Dönem
: 21 |
|
|
|
|
|
YasamaYılı
: 3 |
T.B.M.M. (S. Sayısı : 539)
Motorlu
Taşıtlar Vergisi Kanunu, Finansman Kanunu ile 4306 ve 4481 Sayılı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
(1/776)
|
|
|
|
T.C. |
|
|
Başbakanlık |
7.11.2000 |
|
Kanunlar
ve Kararlar |
|
|
Genel
Müdürlüğü |
|
|
Sayı
: B.02.0.KKG.0.10/101-197/5330 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 25.10.2000
tarihinde kararlaştırılan “Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu, Finansman Kanunu
ile 4306 ve 4481 sayılı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı”
ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
Başbakan |
GENEL GEREKÇE
2000 yılında başlayan üç yıllık ekonomik istikrar programının en önemli
ayaklarından biri vergi politikasıdır. Programın birinci yılı vergi gelirleri
açısından olumlu gelişmiş olup, bu yıl için öngörülen vergi tahsilatının
tahminlerin üzerinde gerçekleşmesi beklenmektedir.
Ekonomik istikrar programının amaca ulaşması, program süresi boyunca
vergi gelirlerinin aynı başarı düzeyinde seyretmesi, bunu gerçekleştirirken de
ekonomik gereklerle, değişen ekonomik ve sosyal koşullarla uyumun korunması
gerekmektedir.
Bu çerçevede hazırlanan Tasarı 9 maddeden oluşmakta, ekonomik istikrar
programı hedefleri ve ekonomik gelişmelerin ve diğer dışsal faktörlerin
gerektirdiği değişiklikleri kapsamaktadır.
Tasarı ile 4481 sayılı Kanunla getirilen özel işlem vergisi ve özel
iletişim vergileri ile bazı kurumların gelirlerinden genel bütçeye gelir
aktarma imkânı veren düzenlemenin uygulama süresi iki yıl uzatılmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Tasarının bu maddesi ile 18.2.1963 tarihli ve 197 sayılı
Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 10 uncu maddesinde yapılan değişiklikle,
Bakanlar Kurulunun yetkisi yeniden düzenlenmiştir.
Madde 2. – Madde ile motorlu taşıtlar vergisi ve taşıt alım vergisi
miktarlarının artırılmasına yetki veren düzenlemeler paralel hale
getirilmiştir.
Madde 3. – Madde ile ek taşıt alım vergisinin oranı konusundaki Bakanlar
Kurulu yetkisi yeniden düzenlenmiştir.
Madde 4. – Sekiz yıllık kesintisiz ilköğretim giderlerinde kullanılmak
üzere bazı işlem ve kâğıtlar ile 24.3.1988 tarihli ve 3418 sayılı eğitim,
gençlik, spor ve sağlık hizmetleri vergisi yerine uygulanan eğitime katkı payı
tutarlarının ödenmesine ilişkin süre 31.12.2000 tarihinde sona erecektir.
Tasarının bu maddesi ile halen sürdürülmekte olan sekiz yıllık kesintisiz
ilköğretim çalışmalarının devam ettirilebilmesi amacıyla eğitime katkı payı
uygulamaları 31.12.2002 tarihine kadar uzatılmaktadır.
Madde ile ayrıca her yıl Bütçe Kanunlarında yer alan eğitime katkı
payına ilişkin düzenlemeye kendi kanununda yer verilmiştir.
16.8.1997 tarihli ve 4306 sayılı Kanunun Geçici 1 inci maddesinin (A)
fıkrasının 11 ve 12 numaralı bentlerinde, 7 numaralı bentte belirtilen eğitime
katkı paylarının tahsil ve beyanının Türk Telekom A.Ş. tarafından yerine
getirileceği belirtilmekte beraber bu mükellefiyet mevcut sözleşmeler
çerçevesinde cep telefonu işletmecileri tarafından yerine getirilmektedir.
Ancak yeni cep telefonu işletmecilikleri tesisi ile Türk Telekom A.Ş.’nin
bizzat cep telefonu işletmeciliğine başlayacak olması düşünüldüğünden bent
uygulamalarına açıklık kazandırılması ve sözü edilen eğitime katkı payı
tahsilat ve beyanı açısından malî idarenin muhatabının belirlenebilmesi maksadı
ile madde metninde ibare değişikliği yapılmaktadır.
Öte yandan eğitime katkı payı tutarlarının artırılması konusunda
BakanlarKuruluna verilen yetki bazı kâğıt ve işlemlerde üst sınıra kadar
yaklaşıldığından ekonomik koşullara uyum sağlama bakımından yetki üst sınırı
artırılmaktadır.
Madde 5. – Kamu finansmanında doğan olumsuz sonuçları gidermeye yönelik
olarak alınan tedbirlerden biri de 4481 sayılı Kanunla geçici süre uygulanmak
üzere yeni vergiler ihdas edilmesidir. Ancak uygulanmakta olan ekonomik
istikrar programı özel iletişim vergisinin 2 yıl daha tahsilini
gerektirmektedir. Bu nedenle 4481 sayılı Kanunun 8 inci maddesi ile ihdas
edilen ve 31.12.2000 tarihine kadar uygulanması öngörülen özel iletişim
vergisinin uygulama süresi 31.12.2002 tarihine kadar uzatılmaktadır.
Madde 6. – 26.11.1999 tarihli ve 4481 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi ile
uygulamaya konulan özel işlem vergisinin süresi 31.12.2002 tarihine kadar
uzatılmaktadır.
Madde 7. – 26.11.1999 tarihli ve 4481 sayılı Kanunun 15 inci maddesi ile
yapılan ve maddede sayılan kurumların gelirlerinden bir kısmının Bütçenin (B)
işaretli cetveline gelir kaydedilmesine imkân veren düzenlemenin uygulama
süresi iki yıl uzatılmaktadır.
Geçici Madde 1. – Bilindiği üzere 17.8.1999 ve 12.11.1999 tarihlerinde
Marmara Bölgesinde meydana gelen deprem, bölgeyi son derece olumsuz bir şekilde
etkilemiş, buna paralel olarak da bölgede faaliyette bulunan mükelleflerin
vergisel ödevlerini zamanında yerine getirmeleri mümkün olamamıştır.
