Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S.
Sayısı: 1421)
Tekirdağ Milletvekili Tevfik Ziyaeddin Akbulut’un; Ateşli Silahlar
ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılması
Hakkındaki Kanun Teklifi; Erzurum Milletvekili Mustafa Nuri Akbulut’un;
6136 Sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar
ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun 4. Maddesinin
3. Fıkrasına Ek Yapılması ve 15. Maddesine Bir Fıkra Eklenmesi Hakkında
Kanun Teklifi; Kırklareli Milletvekili Mehmet S. Kesimoğlu’nun;
Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Teklifi; Şanlıurfa Milletvekili Turan
Tüysüz ve 10 Milletvekilinin 6136 Sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar
Hakkındaki Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Teklifi; İzmir Milletvekili Canan Arıtman ve 34 Milletvekilinin;
6136 Sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkındaki
Kanunda Değişiklik Yapılması ve Bir Geçici Madde Eklenmesine Dair
Kanun Teklifi; İstanbul Milletvekili Gülseren Topuz’un; Ateşli Silahlar
ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Teklifi ile İçişleri Komisyonu Raporu (2/936, 2/183,
2/576, 2/582, 2/612, 2/846)
Not: Teklifler; Başkanlıkça Adalet ve İçişleri komisyonlarına
havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Ateşli Silahlar ve Bıçaklar
ile Diğer Aletler Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Teklifim ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımla
arz ederim.
Tevfik Ziyaeddin Akbulut
Tekirdağ
GEREKÇE
6136 sayılı Ateşli Silahlar,
Bıçaklar ve Diğer Aletler Hakkında Kanun, 10/7/1953 tarihinde yürürlüğe
girmiş ve zamanla eskimiş bir kanundur. Ülkemizin değişen ve gelişen
şartlarına uyum açısından Kanunda kimi zaman değişiklikler yapılmış
ancak sorunlar tümüyle giderilememiştir.
Ülkemizde günlük dilde
“maganda kurşunlarıyla” ölen insan sayısı, ciddi sayılabilecek
rakamlara ulaşmış bulunmaktadır. Bu kaza kurşunlarıyla özellikle
küçük çocukların yaşamlarını yitirmesi acıları artırmaktadır. Çoğu
zaman eğlence yerlerinde kutlama amacıyla ve geleneklerin yaşatılması
adına ateşlenen silahlar, eğlence ortamını yas ortamına dönüştürmekte
ve sadece ölen ve öldüreni değil bu kişilerin ailelerini ve yakınlarını
derin üzüntüye boğmaktadır. Ancak üzülenler sadece bu kişilerle
sınırlı değildir. Toplumda da bu tür ölümlere karşı ciddi bir tepki
gelişmiş bulunmaktadır. Ancak bütün bu tepkilere ve deneyimlere
rağmen, ders alınmamakta ve tam tersine maganda kurşunuyla ölenlerin
sayısı her geçen gün artmaktadır.
Kişilerin yaşama
hakkını güvence altına almakla yükümlü olan devletin bu konuyu
oluruna bırakması ve kendiliğinden çözülmesini beklemesi düşünülemez.
Yaşama hakkı hem Anayasayla hem de tarafı olduğumuz uluslararası
sözleşmelerle güvence altına alınmış bulunan temel hakların ilkidir.
Bu nedenle ateşli silahlarla meydana gelen ölümleri önlemek devletin
öncelikli görevlerinden biri olmak durumundadır. Bu konuda yapılabilecek
olan gerçekten önleyici ve caydırıcı olan cezalar getirmektir. Mevcut
Kanunlara bakıldığında hem ruhsatsız silah bulundurma ve taşıma
cezalarının son derece düşük tutulduğu, hem de silah taşınabilecek
yerlere getirilen kısıtlamanın dar olduğu görülmektedir. Yine
bulundurulan ve taşınan silahların savunma amacı dışında kullanılmasına
öngörülen cezaların yetersiz olduğu görülmektedir. Bu Kanun Teklifi
ile her duruma ilişkin ayrı düzenleme yapılmış ve bir taraftan boşluklar
giderilmeye çalışılırken diğer taraftan cezada caydırıcılık
sağlanmaya çalışılmıştır.
Bu amaçla ilk olarak
ruhsatsız silah ve mermi bulundurma veya taşımanın cezaları caydırıcı
hale getirilmiştir. Böylece nasıl kullanıldığına bağlı olmaksızın,
silahların izinsiz taşınması ve bulundurulması mutlak olarak önlenmeye
çalışılmıştır. Bu konuda bir noktaya dikkat çekmek gerekir. Ülkemizde
işlenen suçların çoğunluğu ruhsatsız silahlarla işlenmektedir. Çünkü
ruhsatlı silahla işlenen suçları saptamak olanaklıdır. Ruhsatsız
silahlarla işlenen suçların saptanması daha güç olduğundan, suç
işleyenler genellikle ruhsatsız silah kullanmaktadırlar. Bu durumda
ruhsatsız silah kullanmanın engellenmesi, diğer bütün suçların işlenmesinin
önlenmesi ile de çok yakından ilgilidir. Yine ruhsatsız silah kullanımının
caydırıcı biçimde cezalandırılmaması, silah kaçakçılığını artıran
çok önemli bir etkendir. Bu nedenle ruhsatsız silah taşımayı ya da
bulundurmayı basit bir silah hevesinin giderilmesi olarak görmek
olanaksızdır. Suçların önlenmesi bakımından ruhsatsız silah bulundurmanın
caydırıcı biçimde cezalandırılması kesinlikle zorunludur.
İkinci olarak insanların
eğlence ya da kutlama amacıyla gittikleri yerlerde silah taşımaları
yasaklanmıştır. Eğlence ve kutlama yerlerinde silah taşımanın
herhangi bir amacı ve yararının olacağı düşünülemez. Bu tür yerler
insanları dostlukları ve yakınlıkları dolayısıyla gittikleri
ve sevgi ve saygılarını paylaştıkları yerlerdir. Buralarda silah
taşınması dostluk ve sevgi kavramlarıyla çelişkilidir. Dolayısıyla
teklifte silah taşınması yasaklanan yerlerin sayısında artış yapılmıştır.
