Normal deneme 2 2 2007-05-18T13:27:00Z 2007-05-18T13:27:00Z 1 7175 40898 Türkiye Büyük Millet Meclisi 340 95 47978 10.2625 Clean 0 0 nk 0 nk 0 0 0 nk 0 nk MicrosoftInternetExplorer4

Dö­nem: 22                                                                           Ya­sa­ma Yı­lı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sa­yı­sı: 1421)

 

Te­kir­dağ Mil­let­ve­ki­li Tev­fik Zi­ya­ed­din Ak­bu­lut’un; Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da­ki Ka­nun Tek­li­fi; Er­zu­rum Mil­let­ve­ki­li Mus­ta­fa Nu­ri Ak­bu­lut’un; 6136 Sa­yı­lı Ateş­li Si­lah­lar  ve  Bı­çak­lar  ile  Di­ğer  Alet­ler Hak­kın­da Ka­nu­nun 4. Mad­de­si­nin 3. Fık­ra­sı­na Ek Ya­pıl­ma­sı ve 15. Mad­de­si­ne Bir Fık­ra Ek­len­me­si Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi; Kırk­la­re­li Mil­let­ve­ki­li Meh­met S. Ke­si­moğ­lu’nun; Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi; Şan­lı­ur­fa Mil­let­ve­ki­li Tu­ran Tüy­süz ve 10 Mil­let­ve­ki­li­nin 6136 Sa­yı­lı Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar Hak­kın­da­ki Ka­nu­nun Ba­zı Mad­de­le­rin­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun Tek­li­fi; İz­mir Mil­let­ve­ki­li Ca­nan Arıt­man ve 34 Mil­let­ve­ki­li­nin; 6136 Sa­yı­lı Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da­ki Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı ve Bir Ge­çi­ci Mad­de Ek­len­me­si­ne Da­ir Ka­nun Tek­li­fi; İs­tan­bul Mil­let­ve­ki­li Gül­se­ren To­puz’un; Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun Tek­li­fi ile İçiş­le­ri Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru (2/936, 2/183, 2/576, 2/582, 2/612, 2/846)

 

                         

Not: Tek­lif­ler; Baş­kan­lık­ça Ada­let ve İçiş­le­ri ko­mis­yon­la­rı­na ha­va­le edil­miş­tir.

 

 

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun Tek­li­fim ve ge­rek­çe­si ili­şik­te su­nul­muş­tur.

Ge­re­ği­ni say­gı­la­rım­la arz ede­rim.

                                                                                                        Tev­fik Zi­ya­ed­din Akbu­lut

                                                                                                                    Te­kir­dağ

GE­REK­ÇE

6136 sa­yı­lı Ateş­li Si­lah­lar, Bı­çak­lar ve Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun, 10/7/1953 ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gir­miş ve za­man­la es­ki­miş bir ka­nun­dur. Ül­ke­mi­zin de­ği­şen ve ge­li­şen şart­la­rı­na uyum açı­sın­dan Ka­nun­da ki­mi za­man de­ği­şik­lik­ler ya­pıl­mış an­cak so­run­lar tü­müy­le gi­de­ri­le­me­miş­tir.

Ül­ke­miz­de gün­lük dil­de “ma­gan­da kur­şun­la­rıy­la” ölen in­san sa­yı­sı, cid­di sa­yı­la­bi­le­cek ra­kam­lara ulaş­mış bu­lun­mak­ta­dır. Bu ka­za kur­şun­la­rıy­la özel­lik­le kü­çük ço­cuk­la­rın ya­şam­la­rı­nı yi­tir­me­si acı­la­rı ar­tır­mak­ta­dır. Ço­ğu za­man eğ­len­ce yer­le­rin­de kut­la­ma ama­cıy­la ve ge­le­nek­le­rin ya­şa­tıl­ma­sı adı­na ateş­le­nen si­lah­lar, eğ­len­ce or­ta­mı­nı yas or­ta­mı­na dö­nüş­tür­mek­te ve sa­de­ce ölen ve öl­dü­re­ni de­ğil bu ki­şi­le­rin ai­le­le­ri­ni ve ya­kın­ları­nı de­rin üzün­tü­ye boğ­mak­ta­dır. An­cak üzü­len­ler sa­de­ce bu ki­şi­ler­le sı­nır­lı de­ğil­dir. Top­lum­da da bu tür ölüm­le­re kar­şı cid­di bir tep­ki ge­liş­miş bu­lun­mak­ta­dır. An­cak bü­tün bu tep­ki­le­re ve de­ne­yim­le­re rağ­men, ders alın­ma­mak­ta ve tam ter­si­ne ma­gan­da kur­şu­nuy­la ölen­le­rin sa­yı­sı her ge­çen gün art­mak­ta­dır.

Ki­şi­le­rin ya­şa­ma hak­kı­nı gü­ven­ce al­tı­na al­mak­la yü­küm­lü olan dev­le­tin bu ko­nu­yu olu­ru­na bı­rak­ma­sı ve ken­di­li­ğin­den çö­zül­me­si­ni bek­le­me­si dü­şü­nü­le­mez. Ya­şa­ma hak­kı hem Ana­ya­say­la hem de ta­ra­fı ol­du­ğu­muz ulus­la­ra­ra­sı söz­leş­me­ler­le gü­ven­ce al­tı­na alın­mış bu­lu­nan te­mel hak­la­rın il­ki­dir. Bu ne­den­le ateş­li si­lah­lar­la mey­da­na ge­len ölüm­le­ri ön­le­mek dev­le­tin ön­ce­lik­li gö­rev­le­rin­den bi­ri ol­mak du­ru­mun­da­dır. Bu ko­nu­da ya­pı­la­bi­le­cek olan ger­çek­ten ön­le­yi­ci ve cay­dı­rı­cı olan ce­za­lar ge­tir­mek­tir. Mev­cut Ka­nun­la­ra ba­kıl­dı­ğın­da hem ruh­sat­sız si­lah bu­lun­dur­ma ve ta­şı­ma ce­za­la­rı­nın son de­re­ce dü­şük tu­tul­du­ğu, hem de si­lah ta­şı­na­bi­le­cek yer­le­re ge­ti­ri­len kı­sıt­la­ma­nın dar ol­du­ğu gö­rül­mek­te­dir. Yi­ne bu­lun­du­ru­lan ve ta­şı­nan si­lah­la­rın sa­vun­ma ama­cı dı­şın­da kul­la­nıl­ma­sı­na ön­gö­rü­len ce­za­la­rın ye­ter­siz ol­du­ğu gö­rül­mek­te­dir. Bu Ka­nun Tek­li­fi ile her du­ru­ma iliş­kin ay­rı dü­zen­le­me ya­pıl­mış ve bir ta­raf­tan boş­luk­lar gi­de­ril­me­ye ça­lı­şı­lır­ken di­ğer ta­raf­tan ce­za­da cay­dı­rı­cı­lık sağ­lan­ma­ya ça­lı­şıl­mış­tır.

Bu amaç­la ilk ola­rak ruh­sat­sız si­lah ve mer­mi bu­lun­dur­ma ve­ya ta­şı­ma­nın ce­za­la­rı cay­dı­rı­cı ha­le ge­ti­ril­miş­tir. Böy­le­ce na­sıl kul­la­nıl­dı­ğı­na bağ­lı ol­mak­sı­zın, si­lah­la­rın izin­siz ta­şın­ma­sı ve bu­lun­du­rul­ma­sı mut­lak ola­rak ön­len­me­ye ça­lı­şıl­mış­tır. Bu ko­nu­da bir nok­ta­ya dik­kat çek­mek ge­re­kir. Ül­ke­miz­de iş­le­nen suç­la­rın ço­ğun­lu­ğu ruh­sat­sız si­lah­lar­la iş­len­mek­te­dir. Çün­kü ruh­sat­lı si­lah­la iş­le­nen suç­la­rı sap­ta­mak ola­nak­lı­dır. Ruh­sat­sız si­lah­lar­la iş­le­nen suç­la­rın sap­tan­ma­sı da­ha güç ol­du­ğun­dan, suç iş­le­yen­ler ge­nel­lik­le ruh­sat­sız si­lah kul­lan­mak­ta­dır­lar. Bu du­rum­da ruh­sat­sız si­lah kul­lan­ma­nın en­gel­len­me­si, di­ğer bü­tün suç­la­rın iş­len­me­si­nin ön­len­me­si ile de çok ya­kın­dan il­gi­li­dir. Yi­ne ruh­sat­sız si­lah kul­la­nı­mı­nın cay­dı­rı­cı bi­çim­de ce­za­lan­dı­rıl­ma­ma­sı, si­lah ka­çak­çı­lı­ğı­nı ar­tı­ran çok önem­li bir et­ken­dir. Bu ne­den­le ruh­sat­sız si­lah ta­şı­ma­yı ya da bu­lun­dur­ma­yı ba­sit bir si­lah he­ve­si­nin gi­de­ril­me­si ola­rak gör­mek ola­nak­sız­dır. Suç­la­rın ön­len­me­si ba­kı­mın­dan ruh­sat­sız si­lah bu­lun­dur­ma­nın cay­dı­rı­cı bi­çim­de ce­za­lan­dı­rıl­ma­sı ke­sin­lik­le zo­run­lu­dur.

İkin­ci ola­rak in­san­la­rın eğ­len­ce ya da kut­la­ma ama­cıy­la git­tik­le­ri yer­ler­de si­lah ta­şı­ma­la­rı ya­sak­lan­mış­tır. Eğ­len­ce ve kut­la­ma yer­le­rin­de si­lah ta­şı­ma­nın her­han­gi bir ama­cı ve ya­ra­rı­nın ola­ca­ğı dü­şü­nü­le­mez. Bu tür yer­ler in­san­la­rı dost­luk­la­rı ve ya­kın­lık­la­rı do­la­yı­sıy­la git­tik­le­ri ve sev­gi ve say­gı­la­rı­nı pay­laş­tık­la­rı yer­ler­dir. Bu­ra­lar­da si­lah ta­şın­ma­sı dost­luk ve sev­gi kav­ram­la­rıy­la çe­liş­ki­li­dir. Do­la­yı­sıy­la tek­lif­te si­lah ta­şın­ma­sı ya­sak­la­nan yer­le­rin sa­yı­sın­da ar­tış ya­pıl­mış­tır.