Maliye Bakanlığı bu durumu gözönüne alarak bölgede faaliyette bulunan
mükellefler için mücbir sebep hali ilan etmiş ve bu mükelleflerin
beyannamelerinin mücbir sebep halinin sona ereceği tarihe kadar verilmemesi
yönünde düzenlemeler yapmıştır.
Bu nedenle, mücbir sebep halinin halen devam etmekte olduğu Sakarya,
Bolu ve Düzce illerinin merkez ve ilçeleri ile Kocaeli İlinin Gölcük ve
Karamürsel ilçelerinde bulunan mükellefler beyanname vermemektedirler.
Mücbir sebep halinin sona ermesi durumunda bu mükelleflerin aylık beyana
tabi olan her bir vergiye ilişkin olarak 15 beyanname vermesi gerekecektir.
Bu beyannamelerin her bir dönem için ayrı ayrı verilmesi mükellefler
için bir kırtasiyecilik, vergi daireleri açısından da bir yük oluşturacaktır.
Hem mükelleflerin gereksiz bürokratik işlemlerinin azaltılması, hem de vergi
dairelerinin çok az bir süre içerisinde çok sayıda beyannameyi kabul
etmelerinde yaşanacak sıkıntıyı gidermek açısından bu beyannamelerin toplu
olarak verdirilmesi konusunda Maliye Bakanlığı yetkili kılınmaktadır.
Madde 8. – Yürürlük maddesidir.
Madde 9. – Yürütme maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
13.11.2000 |
|
Esas No. : 1/776 |
|
|
Karar No. : 4 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca
7.11.2000 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve
Başkanlıkça aynı tarihte Komisyonumuza havale edilen “Motorlu Taşıtlar Vergisi
Kanunu, Finansman Kanunu ile 4306 ve 4481 sayılı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” Komisyonumuzun 10.11.2000 tarihinde yapmış
olduğu 3 üncü birleşiminde, Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Sümer Oral ile
Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin de katılımıyla
incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, 2000 yılında uygulanmaya başlayan üç yıllık ekonomik
istikrar programının en önemli ayaklarından birisini de vergi politikaları
oluşturmaktadır. Program çerçevesinde alınan vergisel önlemler neticesinde
programın birinci yılı gelirler açısından olumlu geçmiş olup vergi gelirlerinin
tahminlerin üzerinde gerçekleşmesi beklenmektedir. Ekonomik İstikrar Programı
ile öngörülen hedeflere ulaşılabilmesi için programın kamu gelirleri ayağının
en önemli parçasını oluşturan vergi gelirlerinde istikrarlı bir artışın
sağlanması ve değişen ekonomik ve sosyal koşullara uyumunun korunması büyük
önem arz etmektedir.
Tasarı ve gerekeçesi incelendiğinde;
– 4306 sayılı Kanunla getirilen ve bazı işlemlerden eğitime katkı payı
alınmasına ilişkin uygulamanın ve 4481 sayılı Kanunla getirilen özel işlem
vergisi ve özel iletişim vergisi uygulamalarının süresinin iki yıl
uzatılmasının,
– Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununda belirlenmiş vergi miktarları ile
yeniden değerleme oranında belirlenmiş vergi oranlarını taşıtların teknik
özellikleri, kullandıkları yakıt türü ve kullanım amacına göre farklılaştırma
ve 20 katına kadar artırma hususunda Bakanlar kuruluna yetki verilmesinin,
– Ek Taşıt Alım Vergisinin % 12 olan oranını % 6’ya kadar indirme veya %
36’ya kadar artırma ve taşıtların teknik özelliklerine göre farklılaştırma
hususunda Bakanlar Kurulunun yetkili kılınmasının,
– Rekabet Kurumu’nun İMKB’nin ve Sermaye Piyasası Kurulunun görev
alanlarına giren işlemlerden elde ettikleri gelirlerden Bütçeye pay ayrılması
uygulamasının 31.12.2002 tarihine kadar uzatılmasının,
– 17 Ağustos ve 12 Kasım depremlerinde zarar görenlerin verecekleri
beyannameler hususunda Maliye Bakanlığının yetkili kılınmasının,
amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
– Avrupa Birliği ülkelerinde üretim ve istihdamın artırılması için vergi
oranları düşürülürken ülkemizde vergi oranlarının artırılmasının ve yeni
vergiler ihdas edilmesinin üretim
faaliyetlerini ciddî şekilde aksatabileceği, oysa vergi oranlarının üretimi ve
istihdamı teşvik edecek şekilde belirlenmesi gerektiği,
– Yüksek vergi oranlarının, vergiden kaçınmayı ve vergi kaçakçılığını da
beraberinde getirdiği, diğer taraftan kamu kesimindeki savurganlığın vatandaşın
vergiye karşı direncini artırdığı,
– Kamu sektörünün özel sektörden daha hızlı büyüdüğü ve bu nedenle daha
fazla kaynağa ihtiyaç duyduğu, kamunun artan harcamalarının finansmanı için ek
vergiler ihdası ve vergi oranlarının artırılması yoluna gidildiği, oysa; vergi
dışı kalan kesimlerin vergilendirilmesi ve kayıt dışı ekonominin kayıt altına
alınması suretiyle, daha fazla gelir elde edilebileceği,
– Kamu malî dengesinin sağlanmasında gelirler kadar harcamaların da
büyük önem taşıdığı, bu nedenle kamu harcamalarında etkinlik ve verimliliğin
sağlanmasında yarar bulunduğu,
– LPG ve cep telefonunun lüks tüketim gibi vergilendirilmesinin yanlış
olacağı, düşük gelirli gruplar tarafından tercih edildiği, cep telefonlarının
ise iletişimi ne denli kolaylaştırdığının kabul edilmesi gerektiği,
– 2001 yılının, uygulanmakta olan istikrar programının en önemli yılı
olduğu, 2000 yılında hedeflerin büyük ölçüde gerçekleştirildiği, 2001 yılında
da aynı performansın sağlanabilmesi için gelir hedeflerine ulaşılmasının hayatî
önem taşıdığı, ancak bulunacak yeni gelir kaynaklarının ekonomiyi durgunluğa