Üçüncü olarak bu tür
yerlerde, insanlar özellikle içkinin de etkisiyle daha rahat hareket
etmekte ve gösteriş, gelenek, güç vb. güdülerle
silahlarını ateşlemektedirler. 2004 yılında yürürlüğe giren Türk
Ceza Kanunu kişilerin hayatı, sağlığı veya malvarlığı bakımından
tehlikeli olacak biçimde ya da kişilerde korku, kaygı veya panik
yaratabilecek tarzda silahla ateş eden veya patlayıcı madde kullanan
kişilerin cezalandırılmasını öngörmüştür. Ancak bu ceza bu tür
eğlence yerlerinde etkili olamamıştır. Bu nedenle belirtilen yerlerde
Türk Ceza Kanununda öngörülen suçun işlenmesi halinde cezanın
miktarı artırılmıştır.
Özetle Kanun Teklifinde
getirilen düzenlemeler bir taraftan caydırıcıdır, diğer taraftan
boşlukları gidericidir.
Kanun Teklifi bu amaçla
hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Ruhsatsız silah
kullanımına caydırıcı cezalar getirilmektedir.
Madde 2- Silah taşıma
ve bulundurmanın yasak olduğu yerler genişletilmekte ve yasağa
uymayanlara cezalar artırılmaktadır.
Madde 3- Yürürlük
maddesidir.
Madde 4- Yürütme
maddesidir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
6136 sayılı Ateşli
Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun, 4. Maddesinin, Üçüncü Fıkrasına
Ek Yapılması ve 15. Maddesine Bir Fıkra Eklenmesi
Hakkında Kanun teklifim gerekçeleri ile sunulmuştur.
Gereğini saygılarımla
arz ederim.
Mustafa Nuri Akbulut
Erzurum
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
(2/183) esas numaralı
kanun teklifine katılmak istiyorum.
Gereğini emir ve müsaadelerinize
arz ederim.
Saygılarımla.
|
|
|
|
|
Necdet
Budak |
|
|
|
GEREKÇE
Son zamanlarda
ekmek bıçağı, döner bıçağı, balta, satır, “pompalı” tabir edilen
yivsiz silahlar ve benzerleri ile işlenen suçlarda büyük artış görülmektedir.
Bu gibi silah, bıçak
ve aletler 6136 sayılı Yasanın 4’üncü maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca
anılan yasa kapsamında değildir.
Bilindiği gibi, bazı kişiler, üzerlerinde
büyük ekmek bıçakları, döner bıçakları, balta ve satırları üzerlerinde
taşıyıp araçlarında bulundurmakta, bu tür aletlerle halkın toplu
olarak bulunduğu mahallere girmek istemekte, bunların amaç dışı
taşınmasının ve bulundurulmasının suç teşkil etmemesi sebebiyle,
yasak olan diğer silah ve bıçaklar yerine sırf saldırı ve savunmada
kullanılmak amacıyla özel kılıflar içinde veya açıkta taşındığı veya
taşıtlarda bulundurulduğu emniyet kuvvetlerince yapılan aramalarda
görülmektedir.
Silah olarak kullanılabilecek
söz konusu aletlerin, yapım ve kullanım amacına aykırı olarak taşınması,
araç içinde bulundurulması ve hiç gereği yok iken halkın toplu olarak
bulunduğu yerlere sokulmak istenmesinin, iyi niyetle bağdaşır yanı
bulunmamaktadır.
Hâl böyle olduğu halde, artık kamu düzeni
için ciddi bir tehlike haline gelen söz konusu silah, bıçak ve aletlerin
amaç dışı taşınması veya bulundurulması, yukarıda da belirtildiği
üzere 6136 sayılı Yasa kapsamında bulunmadığından, bunları sırf
saldırı ve savunmada kullanmak için taşıdığı ve bulundurduğu açıkça
belli olan faillerin cezalandırılması mümkün olmamaktadır.
Oysa aynı Kanun, 4’üncü maddesinin birinci
fıkrasında salt saldırı ve savunmada kullanılabilecek bazı aletlerin
yapımını yasaklamış, bunların bir meslek ve sanatın icrası için zorunlu
olanlarının yapımını izne bağlamış, yapımı izne bağlanmış olanların
ise kullanım amaçları dışında satılmasını, satın alınmasını, satımına
aracılık edilmesini, taşınmasını ve bulundurulmasını suç kabul
ederek müeyyideye bağlamıştır.
6136 sayılı Kanunun bazı maddelerinde
değişiklik yapılmasını öngören bu Kanun teklifi ile, kamu düzeni
için açık bir tehlike olan “pompalı” olarak tabir edilen yivsiz av tüfekleri,
yivli spor silahları, her türlü bıçak, balta, satır ve diğer aletlerin,
sırf saldırı ve savunmada kullanılmak üzere taşınması ve bulundurulmasının
önlenmesi amaçlanmaktadır.
6136 SAYILI ATEŞLİ
SİLAHLAR VE BIÇAKLAR İLE DİĞER ALETLER HAKKINDA KANUNUN, 4.
MADDESİNİN 3. FIKRASINA EK YAPILMASI VE 15.
MADDESİNE BİR
FIKRA
EKLENMESİ HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE
1- 10/07/1953 tarih
ve 6136 sayılı “Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında
Kanun”un dördüncü maddesinin, 23/06/1981 tarih ve 2478 sayılı Kanunla
değişik üçüncü fıkrasına, “şiş, raspa ve benzerlerinin” ibaresinden
sonra gelmek üzere “özgülendikleri amaçlara uygun şekilde” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE
2- 10/07/1953 tarih
ve 6136 sayılı “Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun”un
“Bu Kanunun 4 üncü maddesinin ücüncü
fıkrasında yazılı olan yivli ve yivsiz silahlarla, bıçak ve diğer
aletlerin, hâl ve şartlara göre, sırf saldırı ve savunmada kullanılmak
üzere taşındığı veya taşıtlarda bulundurulduğunun tespiti halinde,
taşıyanlar ve bulunduranlar hakkında birinci fıkradaki, bunların
sayı ve nitelik bakımından vahim olması halinde de ikinci fıkradaki
cezalar hükmolunur.”
MADDE
3- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında
Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkındaki Kanun teklifim ve gerekçesi
ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımla arz ederim.
