VERGİ
USUL KANUNU, GELİR VERGİSİ KANUNU VE KURUMLAR
VERGİSİ
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA
KANUN
Kanun No. 5024 |
|
Kabul Tarihi : 17.12.2003 |
MADDE 1. - 4.1.1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun 274 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 274. – Emtia, maliyet
bedeliyle değerlenir. Emtianın maliyet bedeline nazaran değerleme günündeki
satış bedelleri % 10 ve daha fazla bir düşüklük gösterdiği hallerde mükellef,
maliyet bedeli yerine 267 nci maddenin ikinci sırasındaki usul hariç olmak
üzere, emsal bedeli ölçüsünü tatbik edebilir. Bu hüküm 275 inci maddede yazılı
mamuller için de uygulanabilir.
MADDE 2. - 213 sayılı Kanunun mükerrer 298 inci maddesi
başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Enflasyon düzeltmesi ve yeniden
değerleme oranı
Mükerrer Madde 298. - A) Malî
tablolarda yer alan parasal olmayan kıymetler aşağıdaki hükümlere göre
enflasyon düzeltmesine tâbi tutulur.
1. Kazançlarını bilanço esasına
göre tespit eden gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri fiyat endeksindeki
artışın, içinde bulunulan dönem dahil son üç hesap döneminde %100'den ve içinde
bulunulan hesap döneminde % 10'dan fazla olması halinde malî tablolarını
enflasyon düzeltmesine tâbi tutarlar. Enflasyon düzeltmesi uygulaması, her iki
şartın birlikte gerçekleşmemesi halinde sona erer.
Kapsama giren mükellefler,
geçici vergi dönemlerinin sonu itibarıyla malî tabloları düzenlemek ve
enflasyon düzeltmesi yapmak zorundadırlar. Geçici vergi dönemlerinde yukarıda
belirtilen oranların tespitinde, son üç hesap dönemi yerine üçer aylık
dönemlerin son ayı dahil önceki otuzaltı ay ve içinde bulunulan hesap dönemi
yerine son oniki ay dikkate alınır. Bir hesap dönemi içindeki geçici vergi
dönemlerinin herhangi birinde düzeltme yapılması halinde takip eden geçici
vergi dönemlerinde ve içinde bulunulan hesap dönemi sonunda da düzeltme
yapılır.
Bakanlar Kurulu;
bu maddede yer alan % 100 oranını % 35'e kadar
indirmeye veya tekrar kanunî seviyesine kadar yükseltmeye, % 10 oranını ise %
25'e kadar çıkarmaya veya tekrar kanunî seviyesine kadar indirmeye yetkilidir.
2. Bu maddenin uygulanmasında;
a) Parasal olmayan kıymetler;
parasal kıymetler dışındaki kıymetleri,
b) Parasal kıymetler; Türk
Lirasının değerindeki değişmeler karşısında nominal değerleri aynı kaldığı
halde satın alma güçleri fiyat hareketlerine göre ters yönde değişen kıymetleri
(Yabancı paralar da parasal kıymet olarak dikkate alınır.),
c) Enflasyon düzeltmesi; parasal
olmayan kıymetlerin enflasyon düzeltmesinde dikkate alınacak tutarlarının
düzeltme katsayısı ile çarpılması suretiyle, malî tablonun ait olduğu tarihteki
satın alma gücü cinsinden hesaplanmasını,
d) Düzeltme katsayısı; malî
tabloların ait olduğu aya ilişkin fiyat endeksinin, düzeltmeye esas alınan
tarihi içeren aya ait fiyat endeksine bölünmesiyle elde edilen katsayıyı,
e) Ortalama düzeltme katsayısı;
malî tabloların ait olduğu aya ilişkin fiyat endeksinin, bu endeks ile bir
önceki dönemin sonundaki fiyat endeksi toplamının ikiye bölünmesi sonucu
bulunan endekse bölünmesiyle elde edilen katsayıyı,
f) Fiyat endeksi (TEFE); Devlet
İstatistik Enstitüsünce Türkiye geneli için hesaplanan ve ilân edilen Toptan
Eşya Fiyatları Genel Endeksini,
g) Reel olmayan finansman
maliyeti; her türlü borçlanmada, borç tutarlarına (yabancı para üzerinden
borçlanmalarda düzeltme tarihindeki Türk Lirası karşılıklarına), borcun