itmemesi gerektiği,
– Kamunun gelir kaynaklarının sınırlı olduğu, diğer taraftan kayıt dışı
ekonominin kısa sürede kayda alınmasının mümkün olamayacağı, bu nedenle
vergilere başvurulmadığı takdirde borçlanma yoluna gidilmek zorunda kalınacağı,
borçlanmanın ise uzun vadede üretim ve istihdamı olumsuz etkileyeceği,
– Vergi kayıp ve kaçaklarının önlenebilmesi için nitelikli denetim
elemanı sayısının artırılması gerektiği, bunun için de denetim elemanlarının
özlük haklarının iyileştirilmesinin zorunlu olduğu,
şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben Hükümet adına yapılan
tamamlayıcı açıklamalarda;
– Üç Yıllık İstikrar Programının en önemli ayağının kamu gelirleri
politikası olduğu, bu nedenle sağlıklı bir kamu maliyesi için kamu gelirlerinin
artırılması gerektiği,
– Uygulanmakta olan İstikrar Programının ilk yılında kamu gelirlerinde,
özellikle vergi gelirlerinde önemli artışlar sağlanarak faiz dışı bütçe fazlası
hedeflerinin aşıldığı, vergilerin faiz ödemelerine ayrılan kısmında azalış
sağlandığı, böylece bütçenin faiz yükünün bir ölçüde ha-fiflediği,
– İstikrar programının başarıya ulaşabilmesi için vergi gelirlerindeki
artışın sürdürülmesi gerektiği, bu nedenle ek vergilerin süresinin uzatılmasına
ihtiyaç duyulduğu,
– Tasarı ile Bakanlar Kuruluna yetki verilerek vergi oranlarının günün
koşullarına göre ayarlanması imkânı getirildiği,
– Tasarı ile getirilen düzenlemelerin üretime ve dar gelirlilere olumsuz
etkide bulunmamasına özen gösterileceği,
– Kamu harcamalarında etkinlik ve verimlilik ilkesine önem verildiği,
ancak kamu harcamalarından yapılacak kısıntının yeterli olmadığı, bu nedenle
yeni gelir kaynaklarına ihtiyaç duyulduğu,
– Malî idarenin otomasyonu hızlandıkça kayıtdışı ekonomi ile mücadelede
de mesafe alınacağı, ancak bunun birdenbire gerçekleşmesinin mümkün
olamayacağı,
ifade edilmiştir.
Tümü üzerindeki görüşmeleri müteakip Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca
da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının;
– Çerçeve 1 inci maddesine bağlı 197 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin 3
üncü fıkrasının (a) bendinde yer alan “... % 50’sinden az olmamak üzere ...”
ibaresinin “% 20’sinden az olmamak üzere ...” şeklinde değiştirilmesi
suretiyle,
– Çerçeve 2 nci maddesine bağlı 1318 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin 3
üncü fıkrasının (a) bendinin çerçeve 1 inci maddede yapılan değişikliğe paralel
olarak yeniden düzenlenmesi suretiyle,
– Çerçeve 3 üncü maddesi aynen,
– 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin birinci
fıkrasının 6 numaralı bendinin (b/ii) alt bendini değiştiren ve kurum
kazançları üzerinden yapılan gelir vergisi tevkifatının zarar eden kurumlarda
zarar artırıcı etkide bulunmasını önlemeye yönelik bir düzenlemenin metne yeni
4 üncü madde olarak ilave edilmesi suretiyle,
– 31.12.2003 tarihine kadar uygulanmak üzere; finans sektöründeki
gelişmelere paralel olarak bankaların devir ve birleşme yoluyla malî
bünyelerinin güçlendirilmesi, uluslararası rekabete hazır hale getirilmeleri
amacıyla; Türkiye’de faaliyette bulunan bir bankanın bir veya birkaç banka ile
birleşmesi veya tüzel kişiliği ortadan kalkmak şartıyla bilanço değerlerini
kısmen veya tamamen diğer bir veya birkaç bankaya devretmesi halinde devir veya
birleşme işlemleri sonucunda ortaya çıkacak kazançların gelir ve kurumlar
vergilerinden istisna edilmesine ve bu işlemler sırasında ortaya çıkabilecek
damga vergisi, harç, banka ve sigorta muameleleri vergisi, taşıt alım vergisi
gibi vergilerin alınmamasına, hisseleri kısmen veya tamamen Tasarruf Mevduatı
Sigorta Fonuna ait olan bankaların devir veya birleşme şartı aranmaksızın
bilânço varlıklarını Fona devretmeleri halinde ortaya çıkan kazançlar ile buna
yönelik olarak düzenlenecek sözleşme ve kâğıtların, kayıt ve tescillerin,
hertürlü vergi, resim ve harçtan, Fon tarafından bankaya ödenen bedellerin
banka ve sigorta muameleleri vergisinden istisna edilmesine ve devrolunun veya
birleşen bankanın devirden önceki zararının birleşilen banka tarafından 5
yıldan fazla nakledilmemek şartıyla gider olarak kurum kazancından düşülmesine
ilişkin düzenlemelerin 5422 sayılı Kanuna geçici 29 uncu madde olarak eklenmek
üzere, yeni 5 inci madde olarak metne ilâve edilmesi suretiyle,
– Çerçeve 4 üncü maddesi madde numarası metne yeni eklenen maddeler
nedeniyle 6 ncı madde olarak teselsül ettirilmek suretiyle aynen,
– Çerçeve 5 inci maddesi, maddeye bağlı 4481 sayılı Kanunun 8 inci
maddesinin 3 üncü fıkrasının ikinci cümlesine, anlatıma açıklık kazandırılması
amacıyla “... cep telefonu işletmecileri tarafından ...” ibaresini takiben
“imtiyaz sözleşmeleri uyarınca ...” ibaresinin eklenmesi suretiyle ve 7 nci
madde olarak,
Çerçeve 6 ve 7 nci maddeler, 8 ve 9 uncu maddeler olarak aynen,
– Geçici 1 inci maddesi aynen,
– Yürürlüğe ilişkin 8 inci maddesi, (a) ve (b) bentlerinde atıfta
bulunulan 5 ve 4 üncü maddelerin yeni eklenen maddeler nedeniyle 7 ve 6 ncı
maddeler olarak değiştirilmesi suretiyle,
– Yürütmeye ilişkin 9 uncu maddesi, 11 inci madde olarak aynen,
kabul edilmiştir.