Mehmet S. Kesimoğlu
Kırklareli
GEREKÇE
6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer
Aletler Hakkında Kanunun ek 1. maddesinde yapılacak değişiklik
ile her türlü alkollü içki servisi yapılan bar, pavyon, gece kulübü,
düğün salonu, diskotek ve taverna gibi alkollü içeceklerin kullanıldığı
toplu eğlence yerlerinde ateşli silahların kullanılması yasaklanmaktadır.
2003 sonu itibariyle ülkemizde
1.954.303 ruhsatlı silah bulunmaktadır. 1.086.651 kişinin taşıma,
867.652 kişinin ise bulundurma ruhsatı vardır. Ülkemizde
silah ruhsatı
Son
dönemlerde silah taşıma ruhsatlarındaki artışla beraber bar, pavyon,
gece kulübü, düğün salonu, diskotek ve taverna gibi eğlence yerlerine
silahlarıyla giden kişilerin sayısı da artmıştır. Eğlence
mekanlarında içkinin etkisiyle insanların ruhsatlı silahlarını
kullanma ihtimalleri daha yüksek olmakta ve ölümle sonuçlanan acı
olaylar gerçekleşmektedir. Buna ilişkin, yazılı
görsel medyaya yansıyan çok sayıda örnek vermek mümkündür.
Konunun uzmanları "alkolün beyin
kontrol mekanizmasını" ortadan kaldırdığını, kolay öfkelenmelere
ve kavgalara yol açtığını belirtmektedir. Alkol alan insanlar
daha şuursuz ve bilinçsizce hareket etmektedirler. Nitekim eğlence mekanlarında silahla yaralama ve öldürme
olaylarına karışanların çoğu adli merciler nezdinde verdikleri
ifadelerinde ne yaptıklarını hatırlamadıklarını yaptıklarının
farkına vardıklarında da pişman olduklarını söylemektedirler.
Ulusal ve uluslararası bilimsel çalışmalarda
da alkol alımı ile silah kullanımı arasında doğrudan ve güçlü ilişki
bulunmuştur.
Alkol alanların silahlarını kullanma olasılıklarının
daha yüksek olduğu bilimsel bir gerçeklik olarak ortaya çıkmaktadır.
Emniyet Genel Müdürlüğü istatistikleri de bu bilimsel
verileri doğrulamaktadır. Ruhsatlı silahlarıyla
yaralama ve öldürme olaylarına karışanların yarısından fazlasının
olay anında alkol ya da uyuşturucu madde aldıkları resmi merci raporları
ile belirtilmiştir.
Bar, pavyon, gece kulübü, düğün salonu, diskotek
ve taverna gibi eğlence mekanlarının sahipleri ve işletmecileri
de işyerlerine silahla girilmesini istememektedirler. Bazı işyerleri,
müşterilerinin silahla mekanlarına girmelerinin önüne geçmek
için x-ray ve dedektör gibi cihazlar kullanmaktadırlar. Ancak taşıma
ruhsatı olan kişileri bu konuda yasal düzenleme olmadığı için engelleyememektedirler.
Bu tür mekanlarda silah kullanıldığı durumlarda çalışma yerleri
mevzuat gereğince ihbar ve kapatma cezası almaktadırlar. Yasal
olarak müşterilerinin silah sokmasını engellemeyen işyerlerinin
sorumlu olmadıkları bir durumdan dolayı cezalandırılmaları da
hukuka aykırı bir uygulamadır.
Eğlenmek ve hoşça vakit geçirmek için çocuklarıyla
birlikte restoranlara giden vatandaşlar silahlı kişilerle birlikte
bulunmaktan son derece tedirgin olmaktadırlar. Çocuklar silah taşıyan
kişileri görünce olumsuz etkilenmekte kimi zamanlar kendilerini
silah taşıyan kişilerle özdeşleştirmektedirler. Bu türden hareketlerin
genç ve yetişkin insanlarda yarattığı tedirginlik de ayrı bir toplumsal
huzursuzluktur.
Eğlence mekanlarına silahla girilmesine izin verilmesi
ülke turizmini de son derece olumsuz etkilemektedir. Ülkemizde
iyi vakit geçirmek isteyen yabancı turistler eğlence mekanlarında
silah taşıyan kişileri görünce tedirgin olmakta, ülkemiz hakkında
olumsuz izlenim edinmektedirler.
Ayrıca, düğünlerde gittikçe yaygınlaşan havaya
ateş etme adetini engelleme konusunda da bu yasa değişikliği büyük
caydırıcılık sağlayacaktır. Kaldı ki; silahla ateş etme adeti düğünlerin
de dışına çıkarak adeta bir gösteriş unsuru haline gelmiştir. Yasa
teklifi ile düğün salonu ve diğer eğlence yerlerinde de bu tür olayların
engellenmesi amaçlanmaktadır.
Silah taşımanın yasal olduğu Avrupa ülkelerinde
de hiçbir şekilde eğlence mekanlarına silahla girilmemektedir. Bu
yasal düzenleme aynı zamanda Avrupa Birliği mevzuatına uyum çabalarına
da mutlak bir katkı sağlayacaktır.
KIRKLARELİ MİLLETVEKİLİ MEHMET S. KESİMOĞLU’NUN
TEKLİFİ
ATEŞLİ SİLAHLAR VE BIÇAKLAR İLE DİĞER ALETLER HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDAKİ KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer
Aletler Hakkında Kanunun ek madde 1’i aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Ek Madde 1- Ateşli silahlar
A) Duruşmalarda, mahkeme salonlarında, hastanelerin
psikiyatri bölümünde, akıl hastanelerinde, ceza ve tutukevleri
ile her türlü ıslah ve infaz kurumlarında veya bunların eklentilerinde,
B) Öğrencilerin toplu olarak oturdukları yurtlarda,
eğitim ve öğretim kurumlarında, siyasi partilerin açık hava ve kapalı
yer toplantılarında, izinli ve izinsiz yapılan toplantı ve gösteri
yürüyüşlerinde, sendikalarda, derneklerde veya bunlara yönetim
ve yapı olarak doğrudan doğruya bağlantılı olan yerlerde ve bunların
toplantı ve kongrelerinde, her türlü spor karşılaşma veya yarışmaların
yapıldığı yerlerde, kanuna uygun veya aykırı olarak grev ve lokavt
yapılmakta olan iş yerlerinde,
C) Türkiye Büyük Millet Meclisi ana binaları ile
Meclis Başkanlığınca belirlenen yerlerde,
D) Bar, pavyon, gece kulübü, düğün salonu, diskotek
ve taverna gibi alkollü içeceklerin içildiği toplu eğlence yerlerinde,
taşınamaz.