Üçün­cü ola­rak bu tür yer­ler­de, in­san­lar özel­lik­le iç­ki­nin de et­ki­siy­le da­ha ra­hat ha­re­ket et­mek­te ve gös­te­riş, ge­le­nek, güç vb. gü­dü­ler­le si­lah­la­rı­nı ateş­le­mek­te­dir­ler. 2004 yı­lın­da yü­rür­lü­ğe gi­ren Türk Ce­za Ka­nu­nu ki­şi­le­rin ha­ya­tı, sağ­lı­ğı ve­ya mal­var­lı­ğı ba­kı­mın­dan teh­li­ke­li ola­cak bi­çim­de ya da ki­şi­ler­de kor­ku, kay­gı ve­ya pa­nik ya­ra­ta­bi­le­cek tarz­da si­lah­la ateş eden ve­ya pat­la­yı­cı mad­de kul­la­nan ki­şi­le­rin ce­za­lan­dı­rıl­ma­sı­nı ön­gör­müş­tür. An­cak bu ce­za bu tür eğ­len­ce yer­le­rin­de et­ki­li ola­ma­mış­tır. Bu ne­den­le be­lir­ti­len yer­ler­de Türk Ce­za Ka­nu­nun­da ön­gö­rü­len su­çun iş­len­me­si ha­lin­de ce­za­nın mik­ta­rı ar­tı­rıl­mış­tır.

Özet­le Ka­nun Tek­li­fin­de ge­ti­ri­len dü­zen­le­me­ler bir ta­raf­tan cay­dı­rı­cı­dır, di­ğer ta­raf­tan boş­luk­la­rı gi­de­ri­ci­dir.

Ka­nun Tek­li­fi bu amaç­la ha­zır­lan­mış­tır.

MAD­DE GE­REK­ÇE­LE­Rİ

Mad­de 1- Ruh­sat­sız si­lah kul­la­nı­mı­na cay­dı­rı­cı ce­za­lar ge­ti­ril­mek­te­dir.

Mad­de 2- Si­lah ta­şı­ma ve bu­lun­dur­ma­nın ya­sak ol­du­ğu yer­ler ge­niş­le­til­mek­te ve ya­sa­ğa uy­ma­yan­la­ra ce­za­lar ar­tı­rıl­mak­ta­dır.

Mad­de 3- Yü­rür­lük mad­de­si­dir.

Mad­de 4- Yü­rüt­me mad­de­si­dir.

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

6136 sa­yı­lı Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nu­nun, 4. Mad­de­si­nin, Üçün­cü Fık­ra­sı­na Ek Ya­pıl­ma­sı ve 15. Mad­de­si­ne Bir Fık­ra Ek­len­me­si Hak­kın­da Ka­nun tek­li­fi­m ge­rek­çe­le­ri ile su­nul­muş­tur.

Ge­re­ği­ni say­gı­la­rım­la arz ede­rim.

                                                                                                          Mus­ta­fa Nu­ri Ak­bu­lut

                                                                                                                     Er­zu­rum

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

(2/183) esas nu­ma­ra­lı ka­nun tek­li­fi­ne ka­tıl­mak is­ti­yo­rum.

Ge­re­ği­ni emir ve mü­sa­ade­le­ri­ni­ze arz ede­rim.

Say­gı­la­rım­la.                                                                                                      

9/11/2004

 

 

 

 

Nec­det Bu­dak

 

 

Edir­ne

GE­REK­ÇE

Son za­man­lar­da ek­mek bı­ça­ğı, dö­ner bı­ça­ğı, bal­ta, sa­tır, “pom­pa­lı” ta­bir edi­len yiv­siz si­lah­lar ve ben­zer­le­ri ile iş­le­nen suç­lar­da bü­yük ar­tış gö­rül­mek­te­dir.

Bu gi­bi si­lah, bı­çak ve alet­ler 6136 sa­yı­lı Ya­sa­nın 4’ün­cü mad­de­si­nin üçün­cü fık­ra­sı uya­rın­ca anı­lan ya­sa kap­sa­mın­da de­ğil­dir.

Bi­lin­di­ği gi­bi, ba­zı ki­şi­ler, üzer­le­rin­de bü­yük ek­mek bı­çak­la­rı, dö­ner bı­çak­la­rı, bal­ta ve sa­tır­la­rı üzer­le­rin­de ta­şı­yıp araç­la­rın­da bu­lun­dur­mak­ta, bu tür alet­ler­le hal­kın top­lu ola­rak bu­lun­du­ğu ma­hal­le­re gir­mek is­te­mek­te, bun­la­rın amaç dı­şı ta­şın­ma­sı­nın ve bu­lun­du­rul­ma­sı­nın suç teş­kil et­me­me­si se­be­biy­le, ya­sak olan di­ğer si­lah ve bı­çak­lar ye­ri­ne sırf sal­dı­rı ve sa­vun­ma­da kul­la­nıl­mak ama­cıy­la özel kı­lıf­lar için­de ve­ya açık­ta ta­şın­dı­ğı ve­ya ta­şıt­lar­da bu­lun­du­rul­du­ğu em­ni­yet kuv­vet­le­rin­ce ya­pı­lan ara­ma­lar­da gö­rül­mek­te­dir.

Si­lah ola­rak kul­la­nı­la­bi­le­cek söz ko­nu­su alet­le­rin, ya­pım ve kul­la­nım ama­cı­na ay­kı­rı ola­rak ta­şın­ma­sı, araç için­de bu­lun­du­rul­ma­sı ve hiç ge­re­ği yok iken hal­kın top­lu ola­rak bu­lun­du­ğu yer­le­re so­kul­mak is­ten­me­si­nin, iyi ni­yet­le bağ­da­şır ya­nı bu­lun­ma­mak­ta­dır.

Hâl böy­le ol­du­ğu hal­de, ar­tık ka­mu dü­ze­ni için cid­di bir teh­li­ke ha­li­ne ge­len söz ko­nu­su si­lah, bı­çak ve alet­le­rin amaç dı­şı ta­şın­ma­sı ve­ya bu­lun­du­rul­ma­sı, yu­ka­rı­da da be­lir­til­di­ği üze­re 6136 sa­yı­lı Ya­sa kap­sa­mın­da bu­lun­ma­dı­ğın­dan, bun­la­rı sırf sal­dı­rı ve sa­vun­ma­da kul­lan­mak için ta­şı­dı­ğı ve bu­lun­dur­du­ğu açık­ça bel­li olan fa­il­le­rin ce­za­lan­dı­rıl­ma­sı müm­kün ol­ma­mak­ta­dır.

Oy­sa ay­nı Ka­nun, 4’ün­cü mad­de­si­nin bi­rin­ci fık­ra­sın­da salt sal­dı­rı ve sa­vun­ma­da kul­la­nı­la­bi­le­cek ba­zı alet­le­rin ya­pı­mı­nı ya­sak­la­mış, bun­la­rın bir mes­lek ve sa­na­tın ic­ra­sı için zo­run­lu olan­la­rı­nın ya­pı­mı­nı iz­ne bağ­la­mış, ya­pı­mı iz­ne bağ­lan­mış olan­la­rın ise kul­la­nım amaç­la­rı dı­şın­da sa­tıl­ma­sı­nı, sa­tın alın­ma­sı­nı, sa­tı­mı­na ara­cı­lık edil­me­si­ni, ta­şın­ma­sı­nı ve bu­lun­du­rul­ma­sı­nı suç ka­bul ede­rek mü­ey­yi­de­ye bağ­la­mış­tır.

6136 sa­yı­lı Ka­nu­nun ba­zı mad­de­le­rin­de de­ği­şik­lik ya­pıl­ma­sı­nı ön­gö­ren bu Ka­nun tek­li­fi ile, ka­mu dü­ze­ni için açık bir teh­li­ke olan “pom­pa­lı” ola­rak ta­bir edi­len yiv­siz av tü­fek­le­ri, yiv­li spor si­lah­la­rı, her tür­lü bı­çak, bal­ta, sa­tır ve di­ğer alet­le­rin, sırf sal­dı­rı ve sa­vun­ma­da kul­la­nıl­mak üze­re ta­şın­ma­sı ve bu­lun­du­rul­ma­sı­nın ön­len­me­si amaç­lan­mak­ta­dır.

ER­ZU­RUM MİL­LET­VE­Kİ­Lİ MUS­TA­FA NU­Rİ AK­BU­LUT’UN TEK­Lİ­Fİ

6136 SA­YI­LI ATEŞ­Lİ Sİ­LAH­LAR VE BI­ÇAK­LAR İLE Dİ­ĞER ALET­LER HAK­KIN­DA KA­NU­NUN, 4. MAD­DE­Sİ­NİN 3. FIK­RA­SI­NA EK YA­PIL­MA­SI VE 15. MAD­DE­Sİ­NE BİR

FIK­RA EK­LEN­ME­Sİ HAK­KIN­DA KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

MAD­DE 1- 10/07/1953 ta­rih ve 6136 sa­yı­lı “Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun”un dör­dün­cü mad­de­si­nin, 23/06/1981 ta­rih ve 2478 sa­yı­lı Ka­nun­la de­ği­şik üçün­cü fık­ra­sı­na, “şiş, ras­pa ve ben­zer­le­ri­nin” iba­re­sin­den son­ra gel­mek üze­re “öz­gü­len­dik­le­ri amaç­la­ra uy­gun şe­kil­de” iba­re­si ek­len­miş­tir.

MAD­DE 2- 10/07/1953 ta­rih ve 6136 sa­yı­lı “Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer  Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun”un 12/06/1979 ta­rih ve 2249 sa­yı­lı Ka­nun ile de­ği­şik 15. mad­de­si­ne, mev­cut son fık­ra­sın­dan son­ra gel­mek üze­re aşa­ğı­da­ki fık­ra ek­len­miş­tir.

“Bu Ka­nu­nun 4 ün­cü mad­de­si­nin ücün­cü fık­ra­sın­da ya­zı­lı olan yiv­li ve yiv­siz si­lah­lar­la, bı­çak ve di­ğer alet­le­rin, hâl ve şart­la­ra gö­re, sırf sal­dı­rı ve sa­vun­ma­da kul­la­nıl­mak üze­re ta­şın­dı­ğı ve­ya ta­şıt­lar­da bu­lun­du­rul­du­ğu­nun tes­pi­ti ha­lin­de, ta­şı­yan­lar ve bu­lun­du­ran­lar hak­kın­da bi­rin­ci fık­ra­da­ki, bun­la­rın sa­yı ve ni­te­lik ba­kı­mın­dan va­him ol­ma­sı ha­lin­de de ikin­ci fık­ra­da­ki ce­za­lar hük­mo­lu­nur.”