Ayrıca, Tasarının başlığı içeriğinde yapılan değişiklikler paralelinde
yeniden düzenlenmiştir.
Raporumuz Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
|
Metin Şahin |
Hayrettin Özdemir |
|
Antalya |
Ankara |
|
Sözcü |
Kâtip |
|
Nihat Gökbulut |
Cafer Tufan Yazıcıoğlu |
|
Kırıkkale |
Bartın |
|
Üye |
Üye |
|
Dengir Mir Mehmet Fırat |
Gaffar Yakın |
|
Adıyaman |
Afyon |
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
|
Sait Açba |
M. Zeki Sezer |
|
Afyon |
Ankara |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
|
Cengiz Aydoğan |
M.Güven Karahan |
|
Antalya |
Balıkesir |
|
Üye |
Üye |
|
Hüseyin Arabacı |
Necati Yöndar |
|
Bilecik |
Bingöl |
|
|
(Muhalefet
şerhim ilişiktedir) |
|
Üye |
Üye |
|
Zeki Ergezen |
Oğuz Tezmen |
|
Bitlis |
Bursa |
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
(Muhalefet
şerhim eklidir) |
|
Üye |
Üye |
|
Hakkı Duran |
Hüseyin Karagöz |
|
Çankırı |
Çankırı |
|
|
(Muhalefet
şerhi ekte) |
|
Üye |
Üye |
|
Aslan Polat |
Mehmet Sadri Yıldırım |
|
Erzurum |
Eskişehir |
|
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
Üye |
Üye |
|
Metin Kalkan |
Mehmet Dönen |
|
Hatay |
Hatay |
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
Üye |
Üye |
|
Masum Türker |
Nesrin Nas |
|
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
|
Celal Adan |
Arslan Aydar |
|
İstanbul |
Kars |
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
|
Mehmet Serdaroğlu |
Necdet Tekin |
|
Kastamonu |
Kırklareli |
|
Üye |
Üye |
|
Kemal Köse |
Ahmet Derin |
|
Kocaeli |
Kütahya |
|
|
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
|
Üye |
Üye |
|
Süleyman Çelebi |
Metin Ergun |
|
Mardin |
Muğla |
|
Üye |
Üye |
|
Ş. Ramis Savaş |
Cevat Ayhan |
|
Sakarya |
Sakarya |
|
|
(Muhalefet
şerhi eklidir) |
|
Üye |
Üye |
|
Mehmet Çakar |
Lütfi Ceylan |
|
Samsun |
Tokat |
|
Üye |
Üye |
|
Bekir Gündoğan |
Evliya
Parlak |
|
Tunceli |
Hakkari |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
MUHALEFET
ŞERHİ
13.11.2000
1/776 sayılı 197 sayılı Motorlu Taşıtlar, 1318 sayılı Finansman Kanunu,
4306 sayılı Eğitim Vergisi Kanunu, 4481 sayılı Marmara Depremi Vergi Kanunu,
193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ve 5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunlarında
Değişiklik Yapan Kanun Tasarısına ait muhalefet şerhimiz aşağıda arz
edilmiştir.
1. Motorlu taşıtlara uygulanacak verginin 20 katına kadar artırılma
yetkisinin hükümete veril-mesi, TBMM idaresine, vergi koyma yetkisine
müdahaledir. Bakanlar Kurulu KHK çıkarma yet-kisi ile dahi vergi koyamaz.
2. Motorlu taşıtlara uygulanan vergilerde farklılık makul ve haklı
sınırlarda olması gerekir. Getirilen hükümle aynı teknik özelliklere sahip,
ayni model iki taşıttan birine kullandığı yakıt farklılığı sebebiyle 20 kat vergi uygulanması hak ve adalet ölçülerine
aykırıdır.
3. Dar gelirli aileler sahip oldukları taşıtları masraftan kaçmak için
çok sınırlı kullanmaktadırlar. Bu kanun çıkıp vergiler 20 kat artınca bu
taşıtları satmak zorunda kalacaklardır.
4. Yatırım indiriminden faydalanarak yatırım yapan kuruluşlara 193
sayılı Gelir Vergisi Kanunu değiştirilerek yatırımcıyı tevkifat ile ilave vergi
getirilmektedir.
5. İlköğretim giderlerinde kullanılmak üzere 16.8.1997 tarih ve 4306
sayılı Kanunla getirilen vergiler 1.9.1997-31.12.2000 tarihleri arasında
uygulanmak üzere hükme bağlanmıştı. Bu uygulamanın süresi 31.12.2002 tarihine
kadar uzatılmaktadır.
Bu vergiler;
– SSK, Vergi Daireleri, Belediyeler ve Gümrük İdarelerine verilen
beyannamelerden alınan vergiler,
– Taşıt tescillerinden alınan ilave vergiler,
– Silah ruhsatı ve av tezkerelerinden alınan vergiler,
– Hava yolu biletlerinden alınan vergiler,
– İMKB ve SPK işlemlerinden alınan vergiler,
– Cep telefonlarından alınan vergiler,
– Reklamlardan alınan vergiler,
– Tapu dairelerinden alınan vergiler,
– Eğitim, gençlik, spor ve sağlık vergileri.
Bu vergilerin fazladan alınmasına devam edilmek istenmektedir.
Bu ek vergilerin süresini uzatmakla Hükümet bunların bir kereye mahsus
ve geçici olduğuna dair taahhüdünü inkâr etmektedir.
6. Yukarıda (5.) maddede zikredilen vergilerin 26.11.1999 tarih ve 4481
sayılı Kanun ile Marmara depremi için 31.12.2000 tarihine kadar mükerreren
alınması hükmü getirilmiştir. Hükümet bu kanun tasarısı ile aynı vergilerin
31.12.2000 tarihine kadar alınması hükmünü getiri-yor. Ayrıca, bu vergiler
bütçede kullanılacaktır. İstikrar tedbiri adı altında uygulamalarla fakirleşen
vatandaşların ilave vergi ödeme gücü kalmamıştır.
7. Tasarının komisyonda müzakeresi sırasında geçici madde olarak eklenen
madde ile bankaların birleşmesi halinde, zarar etmiş bankaların zararının 5 yıl
süre ile kurum kazancından indirilme imkânı getirilmiştir.