Yukarıda sayılan yerlerde bu Kanuna aykırı olarak
ateşli silahları veya bunların mermilerini 4'üncü maddede yazılı
olan bıçakları veya sair aletleri veya benzerlerini taşıyan veya
bulunduranlar veya Türk Ceza Kanununun 170 inci maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendinde yazılı olan suçu işleyenler hakkında ilgili
kanunlarda belli edilen cezaların iki katı hükmolunur.
(A)
ve (B) bentlerinde sayılan yerlerde 7 nci maddenin 1,2,3 ve 4 numaralı
bentlerinde belirtilen, kişiler ile bu yerlerin güvenliği için görevli
bulunan polis ve jandarma personeli, (C) bendinde sayılan yerlerde
ise yalnız bu yerlerin güvenliği ile görevli bulunan polis, jandarma
ve Türkiye Büyük Millet Meclisi Muhafız Taburu personeli silahlarını
taşıyabilirler. (A), (B), (C) ve (D) bentlerinde sayılan yerlere
silahla giren veya buralarda silah taşıyan kişiler eylemleri başka
bir cezayı gerektirmiyorsa beşbin Yeni Türk Lirasından ellibin Yeni
Türk Lirasına kadar para cezası ile cezalandırılır, ayrıca silah
ruhsatları bulundurmaya çevrilir ve kendilerine bir daha taşıma
ruhsatı verilmez.
MADDE
2- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Ekte sunduğumuz
Kanun Teklifinin işleme konulmasını arz ve teklif ederiz.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Turan
Tüysüz |
Selami
Yiğit |
Miraç
Akdoğan |
|
Şanlıurfa |
|
|
|
Serpil
Yıldız |
Hüseyin
Güler |
Muharrem
Doğan |
|
İzmir |
|
Mardin |
|
Süleyman
Sarıbaş |
Mehmet
Erdemir |
Züheyir
Amber |
|
|
Yozgat |
Hatay |
|
E.
Safder Gaydalı |
Ömer
Abuşoğlu |
|
|
Bitlis |
|
|
GEREKÇE
Silah bulundurmayı,
silah taşımayı öven ve yücelten bir kültürden geldiğimizi ve bu kültürün
sosyal hayatımızda derinlemesine etki bıraktığını düşünmek zorundayız. Artık modern Türk toplumunda
bazı olumsuz olaylara vesile olan kültürümüzün de evrimleşmesi gerektiği
açık ve aşikardır.
Bugün Türkiye'de
yedi milyon insan silah taşımakta ve bunun yalnızca iki milyonunu
ruhsatlı silahlar oluşturmaktadır. Yine yılda on bin kişi yaralanmakta,
üç bin kişi de maalesef ateşli silahlarla hayatını kaybetmektedir.
Bireysel silahlanma
korunmanın çıkar yolu olmayıp tam aksine toplumu silahsızlaştırma
korunma yollarının en önemlisidir. Bu bakımdan Avrupa Birliği'ne
girme iddiasında olan toplumumuzun silahsızlaştırılması ve ateşli
silahlar kanununun kapsamının daraltılarak, ruhsatsız silah bulundurma
ve taşımanın cezasının ağırlaştırılması gerekir.
Bu kanun teklifi
ile ruhsat izinleri idarenin elinden alınarak, hukuk adamlarına, yargıya
bırakılmıştır.
Amaç silah ruhsatı şartlarının ağırlaştırılması ve
yargının denetiminde, gerçek sebeplere dayalı ruhsatlar verilmesini
sağlamaktır.
Gerek görsel gerekse yazılı basında,
düğünlerde, şenliklerde maç sonrası coşkularda uluorta ateş
Bu nedenlerle işbu
kanun teklifinin kanunlaşması zarureti vardır.
ŞANLIURFA
MİLLETVEKİLİ TURAN TÜYSÜZ VE 10 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
6136 SAYILI ATEŞLİ
SİLAHLAR VE BIÇAKLAR HAKKINDAKİ KANUNUN
BAZI MADDELERİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE
1- 6136 sayılı
Yasanın 6.
maddesinin 2. fıkrasındaki "Hükümet Üyeleri,
TBMM Üyeleri, Başbakanlık ve İçişleri Bakanlığı Müsteşarları, Savunma
Sanayi ve Geliştirme ve Destekleme İdaresi Müsteşarlığı" ifadeleri
madde metninden çıkartılmıştır.
MADDE 2- 6136 sayılı Yasanın 7. maddesinin
birinci, ikinci, üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
Ateşli silahlar ancak;
Cumhurbaşkanı, Başbakan, Silahlı Kuvvetler mensupları, MİT ve Emniyet
Teşkilatı mensupları, özel güvenlik birimlerinin kendi kanunlarına
göre silah taşıyabilecek elemanları, Hâkim ve Savcı sınıfından
olanlar, Bakanlar Kurulu'nca çıkartılacak yönetmelikle belirlenecek
esaslara göre Emniyet Müdürlüğü'nün görüşü, Cumhuriyet Savcısı'nın
olumlu mütalaası ve Sulh Ceza Hâkimi'nin kararı ile izin vesikası
alanlar silah taşıyabilirler veya mesken ya da iş yerlerinde bulundurabilirler.
Yönetmelik gereği
ruhsat alanlar harca tabiîdir.
MADDE 3- 6136 sayılı Yasanın 13. maddesinin
1. fıkrasındaki bulunduranlar hakkından sonra
gelmek üzere "iki yıldan 5 yıla kadar hapis ve yakalanan silahın
cif değerinin 5 katı para cezasına hükmolunur" ifadesi getirilmiştir.
MADDE 4- 6136 sayılı Yasaya aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir:
EK MADDE 1- Bu Kanun
kapsamında verilen hapis ve para cezaları tecil edilemez.
