Yazılı ve Sözlü Sorular Araştırma Komisyonları Soruşturma Komisyonları
                                                                      Son Tutanak Tutanak Sorgu Tutanak Metinleri Gizli Oturum Tutanakları
                                                                                                                                            Uluslararası Komisyonlar Dostluk Grupları
                                                                                      Genel Sekreterlik Mevzuat Telefon Rehberi Etik Komisyon Duyurular

 DÖNEM : 20                                        CİLT : 71                                    YASAMA YILI : 4

 

 

T. B. M. M.

TUTANAK DERGİSİ

 

63 üncü Birleşim

24 . 3 . 1999 Çarşamba

 

 

 

İ Ç İ N D E K İ L E R

  I. – GEÇEN TUTANAK ÖZETİ

 II. – BAŞKANLIĞIN GENEL KURULA SUNUŞLARI

A)  GÜNDEMDIŞI KONUŞMALAR

1. – Erzurum Milletvekili Aslan Polat’ın, Sosyal Sigortalar Kurumu Genel Müdürlüğünce yapılan ihalelere ilişkin gündemdışı konuşması ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Hakan Tartan’ın cevabı

2. – Tokat Milletvekili Ahmet Feyzi İnceöz’ün, Tütün Mamullerinin Zararlarının Önlenmesine Dair Kanunun uygulanmasındaki aksaklıklar ve sigaranın sağlığa zararlarına ilişkin gündemdışı konuşması

3. – İstanbul Milletvekili Mustafa Baş’ın, akaryakıt fiyatlarına yapılan son zamlara  ilişkin gündemdışı  konuşması ve Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı A. Ziya Aktaş’ın cevabı

 

B)  GENSORU, GENEL GÖRÜŞME, MECLİS SORUŞTURMASI VE MECLİS ARAŞTIRMASI ÖNERGELERİ

1. – Isparta Milletvekili Mustafa Köylü ve 24 arkadaşının, Uluslararası Çok Taraflı Yatırım Anlaşması (MAI)’ın uygulanmasından doğabilecek sorunların araştırılması amacıyla Meclis araştırması açılmasına ilişkin önergesi (10/313)

III. – KANUN TASARI VE TEKLİFLERİYLE KOMİSYONLARDAN GELEN DİĞER İŞLER

1. – Bayburt Milletvekili Ülkü Güney ve Ankara Milletvekili Yücel Seçkiner’in, 1076 Sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askerî Memurlar Kanunu ile 1111 Sayılı Askerlik Kanunlarında Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ve İçtüzüğün  37 nci maddesine  göre doğrudan  gündeme alınma önergesi (2/669) (S. Sayısı : 338)

2. – Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu Tasarısı ile Antalya Milletvekili Deniz Baykal ve 39 arkadaşının, İstanbul Milletvekili Gürcan Dağdaş ve 6 arkadaşının, Trabzon Milletvekili Yusuf Bahadır ve 9 arkadaşının, İstanbul Milletvekili Ercan Karakaş ve 7 arkadaşının aynı mahiyetteki kanun teklifleri ve İstanbul Milletvekili Ercan Karakaş ve 2 arkadaşının İşçi ve Memur Emeklileri ile Bunların Dul ve Yetimlerinin Sendikalaşmasına İlişkin Kanun Teklifi ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ve Plan ve Bütçe komisyonları raporları (1/702, 2/224, 2/929, 2/1000, 2/1023, 2/1024) (S. Sayısı : 553)

IV. – SORULAR VE CEVAPLAR

A)  YAZILI SORULAR VE CEVAPLARI

1. – Bursa Milletvekili Ertuğrul Yalçınbayır’ın, Bursa’da kamu kuruluşlarınca yürütülen projelere ilişkin Başbakandan sorusu ve Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Hikmet Uluğbay’ın cevabı (7/6848)

2. – Afyon Milletvekili Nuri Yabuz’un, 1996 yılında pancar ekimi yapan üreticilere bu yıl pancar ekme izni verilip verilmeyeceğine ilişkin Başbakandan sorusu ve Sanayi ve Ticaret Bakanı Metin Şahin’in yazılı cevabı (7/6849)


I. – GEÇEN TUTANAK ÖZETİ

TBMM Genel Kurulu saat 15.00’te açılarak iki oturum yaptı.

Kayseri Milletvekili Abdullah Gül, Fazilet Partisi hakkında kapatılması istemiyle suç duyurusunda bulunulmasına,

Adana Milletvekili Orhan Kavuncu, 21 Mart 1999 Pazar günü Genel Kurulda meydana gelen olaylara,

Aydın Milletvekili Sema Pişkinsüt de, ülkemizin iç ve dış turizmiyle ilgili gelişmelere,

İlişkin gündemdışı birer konuşma yaptılar.

Van Milletvekili Mahmut Yılbaş, geçen tutanak hakkında bir konuşma yaptı.

(9/27) esas numaralı Meclis Soruşturması Komisyonu Başkanlığının, komisyonun görev süresinin iki ay süreyle uzatılmasına ilişkin tezkeresi okundu; Başkanlıkça, Anayasanın 100 üncü ve İçtüzüğün 110 uncu maddeleri uyarınca, komisyona iki aylık yeni ve kesin sürenin verildiği açıklandı.

Malatya Milletvekili Fikret Karabekmez’in, Malatya İl Merkezinde Fırat ve Beydağı Adında İki İlçe Kurulması ve Mevcut Yeşilyurt ile Battalgazi İlçe Belediyeleri de Dahil Edilmek Suretiyle Malatya Büyükşehir Belediyesi Kurulması Hakkında Kanun Teklifi (2/509) ile,

Van Milletvekili Mahmut Yılbaş’ın, Seçimlerle İlgili Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifinin (2/1282),

İçtüzüğün 37 nci maddesine göre doğrudan gündeme alınmalarına ilişkin önergelerinin, yapılan görüşmelerden sonra, kabul edildikleri açıklandı.

(9/28) esas numaralı Meclis Soruşturması Komisyonunda boş bulunan ve DSP Grubuna düşen bir üyeliğe, DSP Grubunca 3 kat olarak gösterilen adaylar arasından Kocaeli Milletvekili Halil Çalık,

(9/31) esas numaralı Meclis Soruşturması Komisyonunda boş bulunan ve DSP Grubuna düşen bir üyeliğe, DSP Grubunca 3 kat olarak gösterilen adaylar arasından Kastamonu Milletvekili Hadi Dilekçi,

(9/34) esas numaralı Meclis Soruşturması Komisyonunda boş bulunan ve DSP Grubuna düşen bir üyeliğe, DSP Grubunca 3 kat olarak gösterilen adaylar arasından Zonguldak Milletvekili Tahsin Boray Baycık,

Seçildiler.

Gündemin “Kanun Tasarı ve Teklifleriyle Komisyonlardan Gelen Diğer İşler” kısmının :

4 üncü sırasında bulunan ve Hükümetçe Komisyona geri alınan 338 sıra sayılı kanun teklifinin görüşmeleri, Komisyon raporu gelmediğinden, ertelendi;

5 inci sırasında bulunan, Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu Tasarısının (1/702, 2/224, 2/929, 2/1000, 2/1023, 2/1024) (S. Sayısı : 553) görüşmelerine devam edildi; 24 üncü maddesi üzerindeki bir önergenin oylanması sırasında karar yetersayısı bulunmadığı anlaşıldığından;

Alınan karar gereğince, kanun tasarı ve tekliflerini sırasıyla görüşmek için, 24 Mart 1999 Çarşamba günü saat 15.00’te toplanmak üzere, birleşime 16.54’te son verildi.