MAD­DE 3- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 4- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Ateş­li Silahlar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da­ki Ka­nun tek­li­fim ve ge­rek­çe­si ili­şik­te su­nul­muş­tur.

Ge­re­ği­ni say­gı­la­rım­la arz ede­rim.

                                                                                                  Meh­met S. Ke­si­moğ­lu

                                                                                                            Kırk­la­re­li

 

GE­REK­ÇE

6136 sa­yı­lı Ateş­li Silahlar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nu­nun ek 1. mad­de­sin­de ya­pı­la­cak de­ği­şik­lik ile her tür­lü al­kol­lü iç­ki ser­vi­si ya­pı­lan bar, pav­yon, ge­ce ku­lü­bü, dü­ğün sa­lo­nu, dis­ko­tek ve ta­ver­na gi­bi al­kol­lü içe­cek­le­rin kul­la­nıl­dı­ğı top­lu eğ­len­ce yer­le­rin­de ateş­li silahla­rın kul­la­nıl­ma­sı ya­sak­lan­mak­ta­dır.

2003 so­nu iti­ba­riy­le ül­ke­miz­de 1.954.303 ruh­sat­lı silah bu­lun­mak­ta­dır. 1.086.651 ki­şi­nin ta­şı­ma, 867.652 ki­şi­nin ise bu­lun­dur­ma ruh­sa­tı var­dır. Ül­ke­miz­de silah ruh­sa­tı al­ma özel­lik­le­ri­ne sa­hip her 19 ki­şi­den bi­rin­de ruh­sat­lı silah bu­lun­mak­ta­dır.

Son dö­nem­ler­de silah ta­şı­ma ruh­sat­la­rın­da­ki ar­tış­la be­ra­ber bar, pav­yon, ge­ce ku­lü­bü, dü­ğün sa­lo­nu, dis­ko­tek ve ta­ver­na gi­bi eğ­len­ce yer­le­ri­ne silahla­rıy­la gi­den ki­şi­le­rin sa­yı­sı da art­mış­tır. Eğ­len­ce me­kan­la­rın­da iç­ki­nin et­ki­siy­le in­san­la­rın ruh­sat­lı silahla­rı­nı kul­lan­ma ih­ti­mal­le­ri da­ha yük­sek ol­mak­ta ve ölüm­le so­nuç­la­nan acı olay­lar ger­çek­leş­mek­te­dir. Bu­na iliş­kin, ya­zı­lı gör­sel med­ya­ya yan­sı­yan çok sa­yı­da ör­nek ver­mek müm­kün­dür.

Ko­nu­nun uz­man­la­rı "al­ko­lün be­yin kon­trol me­ka­niz­ma­sı­nı" or­ta­dan kal­dır­dı­ğı­nı, ko­lay öf­ke­len­me­le­re ve kav­ga­la­ra yol aç­tı­ğı­nı be­lirt­mek­te­dir. Al­kol alan in­san­lar da­ha şu­ur­suz ve bi­linç­siz­ce ha­re­ket et­mek­te­dir­ler. Ni­te­kim eğ­len­ce me­kan­la­rın­da silahla ya­ra­la­ma ve öl­dür­me olay­la­rı­na ka­rı­şan­la­rın ço­ğu ad­li mer­ci­ler nez­din­de ver­dik­le­ri ifa­de­le­rin­de ne yap­tık­la­rı­nı ha­tır­la­ma­dık­la­rı­nı yap­tık­la­rı­nın far­kı­na var­dık­la­rın­da da piş­man ol­duk­la­rı­nı söy­le­mek­te­dir­ler.

Ulu­sal ve ulus­la­ra­ra­sı bi­lim­sel ça­lış­ma­lar­da da al­kol alı­mı ile silah kul­la­nı­mı ara­sın­da doğ­ru­dan ve güç­lü iliş­ki bu­lun­muş­tur. Al­kol alan­la­rın silahla­rı­nı kul­lan­ma ola­sı­lık­la­rı­nın da­ha yük­sek ol­du­ğu bi­lim­sel bir ger­çek­lik ola­rak or­ta­ya çık­mak­ta­dır. Em­ni­yet Ge­nel Mü­dür­lü­ğü is­ta­tis­tik­le­ri de bu bi­lim­sel ve­ri­le­ri doğ­ru­la­mak­ta­dır. Ruh­sat­lı silahla­rıy­la ya­ra­la­ma ve öl­dür­me olay­la­rı­na ka­rı­şan­la­rın ya­rı­sın­dan faz­la­sı­nın olay anın­da al­kol ya ­da uyuş­tu­ru­cu mad­de al­dık­la­rı res­mi mer­ci ra­por­la­rı ile be­lir­til­miş­tir.

Bar, pav­yon, ge­ce ku­lü­bü, dü­ğün sa­lo­nu, dis­ko­tek ve ta­ver­na gi­bi eğ­len­ce me­kan­la­rı­nın sa­hip­le­ri ve iş­let­me­ci­le­ri de iş­yer­le­ri­ne silahla gi­ril­me­si­ni is­te­me­mek­te­dir­ler. Ba­zı iş­yer­le­ri, müş­te­ri­le­ri­nin silahla me­kan­la­rı­na gir­me­le­ri­nin önü­ne geç­mek için x-ray ve de­dek­tör gi­bi ci­haz­lar kul­lan­mak­ta­dır­lar. An­cak ta­şı­ma ruh­sa­tı olan ki­şi­le­ri bu ko­nu­da ya­sal dü­zen­le­me ol­ma­dı­ğı için en­gel­le­ye­me­mek­te­dir­ler. Bu tür me­kan­lar­da silah kul­la­nıl­dı­ğı du­rum­lar­da ça­lış­ma yer­le­ri mev­zu­at ge­re­ğin­ce ih­bar ve ka­pat­ma ce­za­sı al­mak­ta­dır­lar. Ya­sal ola­rak müş­te­ri­le­ri­nin silah sok­ma­sı­nı en­gel­le­me­yen iş­yer­le­ri­nin so­rum­lu ol­ma­dık­la­rı bir du­rum­dan do­la­yı ce­za­lan­dı­rıl­ma­la­rı da hu­ku­ka ay­kı­rı bir uy­gu­la­ma­dır.

Eğ­len­mek ve hoş­ça va­kit ge­çir­mek için ço­cuk­la­rıy­la bir­lik­te res­to­ran­la­ra gi­den va­tan­daş­lar silahlı ki­şi­ler­le bir­lik­te bu­lun­mak­tan son de­re­ce te­dir­gin ol­mak­ta­dır­lar. Ço­cuk­lar silah ta­şı­yan ki­şi­le­ri gö­rün­ce olum­suz et­ki­len­mek­te ki­mi za­man­lar ken­di­le­ri­ni silah ta­şı­yan ki­şi­ler­le öz­deş­leş­tir­mek­te­dir­ler. Bu tür­den ha­re­ket­le­rin genç ve ye­tiş­kin in­san­lar­da ya­rat­tı­ğı te­dir­gin­lik­ de ay­rı bir top­lum­sal hu­zur­suz­luk­tur.

Eğ­len­ce me­kan­la­rı­na silahla gi­ril­me­si­ne izin ve­ril­me­si ül­ke tu­riz­mi­ni de son de­re­ce olum­suz et­ki­le­mek­te­dir. Ül­ke­miz­de iyi va­kit ge­çir­mek is­te­yen ya­ban­cı tu­rist­ler eğ­len­ce me­kan­la­rın­da silah ta­şı­yan ki­şi­le­ri gö­rün­ce te­dir­gin ol­mak­ta, ül­ke­miz hak­kın­da olum­suz iz­le­nim edin­mek­te­dir­ler.

Ay­rı­ca, dü­ğün­ler­de git­tik­çe yay­gın­la­şan ha­va­ya ateş et­me ade­ti­ni en­gel­le­me ko­nu­sun­da da bu ya­sa de­ği­şik­li­ği bü­yük cay­dı­rı­cı­lık sağ­la­ya­cak­tır. Kal­dı ki; silahla ateş et­me adeti dü­ğün­le­rin de dı­şı­na çı­ka­rak ade­ta bir gös­te­riş un­su­ru ha­li­ne gel­miş­tir. Ya­sa tek­li­fi ile dü­ğün sa­lo­nu ve di­ğer eğ­len­ce yer­le­rin­de de bu tür olay­la­rın en­gel­len­me­si amaç­lan­mak­ta­dır.

Silah ta­şı­ma­nın ya­sal ol­du­ğu Av­ru­pa ül­ke­le­rin­de de hiç­bir şe­kil­de eğ­len­ce me­kan­la­rı­na silahla gi­ril­me­mek­te­dir. Bu ya­sal dü­zen­le­me ay­nı za­man­da Av­ru­pa Bir­li­ği mev­zu­atı­na uyum ça­ba­la­rı­na da mut­lak bir kat­kı sağ­la­ya­cak­tır.