EK MADDE 2- Tekerrür
halinde cezanın üst sınırına hükmolunur.
EK MADDE 3- Bu Kanun
yürürlük tarihinden itibaren Bakanlar Kurulu'nca 6 ay içinde çıkacak
yönetmelikle birlikte bütün taşıma ve bulundurma ruhsatları hükümsüz
kalır ve bir yıl içerisinde yönetmelik hükümleri kapsamında yeniden
şartları uyanlara Hâkim izni ile ruhsat verilir.
MADDE 5- Bu Kanun yayınlandığı tarihte yürürlüğe girer.
MADDE 6- Bu Kanunu Bakanlar Kurulu yürütür.
21/10/2005
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
10/07/1953 tarih ve
6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında
Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkındaki Kanun teklifimiz gerekçesi
ile birlikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımızla
arz ederiz.
Canan Arıtman |
Mehmet S. Kesimoğlu |
Atila Emek |
|
|
İzmir |
Kırklareli |
Antalya |
|
Ufuk Özkan |
Sedat Pekel |
Erol Tınastepe |
|
Manisa |
Balıkesir |
Erzincan |
|
Kemal Sağ |
Osman Özcan |
Yavuz Altınorak |
|
Adana |
Antalya |
Kırklareli |
|
Abdulaziz Yazar |
Rasim Çakır |
Şefik Zengin |
|
Hatay |
Edirne |
Mersin |
|
Muharrem İnce |
Hüseyin Bayındır |
Mehmet Ali Arıkan |
|
Yalova |
Kırşehir |
Eskişehir |
|
Nejat Gencan |
M. Vedat Yücesan |
Vahit Çekmez |
|
Edirne |
Eskişehir |
Mersin |
|
Emin Koç |
Harun Akın |
Gökhan Durgun |
|
Yozgat |
Zonguldak |
Hatay |
|
Ali Cumhur Yaka |
Bülent Baratalı |
Erdal Karademir |
|
Muğla |
İzmir |
İzmir |
|
Türkan Miçooğulları |
M. Mesut Özakcan |
Yakup Kepenek |
|
İzmir |
Aydın |
Ankara |
|
Feridun Ayvazoğlu |
Mehmet Ziya Yergök |
Mehmet Kartal |
|
Çorum |
Adana |
Van |
|
Mevlüt Coşkuner |
Mehmet Küçükaşık |
Mustafa Özyürek |
|
Isparta |
Bursa |
Mersin |
|
|
Sefa Sirmen |
|
|
|
Kocaeli |
|
GENEL GEREKÇE
Bugün, ülkemizdeki
suç oranlarında ciddi artışlara paralel olarak ateşli silahlarla
ölüm ve yaralanma olaylarında da bir tür patlama yaşanmaktadır. Bir
düğüne gitmek veya evinin balkonunda oturmak dahi vatandaşın can
güvenliğini tehdit eder duruma gelmiştir. Ateşli silahlarla oluşan
ölüm ve yaralanmaların çoğunluğu ruhsatsız silahlarla oluşmaktadır.
Ülkemizdeki ruhsatsız silah sayısı kesin bilinmemekle birlikte
3-7 milyon civarında olduğu tahmin edilmektedir.
Öncelikle vatandaşlarımızın
can güvenliğinin sağlanması ve kanun dışı yaşam ve davranışlarının
önlenmesi, güven, huzur ortamının yaratılması için yasa dışı silahlanmanın
önüne geçilmesi gerekmektedir.
Bu kanun teklifiyle
ruhsatsız ateşli silah ve mermileri satın alan, bulunduran ve taşıyanlar
hakkında hapis ve para cezaları caydırıcılığı amaçlayaraktan artırılmış,
vatandaşlarımızın bulundurdukları ruhsatsız ateşli silah ve mermileri
mülki makamlara teslim etmeleri teşvik edilmiştir.
Amaç bireysel silahsızlanmanın
teşvik edilerek, vatandaşlarımıza can güvenliklerinin sağlandığı
huzurlu ve güvenli bir yaşam temin etmektir.
İZMİR MİLLETVEKİLİ
CANAN ARITMAN VE 34 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
6136 SAYILI ATEŞLİ SİLAHLAR VE BIÇAKLAR İLE DİĞER
ALETLER HAKKINDAKİ KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI VE BİR GEÇİCİ MADDE
EKLENMESİNE DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 6136 sayılı Yasanın 13. maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu kanun hükümlerine
aykırı olarak ateşli silahlarla bunlara ait mermileri satın alan
veya taşıyanlar veya bulunduranlar hakkında 5 yıldan 8 yıla kadar
hapis ve yakalanan silahın cif değerinin 10 katı para cezasına hükmolunur.”
“Ateşli silahın bu Kanunun
12. maddesinin 4. fıkrasında
sayılanlardan olması ya da silah veya mermilerin sayı veya nitelik
bakımından vahim olması halinde 10 yıldan 15 yıla kadar hapis ve silah
ve mermilerin 20 katı para cezasına hükmolunur.”
Bu Kanunun 12. maddesinin 4. fıkrasında sayılanlar
dışındaki ateşli silahın 1 adet olması ve mutat sayıdaki mermilerin
ev veya iş yerinde bulundurulması halinde verilecek ceza 1 yıldan
3 yıla kadar hapis ve yakalanan silahın cif değerinin 2 katı para
cezasıdır.
Ateşli silahlara ait
mermilerin pek az sayıda bulundurulmasının veya taşınmasının
mahkemece vahim olarak takdir edilmemesi durumunda hükmolunacak
ceza 3 aydan 6 aya hapis ve 100 YTL’den 500 YTL’ye kadar para cezasıdır.
MADDE 2- 6136 sayılı Yasaya geçici 9. maddesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici 10. madde
eklenmiştir.
GEÇİÇİ 10. MADDE-
6136 sayılı Kanun kapsamına giren ruhsata bağlanmamış ateşli silahlar
ve mermiler ile 5237 sayılı Türk Ceza Kanununda belirtilen dinamit,
bomba veya benzeri yakıcı, yıkıcı veya öldürücü alet veya her türlü
patlayıcı maddeyi bulunduranlar; bunları bu kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren 60 gün içinde mülki makamlara teslim ettikleri
takdirde haklarında takibat yapılmaz. Bu Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihe kadar kendiliğinden kanunda sayılan silah ve aletleri teslim
edenler hakkında yapılan tahkikatlar düşer.