Uluç Gürkan

Başkanvekili

          Ünal Yaşar                                 Haluk Yıldız                        Abdulhaluk Mutlu

           Gaziantep                                  Kastamonu                                  Bitlis

           Kâtip Üye                                  Kâtip Üye                               Kâtip Üye

 

BİRİNCİ OTURUM

Açılma Saati : 15.30

24 Mart 1999 Çarşamba

BAŞKAN : Başkanvekili Uluç GÜRKAN

KÂTİP ÜYELER : Hüseyin YILDIZ (Mardin), Ünal YAŞAR (Gaziantep)

 

 

BAŞKAN – Türkiye Büyük Millet Meclisinin 63 üncü Birleşimini açıyorum.

Gündeme geçmeden önce, üç arkadaşıma gündemdışı söz vereceğim.

II. – BAŞKANLIĞIN GENEL KURULA SUNUŞLARI

A)  GÜNDEMDIŞI KONUŞMALAR

1. – Erzurum Milletvekili Aslan Polat’ın, Sosyal Sigortalar Kurumu Genel Müdürlüğünce yapılan ihalelere ilişkin gündemdışı konuşması ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Hakan Tartan’ın cevabı

BAŞKAN – Gündemdışı birinci söz, Sosyal Sigortalar Kurumu Genel Müdürlüğünce yapılan ihaleler konusunda Erzurum Milletvekili Sayın Aslan Polat'ın.

Buyurun Sayın Polat. (FP sıralarından alkışlar)

ASLAN POLAT (Erzurum) – Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; Sosyal Sigortalar Kurumu ihaleleri konusunda gündemdışı söz almış bulunuyorum; hepinizi saygıyla selamlarım.

Sosyal Sigortalar Kurumu ihalelerini Yüce Meclisin gündemine taşımamızın sebebi, 55 inci Hükümet döneminde başlayıp günümüze kadar devam eden ve bizim bir türlü kabul edip tatmin olamadığımız işlemlerdir.

Olayları bir takvime bağlayacak olursak, 26.5.1998 tarihinde bir inşaat a.ş. ile SSK arasında ortaklar anlaşması imzalanarak, SSK'nın bu inşaat a.ş'nin yüzde 25 hissesinin bedelini nakten ve defaten ödemek şartıyla 2 544 500 Amerikan Doları karşılığı ödeyerek ortak olması; bunun neticesi olarak da, SSK'nın keşif bedeli 100 milyar TL'nin altında kalan işleri dışındaki tüm inşaat, onarım ve bakım işlerini bu inşaat a.ş.'ye vermesi; şirkete verilecek bu işlerin, Bayındırlık Bakanlığı birim fiyatları üzerinden yüzde 1 tenzilatla verilmesi; Bayındırlık birim fiyatları olmayan harcama kalemleri için maliyet artı yüzde 15 kâr esasına göre ödeme yapılması kararlaştırılmıştır. Bu anlaşma 17.7.1998 günkü Bakanlar Kurulu kararıyla onanmıştır.

Bu anlaşmayı yürürlüğe koyabilmesi için 6 Eylül 1998 günkü Resmî Gazetede yayımlanan Sosyal Sigortalar Kurumu İhale İşlemleri Yönetmeliğinin yedinci kısımdaki "İhale Usullerine Tabi Olmayan İşler" bölümünün (e) maddesince bu anlaşmaya hukukîyet kazandırılmıştır.

Bu anlaşmaya dayanarak SSK'ca ihalelere başlanmış... Bunun üzerine, biz, bu konuyu, 12.11.1998 günü, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesi görüşülürken gündeme getirdik. Ayrıca, 17.12.1998 tarihli -Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı kanalıyla- yazılı soruyla Bakanlığa sorduk. Bizim bu ısrarlı takibimiz üzerine, Bakanlıkça, bizlere, tenzilatların yüzde 1'den yüzde 6,5'e çekildiği belirtildi. Nihayet, 11.3.1999 tarihinde 56 ncı Hükümetin Sayın Bakanı Hakan Tartan imzasıyla bize gönderilen cevabî yazı da kafamızı iyice karıştırdı; çünkü, bu cevapta anlaşmanın bazı maddelerinde yine değişiklik yapılmıştı; bunlar da kısaca şöyleydi:

a) Anlaşmada yüzde 25 hisse 2 544 500 Amerikan Doları karşılığı yapılacağı yazılırken, bize gelen  cevapta bu hisselerin  2 775 500 dolar karşılığı yapıldığı;  yani,  anlaşmadaki  meblağdan 231 000 dolar, bugünkü kurla takriben 85,5 milyar TL fazla ödeme yapılarak gerçekleştiği,

b) Yine, anlaşmada tenzilatlar yüzde 1, fiyatı belli olmayan kalemler için maliyet artı yüzde 15 kâr esasına göre yapılacağı belirtilirken, bize gelen cevapta tenzilatlar yüzde 6,5'e çekilirken, fiyatı belli olmayan kalemlerde ise maliyet artı yüzde 20 esasına göre ödeme yapılacağı yeni ihalelerde yüzde 5,5'lik Sosyal Sigortalar Kurumu lehine düzenleme yapılırken hemen akabinde fiyatı belli olmayan kalemlerde ödemeler yüzde 15'ten yüzde 20'ye çıkarılarak yüzde 5 kurum aleyhine düzenleme yapıldığı anlaşılmıştır.

Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; bizim, bu konuyu, bugün, Yüce Meclisin huzuruna getirmekteki en önemli sebeplerimizden biri de, en son bu Hükümet döneminde yapılan ve sürdürülen uygulamalardır. Şöyle ki: Sosyal Sigortalar Kurumu, bu yoğun itirazlar üzerine 100 milyar TL'nin üzerindeki işlerinden bazılarını normal açık ihaleye çıkarmış ve bunlardan, mesela, Sıvas'taki hastane tadilatını alan müteahhit firmanın yüzde 15 civarındaki tenzilatını haddi layık görmemiş ve ancak yüzde 20 tenzilata çıkarırsanız tasdik ederim demiş ve tenzilatın yüzde 20 olması üzerine de ihaleyi tasdik etmiştir.

Şimdi, ben, Sayın Bakandan, açıkça şu soruların cevabını bekliyorum:

1- Anlaşmada belirtilen meblağdan neden 231 000 dolar daha fazla ödeme yaptınız?

2- Tenzilatları yüzde 1'den yüzde 6,5'e çekerken fiyatı belli olmayan kalemlerdeki kârı neden yüzde 15'ten yüzde 20'ye çıkardınız?

3- Bayındırlık Bakanlığı birim fiyatı belli olmayan kalemleri, neden ihale öncesinde tespit edip ihaleye çıkmıyor da, müteahhit firmaya "sen hiç üzülme, sadece bana maliyetini getir ve yüzde 20 kârını al, git" manasına gelen işlemler yapıyorsunuz? Bu takdirde, siz olsanız, maliyeti düşürmek için bir çaba gösterir misiniz?

4- En önemlisi, siz, bir üçüncü firmaya yaptığınız ihalenin yüzde 15 tenzilatını dahi yeterli bulmayıp yüzde 20'ye çıkarmasında ısrar ederken, neden adı geçen inşaat a.ş'ye ihaleleri yüzde 6,5 ile vermeyi, makul ve uygun bir bedel olarak kabul ediyorsunuz? Bu takdirde, bu işler arasında kalite ve maliyet yönünden rekabeti nasıl sağlayacaksınız? Sizin bu uygulamanız, Anayasamızın eşitlik ilkesine açıkça aykırı değil midir?

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN – Buyurun, 1 dakika içerisinde toparlayın Sayın Polat.