– Bu sayede, batan bankaların işletme zararlarının kâr eden bankaların
kârından mahsubu imkânı verilmiş olacaktır. Banka içini boşaltıp mevduat
borcunu TMSF’na devredenler işletme zararlarını da vergiden düşmüş
olacaklardır. Bu şekilde çifte soygun olacaktır.
– Bu uygulama iş hayatında rekabeti bozar.
– Bu yönleri ile Anayasaya da aykırıdır.
|
Cevat Ayhan |
Ahmet Derin |
Zeki Ergezen |
|
|
Sakarya |
Kütahya |
Bitlis |
|
|
Aslan Polat |
Dengir Fırat |
S. Metin Kalkan |
Hüseyin Karagöz |
|
Erzurum |
Adıyaman |
Hatay |
Çankırı |
MUHALEFET ŞERHİ
Görüşülmekte olan Kanun Tasarısına aşağıdaki gerekçelerle muhalifiz.
1. 1999’da yaşanan deprem sırasında oluşan hasarları gidermek amacıyla
çıkarılan deprem vergilerini deprem için değil, bütçe açığının finansmanında
kullanıldığı ortaya çıkmıştır. Bu Kanun Tasarısı ile vergileme tekniğine ve
mantığına aykırı bu vergiler faiz vergisi hariç şimdilik 2 yıl süre ile
uzatılmaktadır. İstisnaî vergileri kalıcı hale getirme niteliğindeki bu tasarı
mahiyeti itibarıyla yanlıştır.
2. Tasarının 1 ve 2 nci
maddelerinde yeniden değerleme oranına % 50’sinden fazla ve % 50’-sinden az
olmamak üzere yeniden belirleme yetkisi alınmaktadır. Otomatik işleyen
endeksleme sistemi böylece belirsiz idarî kararlara maruz bırakılmakta, ne
kadar vergi ödeneceği önceden bilinmez hale getirilmektedir.
3. Yine aynı maddelerde, yeniden değerlenmiş vergi miktarlarını,
taşıtların teknik özellikleri, yakıt türleri ve kullanım amaçlarına göre 20 kat
artırmaya Bakanlar Kurulu yetkili kılınmaktadır. Nasıl, ne amaçla, ne kadar
kullanılacağı belli olmayan bu yetkinin ucu açık şekilde, ödeme gücü gibi
kriterlerle sınırlanmaksızın Bakanlar Kuruluna devri, Meclis’in vergi koyma
yetkisinin devri niteliği taşımaktadır. Bu yetki ile örneğin, bugün 200 milyon
lira olan ortalama bir taşıtın vergisinin 6 milyar liraya çıkarılması sözkonusu
olabilecektir. İyi niyetle uygulanacağı varsayımı ile yetki devri hukukî
değildir.
4. Verilen önerge ile kabul edilen bankaların birleşmelerinde her türlü
verginin kaldırılması ve 5 yıla kadar süre ile zararın başka bankalara nakline
olanak sağlayan düzenleme istisnalara açık olup, kamu zararına yol
açabilecektir. Ayrıca bu düzenlemenin sadece bankalar ile sınırlı tutulması
yanlıştır. Reel sektörde benzer durumdaki birleşmeler de bu olanağın
tanınmaması eşitlik ilkesine aykırıdır. Düzenlemenin reel sektörü de kapsaması
gerekir.
M. Sadri Yıldırım |
Oğuz Tezmen |
Mehmet Dönen |
Necati Yöndar |
|
|
Eskişehir |
Bursa |
Hatay |
Bingöl |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
MOTORLU TAŞITLAR VERGİSİ KA-NUNU, FİNANSMAN KANUNU İLE 4306 VE 4481 SAYILI KANUNLARDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUNTASARISI
MADDE 1. –
18.2.1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun 10 uncu
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şe-kilde değiştirilmiştir.
“Bakanlar Kurulu,
a) Yeniden değerleme oranının % 50 fazlasını geçmemek, % 50’sinden az
olmamak üzere yeni oranlar tespit etmeye,
b) Kanunda yazılı vergi miktarları ile yeniden değerleme oranı veya (a)
bendindeki oran uygulanmak suretiyle belirlenmiş olan vergi miktarlarını
taşıtların teknik özellikleri ve/veya kullandıkları yakıt türleri veya kullanım
amaçları itibariyle ayrı ayrı veya topluca 20 katına kadar artırmaya,
c) EURO normlarını sağlayan katalitik konvertör sistemi ile teçhiz
edilmiş taşıtlarda tespit edilen bu oranı veya vergi miktarlarını % 50
nispetine kadar indirmeye,
yetkilidir.”
MADDE 2. – 29.7.1970 tarihli ve 1318 sayılı Finansman Kanununun 10 uncu
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bakanlar Kurulu;
a) Yeniden değerleme oranının % 50 fazlasını geçmemek, % 50’sinden az
olmamak üzere yeni oranlar tespit etmeye,
b) Kanunda yazılı vergi miktarları ile yeniden değerleme oranı veya (a)
bendindeki oran uygulanmak suretiyle belirlenmiş olan vergi miktarlarını
taşıtların teknik özellikleri ve/veya kullandıkları yakıt türleri veya kullanım
amaçları itibariyle ayrı ayrı veya topluca 20 katına kadar artırmaya,
c) EURO normlarını sağlayan katalitik konvertör sistemi ile teçhiz
edilmiş taşıtlarda tespit edilen bu oranı veya vergi miktarlarını % 50
nispetine kadar indirmeye,
yetkilidir.”
MADDE 3. – 1318 sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şe-kilde değiştirilmiştir.
“Ek taşıt alım vergisinin matrahı, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanunu gereğince, katma değer vergisi matrahını oluşturan unsurlardan teşekkül
eder. Ek taşıt alım vergisinin nispeti % 12’dir. Bakanlar Kurulu bu nispeti %
6’ya kadar indirmeye; % 36’ya kadar artırmaya, taşıtların teknik özellikleri
itibariyle, bu nispetler içerisinde farklılaştırmaya yetkilidir.”