Birinci fıkraya göre
mülki makamlara teslim edilen silah ve patlayıcı maddeler ile diğer
aletler devlet malı sayılarak, ilgili mülki makamlara bir tutanak
karşılığında İçişleri Bakanlığı emrine verilir.
Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar bir yönetmelikle tespit edilir.
MADDE 3- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Ateşli Silahlar ve Bıçaklar
ile Diğer Aletler Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Teklifim ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
28/07/2006 |
|
|
Gülseren Topuz |
|
İstanbul |
GEREKÇE
Ateşli Silahlar ve Bıçaklar
ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun ek 1 inci maddesi hangi yerlerde
ateşli silah taşınamayacağını düzenlemektedir.
Silahla ateş etmek
Türk Ceza Kanununun topluma karşı suçlar kısmında düzenlenmiş ve
yasaklanmıştır. Ancak ülkemizde özellikle düğünlerde silah kullanmak,
ateş etmek sıkça rastlanır hale gelmiş ve toplumumuz açısından son
derece tehlikeli bir hal almıştır. Pek çok ailenin ocağına ateş düşmüş,
evlatlarını hatta en mutlu günlerinde gelini veya damadı kimden
geldiği ya da nasıl geldiği belli olmayan bir kurşunla kaybetmişlerdir.
Toplum olarak bu olaya dur denmeli ve bazı ek yasal düzenlemeler yapılmalıdır.
Teklifimiz bu amaçla verilmiştir.
İSTANBUL MİLLETVEKİLİ
GÜLSEREN TOPUZ’UN TEKLİFİ
ATEŞLİ SİLAHLAR VE BIÇAKLAR İLE DİĞER ALETLER HAKKINDA
KANUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar
ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun ek 1 inci maddesinin
birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“D) Kapalı veya açık
düğün, nişan, kına gecesi, sünnet ve bunun gibi eğlence yapılan yerler
ile cenaze töreni düzenlenen yerlerde,”
MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
İçişleri Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
İçişleri Komisyonu |
|
|
|
Esas No : 2/936,
2/183, 2/576, 2/582, 2/612, 2/846 |
|
|
|
Karar No: 66 |
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tekirdağ Milletvekili Tevfik Ziyaeddin
Akbulut’un Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/936), Erzurum Milletvekili
Mustafa Nuri Akbulut’un 6136 Sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile
Diğer Aletler Hakkında Kanunun 4. maddesinin 3.
Fıkrasına Ek Yapılması ve 15. maddesine Bir
Fıkra Eklenmesi Hakkında Kanun Teklifi (2/183), Kırklareli Milletvekili
Mehmet S. Kesimoğlu’nun Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler
Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi
(2/576), Şanlıurfa Milletvekili Turan Tüysüz ve 9 Milletvekilinin
6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkındaki
Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi
(2/582), İzmir Milletvekili Canan Arıtman ve 34 Milletvekilinin
6136 Sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkındaki
Kanunda Değişiklik Yapılması ve Bir Geçici Madde Eklenmesine Dair
Kanun Teklifi (2/612) ve İstanbul Milletvekili Gülseren Topuz’un
Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/846), Başkanlığınızca Komisyonumuza
havale edilmiş; Komisyonumuz, 14/02/2007 tarihli 45 inci toplantısında
Teklifleri gündemine alarak, 2/936 esas numaralı Kanun Teklifinin
esas alınması suretiyle birleştirilerek görüşülmelerini ve birleştirilen
Tekliflerin olgunlaştırılması amacıyla bir alt komisyon kurulmasını
kararlaştırmıştır. Alt Komisyon üyeliklerine seçilen Adana Milletvekili
Ali Küçükaydın, Bursa Milletvekili Şevket Orhan, İçel Milletvekili
Ali Oksal, İstanbul Milletvekili Recep Koral, Kırklareli Milletvekili
Mehmet S. Kesimoğlu ve Kilis Milletvekili Veli Kaya alt komisyon
başkanlığına Adana Milletvekili Ali Küçükaydın’ı seçerek çalışmalarına
başlamıştır. Alt Komisyon toplantılarına İçişleri, Milli Savunma,
Adalet ve Maliye Bakanlıkları ile Türkiye Barolar Birliği ve Umut
Vakfı temsilcileri katılmıştır. Alt Komisyon hazırladığı raporu
ve metni 25/04/2007 tarihinde Komisyonumuza sunmuş ve Komisyonumuz 09/05/2007 tarihli 52 nci toplantısında
İçişleri, Milli Savunma ve Adalet Bakanlıkları temsilcilerinin
de katılımıyla Alt Komisyon Raporu ve metnini inceleyerek karara
bağlamıştır.
Tekliflerle ağırlıklı
olarak düğün, nişan, sünnet, bar, pavyon, taverna, sinema, tiyatro
vb. eğlence yerlerinde silah bulundurulması, taşınması ve kullanılması
önlenmeye çalışılmaktadır.
Bu amaçla bir taraftan bu yerlerden bağımsız olarak
ruhsatsız silah bulundurma ve taşımanın yaptırımları ağırlaştırılmakta,
diğer taraftan belirtilen yerlerde silah taşıma ve kullanmaya
ilişkin cezalar artırılmaktadır.
Tekliflerin Alt
Komisyonda görüşülmesi sırasında, silah ruhsatı verilmesi koşullarının
kolaylaştırılması gerektiği ve yasaklayıcı zihniyetle cezaları
fazla artırmamak gerektiği ileri sürülmüştür.
Alt Komisyon Teklif
üzerinde şu değişiklikleri yapmıştır.
• Teklifteki kimi cezalar düşürülmüş,
ruhsatlı silahlarla işlenen suçlara verilen cezalar paraya çevrilme
sınırları içine alınmıştır.
• Kanunilik ilkesine aykırı olduğu
için “buna benzer eğlence yerleri” gibi ibareler Teklif metninden
çıkarılmıştır.