 

 

KIRK­LA­RE­Lİ MİL­LET­VE­Kİ­Lİ MEH­MET S. KE­Sİ­MOĞ­LU’NUN TEK­Lİ­Fİ

ATEŞ­Lİ SİLAHLAR VE BI­ÇAK­LAR İLE Dİ­ĞER ALET­LER HAK­KIN­DA

KA­NUN­DA DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI HAK­KIN­DA­Kİ KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

MAD­DE 1- 6136 sa­yı­lı Ateş­li Silahlar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nu­nun ek mad­de 1’i aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

Ek Mad­de 1- Ateş­li silahlar

A) Du­ruş­ma­lar­da, mah­ke­me sa­lon­la­rın­da, has­ta­ne­le­rin psi­ki­yat­ri bö­lü­mün­de, akıl has­ta­ne­le­rin­de, ce­za ve tu­tu­ke­vl­eri ile her tür­lü ıs­lah ve in­faz ku­rum­la­rın­da ve­ya bun­la­rın ek­len­ti­le­rin­de,

B) Öğ­ren­ci­le­rin top­lu ola­rak otur­duk­la­rı yurt­lar­da, eği­tim ve öğ­re­tim ku­rum­la­rın­da, si­ya­si par­ti­le­rin açık ha­va ve ka­pa­lı yer top­lan­tı­la­rın­da, izin­li ve izin­siz ya­pı­lan top­lan­tı ve gös­te­ri yü­rü­yüş­le­rin­de, sen­di­ka­lar­da, der­nek­ler­de ve­ya bun­la­ra yö­ne­tim ve ya­pı ola­rak doğ­ru­dan doğ­ru­ya bağ­lan­tı­lı olan yer­ler­de ve bun­la­rın top­lan­tı ve kon­gre­le­rin­de, her tür­lü spor kar­şı­laş­ma ve­ya ya­rış­ma­la­rın ya­pıl­dı­ğı yer­ler­de, ka­nu­na uy­gun ve­ya ay­kı­rı ola­rak grev ve lo­kavt ya­pıl­mak­ta olan iş yer­le­rin­de,

C) Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si ana bi­na­la­rı ile Mec­lis Baş­kan­lı­ğın­ca be­lir­le­nen yer­ler­de,

D) Bar, pav­yon, ge­ce ku­lü­bü, dü­ğün sa­lo­nu, dis­ko­tek ve ta­ver­na gi­bi al­kol­lü içe­cek­le­rin içil­di­ği top­lu eğ­len­ce yer­le­rin­de,

ta­şı­na­maz.

Yu­ka­rı­da sa­yı­lan yer­ler­de bu Ka­nu­na ay­kı­rı ola­rak ateş­li silahla­rı ve­ya bun­la­rın mer­mi­le­ri­ni 4'ün­cü mad­de­de ya­zı­lı olan bı­çakları ve­ya sa­ir alet­le­ri ve­ya ben­zer­le­ri­ni ta­şı­yan ve­ya bu­lun­du­ran­lar ve­ya Türk Ce­za Ka­nu­nu­nun 170 in­ci­ maddesinin bi­rin­ci fık­ra­sı­nın (c) ben­din­de ya­zı­lı olan su­çu iş­le­yen­ler hak­kın­da il­gi­li ka­nun­lar­da bel­li edi­len ce­za­la­rın iki ka­tı hük­mo­lu­nur.

(A) ve (B) bent­le­rin­de sa­yı­lan yer­ler­de 7 n­ci mad­de­nin 1,2,3 ve 4 nu­ma­ra­lı bent­le­rin­de be­lir­ti­len, ki­şi­ler ile bu yer­le­rin gü­ven­li­ği için gö­rev­li bu­lu­nan po­lis ve jan­dar­ma per­so­ne­li, (C) ben­din­de sa­yı­lan yer­ler­de ise yal­nız bu yer­le­rin gü­ven­li­ği ile gö­rev­li bu­lu­nan po­lis, jan­dar­ma ve Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Mu­ha­fız Ta­bu­ru per­so­ne­li silahla­rı­nı ta­şı­ya­bi­lir­ler. (A), (B), (C) ve (D) bent­le­rin­de sa­yı­lan yer­le­re silahla gi­ren ve­ya bu­ra­lar­da silah ta­şı­yan ki­şi­ler ey­lem­le­ri baş­ka bir ce­za­yı ge­rek­tir­mi­yor­sa beş­bin Ye­ni Türk Li­ra­sın­dan el­li­bin Ye­ni Türk Li­ra­sı­na ka­dar pa­ra ce­za­sı ile ce­za­lan­dı­rı­lır, ay­rı­ca silah ruh­sa­tları bu­lun­dur­ma­ya çev­ri­lir ve ken­di­le­ri­ne bir da­ha ta­şı­ma ruh­sa­tı ve­ril­mez.

MAD­DE 2- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 3- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Ek­te sun­du­ğu­muz Ka­nun Tek­li­fi­nin iş­le­me ko­nul­ma­sı­nı arz ve tek­lif ede­riz.

                                                                                                                         

31/8/2005

 

 

 

 

 

 

 

 

Tu­ran Tüy­süz

Se­la­mi Yi­ğit

Mi­raç Ak­do­ğan

 

Şan­lı­ur­fa

Kars

Ma­lat­ya

 

Ser­pil Yıl­dız

Hü­se­yin Gü­ler

Mu­har­rem Do­ğan

 

İz­mir

Mer­sin

Mar­din

 

Sü­ley­man Sa­rı­baş

Meh­met Er­de­mir

Zühe­yir Am­ber

 

Ma­lat­ya

Yoz­gat

Ha­tay

 

E. Saf­der Gay­da­lı

Ömer Abu­şoğ­lu

 

 

Bit­lis

Ga­zi­an­tep

 

GE­REK­ÇE

Silah bu­lun­dur­ma­yı, silah ta­şı­ma­yı öven ve yü­cel­ten bir kül­tür­den gel­di­ği­mi­zi ve bu kül­tü­rün sos­yal ha­ya­tı­mız­da de­rin­le­me­si­ne et­ki bı­rak­tı­ğı­nı dü­şün­mek zo­run­da­yız. Ar­tık mo­dern Türk top­lu­mun­da ba­zı olum­suz olay­la­ra ve­si­le olan kül­tü­rü­mü­zün de ev­rim­leş­me­si ge­rek­ti­ği açık ve aşi­kar­dır.

Bu­gün Tür­ki­ye'de ye­di mil­yon in­san silah ta­şı­mak­ta ve bu­nun yal­nız­ca iki mil­yo­nu­nu ruh­sat­lı silah­lar oluş­tur­mak­ta­dır. Yi­ne yıl­da on bin ki­şi ya­ra­lan­mak­ta, üç bin ki­şi de ma­ale­sef ateş­li silah­lar­la ha­ya­tı­nı kay­bet­mek­te­dir.

Bi­rey­sel silah­lan­ma ko­run­ma­nın çı­kar yo­lu ol­ma­yıp tam ak­si­ne top­lu­mu silah­sız­laş­tır­ma ko­run­ma yol­la­rı­nın en önem­li­si­dir. Bu ba­kım­dan Av­ru­pa Bir­li­ği'ne gir­me id­di­asın­da olan top­lu­mu­mu­zun silah­sız­laş­tı­rıl­ma­sı ve ateş­li silah­lar ka­nu­nu­nun kap­sa­mı­nın da­ral­tı­la­rak, ruh­sat­sız silah bu­lun­dur­ma ve ta­şı­ma­nın ce­za­sı­nın ağır­laş­tı­rıl­ma­sı ge­re­kir.

Bu ka­nun tek­li­fi ile ruh­sat izin­le­ri ida­re­nin elin­den alı­na­rak, hu­kuk adam­la­rı­na, yar­gı­ya bı­ra­kıl­mış­tır. Amaç silah ruh­sa­tı şart­la­rı­nın ağır­laş­tı­rıl­ma­sı ve yar­gı­nın de­ne­ti­min­de, ger­çek se­bep­le­re da­ya­lı ruh­sat­lar ve­ril­me­si­ni sağ­la­mak­tır.

Ge­rek gör­sel ge­rek­se ya­zı­lı ba­sın­da, dü­ğün­ler­de, şen­lik­ler­de maç son­ra­sı coş­ku­lar­da ulu­or­ta ateş eden silah­lı ma­gan­da­lar top­lu­mu, gö­rün­tü­sü de hoş bir in­ti­ba de­ğil­dir. Bu­nun de­ğiş­me­si ge­re­kir.

Bu ne­den­ler­le iş­bu ka­nun tek­li­fi­nin ka­nun­laş­ma­sı za­ru­re­ti var­dır.

 

ŞANLIURFA MİLLETVEKİLİ TURAN TÜYSÜZ VE 10 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ

6136 SAYILI ATEŞLİ SİLAHLAR VE BIÇAKLAR HAKKINDAKİ KANUNUN

BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ

 

MAD­DE 1- 6136 sa­yı­lı Ya­sa­nın 6. mad­de­si­nin 2. fık­ra­sın­da­ki "Hü­kü­met Üye­le­ri, TBMM Üye­le­ri, Baş­ba­kan­lık ve İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı Müs­te­şar­la­rı, Sa­vun­ma Sa­na­yi ve Ge­liş­tir­me ve Des­tek­le­me İda­re­si Müs­te­şar­lı­ğı" ifa­de­le­ri mad­de met­nin­den çı­kar­tıl­mış­tır.

MAD­DE 2- 6136 sa­yı­lı Ya­sa­nın 7. mad­de­si­nin bi­rin­ci, ikin­ci, üçün­cü fık­ra­sı aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir:

Ateş­li silah­lar an­cak; Cum­hur­baş­ka­nı, Baş­ba­kan, Silah­lı Kuv­vet­ler men­sup­la­rı, MİT ve Em­ni­yet Teş­ki­la­tı men­sup­la­rı, özel gü­ven­lik bi­rim­le­ri­nin ken­di ka­nun­la­rı­na gö­re silah ta­şı­ya­bi­le­cek ele­man­la­rı, Hâkim ve Sav­cı sı­nı­fın­dan olan­lar, Ba­kan­lar Ku­ru­lu'nca çı­kar­tı­la­cak yö­net­me­lik­le be­lir­le­ne­cek esas­la­ra gö­re Em­ni­yet Mü­dür­lü­ğü'nün gö­rü­şü, Cum­hu­ri­yet Sav­cı­sı'nın olum­lu mü­ta­la­ası ve Sulh Ce­za Hâ­ki­mi'nin ka­ra­rı ile izin ve­si­ka­sı alan­lar silah ta­şı­ya­bi­lir­ler ve­ya mes­ken ya­ da iş yer­le­rin­de bu­lun­du­ra­bi­lir­ler.

Yö­net­me­lik ge­re­ği ruh­sat alan­lar har­ca ta­bi­îdir.

MAD­DE 3- 6136 sa­yı­lı Ya­sa­nın 13. mad­de­si­nin 1. fık­ra­sın­da­ki bu­lun­du­ran­lar hak­kın­dan son­ra gel­mek üze­re "iki yıl­dan 5 yı­la ka­dar ha­pis ve ya­ka­la­nan silahın cif de­ğe­ri­nin 5 ka­tı pa­ra ce­za­sı­na hük­mo­lu­nur" ifa­de­si ge­ti­ril­miş­tir.