ASLAN POLAT (Devamla) – 5- Takriben, bu meyanda yaptığınız bu 9 ihale ile 17 trilyon 29 milyar tutarındaki işlere yüzde 13,5 tenzilat farkı nedeniyle ödediğiniz 2 trilyon 300 milyar tutarındaki fazla ödemeyi, Sosyal Sigortalar Kurumu çalışanlarına ve hastane kapılarında bekleyen halkımıza nasıl izah edeceksiniz?

6- Ülkemizde takriben 74 bin civarında müteahhit firma var iken ve bunların 29 bin civarı mühendis kökenli iken, sizler, inşaat ihalelerinizi genellikle 1 firmayla, şu an ülkemizdeki kamu yatırımlarında en büyük payı olan Millî Eğitim Bakanlığı 200 firmayla sınırlandırırken ve bu sınırlandırmaya itiraz ettiğimiz zaman, DSP'li o zamanki Millî Eğitim Bakanının ifadesini aynen tutanaklardan okuyorum: "Haa, bazı müteahhitler bu işe giremiyor. Ee giremeyecekler, bundan sonra da giremeyecekler. Sebebini söyleyeyim. 55 inci Hükümet, kayıtdışı iş yapanlara peşkeş çekmek için görev almamıştır" diyorsunuz. Bu takdirde soruyorum: Bu 74 bin firma içerisinde kayıtdışı iş yapmayanlar, size göre 1, Millî Eğitim Bakanlığına göre 200 firma ise...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN – Teşekkür ediyorum Sayın Polat.

ASLAN POLAT (Devamla) – Yüce Meclise saygılar sunarım.

BAŞKAN – Gündemdışı sözü, Hükümet adına yanıtlamak üzere, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Sayın Hakan Tartan; buyurun.

ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANI HAKAN TARTAN (İzmir) – Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; ben, değerli milletvekili arkadaşımızın yönelttiği soruları, ayrıca, daha geniş yanıtlamak için yazılı cevap yöntemini seçeceğim; ama, tabiî, kafaların karışmaması açısından bir iki küçük noktayı burada değerli Heyetinize arz etmek istiyorum.

Efendim, ben, biliyorsunuz, 24 Şubat tarihinde Bakan oldum. Bu gelişmeler, ondan önceki tarihi kapsıyor; ancak, bununla birlikte, tabiî, SSK'nın, bu tür ihalelerdeki yetkili mercii yönetim kuruludur; yani, Bakanın, ne bu ihalelerle bir ilgisi vardır ne de zaten, direkt bu işlerin içerisine girmektedir. SSK Yönetim Kurulu, bu konuda, gerekli işlemleri yapmakta ve ona göre karar almaktadır.

Ben, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı olarak, 55 inci ve 56 ncı hükümet döneminde yerleştirilen genel bir hizmet anlayışının devamıyla yükümlüyüm; o da, halkımızın -genel olarak- sağlık sorunları ve halkımızın, gerek SSK gerek Bağ-Kur gerekse çalışma yaşamındaki genel sorunlarıyla ilgili olarak bazı sorunlara somut çözümler getirmektir ve Bakan olduktan sonra da, bu prensibi, elbette devam ettirmeye çalıştım.

Öncelikli hedeflerimiz, hiç kuşkusuz, yurttaşlarımızın, daha sağlıklı bir sisteme kavuşabilmesi için, başta emekli kuyruklarının önlenmesi ve 21 000'e yakın personel açığı olan SSK'nın bu eksiğinin giderilmesi; öte yandan, yine, çalışanlarımızın, işçilerimizin, emeklilerimizin, hiç kuşkusuz, modern, çağdaş ve insana yaraşır ölçüdeki sağlık tesislerinde, sağlık merkezlerinde hizmet almasının sağlanmasıdır. Biz, bütün mesaimizi, bütün gücümüzü, bütün sevgimizi ve yüreğimizi bunun için kullanıyoruz; yurttaşlarımızın, daha iyi sağlık hizmetleri alması için, elimizden gelen çabayı gösteriyoruz.

Ben, değerli arkadaşıma şunu vurgulamak isterim: Biz, ihalelerle ilgilenmiyoruz; sadece, halkın, daha iyi hizmet alması için çaba gösteriyoruz. Onun için, genel yapı içinde, zaten, SSK Yönetim Kurulunun yaptığı değerlendirmeler çerçevesinde, gündeme getirilen bu konular da müfettişlerimiz tarafından incelenecektir; ama, naçizane bir düşünce olarak, bence, ihalelerle uğraşmak yerine, daha çok, halkımızın, acaba, sağlık sorunlarını bir adım ileriye nasıl götürürüz, belediyelerle, yerel yönetimlerle işbirliği yaparak, halkımıza, ülkemize, bir yeni dispanseri nasıl kazandırırız; onun arayışı, onun çabası içinde olmak, öyle sanıyorum ki, daha anlamlı olacaktır.

Saygılar sunuyorum. (DSP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN – Teşekkür ediyorum Sayın Bakan.

NACİ TERZİ (Erzincan) – Yolsuzluklar nasıl önlenecek?

ASLAN POLAT (Erzurum) – Bir şey sorabilir miyim Sayın Başkan?

BAŞKAN – Buyurun Sayın Polat.

ASLAN POLAT (Erzurum) – Sayın Başkan, bu İhale Yönetmeliğini, 55 inci hükümette, DSP'li bakanlar çıkardılar, kendileri de uyguluyor. Kabul etmediğimiz o uygulamaları neden yaptılar; benim dediğim hususlara neden cevap vermediler?

BAŞKAN – Sayın Bakan cevap verdi efendim.

Gündemdışı ikinci söz, Sigara Yasası uygulamasındaki aksaklıklar ve sağlığa zararları konusunda, Tokat Milletvekili Sayın Ahmet Feyzi İnceöz'ün; buyurun Sayın İnceöz. (FP sıralarından alkışlar)

2. – Tokat Milletvekili Ahmet Feyzi İnceöz’ün, Tütün Mamullerinin Zararlarının Önlenmesine Dair Kanunun uygulanmasındaki aksaklıklar ve sigaranın sağlığa zararlarına ilişkin gündemdışı konuşması

AHMET FEYZİ İNCEÖZ (Tokat) – Sayın Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım; sözlerime başlamadan önce, hepinizi sevgiyle, saygıyla selamlıyorum.

17-19 Mart tarihleri arasında, Amerika Birleşik Devletlerinde, Washington'da "sigara ve çocuk" konulu uluslararası bir toplantı yapıldı. Toplantıya, Amerika Birleşik Devleti parlamenterleri, Dünya Sağlık Örgütü ve Kanser Derneği gibi pek çok gönüllü kuruluşların sponsorluğunda, 40'a yakın ülke iştirak etti. Milletvekili ve bakanların iştirakiyle gerçekleştirilen bu toplantıya, ülkemizi temsilen, kamuoyunda Sigara Kanunu diye bilinen, 7.11.1996 tarihinde, Yüce Meclisimizin ittifakla kabul ettiği ve iftihar ettiğimiz, Tütün Mamullerinin Zararlarının Önlenmesine Dair Kanun Teklifinin sahibi olmam hasebiyle, davetli olarak ben de iştirak ettim. Toplantıda, sigaranın çocuklar üzerindeki olumsuz etkileri her yönüyle değerlendirildi, tartışıldı ve bu konuda yapılması gereken esaslar ortaya konuldu.

Ben de, kanunumuzu orada takdim edip, konuyla ilgili görüşlerimi arz ettim.