• Silah taşımanın yasak
olduğu yerlerin kapsamı daraltılmıştır.
• Orman muhafaza memurlarına
harçsız silah alma olanağı getirilmiştir.
Komisyonumuzda teklif
üzerinde yapılan görüşmeler sırasında Alt Komisyonun yaptığı değişiklikler
benimsenmiş ve Alt Komisyonun hazırladığı metin üzerinde iki değişiklik
yapılmıştır. Bu değişiklikler şunlardır:
1. Alt komisyon öğrenci
yurtları ile eğitim öğretim kurumlarında silah taşınması yasağını
kaldırmıştır. Komisyonumuz bu yerlerde silah taşınmasına izin verilmesinin
sakıncalı olacağı düşüncesiyle Alt Komisyonun yaptığı değişikliği
kabul etmemiştir. Bu amaçla hazırlanan ve 3 üncü maddenin (B) bendinde
değişiklik öngören önerge Komisyonumuzca kabul edilmiştir.
2. Komisyon üyelerimiz
kapalı veya açık düğün, nişan, kına gecesi, sünnet törenlerinde silah
taşıma yasağını yerinde bulmuş ve buralarda taşınan ve bulundurulan
silahlara getirilen ek cezaları yerinde görmüştür. Ancak açık düğün,
nişan, kına gecesi ve sünnet törenlerinde bu yasağın uygulanmasının
güç olacağı düşünülmüştür. Bu tür etkinliklere katılan kişilerin
silahlarını teslim edecekleri bir yer olmayacağından yasağın uygulanmasında
sorunlarla karşılaşılacaktır. Komisyonumuzda bu amaçla verilen
ve 3 üncü maddenin (C) bendinde geçen “veya açık” ibaresinin madde
metninden çıkarılmasını öngören bir önerge kabul edilmiştir.
Komisyonumuz 3 üncü
maddeyi bu iki önergede öngörülen değişiklik doğrultusunda yeniden
yazarak kabul etmiştir.
Alt Komisyon metninin
diğer maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurul’a
sunulmak üzere saygıyla arz olunur.
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Tevfik Ziyaeddin Akbulut |
Ali Sezal |
Sinan Özkan |
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali Küçükaydın |
Şevket Gürsoy |
Nur Doğan Topaloğlu |
|
Adana |
Adıyaman |
Ankara |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Şevket Orhan |
Ali Yüksel Kavuştu |
Muharrem Tozçöken |
|
Bursa |
Çorum |
Eskişehir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Recep Koral |
Sıdıka Sarıbekir |
Hakkı Ülkü |
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
(Çekimser) |
(Çekimser) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Veli Kaya |
Seracettin Karayağız |
Nurettin Sözen |
|
Kilis |
Muş |
Sivas |
|
|
|
(Çekimser) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Selami Uzun |
Mehmet Kartal |
Mehmet Çiçek |
|
Sivas |
Van |
Yozgat |
|
|
(Çekimser) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
Nadir Saraç |
|
|
|
Zonguldak |
|
|
|
(Çekimser) |
|
TEKİRDAĞ MİLLETVEKİLİ
TEVFİK
ZİYAEDDİN AKBULUT’UN
TEKLİFİ
ATEŞLİ SİLAHLAR VE BIÇAKLAR İLE DİĞER ALETLER HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDAKİ
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 10/7/1953 tarihli ve
6136 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu Kanunun hükümlerine aykırı olarak ateşli silahlarla
bunlara ait mermileri satın alan veya taşıyanlar veya bulunduranlar
hakkında altı yıldan sekiz yıla kadar hapis ve yakalanan silah ve
mermilerin 10 katı para cezası hükmolunur.
Ateşli silahın, bu Kanunun 12 nci maddesinin 4 üncü
fıkrasında sayılanlardan olması ya da silah ve mermilerin sayı veya
nitelik bakımından vahim olması halinde oniki yıldan onaltı yıla
kadar hapis ve yakalanan silah ve mermilerin yirmi katı ağır para
cezasına hükmolunur.
Bu Kanunun 12 nci maddesinin 4 üncü fıkrasında
sayılanlar dışındaki ateşli silahın bir adet olması ve mutat sayıdaki
mermilerinin ev veya işyerinde bulundurulması halinde verilecek
ceza üç yıldan beş yıla kadar hapis ve yakalanan silah ve mermilerin
değerinin beş katı ağır para cezasıdır.
Ateşli silahlara ait mermilerin pek az sayıda bulundurulmasının
veya taşınmasının mahkemece vahim olarak takdir edilmemesi durumunda
hükmolunacak ceza altı aydan bir yıla kadar hapis ve mermilerin değerinin
20 katı para cezasıdır.”
MADDE 2- 6136 sayılı Kanunun
Ek 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
A) Duruşmalarda, mahkeme salonlarında, hastanelerin
psikiyatri bölümlerinde, akıl hastanelerinde, ceza ve tutukevleri
ile her türlü ıslah ve infaz kurumlarında veya bunların eklentilerinde,
hava meydanları tesis ve eklentileri ile hava ulaşım araçlarında,
B) Öğrenci yurtlarında, eğitim ve öğretim kurumlarında,
siyasi partilerin açık hava ve kapalı yer toplantılarında, izinli
veya izinsiz yapılan toplantı ve gösteri yürüyüşlerinde, sendikalarda,
derneklerde veya bunlara yönetim ve yapı olarak doğrudan doğruya
bağlantılı olan yerlerde veya bunların toplantı ve kongrelerinde,
her türlü spor karşılaşma veya yarışmalarının yapıldığı yerlerde,
kanuna uygun veya kanuna aykırı olarak grev ve lokavt yapılmakta
olan iş yerlerinde, yönetmelikle belirlenecek usul ve esaslara göre
özel veya resmi kurum ve kuruluşlara ait bina ve tesislerde,
C) Kapalı veya açık düğün, nişan, kına gecesi,
sünnet ve buna benzer eğlence yapılan yerler ile cenaze töreni düzenlenen
yerlerde,
D) Kişilerin eğlenmesi, dinlenmesi veya konaklaması
için açılan otel, motel, pansiyon, kamping ve benzeri konaklama yerlerinde;
gazino, pavyon, gece kulübü, diskotek, meyhane, bar, birahane, içkili
lokanta, taverna ve benzeri alkollü içki satılan yerlerde; sinema,
kahvehane ve kıraathane, adı ne olursa olsun bilgi ve maharet artırıcı
veya zeka geliştirici nitelikteki elektronik oyun alet ve makinelerinin,
video ve televizyon oyunlarının içerisinde bulunduğu elektronik
oyun yerleri, internet kafelerde ve benzeri umuma açık istirahat
ve eğlence yerlerinde,
E) Türkiye Büyük Millet Meclisi ana binaları ile
Meclis Başkanlığınca belirlenen yerlerde,
Ateşli silahlar taşınamaz.