MAD­DE 4- 6136 sa­yı­lı Ya­sa­ya aşa­ğı­da­ki ek mad­de­ler ek­len­miş­tir:

EK MAD­DE 1- Bu Ka­nun kap­sa­mın­da ve­ri­len ha­pis ve pa­ra ce­za­la­rı te­cil edi­le­mez.

EK MAD­DE 2- Te­ker­rür ha­lin­de ce­za­nın üst sı­nı­rı­na hük­mo­lu­nur.

EK MAD­DE 3- Bu Ka­nun yü­rür­lük ta­ri­hin­den iti­ba­ren Ba­kan­lar Ku­ru­lu'nca 6 ay için­de çı­ka­cak yö­net­me­lik­le bir­lik­te bü­tün ta­şı­ma ve bu­lun­dur­ma ruh­sat­la­rı hü­küm­süz ka­lır ve bir yıl içe­ri­sin­de yö­net­me­lik hü­küm­le­ri kap­sa­mın­da ye­ni­den şart­la­rı uyan­la­ra Hâkim iz­ni ile ruh­sat ve­ri­lir.

MAD­DE 5- Bu Ka­nun ya­yın­lan­dı­ğı ta­rih­te yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 6- Bu Ka­nu­nu Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

                                                                                                                     21/10/2005

TÜR­KİYE BÜYÜK MİL­LET MEC­LİSİ BAŞ­KAN­LIĞINA

10/07/1953 ta­rih ve 6136 sa­yı­lı Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da­ki Ka­nun tek­li­fi­miz ge­rek­çe­si ile bir­lik­te su­nul­muş­tur.

Ge­re­ği­ni say­gı­la­rı­mız­la arz ede­riz.

                                                                                                                      

                 

Ca­nan Arıt­man

Mehmet S. Kesimoğlu

Atila Emek

 

 

İz­mir

Kırklareli

Antalya

 

Ufuk Özkan

Sedat Pekel

Erol Tınastepe

 

Manisa

Balıkesir

Erzincan

 

Kemal Sağ

Osman Özcan

Yavuz Altınorak

 

Adana

Antalya

Kırklareli

 

Abdulaziz Yazar

Rasim Çakır

Şefik Zengin

 

Hatay

Edirne

Mersin

 

Muharrem İnce

Hüseyin Bayındır

Mehmet Ali Arıkan

 

Yalova

Kırşehir

Eskişehir

 

Nejat Gencan

M. Vedat Yücesan

Vahit Çekmez

 

Edirne

Eskişehir

Mersin

 

Emin Koç

Harun Akın

Gökhan Durgun

 

Yozgat

Zonguldak

Hatay

 

Ali Cumhur Yaka

Bülent Baratalı

Erdal Karademir

 

Muğla

İzmir

İzmir

 

Türkan Miçooğulları

M. Mesut Özakcan

Yakup Kepenek

 

İzmir

Aydın

Ankara

 

Feridun Ayvazoğlu

Mehmet Ziya Yergök

Mehmet Kartal

 

Çorum

Adana

Van

 

Mevlüt Coşkuner

Mehmet Küçükaşık

Mustafa Özyürek

 

Isparta

Bursa

Mersin

 

 

Sefa Sirmen

 

 

 

Kocaeli

 

 

GE­NEL GE­REK­ÇE

Bu­gün, ül­ke­miz­de­ki suç oran­la­rın­da cid­di ar­tış­la­ra pa­ra­lel ola­rak ateş­li si­lah­lar­la ölüm ve ya­ra­lan­ma olay­la­rın­da da bir tür pat­la­ma ya­şan­mak­ta­dır. Bir dü­ğü­ne git­mek ve­ya evi­nin bal­ko­nun­da otur­mak da­hi va­tan­da­şın can gü­ven­li­ği­ni teh­dit eder du­ru­ma gel­miş­tir. Ateş­li si­lah­lar­la olu­şan ölüm ve ya­ra­lan­ma­la­rın ço­ğun­lu­ğu ruh­sat­sız si­lah­lar­la oluş­mak­ta­dır. Ül­ke­miz­de­ki ruh­sat­sız si­lah sa­yı­sı ke­sin bi­lin­me­mek­le bir­lik­te 3-7 mil­yon ci­va­rın­da ol­du­ğu tah­min edil­mek­te­dir.

Ön­ce­lik­le va­tan­daş­la­rı­mı­zın can gü­ven­li­ği­nin sağ­lan­ma­sı ve ka­nun dı­şı ya­şam ve dav­ra­nış­la­rı­nın ön­len­me­si, gü­ven, hu­zur or­ta­mı­nın ya­ra­tıl­ma­sı için ya­sa dı­şı si­lah­lan­ma­nın önü­ne ge­çil­me­si ge­rek­mek­te­dir.

Bu ka­nun tek­li­fiy­le ruh­sat­sız ateş­li si­lah ve mer­mi­le­ri sa­tın alan, bu­lun­du­ran ve ta­şı­yan­lar hak­kın­da ha­pis ve pa­ra ce­za­la­rı cay­dı­rı­cı­lı­ğı amaç­la­ya­rak­tan ar­tı­rıl­mış, va­tan­daş­la­rı­mı­zın bu­lun­dur­duk­la­rı ruh­sat­sız ateş­li si­lah ve mer­mi­le­ri mül­ki ma­kam­la­ra tes­lim et­me­le­ri teş­vik edil­miş­tir.

Amaç bi­rey­sel si­lah­sız­lan­ma­nın teş­vik edi­le­rek, va­tan­daş­la­rı­mı­za can gü­ven­lik­le­ri­nin sağ­lan­dı­ğı hu­zur­lu ve gü­ven­li bir ya­şam te­min et­mek­tir.

 

İZ­MİR MİL­LET­VE­Kİ­Lİ CA­NAN ARIT­MAN VE 34 MİL­LET­VE­Kİ­Lİ­NİN TEK­Lİ­Fİ

6136 SA­YI­LI ATEŞ­Lİ Sİ­LAH­LAR VE BI­ÇAK­LAR İLE Dİ­ĞER ALET­LER HAK­KIN­DA­Kİ KA­NUN­DA DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI VE BİR GE­Çİ­Cİ MAD­DE EK­LEN­ME­Sİ­NE DA­İR

 KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

MAD­DE 1- 6136 sa­yı­lı Ya­sa­nın 13. mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“Bu ka­nun hü­küm­le­ri­ne ay­kı­rı ola­rak ateş­li si­lah­lar­la bun­la­ra ait mer­mi­le­ri sa­tın alan ve­ya ta­şı­yan­lar ve­ya bu­lun­du­ran­lar hak­kın­da 5 yıl­dan 8 yı­la ka­dar ha­pis ve ya­ka­la­nan si­la­hın cif de­ğe­ri­nin 10 ka­tı pa­ra ce­zası­na hük­mo­lu­nur.”

“Ateş­li si­la­hın bu Ka­nu­nun 12. mad­de­si­nin 4. fık­ra­sın­da sa­yı­lan­lar­dan ol­ma­sı ya da si­lah ve­ya mer­mi­le­rin sa­yı veya ni­te­lik ba­kı­mın­dan va­him ol­ma­sı ha­lin­de 10 yıl­dan 15 yı­la ka­dar ha­pis ve si­lah ve mer­mi­le­rin 20 ka­tı pa­ra ce­za­sı­na hük­mo­lu­nur.”

Bu Ka­nu­nun 12. mad­de­si­nin 4. fık­ra­sın­da sa­yı­lan­lar dı­şın­da­ki ateş­li si­la­hın 1 adet ol­ma­sı ve mu­tat sa­yı­da­ki mer­mi­le­rin ev ve­ya iş ye­rin­de bu­lun­du­rul­ma­sı ha­lin­de ve­ri­le­cek ce­za 1 yıl­dan 3 yı­la ka­dar ha­pis ve ya­ka­la­nan si­la­hın cif de­ğe­ri­nin 2 ka­tı pa­ra ce­za­sı­dır.

Ateş­li si­lah­la­ra ait mer­mi­le­rin pek az sa­yı­da bu­lun­du­rul­ma­sı­nın ve­ya ta­şın­ma­sı­nın mah­ke­me­ce va­him ola­rak tak­dir edil­me­me­si du­ru­mun­da hük­mo­lu­na­cak ce­za 3 ay­dan 6 aya ha­pis ve 100 YTL’den 500 YTL’ye ka­dar pa­ra ce­za­sı­dır.

MAD­DE 2- 6136 sa­yı­lı Ya­sa­ya ge­çi­ci 9. mad­de­sin­den son­ra gel­mek üze­re aşa­ğı­da­ki ge­çi­ci 10. mad­de ek­len­miş­tir.

GE­Çİ­Çİ 10. MAD­DE- 6136 sa­yı­lı Ka­nun kap­sa­mı­na gi­ren ruh­sa­ta bağ­lan­ma­mış ateş­li si­lah­lar ve mer­mi­ler ile 5237 sa­yı­lı Türk Ce­za Ka­nu­nun­da be­lir­ti­len di­na­mit, bom­ba ve­ya ben­ze­ri ya­kı­cı, yıkıcı ve­ya öl­dü­rü­cü alet ve­ya her tür­lü pat­la­yı­cı mad­de­yi bu­lun­du­ran­lar; bun­la­rı bu ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­rih­ten iti­ba­ren 60 gün için­de mül­ki ma­kam­la­ra tes­lim et­tik­le­ri tak­dir­de hak­la­rın­da ta­ki­bat ya­pıl­maz. Bu Ka­nu­nun yü­rür­lü­ğe gir­di­ği ta­ri­he ka­dar ken­di­li­ğin­den ka­nun­da sa­yı­lan si­lah ve alet­le­ri tes­lim eden­ler hak­kın­da ya­pı­lan tah­ki­kat­lar dü­şer.

Bi­rin­ci fık­ra­ya gö­re mül­ki ma­kam­la­ra tes­lim edi­len si­lah ve pat­la­yı­cı mad­de­ler ile di­ğer alet­ler dev­let ma­lı sa­yı­la­rak, il­gi­li mül­ki ma­kam­la­ra bir tu­ta­nak kar­şı­lı­ğın­da İçiş­le­ri Ba­kan­lı­ğı em­ri­ne ve­ri­lir.

Bu mad­de­nin uy­gu­lan­ma­sı­na iliş­kin usul ve esas­lar bir yö­net­me­lik­le tes­pit edi­lir.