Çoğu ülkenin sahip olmadığı esasları içermesi bakımından, sigarayla ilgili kanunumuz, katılımcılar tarafından ilgi ve takdirle karşılandı ve konuyla ilgili görüşlerini onlar da belirttiler.

Ne yazık ki, bu kadar güzel olan kanunumuzun, üç seneye yakın bir zaman geçmesine rağmen, uygulanmasındaki aksaklıklar nedeniyle gerekli faydayı temin edemediğini görmüş durumdayız. Bu  yönde, yine, tüm dünyanın üzerinde hassasiyetle durduğu, erişkinleri aşıp, çocuklar nezdinde; yani, erişkinler seviyesinde problemlerini halledip, sigara ve çocuk konusu üzerine değinecek derecede bir mesafeye geldikleri noktada, maalesef, biz, daha erişkinler seviyesindeyiz.

Yine, iftihar ettiğimiz ve -biraz önce belirttiğim gibi- bu kadar takdir toplayan kanunumuzun, uygulamadaki aksaklıklarını bir kez daha dile getirmek istiyorum.

"Öncelikle, pek çok ülkede olmayan tütün ve tütün mamullerinin isim, marka veya alametler kullanılarak, her ne suretle olursa olsun, reklam ve tanıtımının yapılması veya bunların kullanılmasını teşvik ve özendirici kampanyalar düzenlenmesi yasaktır."  Kanunun 3 üncü maddesinde bu esaslar olmasına rağmen, yakınımızda bulunan Esenboğa Havaalanında, diğer havaalanlarında ve her gün önünden geçtiğimiz marketlerde sigara firmalarının logoları duruyor. Camel firmasına ait olan deve logosuyla Marlboro firmasının meşhur logoları hâlâ vitrinleri süslüyor, bu konuda daha önceki çağrışımlarıyla yine her türlü reklamı yapma imkânını bulabiliyorlar.

Yine aynı maddede "18 yaşından küçüklere, tütün ve tütün mamulleri satışı yapılamaz" esasının da, maalesef, gereği gibi uygulandığını söyleyemiyoruz. Hâlâ, bu konuda çocuk denecek yaştaki kimselerin, 9-10 yaşlarında, hatta, daha da...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN – Sayın İnceöz, size, yanlışlıkla 4 dakika vermiştim; onun için, 2 dakika ilave ediyorum efendim.

AHMET FEYZİ İNCEÖZ (Devamla) – Teşekkür ederim.

Tabiî, bu konuda, kanun koyucular kadar, kanunun takibi konusunda yetkili mercilerin, İçişleri Bakanlığının, Adalet Bakanlığının ve... Yine, kanunumuzda iftiharla sunduğumuz ve orada, Amerika'da takdimimde, ön sıraya getirdiğim konunun, eğitim konusunun da -ki, onu çok takdirle karşıladılar- uygulanması gerekir ki, 4 üncü maddenin son paragrafında, "Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu ve özel televizyon kurumları ayda en az 90 dakika tütün ve tütün mamulleri alışkanlıklarının zararları konusunda uyarıcı ve eğitici mahiyette yayınlar yapmak zorundadırlar" denilmektedir. Maalesef, bu konunun, sizlerin de bildiğiniz gibi, yeteri derecede değil, hiç noktasında uygulandığını hepimiz üzüntüyle izliyoruz. Burada RTÜK'ü tekrar uyarıyoruz ve bu konuyla ilgili biraz önce ifade ettiğim, yetkili merciler tarafından bunun mutlaka; ama mutlaka uygulanması gerekir.

Elbette, yasakla bir yere varılmaz; yasak konusundan ziyade, konunun eğitim, eğitim, eğitim diye tanımladığımız ve eğitim araçları içerisinde de en önemli nokta olarak gördüğümüz bu uygulamanın, ayda en az 90 dakika, radyo ve televizyon kurumlarınca -özel televizyon kurumları da buna dahildir- uygulanması gerekir. Özellikle, Sağlık Bakanlığının, Millî Eğitim Bakanlığının, üniversite camiasının, otuza yakın dernek ve vakfın bir araya gelip ve üyesi olmaktan şeref duyduğum sigara ve sağlık komitesi üyelerinin de içinde olduğu bir organizasyonla, bu eğitici programlar hazırlanabilir düşüncesindeyim. Bir an önce, dünyada takdirle izlediğimiz bu konuyu, yine, ben, değerli...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN – Teşekkür ediyorum Sayın İnceöz.

 AHMET FEYZİ İNCEÖZ (Devamla) –Tamam bitiriyorum.

Saygılar sunuyorum. (FP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN –Efendim, gündemdışı konuşmayı yanıtlamak üzere Hükümetten bir söz talebi var mı?..Yok.

Gündemdışı üçüncü söz, akaryakıt fiyatlarında yapılan ayarlamalar konusunda, İstanbul Milletvekili Sayın Mustafa Baş'ın; buyurun. (FP sıralarından alkışlar)

3. – İstanbul Milletvekili Mustafa Baş’ın, akaryakıt fiyatlarına yapılan son zamlara ilişkin gündemdışı konuşması ve Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı A. Ziya Aktaş’ın cevabı

MUSTAFA BAŞ (İstanbul) – Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; akaryakıt fiyatlarına yapılan son zamlarla ilgili gündemdışı söz almış bulunmaktayım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Hepimizin takip ettiği gibi, Ocak 1999'dan itibaren, yaklaşık iki aydır, akaryakıt tüketim fiyatlarına yüzde 26 civarında bir zam yapılmıştır. Son ondört  günde, 9 Marttan 23 Marta kadar, akaryakıt üç kez  zamlanmıştır ve yüzde 11.46 civarında tüketici fiyatları zamlanmıştır.

Bugün, Türkiye'de tüketici fiyatlarıyla, akaryakıt, Avrupa'daki birçok ülkelerden daha pahalı olarak kullanılmaktadır.  Almanya'da bir ücretli, yaklaşık, 3 000-3 500 DÇM para alırken, otomobilinin deposunu 95 DÇM'ye doldurmaktadır; yani, maaşının yaklaşık otuzbeşte  1'iyle otomobilinin   deposunu doldurabilmektedir. Türkiye'de ise, bir ücretli, yaklaşık, maaşının yedide  1'iyle deposunu doldurabilmektedir.

Yapılan bu zamların gerekçeleri zaman zaman hükümetler tarafından açıklanmaktadır. Dün de Sayın Başbakan tarafından açıklandı. Belki, biraz sonra buraya çıkıp cevap verecek olan -Hükümet adına- Sayın Bakan tarafından "efendim, dünya borsalarında petrol fiyatları yükseliyor, bundan dolayı oluyor" diye izah edilecektir.

1996 yılında, dünya borsalarında petrolün varili 18,5 dolar  iken, 1997'de yani, 54 üncü Hükümet döneminde 24 dolara çıkmıştır. 1998 yılında ise, ortalama 14 dolara düşmüştür; hatta, 1998 yılı içerisinde 9 dolara kadar fiyatlar düşmüştür. Son üç dört günden beri ise, fiyatlar yaklaşık 15 dolara kadar çıkmıştır; OPEC'in aldığı bir kararla, fiyatlar 2-3 dolar yükselmiştir.

Şimdi, ne hikmetse, akaryakıt fiyatları otomatiğe bağlandı diye, dünya borsalarındaki fiyatlar hafif yükselince, hemen, Türkiye'de tüketiciye zam yapılıyor; ama, 24 dolardan 9 dolara, 8 dolara, 7 dolara düştüğü dönemlerde veya şu anda 15 dolar civarında seyrederken, 18 aydan beri işbaşında bulunan bugünkü hükümetçe -ortağıyla birlikte- bu otomatik hiç çalıştırılmıyor. Yani, otomasyon, otomatik, dünya borsalarındaki yükselmeyi hemen kavrıyor, tüketiciyi hemen eziyor; ama, dünya borsalarındaki düşüş yüzde 50'ler nispetinde olunca, otomasyon hiç anlamıyor ve tüketici hiçbir zaman bu indirimden istifade edemiyor.