Ateşli silahlar ile bunların mermilerini ve bu
Kanunun 4 üncü maddesinde yazılı olan bıçak, alet ve silahları yukarıda
sayılan yerlerde bulunduranlar bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası
ile cezalandırılır. 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun
170 inci maddesinin (1) numaralı fıkrasının (c) bendinde belirtilen
suçu bu yerlerde işleyen kişiler, iki yıldan beş yıla kadar hapis cezası
ile cezalandırılır. Bu fıkradan hüküm giyen kişilere bir daha silah
ruhsatı verilemez.
(A) ve (B) bentlerinde sayılan yerlerde 7 nci maddenin
1, 2, 3 ve 4 numaralı bentlerinde belirtilen, kişiler ile bu yerlerin
güvenliği için görevli bulunan polis ve jandarma personeli, (E)
bendinde sayılan yerlerde ise yalnız bu yerlerin güvenliği ile görevli
bulunan polis, jandarma ve Türkiye Büyük Millet Meclisi Muhafız Taburu
personeli silahlarını taşıyabilirler.”
MADDE 3- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 4- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL
ETTİĞİ METİN
ATEŞLİ SİLAHLAR VE BIÇAKLAR İLE DİĞER ALETLER HAKKINDA
KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- 10/7/1953 tarihli ve
6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında
Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendinin
(B) alt bendinin (e) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (f) bendi
eklenmiştir.
"f) Orman muhafaza memurlarından,"
MADDE 2- 6136 sayılı Kanunun
13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 13- Bu Kanun hükümlerine aykırı olarak
ateşli silahlarla bunlara ait mermileri satın alan veya taşıyanlar
veya bulunduranlar iki yıldan dört yıla kadar hapis ve dörtbin güne
kadar adli para cezası ile cezalandırılır.
Ateşli silahın, bu Kanunun 12 nci maddesinin 4 üncü
fıkrasında sayılanlardan olması ya da silah veya mermilerin sayı
veya nitelik bakımından vahim olması halinde beş yıldan sekiz yıla
kadar hapis ve sekizbin güne kadar adli para cezası verilir.
Bu Kanunun 12 nci maddesinin 4 üncü fıkrasında
sayılanlar dışındaki ateşli silahın bir adet olması ve mutat sayıdaki
mermilerinin ev veya işyerinde bulundurulması halinde verilecek
ceza bir yıldan iki yıla kadar hapis ve ikibin güne kadar adli para
cezasıdır.
Ateşli silahlara ait mermilerin pek az sayıda bulundurulmasının
veya taşınmasının mahkemece vahim olarak takdir edilmemesi durumunda
hükmolunacak ceza altı aydan bir yıla kadar hapis ve bin güne kadar
adli para cezasıdır.”
MADDE 3- 6136 sayılı Kanunun
Ek 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
EK MADDE 1- Ateşli
Silahlar aşağıdaki yerlerde taşınamaz:
A) Duruşmalarda, mahkeme salonlarında, hastanelerin
psikiyatri bölümlerinde, akıl hastanelerinde, ceza ve tutukevleri
ile her türlü ıslah ve infaz kurumlarında veya bunların eklentilerinde,
B) Öğrencilerin toplu olarak oturdukları yurtlarda,
eğitim ve öğretim kurumlarında, siyasi partilerin miting ve kongrelerinde,
izinli veya izinsiz yapılan toplantı ve gösteri yürüyüşlerinde,
sendikalarda, derneklerde veya bunlara yönetim ve yapı olarak doğrudan
doğruya bağlantılı olan yerlerde veya bunların toplantı ve kongrelerinde,
her türlü spor karşılaşma veya yarışmalarının yapıldığı yerlerde,
kanuna uygun veya kanuna aykırı olarak grev ve lokavt yapılmakta
olan iş yerlerinde,
C) Kapalı düğün, nişan, kına gecesi, sünnet törenlerinde,
D) Bar, pavyon, gece kulübü, diskotek ve tavernalarda,
E) Türkiye Büyük Millet Meclisi ana binaları ile
Meclis Başkanlığınca belirlenen yerlerde.
Yukarıda sayılan yerlerde taşıma ruhsatlı ateşli
silahlar ve mermilerini ve bu Kanunun 4 üncü maddesinde yazılı
olan bıçak, alet ve silahları bulunduranlar altı aydan bir yıla kadar
hapis cezası ile cezalandırılır. Belirtilen yerlerde bulundurma
ruhsatlı silahlar ve bunların mermilerini bulunduranlar iki yıldan
dört yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Bu yerlerde ruhsatsız
silahlar ve bunların mermilerini bulunduranlar, dört yıldan sekiz
yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. Bu fıkradan hüküm giyen
kişilere bir daha silah ruhsatı verilemez.
Belirtilen yerlerde ikinci fıkradaki suçları
işleyen kişilerin, 26/9/2004 tarihli
ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 170 inci maddesinin (1) numaralı
fıkrasının (c) bendinde belirtilen suçu işlemeleri halinde uygulanacak
ceza 1/3 oranında artırılır.
(A), (B), (C) ve (D) bentlerinde sayılan yerlerde
7 nci maddenin 1, 2, 3 ve 4 numaralı bentlerinde belirtilen, kişiler
ile bu yerlerin güvenliği için görevli bulunan polis ve jandarma
personeli, (E) bendinde sayılan yerlerde ise yalnız bu yerlerin güvenliği
ile görevli bulunan polis, jandarma ve Türkiye Büyük Millet Meclisi
Muhafız Taburu personeli silahlarını taşıyabilirler.”
MADDE 4- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 5- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.