MAD­DE 3- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 4- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun Tek­li­fim ve ge­rek­çe­si ili­şik­te su­nul­muş­tur.

Ge­re­ği­ni arz ede­rim.

Say­gı­la­rım­la.                                                                                                 

28/07/2006

 

 

Gül­se­ren To­puz

 

İs­tan­bul

GE­REK­ÇE

Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nu­nun ek 1 in­ci mad­de­si han­gi yer­ler­de ateş­li si­lah ta­şı­na­ma­ya­ca­ğı­nı dü­zen­le­mek­te­dir.

Si­lah­la ateş et­mek Türk Ce­za Ka­nu­nu­nun top­lu­ma kar­şı suç­lar kıs­mın­da dü­zen­len­miş ve ya­sak­lan­mış­tır. An­cak ül­ke­miz­de özel­lik­le dü­ğün­ler­de si­lah kul­lan­mak, ateş et­mek sık­ça rast­la­nır ha­le gel­miş ve top­lu­mu­muz açı­sın­dan son de­re­ce teh­li­ke­li bir hal al­mış­tır. Pek çok ai­le­nin oca­ğı­na ateş düş­müş, ev­lat­la­rı­nı hat­ta en mut­lu gün­le­rin­de ge­li­ni ve­ya da­ma­dı kim­den gel­di­ği ya da na­sıl gel­di­ği bel­li ol­ma­yan bir kur­şun­la kay­bet­miş­ler­dir. Top­lum ola­rak bu ola­ya dur den­me­li ve ba­zı ek ya­sal dü­zen­le­me­ler ya­pıl­ma­lı­dır. Tek­li­fi­miz bu amaç­la ve­ril­miş­tir.

 

İS­TAN­BUL MİL­LET­VE­Kİ­Lİ GÜL­SE­REN TO­PUZ’UN TEK­Lİ­Fİ

ATEŞ­Lİ Sİ­LAH­LAR VE BI­ÇAK­LAR İLE Dİ­ĞER ALET­LER HAK­KIN­DA KA­NUN­DA

 DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI­NA DA­İR KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

MAD­DE 1- 10/7/1953 ta­rih­li ve 6136 sa­yı­lı Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nu­nun ek 1 in­ci mad­de­si­nin bi­rin­ci fık­ra­sı­na aşa­ğı­da­ki bent ek­len­miş­tir.

“D) Ka­pa­lı ve­ya açık dü­ğün, ni­şan, kı­na ge­ce­si, sün­net ve bu­nun gi­bi eğ­len­ce ya­pı­lan yer­ler ile ce­na­ze tö­re­ni dü­zen­le­nen yer­ler­de,”

MAD­DE 2- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 3- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

 

İçiş­le­ri Ko­mis­yo­nu Ra­po­ru

 

Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si

 

 

 

İçiş­le­ri Ko­mis­yo­nu

 

09/05/2007

 

Esas No : 2/936, 2/183, 2/576, 2/582, 2/612, 2/846

 

 

 

Ka­rar No: 66

 

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

Te­kir­dağ Mil­let­ve­ki­li Tev­fik Zi­ya­ed­din Ak­bu­lut’un Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi (2/936), Er­zu­rum Mil­let­ve­ki­li Mus­ta­fa Nu­ri Ak­bu­lut’un 6136 Sa­yı­lı Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nu­nun 4. mad­de­si­nin 3. Fık­ra­sı­na Ek Ya­pıl­ma­sı ve 15. mad­de­si­ne Bir Fık­ra Ek­len­me­si Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi (2/183), Kırk­la­re­li Mil­let­ve­ki­li Meh­met S. Ke­si­moğ­lu’nun Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı Hak­kın­da Ka­nun Tek­li­fi (2/576), Şan­lı­ur­fa Mil­let­ve­ki­li Tu­ran Tüy­süz ve 9 Mil­let­ve­ki­li­nin 6136 sa­yı­lı Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da­ki Ka­nu­nun Ba­zı Mad­de­le­rin­de De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun Tek­li­fi (2/582), İz­mir Mil­let­ve­ki­li Ca­nan Arıt­man ve 34 Mil­let­ve­ki­li­nin 6136 Sa­yı­lı Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da­ki Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı ve Bir Ge­çi­ci Mad­de Ek­len­me­si­ne Da­ir Ka­nun Tek­li­fi (2/612) ve İs­tan­bul Mil­let­ve­ki­li Gül­se­ren To­puz’un Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nun­da De­ği­şik­lik Ya­pıl­ma­sı­na Da­ir Ka­nun Tek­li­fi (2/846), Baş­kan­lı­ğı­nız­ca Ko­mis­yo­nu­mu­za ha­va­le edil­miş; Ko­mis­yo­nu­muz, 14/02/2007 ta­rih­li 45 in­ci top­lan­tı­sın­da Tek­lif­le­ri gün­de­mi­ne ala­rak, 2/936 esas nu­ma­ra­lı Ka­nun Tek­li­fi­nin esas alın­ma­sı su­re­tiy­le bir­leş­ti­ri­le­rek gö­rü­şül­me­le­ri­ni ve bir­leş­ti­ri­len Tek­lif­le­rin ol­gun­laş­tı­rıl­ma­sı ama­cıy­la bir alt ko­mis­yon ku­rul­ma­sı­nı ka­rar­laş­tır­mış­tır. Alt Ko­mis­yon üye­lik­le­ri­ne se­çi­len Ada­na Mil­let­ve­ki­li Ali Kü­çü­kay­dın, Bur­sa Mil­let­ve­ki­li Şev­ket Or­han, İçel Mil­let­ve­ki­li Ali Ok­sal, İs­tan­bul Mil­let­ve­ki­li Re­cep Ko­ral, Kırk­la­re­li Mil­let­ve­ki­li Meh­met S. Ke­si­moğ­lu ve Ki­lis Mil­let­ve­ki­li Ve­li Ka­ya alt ko­mis­yon baş­kan­lı­ğı­na Ada­na Mil­let­ve­ki­li Ali Kü­çü­kay­dın’ı se­çe­rek ça­lış­ma­la­rı­na baş­la­mış­tır. Alt Ko­mis­yon top­lan­tı­la­rı­na İçiş­le­ri, Mil­li Sa­vun­ma, Ada­let ve Ma­li­ye Ba­kan­lık­la­rı ile Tür­ki­ye Ba­ro­lar Bir­li­ği ve Umut Vak­fı tem­sil­ci­le­ri ka­tıl­mış­tır. Alt Ko­mis­yon ha­zır­la­dı­ğı ra­po­ru ve met­ni 25/04/2007 ta­ri­hin­de Ko­mis­yo­nu­mu­za sun­muş ve Ko­mis­yo­nu­muz  09/05/2007 ta­rih­li 52 nci top­lan­tı­sın­da İçiş­le­ri, Mil­li Sa­vun­ma ve Ada­let Ba­kan­lık­la­rı tem­sil­ci­le­ri­nin de ka­tı­lı­mıy­la Alt Ko­mis­yon Ra­po­ru ve met­ni­ni in­ce­le­ye­rek ka­ra­ra bağ­la­mış­tır.

Tek­lif­ler­le ağır­lık­lı ola­rak dü­ğün, ni­şan, sün­net, bar, pav­yon, ta­ver­na, si­ne­ma, ti­yat­ro vb. eğ­len­ce yer­le­rin­de si­lah bu­lun­du­rul­ma­sı, ta­şın­ma­sı ve kul­la­nıl­ma­sı ön­len­me­ye ça­lı­şıl­mak­ta­dır. Bu amaç­la bir ta­raf­tan bu yer­ler­den ba­ğım­sız ola­rak ruh­sat­sız si­lah bu­lun­dur­ma ve ta­şı­ma­nın yap­tı­rım­la­rı ağır­laş­tı­rıl­mak­ta, di­ğer ta­raf­tan be­lir­ti­len yer­ler­de si­lah ta­şı­ma ve kul­lan­ma­ya iliş­kin ce­za­lar ar­tı­rıl­mak­ta­dır.

Tek­lif­le­rin Alt Ko­mis­yon­da gö­rü­şül­me­si sı­ra­sın­da, si­lah ruh­sa­tı ve­ril­me­si ko­şul­la­rı­nın ko­lay­laş­tı­rıl­ma­sı ge­rek­ti­ği ve ya­sak­la­yı­cı zih­ni­yet­le ce­za­la­rı faz­la ar­tır­ma­mak ge­rek­ti­ği ile­ri sü­rül­müş­tür.

Alt Ko­mis­yon Tek­lif üze­rin­de şu de­ği­şik­lik­le­ri yap­mış­tır.

• Tek­lif­te­ki ki­mi ce­za­lar dü­şü­rül­müş, ruh­sat­lı si­lah­lar­la iş­le­nen suç­la­ra ve­ri­len ce­za­lar pa­ra­ya çev­ril­me sı­nır­la­rı içi­ne alın­mış­tır.

• Ka­nu­ni­lik il­ke­si­ne ay­kı­rı ol­du­ğu için “bu­na ben­zer eğ­len­ce yer­le­ri” gi­bi iba­re­ler Tek­lif met­nin­den çı­ka­rıl­mış­tır.

• Si­lah ta­şı­ma­nın ya­sak ol­du­ğu yer­le­rin kap­sa­mı da­ral­tıl­mış­tır.

• Or­man mu­ha­fa­za me­mur­la­rı­na harç­sız si­lah al­ma ola­na­ğı ge­ti­ril­miş­tir.

Ko­mis­yo­nu­muz­da tek­lif üze­rin­de ya­pı­lan gö­rüş­me­ler sı­ra­sın­da Alt Ko­mis­yo­nun yap­tı­ğı de­ği­şik­lik­ler be­nim­sen­miş ve Alt Ko­mis­yo­nun ha­zır­la­dı­ğı me­tin üze­rin­de iki de­ği­şik­lik ya­pıl­mış­tır. Bu de­ği­şik­lik­ler şun­lar­dır:

1. Alt ko­mis­yon öğ­ren­ci yurt­la­rı ile eği­tim öğ­re­tim ku­rum­la­rın­da si­lah ta­şın­ma­sı ya­sa­ğı­nı kal­dır­mış­tır. Ko­mis­yo­nu­muz bu yer­ler­de si­lah ta­şın­ma­sı­na izin ve­ril­me­si­nin sa­kın­ca­lı ola­ca­ğı dü­şün­ce­siy­le Alt Ko­mis­yo­nun yap­tı­ğı de­ği­şik­li­ği ka­bul et­me­miş­tir. Bu amaç­la ha­zır­la­nan ve 3 ün­cü mad­de­nin (B) ben­din­de de­ği­şik­lik ön­gö­ren öner­ge Ko­mis­yo­nu­muz­ca ka­bul edil­miş­tir.