Aslında, bu işin gerçeği şudur: Şu anda, Türkiye, günde 30 trilyon faiz ödemektedir; faizciye, rantiyeye ve tefeciye, günde 30 trilyon, Türkiye faiz ödemektedir. 1998 yılının ortalaması günde 17 trilyon ödüyordu, şimdi 30 trilyon ödüyor. Bu yanlış politikalar neticesinde, bu rantiyeye ödenecek olan, ödenen yüksek faizler, bugün, zavallı halktan, fakir halktan, tüketiciden âdeta tahsil edilmektedir, bu zamlarla tahsil edilmektedir.

Bu halkı ezme politikasından vazgeçmek zorundayız. Bakın, hükümetiniz, Kurban Bayramı dolayısıyla tatili iki gün uzattı ve bunu, övüne övüne, halka bir müjde olarak takdim etti; ama, hiç düşünüyor musunuz, son ikibuçuk ayda petrole yaptığınız yüzde 26 zamla, bayram, halka zehir olmuştur; otobüse binip, hanımıyla, kızıyla memleketine gidemiyor, arabasına binip dolaşamıyor. Dolayısıyla, bu yanlış politikalar, maalesef ve maalesef, sonunda, halka ödetilmektedir.

Diğer taraftan, onsekiz aydır işbaşında bulunanlara söylüyorum: Onsekiz ay önce 1 paket tuz 23 900 lira iken, bugün 100 bin lira olmuştur, yaklaşık yüzde 420 zam görmüştür.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN – Sayın Baş, lütfen, bir dakika içerisinde toparlayın.

MUSTAFA BAŞ (Devamla) – Toparlıyorum Sayın Başkan.

1 kilo şeker 75 500 lira iken, 275 bin lira olmuştur, yüzde 400 artış sağlanmıştır; 1 kilogram salça 134 bin liradan 450 bin liraya çıkarılmıştır; 1 litre ayçiçek yağı 209 bin liradan 550 bin liraya; 1 paket margarin 54 bin liradan 185 bin liraya; 1 kilo kıyma, birbuçuk yılı aşkın hükümetleriniz döneminde, 600 bin liradan 2 milyon 700 bin liraya çıkarılmıştır. Bütün bu yanlışların cevabı, elbette ki, 18 Nisanda ezilen halk tarafından verilecektir.

Bakınız, bugüne kadar, milletvekilleri olarak, bizlere insanlar geliyordu; "oğlum, askerden geldi, işsiz, kızım liseyi bitirdi..." Şimdi, insanlar, "Bakkalım vardı, atölyem vardı, iflas ettim, ne olur bana bir iş bulun" diye geliyor. Hükümetleriniz döneminde işsizlerin sayısı arttığı gibi, işi olanları da işsiz hale getirdiniz, iş arar duruma getirdiniz!

Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (FP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN – Teşekkür ediyorum Sayın Baş.

Buyurun Sayın Bakan.

ENERJİ VE TABİî KAYNAKLAR BAKANI A. ZİYA AKTAŞ (İstanbul) – Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; İstanbul Milletvekili Sayın Mustafa Baş'ın, bir nebze akaryakıttan, ama, çoğunlukla tuzdan salçaya, şekere kadar çok geniş bir ölçekte aldığı bir konuya, izin verirseniz, sadece akaryakıtla cevap vermekle yetineyim.

Arkadaşımız, aslında, 1996 yılına, bundan üç yıl öncesine giderek, petrol fiyatlarındaki düşüş ve nihayet, artıştan bahsetti. Size, 1996 yılındaki dolar fiyatının 80 bin lira olduğunu; ama, dün itibariyle doların fiyatının 366 410 lira olduğunu hatırlatarak, izin verirseniz, çok kısa bir süre içinde durumu özetlemeye çalışayım:

Biliyorsunuz, ülkemizde petrol sektörünün liberalleşme çalışmalarının ilk aşaması bundan tam on yıl önce, 1989 yılında gerçekleşmiştir. 14 Haziran 1989 tarihinde kabul edilen 3571 sayılı Yasanın 15 inci maddesiyle sektöre fiyat serbestisi getirilmesine rağmen, daha sonraki yıllarda, yasanın bu maddesi, ne yazık ki uygulanamamıştır.

Çok uzun yıllardan beri, Türkiye'de, akaryakıt fiyatları dünya fiyatlarının altında belirlenmesi nedeniyle, devlet, bazen doğrudan, çoğunlukla devlet şirketleri kanalıyla tüketiciye intikal eden akaryakıtı sübvanse etmiştir. Böylece, az önce ezildiğini söylediği halk kitleleri, fazla kullanmadıkları bir ürünün bedelini dolaylı bir biçimde yüklenmiş ve ülke içinde haksız kaynak aktarımlarına neden olunmuştur.

Geçmiş yıllarda, pompa fiyatlarına paralel bir biçimde rafineri çıkış fiyatlarının da düşük düzeyde tutulması, rafinaj sektörünün önünü tıkamıştır. Önemli tutarlarda yatırım yapmak zorunda kalan Türkiye rafinaj sektörü, uğradığı bu zararlar nedeniyle, değil yatırım yapmak, carî işlemlerini ve ödemelerini bile büyük bir güçlükle yapabilir hale gelmiştir.

Ülkemizin birincil enerji ihtiyacı içinde yüzde 45 oranıyla en yüksek paya sahip olan petrol ve rafinaj sektörünün, yıllarca zarar ederek, gerekli yatırımları zamanında yapmamasından dolayı, ülkenin akaryakıt ihtiyacının karşılanamaması riski belirmiştir. Uzun yıllar politik kararlara göre belirlenmiş olan akaryakıt fiyatlarının daha rasyonel bir sisteme göre hesaplanması bir zorunluluk haline gelmiştir. Böylece, yaklaşık çeyrek yüzyıldır ülkemizde sürdürülmekte olan ve rafinaj sektörünün gelişimini önleyen fiyatlandırma yöntemi değiştirilmiş ve yurtdışı fiyatlara göre rafineri çıkış fiyatlarını esas alan bir model uygulamaya konulmuştur. Bu yeni sistem, ifade edilen yönleri bakımından rafinaj sektörü için reform niteliğinde bir değişikliktir. Yine, bildiğiniz gibi bu uygulama, 1 Temmuz 1998 tarihinde; yani, 55 inci hükümet döneminde yürürlüğe konulmuştur.

Bu yeni sisteme göre gerçekleşen fiyat artışları incelendiğinde, 30 Haziran 1998, 28 Şubat 1999 tarihleri arasındaki sekiz aylık dönemde benzindeki fiyat artışı yüzde 27, motorinde yüzde 39 ve 6 numaralı fuel–oilde yüzde 54 oranlarında gerçekleşmiştir. Bu artışların ağırlıklı ortalaması yüzde 40 oranına tekabül etmektedir. Aynı dönemde tüketici fiyat artışı ise, yüzde 41,6'dır. Tekrar ediyorum: Bu dönemdeki artış yüzde 40; ama, tüketici fiyatlarındaki artış yüzde 41,6'dır. Bu rakamlar çerçevesinde, akaryakıt fiyatlarında aşırı artış yapıldığından söz etmek mümkün değildir. Ancak, içinde bulunduğumuz mart ayında petrol üreticisi ülkelerin üretimlerini kısma yönünde aldıkları kararlar nedeniyle, petrol fiyatları, aybaşından beri geçen sürede -1 Martta 10 dolar 22 sent olan 1 varil hampetrol, 23 Mart tarihi itibariyle, 13 dolar 45 sent olmuştur- yaklaşık olarak yüzde 30 oranında artmıştır. Bu yüzde 30 zammı yansıtmak yerine, ancak, bunun yaklaşık yüzde 15'i yansıtılabilmiş, aradaki farkı da, bir bakıma AFİF dediğimiz, Akaryakıt Fiyat İstikrar Fonuyla karşılamış bulunuyoruz.