MADDE 4. – 16.8.1997 tarihli ve 4306 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu,
Millî Eğitim Temel Kanunu, Çıraklık ve Meslekî Eğitim Kanunu, Millî Eğitim
Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun ile 24.3.1988 Tarihli ve 3418
Sayılı Kanunda Değişiklik Yapılması ve Bazı Kâğıt ve İşlemlerden Eğitime Katkı
Payı Alınması Hakkında Kanunun Geçici 1 inci maddesinin;
– (A) ve (B) fıkralarında yer alan “1.9.1997-31.12.2000” tarihleri
“1.9.1997-31.12.2002” olarak değiştirilmiş,
– (A) fıkrasının 11 ve 12 numaralı bentlerinde yer alan “Türk Telekom
A.Ş.” ibaresi “cep telefonu işletmecileri”, 13 numaralı bentte yer alan “beş
katına kadar” ibaresi “on katına kadar” şeklinde değiştirilmiş,
– (A) fıkrasının 9 numaralı bendine aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
taşınmaz mallar, katma bütçeli kuruluşların mülkiyetinde bulunan taşınmaz mallar ile özel mülkiyete konu olup
kişiler tarafından genel ve katma bütçeli kuruluşlara bağışlanan taşınmaz
mallar hakkında bu kuruluşlar ile bağışta bulunan kişiler yönünden bu bent
hükmü uygulanmaz.”
MADDE 5. – 26.11.1999 tarihli ve 4481 sayılı Kanunun 8 inci maddesi
aşağıdaki şe-kilde değiştirilmiştir.
“Madde 8. – 31.12.2002 tarihine kadar uygulanmak üzere her nevi cep
telefonu işletmecileri tarafından verilen (ön ödemeli kart satışları dahil)
tesis, devir, nakil ve haberleşme hizmetleri (17.8.1999 ve 12.11.1999
tarihlerinde meydana gelen deprem nedeniyle mücbir sebep hali ilan edilen
yerlerde, mücbir sebebin devam ettiği sürece abonelere verilecek ön ödemeli
kart satışları dışındaki hizmetler hariç) % 25 oranında özel iletişim vergisine
tâbidir.
Verginin mükellefi cep telefonu işletmecileridir. Bu verginin matrahı,
katma değer vergisini oluşturan unsurlardan teşekkül eder. Özel iletişim
vergisi, katma değer vergisi matrahına dahil edilmez. Bir aya ait özel iletişim
vergisi, izleyen ayın onbeşinci günü mesai saati sonuna kadar, katma değer
vergisi beyannamesi ile beyan edilerek aynı süre içinde ödenir.
Bu maddede hüküm bulunmayan hallerde 3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanunu hükümleri uygulanır. Her nevi cep telefonu işletmecileri tarafından
Hazineye ödenecek payın hesaplanmasında özel iletişim vergisi dikkate alınmaz.
Her ay tahakkuk edecek özel iletişim vergisi, cep telefonu abonelerine
düzenlenecek faturalarda ayrıca gösterilir.”
MADDE 6. – 26.11.1999 tarihli ve 4481 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi
aşağıdaki şe-kilde değiştirilmiştir.
“Madde 9. – 31.12.2002 tarihine kadar uygulanmak üzere, 16.8.1997
tarihli ve 4306 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin (A) fıkrasında
belirtilen işlemler ve kağıtlar için ödenen eğitime katkı payı tutarı kadar
ayrıca özel işlem vergisi ödenir. Şu kadar ki; 16.8.1997 tarihli ve 4306 sayılı
Kanunun geçici 1 inci maddesinin (A) fıkrasının (8) numaralı bendine göre
ödenecek özel işlem vergisinin tutarı, ödenen eğitime katkı payı tutarının %
10’unu geçemez. 16.8.1997 tarihli ve 4306 sayılı Kanunun geçici 1 inci
maddesinin (A) fıkrasının (10), (11) ve (12) numaralı bentlerinde yer alan
hükümler özel işlem vergisi hakkında da uygulanır.
Özel işlem vergisinin tarh, tahakkuk ve tahsilinde, ilgili mevzuat
hükümleri ile 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
Bakanlar Kurulu özel işlem vergisi tutarlarını 4306 sayılı Kanunun
geçici 1 inci maddesinin (A) fıkrasının (13) numaralı bendine bağlı kalmaksızın
ayrı ayrı veya birlikte on katına kadar artırmaya yetkilidir.”
MADDE 7. – 26.11.1999 tarihli ve 4481 sayılı Kanunun 15 inci maddesinde
yer alan “31.12.2000” tarihi “31.12.2002” olarak değiştirilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. – Maliye Bakanlığı, 17.8.1999 ve 12.11.1999 tarihlerinde
meydana gelen doğal afetler nedeniyle mücbir sebep hali ilan edilen yerlerde
mükellefiyet kaydı bulunanların mücbir sebep hali kapsamına giren dönemlere
ilişkin beyannamelerini bir veya birden fazla beyannamede toplu olarak
verdirme-ye, bu beyannamelere ilişkin yeni beyanname verme süreleri
belirlemeye veya geçici vergi
beyannamelerini hiç verdirmemeye yetkilidir. Bu yetki iller, ilçeler veya vergi
türleri itibariyle farklı olarak kullanılabilir.
MADDE 8. – Bu Kanunun;
a) 5 inci maddesi yayımını izleyen günde,
b) 4 üncü maddesiyle 4306 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin (A)
fıkrasının 9 numaralı bendine eklenen hüküm 1.1.2001 tarihinde,
c) Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 9. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
MOTORLU TAŞITLAR VERGİSİ KANU-NU, FİNANSMAN KANUNU, GELİR VERGİSİ KANUNU İLE 4306 VE 4481 SAYILI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI VE KURUMLAR VERGİSİ KANUNUNA BİR GEÇİCİ MADDE EK-LENMESİ HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. – 18.2.1963 tarihli ve 197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi
Kanununun 10 uncu maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şe-kilde
değiştirilmiştir.
“Bakanlar Kurulu,
a) Yeniden değerleme oranının % 50 fazlasını geçmemek, % 20’sinden az
olmamak üzere yeni oranlar tespit etmeye,
b) Kanunda yazılı vergi miktarları ile yeniden değerleme oranı veya (a)
bendindeki oran uygulanmak suretiyle belirlenmiş olan vergi miktarlarını
taşıtların teknik özellikleri ve/veya kullandıkları yakıt türleri veya kullanım
amaçları itibariyle ayrı ayrı veya topluca 20 katına kadar artırmaya,
c) EURO normlarını sağlayan katalitik konvertör sistemi ile teçhiz
edilmiş taşıtlarda tespit edilen bu oranı veya vergi miktarlarını % 50
nispetine kadar indirmeye,
yetkilidir.”