2. Ko­mis­yon üye­le­ri­miz ka­pa­lı ve­ya açık dü­ğün, ni­şan, kı­na ge­ce­si, sün­net tö­ren­le­rin­de si­lah ta­şı­ma ya­sa­ğı­nı ye­rin­de bul­muş ve bu­ra­lar­da ta­şı­nan ve bu­lun­du­ru­lan si­lah­la­ra ge­ti­ri­len ek ce­za­la­rı ye­rin­de gör­müş­tür. An­cak açık dü­ğün, ni­şan, kı­na ge­ce­si ve sün­net tö­ren­le­rin­de bu ya­sa­ğın uy­gu­lan­ma­sı­nın güç ola­ca­ğı dü­şü­nül­müş­tür. Bu tür et­kin­lik­le­re ka­tı­lan ki­şi­le­rin si­lah­la­rı­nı tes­lim ede­cek­le­ri bir yer ol­ma­ya­ca­ğın­dan ya­sa­ğın uy­gu­lan­ma­sın­da so­run­lar­la kar­şı­la­şı­la­cak­tır. Ko­mis­yo­nu­muz­da bu amaç­la ve­ri­len ve 3 ün­cü mad­de­nin (C) ben­din­de ge­çen “ve­ya açık” iba­re­si­nin mad­de met­nin­den çı­ka­rıl­ma­sı­nı ön­gö­ren bir öner­ge ka­bul edil­miş­tir.

Ko­mis­yo­nu­muz 3 ün­cü mad­de­yi bu iki öner­ge­de ön­gö­rü­len de­ği­şik­lik doğ­rul­tu­sun­da ye­ni­den ya­za­rak ka­bul et­miş­tir.

Alt Ko­mis­yon met­ni­nin di­ğer mad­de­le­ri ay­nen ka­bul edil­miş­tir.

Ra­po­ru­muz, Ge­nel Ku­rul’a su­nul­mak üze­re say­gıy­la arz olu­nur.

                       

Baş­kan

Baş­kan­ve­ki­li

Kâtip

 

 

Tev­fik Zi­ya­ed­din Ak­bu­lut

Ali Se­zal

Si­nan Öz­kan

 

Te­kir­dağ

Kah­ra­man­ma­raş

Kas­ta­mo­nu

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Kü­çü­kay­dın

Şev­ket Gür­soy

Nur Do­ğan To­pa­loğ­lu

 

Ada­na

Adı­ya­man

An­ka­ra

 

Üye

Üye

Üye

 

Şev­ket Or­han

Ali Yük­sel Ka­vuş­tu

Mu­har­rem Toz­çö­ken

 

Bur­sa

Ço­rum

Es­ki­şe­hir

 

Üye

Üye

Üye

 

Re­cep Ko­ral

Sı­dı­ka Sa­rı­be­kir

Hak­kı Ül­kü

 

İs­tan­bul

İs­tan­bul

İz­mir

 

 

(Çe­kim­ser)

(Çe­kim­ser)

 

Üye

Üye

Üye

 

Ve­li Ka­ya

Se­ra­cet­tin Ka­ra­ya­ğız

Nu­ret­tin Sö­zen

 

Ki­lis

Muş

Si­vas

 

 

 

(Çe­kim­ser)

 

Üye

Üye

Üye

 

Se­la­mi Uzun

Meh­met Kar­tal

Meh­met Çi­çek

 

Si­vas

Van

Yoz­gat

 

 

(Çe­kim­ser)

 

 

 

Üye

 

 

 

Na­dir Sa­raç

 

 

 

Zon­gul­dak

 

 

 

(Çe­kim­ser)

 

TE­KİR­DAĞ MİL­LET­VE­Kİ­Lİ TEV­FİK

Zİ­YA­ED­DİN AK­BU­LUT’UN TEK­Lİ­Fİ

 

ATEŞ­Lİ Sİ­LAH­LAR VE BI­ÇAK­LAR İLE Dİ­ĞER ALET­LER HAK­KIN­DA KA­NUN­DA DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI HAK­KIN­DA­Kİ

KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

 

 

 

 

 

 

 

 

MAD­DE 1- 10/7/1953 ta­rih­li ve 6136 sa­yı­lı Ka­nu­nun 13 ün­cü mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“Bu Ka­nu­nun hü­küm­le­ri­ne ay­kı­rı ola­rak ateş­li si­lah­lar­la bun­la­ra ait mer­mi­le­ri sa­tın alan ve­ya ta­şı­yan­lar ve­ya bu­lun­du­ran­lar hak­kın­da al­tı yıl­dan se­kiz yı­la ka­dar ha­pis ve ya­ka­la­nan si­lah ve mer­mi­le­rin 10 ka­tı pa­ra ce­za­sı hük­mo­lu­nur.

Ateş­li si­la­hın, bu Ka­nu­nun 12 nci mad­de­si­nin 4 ün­cü fık­ra­sın­da sa­yı­lan­lar­dan ol­ma­sı ya da si­lah ve mer­mi­le­rin sa­yı ve­ya ni­te­lik ba­kı­mın­dan va­him ol­ma­sı ha­lin­de oni­ki yıl­dan onal­tı yı­la ka­dar ha­pis ve ya­ka­la­nan si­lah ve mer­mi­le­rin yir­mi ka­tı ağır pa­ra ce­za­sı­na hük­mo­lu­nur.

Bu Ka­nu­nun 12 nci mad­de­si­nin 4 ün­cü fık­ra­sın­da sa­yı­lan­lar dı­şın­da­ki ateş­li si­la­hın bir adet ol­ma­sı ve mu­tat sa­yı­da­ki mer­mi­le­ri­nin ev ve­ya iş­ye­rin­de bu­lun­du­rul­ma­sı ha­lin­de ve­ri­le­cek ce­za üç yıl­dan beş yı­la ka­dar ha­pis ve ya­ka­la­nan si­lah ve mer­mi­le­rin de­ğe­ri­nin beş ka­tı ağır pa­ra ce­za­sı­dır.

Ateş­li si­lah­la­ra ait mer­mi­le­rin pek az sa­yı­da bu­lun­du­rul­ma­sı­nın ve­ya ta­şın­ma­sı­nın mah­ke­me­ce va­him ola­rak tak­dir edil­me­me­si du­ru­mun­da hük­mo­lu­na­cak ce­za al­tı ay­dan bir yı­la ka­dar ha­pis ve mer­mi­le­rin de­ğe­ri­nin 20 ka­tı pa­ra ce­za­sı­dır.”

 

 

MAD­DE 2- 6136 sa­yı­lı Ka­nu­nun Ek 1 in­ci mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

A) Du­ruş­ma­lar­da, mah­ke­me sa­lon­la­rın­da, has­ta­ne­le­rin psi­ki­yat­ri bö­lüm­le­rin­de, akıl has­ta­ne­le­rin­de, ce­za ve tu­tu­kev­le­ri ile her tür­lü ıs­lah ve in­faz ku­rum­la­rın­da ve­ya bun­la­rın ek­len­ti­le­rin­de, ha­va mey­dan­la­rı te­sis ve ek­len­ti­le­ri ile ha­va ula­şım araç­la­rın­da,

B) Öğ­ren­ci yurt­la­rın­da, eği­tim ve öğ­re­tim ku­rum­la­rın­da, si­ya­si par­ti­le­rin açık ha­va ve ka­pa­lı yer top­lan­tı­la­rın­da, izin­li ve­ya izin­siz ya­pı­lan top­lan­tı ve gös­te­ri yü­rü­yüş­le­rin­de, sen­di­ka­lar­da, der­nek­ler­de ve­ya bun­la­ra yö­ne­tim ve ya­pı ola­rak doğ­ru­dan doğ­ru­ya bağ­lan­tı­lı olan yer­ler­de ve­ya bun­la­rın top­lan­tı ve kon­gre­le­rin­de, her tür­lü spor kar­şı­laş­ma ve­ya ya­rış­ma­la­rı­nın ya­pıl­dı­ğı yer­ler­de, ka­nu­na uy­gun ve­ya ka­nu­na ay­kı­rı ola­rak grev ve lo­kavt ya­pıl­mak­ta olan iş yer­le­rin­de, yö­net­me­lik­le be­lir­le­ne­cek usul ve esas­la­ra gö­re özel ve­ya res­mi ku­rum ve ku­ru­luş­la­ra ait bi­na ve te­sis­ler­de,

C) Ka­pa­lı ve­ya açık dü­ğün, ni­şan, kı­na ge­ce­si, sün­net ve bu­na ben­zer eğ­len­ce ya­pı­lan yer­ler ile ce­na­ze tö­re­ni dü­zen­le­nen yer­ler­de,

D) Ki­şi­le­rin eğ­len­me­si, din­len­me­si ve­ya ko­nak­la­ma­sı için açı­lan otel, mo­tel, pan­si­yon, kam­ping ve ben­ze­ri ko­nak­la­ma yer­le­rin­de; ga­zi­no, pav­yon, ge­ce ku­lü­bü, dis­ko­tek, mey­ha­ne, bar, bi­ra­ha­ne, iç­ki­li lo­kan­ta, ta­ver­na ve ben­ze­ri al­kol­lü iç­ki sa­tı­lan yer­ler­de; si­ne­ma, kah­ve­ha­ne ve kı­ra­at­ha­ne, adı ne olur­sa ol­sun bil­gi ve ma­ha­ret ar­tı­rı­cı ve­ya ze­ka ge­liş­ti­ri­ci ni­te­lik­te­ki elek­tro­nik oyun alet ve ma­ki­ne­le­ri­nin, vi­deo ve te­le­viz­yon oyun­la­rı­nın içe­ri­sin­de bu­lun­du­ğu elek­tro­nik oyun yer­le­ri, in­ter­net ka­fe­ler­de ve ben­ze­ri umu­ma açık is­ti­ra­hat ve eğ­len­ce yer­le­rin­de,

E) Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si ana bi­na­la­rı ile Mec­lis Baş­kan­lı­ğın­ca be­lir­le­nen yer­ler­de,

Ateş­li si­lah­lar ta­şı­na­maz.