Kısacası, sadece Sayın Baş değil halkı düşünen, inansın ve güvensin ki, 56 ncı hükümet de bu halkın ezilmesine karşıdır, ezilmemesi için elinden gelen her şeyi yapmaktadır, yapacaktır.

Saygılar sunuyorum. (DSP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN – Teşekkür ediyorum Sayın Bakan.

Gündeme geçiyoruz.

Bir Meclis araştırması önergesi vardır; okutuyorum:

B)  GENSORU, GENEL GÖRÜŞME, MECLİS SORUŞTURMASI VE MECLİS ARAŞTIRMASI ÖNERGELERİ

1. – Isparta Milletvekili Mustafa Köylü ve 24 arkadaşının, Uluslararası Çok Taraflı Yatırım Anlaşması (MAI)’ın uygulanmasından doğabilecek sorunların araştırılması amacıyla Meclis araştırması açılmasına ilişkin önergesi (10/313)

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına

1995 yılında Dünya Ticaret Örgütü (WTO) Anlaşmasının yürürlüğe girmesiyle ticaret dünyası, Uruguay Round görüşmelerinde kararlaştırılan liberalizasyon taahhütlerinin tam ve zamanında uygulanmasıyla çok taraflı ticaret sisteminin, küreselleşen dünya ekonomisinin taleplerine ayak uydurması gibi iki önemli sorunla karşı karşıya kalmıştır. Artık, ulusal ekonomilerin klasik sorunlarından ziyade, küreselleşmenin yarattığı taleplerin karşılanması gibi meseleleri de ön plana çıkaran Amerika Birleşik Devletleri, Türkiye'nin de üye olduğu OECD'yi bu yeni yapıya uydurmak durumunda kalmıştır. Aslında, Avrupa Birliği, bu konuların Dünya Ticaret Örgütünde iyice tartışılarak değerlendirilmesi gerektiğini belirttiği halde başarılı olamamıştır.

Yatırımların ve finansal piyasaların gitgide serbestleşmesi, parlamenter sistemin ve demokrasinin daha da kısıtlanmasına yol açabilecektir. Globalizme göre bütün dünya tek bir pazardır. Sermayenin, mal, para, hizmet, sanayi yatırımı, hisse senedi gibi yatırımların tümüne dünya çapında dolaşım özgürlüğü sağlanmakta, buna karşılık işgücünün serbest dolaşımı alabildiğine kısıtlanmaktadır.

OECD'nin en üst karar organı olan Bakanlar Konseyinin 23-24 Mayıs tarihlerindeki toplantısında çoktaraflı bir yatırım anlaşması yapılması kabul edilmiştir. Bu karar çerçevesinde anlaşma görüşmesi için oluşturulan müzakere grubu, 26 Eylül 1995 tarihinden itibaren çalışmalarına başlamıştır. Türkiye Müzakere Grubu ve bağlı çeşitli altgruplarda Hazine Müsteşarlığının koordinasyonunda, Hazine Müsteşarlığı, Dışişleri Bakanlığı ve OECD nezdindeki Daimî Temsilciliğimiz elemanlarıyla temsil edilmiştir. Müzakerelerde, yatırımlar, en önemli konu olarak belirlenmiştir.

Yukarıda zikredilen bütün bu hususlar değerlendirildiğinde, toplantıda ülkemizin pozisyonu nasıl belirlenmiştir? Türkiye'nin yalnız kültürel konularda çekince koyduğu Uluslararası Çok Taraflı Yatırım Anlaşması (Multiateral Agreement on Investment) ya da kısa adıyla MAI, yabancıların kârlılıklarını hukukî yönden güvence altına alırken, ulusal egemenliğimizin ve bağımsızlığımızın çok uluslu şirketler karşısında ne şekilde korunacağının, ülkemizin kalkınması ve ulusal bağımsızlığımızın güvencesini oluşturan kamu kuruluşlarımızın özelleştirilmesinin yaratacağı etkilerin, doğal kaynakların değerlendirilmesinde nasıl politikaların oluşturulacağının, çevrenin korunmasının nasıl sağlanacağı konularının araştırılması, çalışanların bu durumdan nasıl etkileneceğinin araştırılması, hukuk sistemimizi nasıl etkileyeceği, yatırımların gelmesi karşılığında, yabancıların, Danıştayın kaldırılmasına yönelik taleplerine karşı ne tür önlemlerin alınacağının araştırılması amacıyla Anayasanın 98 inci İçtüzüğün 104 ve 105 inci maddeleri gereğince Meclis araştırması açılmasını arz ederiz.

Saygılarımızla.

  1. Mustafa Köylü                           (Isparta)

  2. Mehmet Salih Katırcıoğlu           (Niğde)

  3. Saffet Benli                                  (İçel)

  4. Muhammet Polat                        (Aydın)

  5. Mehmet Emin Aydınbaş             (İçel)

  6. Naci Terzi                                   (Erzincan)

  7. Metin Perli                                  (Kütahya)

  8. Nurettin Aktaş                            (Gaziantep)

  9.Cemalettin Lafçı                           (Amasya)

10. Bekir Sobacı                                (Tokat)

11. Mustafa Kemal Ateş                   (Kilis)

12. Yakup Budak                              (Adana)

13. Feti Görür                                   (Bolu)

14. Sacit Günbey                               (Diyarbakır)

15. Hüseyin Olgun Akın                   (Ordu)

16. Suat Pamukçu                              (Bayburt)

17. Osman Yumakoğulları                 (İstanbul)

18.Veysel Candan                             (Konya)

19. Bahri Zengin                                (İstanbul)

20. Sıtkı Cengil                                  (Adana)

21. Şaban Şevli                                  (Van)

22. İsmail Özgün                               (Balıkesir)

23. Sait Açba                                     (Afyon)

24. Sıddık Altay                                (Ağrı)

25.Mehmet Altan Karapaşaoğlu       (Bursa)

BAŞKAN – Önerge gündemde yerini alacak ve Meclis araştırması açılıp açılmaması konusundaki öngörüşme sırasında yapılacaktır.

Gündemin "Kanun Tasarı ve Teklifleri ile Komisyonlardan Gelen Diğer İşler" kısmına geçiyoruz.

Önce, yarım kalan işlerden başlıyoruz.

III. – KANUN TASARI VE TEKLİFLERİYLE KOMİSYONLARDAN

GELEN DİĞER İŞLER

1. – Bayburt Milletvekili Ülkü Güney ve Ankara Milletvekili Yücel Seçkiner’in, 1076 Sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askerî Memurlar Kanunu ile 1111 Sayılı Askerlik Kanunlarında Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci maddesine göre doğrudan gündeme alınma önergesi (2/669) (S. Sayısı : 338)

BAŞKAN – 4 üncü sırada yer alan, Bayburt Milletvekili Ülkü Güney ve Ankara Milletvekili Yücel Seçkiner'in, 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askerî Memurlar Kanunu ile 1111 sayılı Askerlik Kanunlarında Değişiklik Yapılması Hakkındaki Kanun Teklifinin maddeleri, üzerindeki önergelerle birlikte, geçen Birleşimde, İçtüzüğün 88 inci maddesine göre Komisyona geri verilmişti.