MADDE 2. – 29.7.1970 tarihli ve 1318 sayılı Finansman Kanununun 10 uncu
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bakanlar Kurulu;
a) Yeniden değerleme oranının % 50 fazlasını geçmemek, % 20’sinden az
olmamak üzere yeni oranlar tespit etmeye,
b) Kanunda yazılı vergi miktarları ile yeniden değerleme oranı veya (a)
bendindeki oran uygulanmak suretiyle belirlenmiş olan vergi miktarlarını
taşıtların teknik özellikleri ve/veya kullandıkları yakıt türleri veya kullanım
amaçları itibariyle ayrı ayrı veya topluca 20 katına kadar artırmaya,
c) EURO normlarını sağlayan katalitik konvertör sistemi ile teçhiz
edilmiş taşıtlarda tespit edilen bu
oranı veya vergi miktarlarını % 50 nispetine kadar indirmeye,
yetkilidir.”
MADDE 3. – 1318 sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şe-kilde değiştirilmiştir.
“Ek taşıt alım vergisinin matrahı, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanunu gereğince, katma değer
vergisi matrahını oluşturan
unsurlardan teşekkül eder.
Ek taşıt alım vergisinin nispeti % 12’dir. Bakanlar Kurulu
bu nispeti % 6’ya kadar indirmeye; % 36’ya kadar artırmaya; taşıtların teknik
özellikleri itibariyle, bu nispetler içerisinde farklılaştırmaya yetkilidir.”
MADDE 4. – 31.12.1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 94
üncü maddesinin birinci fıkrasının 6 numaralı bendinin (b/ii) alt bendi
aşağıdaki şekilde değişti-rilmiştir.
ii) Kurumlar Vergisi Kanununun 8 inci maddesinin 1 numaralı bendinde yer
alan iştirak kazançları istisnasından yararlanan kazançlar hariç, yatırım
indirimi istisnasından yararlanan kazançlar dahil olmak üzere; dağıtılsın
dağıtılmasın, kurumlar vergisine tabi kurumların, kurumlar vergisinden müstesna
kazanç ve iratlarından (İstisna uygulamasının zarar doğurması halinde bu zarara
isabet eden tevkifat, istisnadan kaynaklanan zararın indirildiği dönemde
yapılır. Tevkifat uygulamasından mahsup edilen zarar tutarının öncelikle
istisna uygulamasından kaynaklandığı kabul edilir.)
MADDE 5. – 3.6.1949 tarih ve 5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununa
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Geçici Madde 29. – 31.12.2003 tarihine kadar uygulanmak üzere;
1. Türkiye’de faaliyette bulunan bir bankanın Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Kurulundan izin almak suretiyle ve izin tarihinden itibaren üç ay
içinde yetkili organlarınca karar alınarak devir veya birleşme işlemlerine
geçilmesi şartıyla, diğer bir veya birkaç bankayla birleşmesi veya
tüzelkişiliği ortadan kalkmak suretiyle bilanço değerlerini kısmen veya tamamen diğer bir veya birkaç bankaya
devretmesi ya da hisseleri kısmen veya tamamen Tasarruf Mevduatı Sigorta
Fonu’na ait olan bir bankanın bilanço değerlerinin Tasarruf Mevduatı Sigorta
Fonu tarafından devralınması halinde devir veya birleşmeden doğan kazançlar,
kurumlar vergisinden istisna edilir. Vergiden müstesna tutulan bu kazanç, Gelir
Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin ikinci fıkrasının 6 numaralı bendinin (b)
alt bendine göre tevkifata tabi tutulmaz. Birleşme veya devrin izin tarihinden
itibaren onsekiz ay içinde alınan izne uygun olarak gerçekleşmemesi halinde,
zamanında tahakkuk ettirilmemiş olan vergiler yönünden vergi ziyaı doğmuş sayılır.
2. Bu maddeye göre yapılacak devir veya birleşmelerde, münfesih kurumun
devir veya birleşme öncesi son bilançosunda görülen, bu Kanunun 14 üncü
maddesinin (7) numaralı bendi hükmüne göre indirilebilir nitelikteki zarar
tutarı, devralan veya birleşilen kurumca 5 yıldan fazla nakledilmemek şartıyla
gider olarak kurum kazancından indirilir.
3. Bu madde kapsamında yapılacak
devir ve birleşmeler sırasında düzenlenen kâğıt ve sözleşmeler ile münfesih
kurumun menkul ve gayrimenkul mallarının devralan veya birleşilen kurum adına
kayıt ve tescili işlemleri ve münfesih kurum tarafından devir veya birleşme
tarihinden önce düzenlenen veya lehe alınan teminat mektupları, sözleşmeler,
şerhler, teminatlar ve sair kâğıtların, devralan veya birleşilen Kurum adına
yenilenmesi, uzatılması, değiştirilmesi, devredilmesi veya bozulmasına ilişkin
işlemler her türlü vergi, resim ve harçtan (Taşıt Alım Vergisi dahil), lehe
alınan paralar Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisinden müstesnadır.
4. Hisseleri kısmen ya da
tamamen Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu’na ait olan bir bankanın iştiraklerinin,
takipteki alacaklarının ve diğer bilanço kalemleri ile banka lehine alınan
teminatların Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından devir, ya da satın
alınması ve bu suretle edinilen aktiflerin Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu
tarafından devir, birleşme veya satış işlemine tabi tutulması sırasında
düzenlenen sözleşmeler ve sair kâğıtlar ile bunların değiştirilmesi,
yenilenmesi, uzatılması, devredilmesi ve bozulmasına ilişkin düzenlenen
kâğıtlar, gayrimenkul, menkul mallar ile hakların Tasarruf Mevduatı Sigorta
Fonu veya göstereceği kişiler adına kayıt ve tescil işlemleri her türlü vergi,
resim ve harçtan (Taşıt Alım Vergisi dahil) Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu
tarafından bankaya ödenen bedeller Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisinden
müstesnadır.
5. Bu maddede hüküm bulunmayan hallerde bu Kanunun tasfiye, devir ve
birleş-meye ilişkin hükümleri uygulanır.
