacağım:

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına

Görüşülmekte olan 37 sıra sayılı kanun tasarısının tümünün oylamasında açık oylama yapılmasını arz ve teklif ederiz.

Salih Kapusuz?.. Burada.

Abdullah Çalışkan?.. Burada.

Sabri Varan?.. Burada.

Ekrem Erdem?.. Burada.

Ramazan Can?.. Burada.

Mehmet Fehmi Uyanık?.. Burada.

Ömer Özyılmaz?.. Burada.

Asım Aykan?.. Burada.

Metin Kaşıkoğlu?.. Burada.

Fahretin Poyraz?.. Burada.

Hamit Taşçı?.. Burada.

Mehmet Atilla Maraş?.. Burada.

Cavit Torun?.. Burada.

Mevlüt Akgün?.. Burada.

Mehmet Emin Tutan?.. Burada.

Şükrü Önder?.. Burada.

Ahmet Gökhan Sarıçam?.. Burada.

Haluk İpek?.. Burada.

Niyazi Pakyürek?.. Burada.

Kenan Altun?.. Burada.

Polat Türkmen?.. Burada.

Fahri Keskin?.. Burada.

Aynı mahiyetteki ikinci önergeyi okutmuyorum.

Şimdi, oylamanın ne şekilde yapılacağını oylarınıza sunacağım.

Açık oylamanın elektronik oylama cihazıyla yapılmasını oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Etmeyenler... Kabul edilmiştir.

Oylama için 3 dakika süre vereceğim. Bu süre içerisinde sisteme giremeyen üyelerin teknik personelden yardım istemelerini, bu yardıma rağmen de sisteme giremeyen üyelerin, oy pusulularını, oylama için öngörülen 3 dakikalık süre içerisinde Başkanlığa ulaştırmalarını rica ediyorum.

Ayrıca, vekâleten oy kullanacak sayın bakanlar varsa, hangi bakana vekâleten oy kullandığını, oyunun rengini ve kendisinin adı ve soyadı ile imzasını taşıyan oy pusulasını, yine oylama için öngörülen 5 dakikalık süre içerisinde Başkanlığa ulaştırmalarını rica ediyorum.

Oylama işlemini başlatıyorum:

(Elektronik cihazla oylama yapıldı)

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, Basın ve Yayın Yoluyla İşlenen Suçlara İlişkin Dava ve Cezaların Ertelenmesine Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin 2.1.2003 tarihli ve 4779 sayılı Kanunun tümünün açık oylamasının sonucunu takdim ediyorum:

Oy sayısı  : 422

Kabul        : 337

Ret            :  85

Sayın milletvekilleri, bu oylama sonucuna göre, tasarı kabul edilmiş ve kanunlaşmıştır; hayırlı olmasını diliyorum. (1)

Sayın milletvekilleri, mübarek Kurban Bayramınızı tebrik ediyorum. Ailelerinizle birlikte sağlık ve mutluluk içerisinde nice bayramlara kavuşmamızı diliyorum. Yine, sevgi ve hoşgörü kaynağı olan bayramların ülkemiz ve bölgemizdeki savaş bulutlarını dağıtmasını, barış, huzur ve mutluluk içerisinde güzel günlere kavuşmamızı temenni ediyorum.

Sayın milletvekilleri, sözlü sorular ile diğer denetim konularını sırasıyla görüşmek için, 18 Şubat 2003 Salı günü saat 15.00'te toplanmak üzere, birleşimi kapatıyorum.

Hepinize hayırlı akşamlar.

Kapanma Saati : 19.06