Komisyon, raporunu henüz vermediğinden, teklifin görüşmelerini erteliyoruz.

2. – Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu Tasarısı ile Antalya Milletvekili Deniz Baykal ve 39 arkadaşının, İstanbul Milletvekili Gürcan Dağdaş ve 6 arkadaşının, Trabzon Milletvekili Yusuf Bahadır ve 9 arkadaşının, İstanbul Milletvekili Ercan Karakaş ve 7 arkadaşının aynı mahiyetteki kanun teklifleri ve İstanbul Milletvekili Ercan Karakaş ve 2 arkadaşının İşçi ve Memur Emeklileri ile Bunların Dul ve Yetimlerinin Sendikalaşmasına İlişkin Kanun Teklifi ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ve Plan ve Bütçe komisyonları raporları (1/702, 2/224, 2/929, 2/1000, 2/1023, 2/1024) (S. Sayısı : 553) (1)

BAŞKAN – 5 inci sırada yer alan, Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu Tasarısı ile Antalya Milletvekili Deniz Baykal ve 39 Arkadaşının, İstanbul Milletvekili Gürcan Dağdaş ve 6 Arkadaşının, Trabzon Milletvekili Yusuf Bahadır ve 9 Arkadaşının, İstanbul Milletvekili Ercan Karakaş ve 7 Arkadaşının Aynı Mahiyetteki Kanun Teklifleri ve İstanbul Milletvekili Ercan Karakaş ve 2 Ar-

                                 

(1) 553 S. Sayılı Basmayazı 4.3.1998 tarihli 62 nci Birleşim tutanağına eklidir.

kadaşının İşçi ve Memur Emeklileri ile Bunların Dul ve Yetimlerinin Sendikalaşmasına İlişkin Kanun Teklifinin görüşmelerine devam edeceğiz.

Komisyon?.. Burada.

Hükümet?.. Burada.

Sayın milletvekilleri, geçen birleşimde tasarının 24 üncü maddesi üzerindeki iki önerge geliş sırasına göre okutulmuş, aykırı ilk önergenin görüşülmesi tamamlanmış; ancak, yapılan oylamada karar yetersayısı bulunamamıştı.

Şimdi, bu önergeyi tekrar okutup, oylarınıza sunacağım.

NİHAT MATKAP (Hatay) – Karar yetersayısını arayacaksınız değil mi?

BAŞKAN – Önergeyi okuttuktan sonra, talebinizi almış gibi işlem yapacağım efendim.

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına

Görüşülmekte olan 553 sıra sayılı kanun tasarısının 24 üncü maddesinin birinci fıkrasının aşağıdaki şekilde değiştirilmesini saygılarımızla arz ederiz.

"İşyerinde, kurumun yer aldığı hizmet kolunda çalışan kamu görevlilerinin yarısınından fazlasını üye kaydetmiş olması sebebiyle toplugörüşmeye hak kazanmış olan sendikalar, işyeri temsilcisi seçmeye yetkilidir."

                                                                                                    Muhammet Polat

                                                                                                           (Aydın)

                                                                                                       ve arkadaşları

Gerekçe: İşyerinde çoğunluğu kazanmış sendika kadar...

BAŞKAN – Sayın milletvekilleri, şimdi oylayacağımız önergeye Hükümet ve komisyon katılmamıştı.

Oylamada karar yetersayısı arayacağım.

Oylama için 5 dakika süre veriyoruz.

Oylama işlemini başlatıyorum.

Süresi içinde elektronik sisteme giremeyen arkadaşlarımızın teknisyen arkadaşlarımıza onaylatarak pusula göndermelerini rica ediyorum.

(Elektronik cihazla oylama yapıldı)

BAŞKAN – Sayın milletvekilleri, karar yetersayısı yoktur.

Saat 16.00'da toplanmak üzere, birleşime ara veriyorum.

Kapanma Saati : 15.48


İKİNCİ OTURUM

Açılma Saati : 16.00

BAŞKAN : Başkanvekili Uluç GÜRKAN

KÂTİP ÜYELER : Hüseyin YILDIZ (Mardin), Ünal YAŞAR (Gaziantep)

 

 

BAŞKAN – Sayın milletvekilleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin 63 üncü Birleşiminin İkinci Oturumunu açıyorum.

Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu Tasarısının 24 üncü maddesi üzerindeki bir önergenin oylamasında karar yetersayısının aranması istenmişti; yapılan oylamada karar yetersayısı bulunamadığı için, birleşime ara vermiştim.

Çalışmalarımıza kaldığımız yerden devam ediyoruz.

III. – KANUN TASARI VE TEKLİFLERİYLE KOMİSYONLARDAN

GELEN DİĞER İŞLER (Devam)

2. – Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu Tasarısı ile Antalya Milletvekili Deniz Baykal ve 39 arkadaşının, İstanbul Milletvekili Gürcan Dağdaş ve 6 arkadaşının, Trabzon Milletvekili Yusuf Bahadır ve 9 arkadaşının, İstanbul Milletvekili Ercan Karakaş ve 7 arkadaşının aynı mahiyetteki kanun teklifleri ve İstanbul Milletvekili Ercan Karakaş ve 2 arkadaşının İşçi ve Memur Emeklileri ile Bunların Dul ve Yetimlerinin Sendikalaşmasına İlişkin Kanun Teklifi ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ve Plan ve Bütçe komisyonları raporları (1/702, 2/224, 2/929, 2/1000, 2/1023, 2/1024) (S. Sayısı : 553) (Devam)

BAŞKAN – Komisyon ve Hükümet yerinde.

Şimdi, oylamayı yeniden yapacağım ve karar yetersayısını arayacağım.

Oylama başlamıştır; süremiz 5 dakikadır.

(Elektronik cihazla oylama yapıldı)

BAŞKAN – Sayın milletvekilleri, oylama işlemi tamamlanmıştır.

Karar yetersayısı yoktur; bir daha denememiz halinde de bulunması olanağı görülmemektedir.

Kanun tasarı ve tekliflerini sırasıyla görüşmek için, 25 Mart 1999 Perşembe günü saat 15.00’de toplanmak üzere, birleşimi kapatıyorum.

Kapanma Saati : 16.10


IV. – SORULAR VE CEVAPLAR

A)  YAZILI SORULAR VE CEVAPLARI

1. – Bursa Milletvekili Ertuğrul Yalçınbayır’ın, Bursa’da kamu kuruluşlarınca yürütülen projelere ilişkin Başbakandan sorusu ve Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Hikmet Uluğbay’ın cevabı (7/6848)

                                                                                                                     11.2.1999

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına

Aşağıdaki sorularamın yazılı olarak cevaplandırılmak üzere Sayın Başbakana yöneltilmesi hususunu arz ve talep ederim.

                                                                                                    Ertuğrul Yalçınbayır

                                                                                                                Bursa

Sorular :

1. Bursa’da kamu kurumlarınca yürütülmekte olan proje sayısı, projenin sektörlere göre dağılımı nedir?

2. Projelerin toplam değeri bugünkü fiyatlarla ne kadardır?

3. Bursa’daki projelerin ortalama bitirilme süresi ne kadardır?

4. Bursa’da kritik ve öncelikli projeleriniz nelerdir?

5. Bursa’ya 1999 yılı yatırım programında tahsis edilen yatırım miktarı nedir?

6. Devletin Bursa’dan elde ettiği toplam geliri unsurları ile birlikte açıklar mısınız?

 

                                 T.C.