Maliye Bakanlığı bu maddenin uygulanmasına ilişkin esas ve usulleri
tespit etmeye yetkilidir.
MADDE 6. – 16.8.1997 tarihli ve 4306 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu,
Millî Eğitim Temel Kanunu, Çıraklık ve Meslekî Eğitim Kanunu, Millî Eğitim
Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun ile 24.3.1988 tarihli ve 3418
sayılı Kanunda Değişiklik Yapılması ve Bazı Kâğıt ve İşlemlerden Eğitime Katkı
Payı Alınması Hakkında Kanunun Geçici 1 inci maddesinin;
– (A) ve (B) fıkralarında yer alan “1.9.1997-31.12.2000” tarihleri
“1.9.1997-31.12.2002” olarak değiştirilmiş,
– (A) fıkrasının 11 ve 12 numaralı bentlerinde yer alan “Türk Telekom
A.Ş.” ibaresi “cep telefonu işletmecileri”, 13 numaralı bentte yer alan “beş
katına kadar” ibaresi “on katına kadar” şeklinde değiştirilmiş,
– (A) fıkrasının 9 numaralı bendine aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
taşınmaz mallar, katma bütçeli kuruluşların mülkiyetinde bulunan taşınmaz
mallar ile özel mülkiyete konu olup kişiler tarafından genel ve katma bütçeli
kuruluşlara bağışlanan taşınmaz mallar hakkında bu kuruluşlar ile bağışta
bulunan kişiler yönünden bu bent hükmü uygulanmaz.”
MADDE 7. – 26.11.1999 tarihli ve 4481 sayılı Kanunun 8 inci maddesi
aşağıdaki şe-kilde değiştirilmiştir.
“Madde 8. – 31.12.2002 tarihine kadar uygulanmak üzere her nevi cep
telefonu işletmecileri tarafından verilen (ön ödemeli kart satışları dahil)
tesis, devir, nakil ve haberleşme hizmetleri (17.8.1999 ve 12.11.1999
tarihlerinde meydana gelen deprem nedeniyle mücbir sebep hali ilan edilen
yerlerde, mücbir sebebin devam ettiği sürece abonelere verilecek ön ödemeli
kart satışları dışındaki hizmetler hariç)% 25 oranında özel iletişim vergisine
tabidir.
Verginin mükellefi cep telefonu işletmecileridir. Bu verginin matrahı,
katma değer vergisini oluşturan unsurlardan teşekkül eder. Özel iletişim
vergisi, katma değer vergisi matrahına dahil edilmez. Bir aya ait özel iletişim
vergisi izleyen ayın onbeşinci günü mesai saati sonuna kadar, katma değer
vergisi beyannamesi ile beyan edilerek aynı süre içinde ödenir.
Bu maddede hüküm bulunmayan hallerde 3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanunu hükümleri uygulanır. Her nevi cep telefonu işletmecileri tarafından
imtiyaz sözleşmeleri uyarınca Hazineye ödenecek payın hesaplanmasında özel
iletişim vergisi dikkate alınmaz. Her ay tahakkuk edecek özel iletişim vergisi
cep telefonu abonelerine düzenlenecek faturalarda ayrıca gösterilir.”
MADDE8. – 4481 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 9. – 31.12.2002 tarihine kadar uygulanmak üzere, 16.8.1997
tarihli ve 4306 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin (A) fıkrasında
belirtilen işlemler ve kâğıtlar için ödenen eğitime katkı payı tutarı kadar
ayrıca özel işlem vergisi ödenir. Şu kadar ki; 16.8.1997 tarihli ve 4306 sayılı
Kanunun geçici 1 inci maddesinin (A) fıkrasının (8) numaralı bendine göre
ödenecek özel işlem vergisinin tutarı, ödenen eğitime katkı payı tutarının %
10’unu geçemez. 16.8.1997 tarihli ve 4306 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin
(A) fıkrasının (10), (11) ve (12) numaralı bentlerinde yer alan hükümler özel
işlem vergisi hakkında da uygulanır.
Özel işlem vergisinin tarh, tahakkuk ve tahsilinde, ilgili mevzuat
hüümleri ile 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanır.
Bakanlar Kurulu özel işlem vergisi tutarlarını 4306 sayılı Kanunun
geçici 1 inci maddesinin (A) fıkrasının (13) numaralı bendine bağlı kalmaksızın
ayrı ayrı veya birlikte on katına kadar artırmaya yetkilidir.”
MADDE9. – 4481 sayılı Kanunun 15 inci maddesinde yer alan “31.12.2000”
tarihi “31.12.2002” olarak değiştirilmiştir.
Geçici Madde 1. – Maliye Bakanlığı, 17.8.1999 ve 12.11.1999 tarihlerinde
meydana gelen doğal afetler nedeniyle mücbir sebep hali ilan edilen yerlerde
mükellefiyet kaydı bulunanların mücbir sebep hali kapsamına giren dönemlere
ilişkin beyannamelerini bir veya birden fazla beyannamede toplu olarak
verdir-meye, bu beyannamelere ilişkin yeni beyanname verme süreleri belirlemeye
veya geçici vergi beyannamelerini hiç verdirmemeye yet-kilidir. Bu yetki iller,
ilçeler veya vergi türleri itibariyle farklı olarak kullanılabilir.
MADDE10. –
Bu Kanununun;
a) 7 nci maddesi yayımını izleyen günde,
b) 6 ncı maddesiyle, 4306 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinin
(A)fıkrasının 9 numaralı bendine eklenen hüküm 1.1.2001 tari-hinde,
c) Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE11. – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
Prof. Dr. T. Toskay |
Y. Yalova |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
F. Ünlü |
E. Öksüz |
E. S. Gaydalı |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı V. |
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
H. H. Özkan |
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Dışişleri
Bakanı V. |
|
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
|
Maliye
Bakanı V. |
Millî
Eğitim Bakanı V. |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
|
S. Tantan |
R. Önal |
K. Aydın |
|
Sağlık
Bakanı |
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
|
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
|
Çalışma ve
Sosyal Güv. Bakanı |
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
|
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
M. C. Ersümer |
|
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
Orman
Bakanı |
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
F. Aytekin |
|
SIRA SAYISININ
SONU