Ateş­li si­lah­lar ile bun­la­rın mer­mi­le­ri­ni ve bu Ka­nu­nun 4 ün­cü mad­de­sin­de ya­zı­lı olan bı­çak, alet ve si­lah­la­rı yu­ka­rı­da sa­yı­lan yer­ler­de bu­lun­du­ran­lar bir yıl­dan üç yı­la ka­dar ha­pis ce­za­sı ile ce­za­lan­dı­rı­lır. 26/9/2004 ta­rih­li ve 5237 sa­yı­lı Türk Ce­za Ka­nu­nu­nun 170 in­ci mad­de­si­nin (1) nu­ma­ra­lı fık­ra­sı­nın (c) ben­din­de be­lir­ti­len su­çu bu yer­ler­de iş­le­yen ki­şi­ler, iki yıl­dan beş yı­la ka­dar ha­pis ce­za­sı ile ce­za­lan­dı­rı­lır. Bu fık­ra­dan hü­küm gi­yen ki­şi­le­re bir da­ha si­lah ruh­sa­tı ve­ri­le­mez.

(A) ve (B) bent­le­rin­de sa­yı­lan yer­ler­de 7 nci mad­de­nin 1, 2, 3 ve 4 nu­ma­ra­lı bent­le­rin­de be­lir­ti­len, ki­şi­ler ile bu yer­le­rin gü­ven­li­ği için gö­rev­li bu­lu­nan po­lis ve jan­dar­ma per­so­ne­li, (E) ben­din­de sa­yı­lan yer­ler­de ise yal­nız bu yer­le­rin gü­ven­li­ği ile gö­rev­li bu­lu­nan po­lis, jan­dar­ma ve Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Mu­ha­fız Ta­bu­ru per­so­ne­li si­lah­la­rı­nı ta­şı­ya­bi­lir­ler.”

MAD­DE 3- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 4- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.

İÇİŞ­LE­Rİ KO­MİS­YO­NU­NUN KA­BUL

ET­Tİ­Ğİ ME­TİN

 

ATEŞ­Lİ Sİ­LAH­LAR VE BI­ÇAK­LAR İLE Dİ­ĞER ALET­LER HAK­KIN­DA KA­NUN­DA DE­Ğİ­ŞİK­LİK YA­PIL­MA­SI­NA İLİŞ­KİN

KA­NUN TEK­Lİ­Fİ

 

MAD­DE 1- 10/7/1953 ta­rih­li ve 6136 sa­yı­lı Ateş­li Si­lah­lar ve Bı­çak­lar ile Di­ğer Alet­ler Hak­kın­da Ka­nu­nun 7 nci mad­de­si­nin bi­rin­ci fık­ra­sı­nın (4) nu­ma­ra­lı ben­di­nin (B) alt ben­di­nin (e) ben­din­den son­ra gel­mek üze­re aşa­ğı­da­ki (f) ben­di ek­len­miş­tir.

"f) Or­man mu­ha­fa­za me­mur­la­rın­dan,"

MAD­DE 2- 6136 sa­yı­lı Ka­nu­nun 13 ün­cü mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

“MAD­DE 13- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ne ay­kı­rı ola­rak ateş­li si­lah­lar­la bun­la­ra ait mer­mi­le­ri sa­tın alan ve­ya ta­şı­yan­lar ve­ya bu­lun­du­ran­lar iki yıl­dan dört yı­la ka­dar ha­pis ve dört­bin gü­ne ka­dar ad­li pa­ra ce­za­sı ile ce­za­lan­dı­rı­lır.

Ateş­li si­la­hın, bu Ka­nu­nun 12 nci mad­de­si­nin 4 ün­cü fık­ra­sın­da sa­yı­lan­lar­dan ol­ma­sı ya da si­lah ve­ya mer­mi­le­rin sa­yı ve­ya ni­te­lik ba­kı­mın­dan va­him ol­ma­sı ha­lin­de beş yıl­dan se­kiz yı­la ka­dar ha­pis ve se­kiz­bin gü­ne ka­dar ad­li pa­ra ce­za­sı ve­ri­lir.

Bu Ka­nu­nun 12 nci mad­de­si­nin 4 ün­cü fık­ra­sın­da sa­yı­lan­lar dı­şın­da­ki ateş­li si­la­hın bir adet ol­ma­sı ve mu­tat sa­yı­da­ki mer­mi­le­ri­nin ev ve­ya iş­ye­rin­de bu­lun­du­rul­ma­sı ha­lin­de ve­ri­le­cek ce­za bir yıl­dan iki yı­la ka­dar ha­pis ve iki­bin gü­ne ka­dar ad­li pa­ra ce­za­sı­dır.

Ateş­li si­lah­la­ra ait mer­mi­le­rin pek az sa­yı­da bu­lun­du­rul­ma­sı­nın ve­ya ta­şın­ma­sı­nın mah­ke­me­ce va­him ola­rak tak­dir edil­me­me­si du­ru­mun­da hük­mo­lu­na­cak ce­za al­tı ay­dan bir yı­la ka­dar ha­pis ve bin gü­ne ka­dar ad­li pa­ra ce­za­sı­dır.”

 

 

 

 

MAD­DE 3- 6136 sa­yı­lı Ka­nu­nun Ek 1 in­ci mad­de­si aşa­ğı­da­ki şe­kil­de de­ğiş­ti­ril­miş­tir.

EK MAD­DE 1- Ateş­li Si­lah­lar aşa­ğı­da­ki yer­ler­de ta­şı­na­maz:

A) Du­ruş­ma­lar­da, mah­ke­me sa­lon­la­rın­da, has­ta­ne­le­rin psi­ki­yat­ri bö­lüm­le­rin­de, akıl has­ta­ne­le­rin­de, ce­za ve tu­tu­kev­le­ri ile her tür­lü ıs­lah ve in­faz ku­rum­la­rın­da ve­ya bun­la­rın ek­len­ti­le­rin­de,

B) Öğ­ren­ci­le­rin top­lu ola­rak otur­duk­la­rı yurt­lar­da, eği­tim ve öğ­re­tim ku­rum­la­rın­da, si­ya­si par­ti­le­rin mi­ting ve kon­gre­le­rin­de, izin­li ve­ya izin­siz ya­pı­lan top­lan­tı ve gös­te­ri yü­rü­yüş­le­rin­de, sen­di­ka­lar­da, der­nek­ler­de ve­ya bun­la­ra yö­ne­tim ve ya­pı ola­rak doğ­ru­dan doğ­ru­ya bağ­lan­tı­lı olan yer­ler­de ve­ya bun­la­rın top­lan­tı ve kon­gre­le­rin­de, her tür­lü spor kar­şı­laş­ma ve­ya ya­rış­ma­la­rı­nın ya­pıl­dı­ğı yer­ler­de, ka­nu­na uy­gun ve­ya ka­nu­na ay­kı­rı ola­rak grev ve lo­kavt ya­pıl­mak­ta olan iş yer­le­rin­de,

C) Ka­pa­lı dü­ğün, ni­şan, kı­na ge­ce­si, sün­net tö­ren­le­rin­de,

D) Bar, pav­yon, ge­ce ku­lü­bü, dis­ko­tek ve ta­ver­na­lar­da,

E) Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si ana bi­na­la­rı ile Mec­lis Baş­kan­lı­ğın­ca be­lir­le­nen yer­ler­de.

 

Yu­ka­rı­da sa­yı­lan yer­ler­de ta­şı­ma ruh­sat­lı ateş­li si­lah­lar ve mer­mi­le­ri­ni ve bu Ka­nu­nun 4 ün­cü mad­de­sin­de ya­zı­lı olan bı­çak, alet ve si­lah­la­rı bu­lun­du­ran­lar al­tı ay­dan bir yı­la ka­dar ha­pis ce­za­sı ile ce­za­lan­dı­rı­lır. Be­lir­ti­len yer­ler­de bu­lun­dur­ma ruh­sat­lı si­lah­lar ve bun­la­rın mer­mi­le­ri­ni bu­lun­du­ran­lar iki yıl­dan dört yı­la ka­dar ha­pis ce­za­sı ile ce­za­lan­dı­rı­lır. Bu yer­ler­de ruh­sat­sız si­lah­lar ve bun­la­rın mer­mi­le­ri­ni bu­lun­du­ran­lar, dört yıl­dan se­kiz yı­la ka­dar ha­pis ce­za­sı ile ce­za­lan­dı­rı­lır. Bu fık­ra­dan hü­küm gi­yen ki­şi­le­re bir da­ha si­lah ruh­sa­tı ve­ri­le­mez.

Be­lir­ti­len yer­ler­de ikin­ci fık­ra­da­ki suç­la­rı iş­le­yen ki­şi­le­rin,  26/9/2004 ta­rih­li ve 5237 sa­yı­lı Türk Ce­za Ka­nu­nu­nun 170 in­ci mad­de­si­nin (1) nu­ma­ra­lı fık­ra­sı­nın (c) ben­din­de be­lir­ti­len su­çu iş­le­me­le­ri ha­lin­de uy­gu­la­na­cak ce­za 1/3 ora­nın­da ar­tı­rı­lır.

(A), (B), (C) ve (D) bent­le­rin­de sa­yı­lan yer­ler­de 7 nci mad­de­nin 1, 2, 3 ve 4 nu­ma­ra­lı bent­le­rin­de be­lir­ti­len, ki­şi­ler ile bu yer­le­rin gü­ven­li­ği için gö­rev­li bu­lu­nan po­lis ve jan­dar­ma per­so­ne­li, (E) ben­din­de sa­yı­lan yer­ler­de ise yal­nız bu yer­le­rin gü­ven­li­ği ile gö­rev­li bu­lu­nan po­lis, jan­dar­ma ve Tür­ki­ye Bü­yük Mil­let Mec­li­si Mu­ha­fız Ta­bu­ru per­so­ne­li si­lah­la­rı­nı ta­şı­ya­bi­lir­ler.”

 

 

 

 

 

 

MAD­DE 4- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

MAD­DE 5- Bu Ka­nun hü­küm­le­ri­ni Ba­kan­lar Ku­ru­lu yü­rü­tür.