   Devlet Bakanlığı ve Başbakan Yardımcılığı                                      22.3.1999

                Sayı : B.02.0.002(16)962

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına

İlgi : a) TBMMBaşkanlığının 18.2.1999 tarihli ve Kan. Kar. Md. A.01.0.GNS.0.10.00.02-766848-17090/39514 sayılı yazısı.

b) Başbakanlığın 24.2.1999 tarihli ve B.02.0.KKG.0.12/106-920-11/984 sayılı yazısı.

Bursa Milletvekili Ertuğrul Yalçınbayır tarafından Sayın Başbakanımıza tevcih edilen yazılı soru önergesi incelenmiştir.

1999 Yılı Yatırım Programının hazırlanmadığı, buna mukabil 6 aylık geçici bir bütçe çıkarılmış bulunduğu, Geçici Bütçede yatırım kalemleriyle ilgili olarak yatırımcı kuruluşlara her ay 1998 yılı toplam yatırım ödeneklerinin % 10’u kadar harcama yetkisi verildiği bilinmektedir. Diğer taraftan 1998 yılı yatırım gerçekleşme rakamları da henüz netlik kazanmamıştır. Bu sebeple adı geçen soru önergesinde yöneltilen sorulara elde mevcut verilerle cevap verilebilmektedir.

1. Bursa’da kamu kuruluşlarınca yürütülmekte olan proje sayısı ve sektörlere göre dağılımını gösteren bir tablo yazımız ekinde verilmektedir.

2. Projelerin 1998 yılı fiyatlarıyla değerleri de adı geçen tabloda gösterilmiş bulunmaktadır.

3. Bursa’daki projelerin ortalama bitirilme süresi, önümüzdeki yıllarda programa yeni proje alınmaması ve projelere 1998 yılı ödenekleri seviyesinde tahsis yapılması varsayımıyla 3,8 yıldır.

4. Bursa’daki kritik ve öncelikli projeler şunlardır :

– Bursa Doğalgaz Santralı

– Bursa-Karacabey Devlet Yolu

– Bursa-İnegöl-Bozüyük Devlet Yolu

– (Bursa-İnegöl) Ayr.-Yenişehir Devlet Yolu

– Bursa Çevreyolu

– Anadolu Otoyolu Dilovası Ayr.-Orhangazi Otoyolu

   (İzmir Körfez Köprüsü dahil)

– Bursa Yenişehir Havaalanı İnşaatı

– Bursa Mustafakemalpaşa Organize Sanayi Bölgesi

5. Geçici Bütçe uygulamasına göre, 1999 yılı ilk altı aylık dönemi itibariyle, muhtelif iller yatırımlarından Bursa’ya isabet edenler hariç, Bursa İli yatırımları için kuruluşlara yaklaşık 67 149 153 milyon TL. harcama imkânı verilmiş bulunmaktadır.

6. Devletin Bursa’dan elde ettiği toplam gelir ve unsurlarına ilişkin bilgiler Maliye Bakanlığından talep edilmiş olup, teminini takiben ayrıca bildirilecektir.

Bilgilerinize arz ederim.

                                                                                                       Hikmet Uluğbay

                                                                                                       Devlet Bakanı ve

                                                                                                    Başbakan Yardımcısı


2. – Afyon Milletvekili Nuri Yabuz’un, 1996 yılında pancar ekimi yapan üreticilere bu yıl pancar ekme izni verilip verilmeyeceğine ilişkin Başbakandan sorusu ve Sanayi ve Ticaret Bakanı Metin Şahin’in yazılı cevabı (7/6849)

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına

Aşağıdaki sorularımın Başbakan Sayın Bülent Ecevit tarafından yazılı olarak cevaplandırılması hususunda gereğini arz ederim.

Saygılarımla.                                                                                        11.2.1999

                                                                                                           Nuri Yabuz

                                                                                                               Afyon

1. 1996 yılında pancar ekimi yapan üreticilerin bu yıl, yani 1999 ekim mevsiminde ekim yapabilmelerine imkân veren bir uygulama sözkonusudur. Bu uygulama ile ülke ve üretici ihtiyaçları ne derece karşılanabilecektir?

2. Bir sanayi bitkisi olan Pancarın üretiminde 1996 yılı için geçerli olan üretim rakamlarının 1999 yılı için de geçerli olacağı esasına dayanan böyle bir uygulamanın bilimsel ve teknik bir dayanağı var mıdır?

3. Pancar ekim sahalarının artırılması düşünülüyorsa, bu, hangi kriterlere göre ve ne zaman yapılacaktır?

4. 1996 yılında ekim yapmış olup 1999 yılında ekim yapma hakkı kazanan üreticilerden bazılarının pancar ekmeme kararı almaları durumunda yaşanacak olan sıkıntının çözümü için 1996 yılından sonra ekim yapmış olan üreticilere ekim yapma izni verilecek midir?

 

                                 T.C.

               Sanayi ve Ticaret Bakanlığı                                                  23.3.1999

        Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği

                 Sayı : B.14.0.BHİ.01-99

Konu : Yazılı Soru Önergesi

Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına

İlgi : 18.2.1999 tarih ve A.01.0.GNS.0.10.00.02-7/6849-17091/39523 sayılı yazınız.

Başbakanlık Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğünün 24.2.1999 tarih ve B.02.0.KKG.0.12/106-920-12/981 sayılı yazısı.

Afyon Milletvekili Nuri Yabuz’un, Sayın Başbakana tevcih ettiği ancak Sayın Başbakan tarafından kendileri adına koordinatörlüğümde cevaplandırılması istenilen (7/6849) esas nolu yazılı soru önergesiyle ilgili cevabımız ekte takdim edilmiştir.

Bilgilerinizi ve gereğini arz ederim.

                                                                                                           Metin Şahin

                                                                                                 Sanayi ve Ticaret Bakanı

Afyon Milletvekili Nuri Yabuz’un Yazılı Sorularına İlişkin Cevaplarımız

Cevap 1-4 :

1999 yılında;

a) 1996 yılında pancar üretip, ürettikleri pancarları teslim eden üreticiler,

b) Münavebe sahasında yeri olupta, 1996 yılında ekim yapmayan fakat 1997 ve 1998 yıllarında pancar üretmiş üreticiler,

c) 1996 yılında pancar ekmiş olmasına rağmen mücbir sebeplerden dolayı pancarı tahrip olmuş ve bir raporla tespiti yapılmış üreticiler,

d) 1999 yılından itibaren pancar üretimine başlamak üzere özel münavebe yaptırmış üreticiler, pancar ekimi yapacaklardır.

Cevap 2-3 :

1996 yılında 11 milyon 414 bin ton pancar üretilmiştir. 1999 yılı üretim kotası ise 15 milyon 700 bin ton olarak belirlenmiştir.

Pancar kotaları; iç tüketim için ihtiyaç duyulan şeker miktarı, fabrikaların pancar işleme kapasiteleri, nominal kampanya süreleri ile üretici talepleri dikkate alınarak tespit edilmektedir.

1998 yılında pancar üretim kota miktarı 13 milyon 500 bin ton olarak belirlenmesine rağmen, 1999 yılındaki kota miktarı bir önceki yıla göre miktar olarak 2 milyon 200 bin ton ve oran olarak % 16.3 artırılarak 15 milyon 700 bin ton olarak tespit edilmiştir.

 

 

 

BİRLEŞİM 63’ÜN SONU

 

 

BAZI TABLOLAR FİLME ALINDIĞINDAN ÇEVİRİ YAPILMADI

Türkiye Büyük Millet Meclisi Resmi internet Sitesi
© 2009 T.B.M.M.