kullanıldığı döneme ait TEFE artış oranının uygulanması suretiyle hesaplanan
tutarı,
h) Toplulaştırılmış yöntemler;
aa) Basit ortalama yöntemi;
gelir tablosu kalemleri ile stokların
düzeltmede esas alınacak tarihlere bağlı kalınmaksızın dönem ortalama
düzeltme katsayısı ile çarpılması suretiyle enflasyon düzeltmesine tâbi
tutulmasını,
ab) Hareketli ağırlıklı ortalama
yöntemi; dönem sonu stok ve dönem içinde satılan mal maliyetinin enflasyon
düzeltmesine esas alınacak tutarlarının hareketli ağırlıklı ortalama düzeltme
katsayısı ile çarpılması suretiyle enflasyon düzeltmesine tâbi tutulmasını (Bir
önceki döneme ait düzeltilmiş satılan mal maliyeti enflasyon düzeltmesi yapılan
dönemin sonuna taşıma katsayısı uygulanarak taşınır. Bu hesaplamalarda
amortisman ve reel finansman giderleri, endekslenmeden dikkate alınır.),
i) Hareketli ağırlıklı ortalama
düzeltme katsayısı; enflasyon düzeltmesine tâbi tutulmuş dönem başı stoğun
ilgili dönemin sonuna taşınmış değeri ile dönem içi alış ve giderlerin
enflasyon düzeltmesine tâbi tutulmuş değerleri toplamının, dönem başı stok ile
dönem içi alış ve giderlerin enflasyon düzeltmesine esas alınacak tutarlarının
toplamına bölünmesi ile bulunan katsayıyı,
j) Taşıma; malî tablolardaki
parasal ve parasal olmayan tutarların, taşıma katsayısı kullanılarak ilgili
dönemin sonundaki yeni değerlerinin hesaplanması işlemini,
k) Taşıma katsayısı; malî
tabloların ait olduğu aya ilişkin fiyat endeksinin, bir önceki dönemin
sonundaki (yıl içinde işe başlayanlarda, işe başlanılan aya ilişkin) fiyat
endeksine bölünmesiyle elde edilen katsayıyı,
l) Enflasyon fark hesapları;
parasal olmayan kıymetlerin düzeltme işlemi sonrası değeri ile düzeltme öncesi değeri
arasındaki farklarının kaydedildiği hesapları,
m) Enflasyon düzeltme hesabı;
parasal olmayan kıymetlerin düzeltilmesi sonucu oluşan farkların kaydedildiği
hesabı (Bu hesap enflasyon fark hesapları ile karşılıklı olarak çalışır.
Parasal olmayan aktif kıymetlerin enflasyon düzeltmesine tâbi tutulması sonucu
oluşan farklar bu hesabın alacağına, parasal olmayan pasif kıymetlerin
enflasyon düzeltmesine tâbi tutulması sonucu oluşan farklar ise borcuna
kaydedilir. Enflasyon düzeltme hesabının bakiyesi gelir tablosuna aktarılmak
suretiyle kapatılır.),
n) Net parasal pozisyon; parasal
varlıklarla parasal yükümlülükler arasındaki farkı,
İfade eder.
3. Düzeltme işleminde aşağıdaki tarihler esas alınır:
a) Alış bedeli ile değerlenen
menkul kıymetlerle malî duran varlıklar için; satın alma tarihi.
b) İlk madde ve malzeme, ticari mallar, yarı mamul ve mamul stokların
maliyetine dahil edilen unsurlar, yıllara sarî inşaat ve onarım işlerinde
maliyeti oluşturan unsurlar, gelecek aylara ve yıllara ait giderler, maddî
duran varlıklar ve bu varlıkları oluşturan unsurlar, maddî olmayan duran
varlıklar ve bu varlıkları oluşturan unsurlar, özel tükenmeye tâbi varlıklar ve
bu varlıkları oluşturan unsurlar, yıllara sarî inşaat ve onarım hakedişleri,
haklar ve şerefiyeler için; defterlere kayıt tarihi (Bunlara mahsuben verilen
veya alınan parasal olmayan avanslar, ödeme veya tahsil tarihinden mahsup
tarihine kadar düzeltilir.).
c) Parasal olmayan alınan
depozito ve teminatlar ile avanslar, nakit
olarak ödenmiş sermaye, hisse senetleri ihraç primleri, hisse senedi
iptal kârları için; tahsil tarihi.
d) Parasal olmayan verilen
depozito ve teminatlar ile avanslar
için; ödeme tarihi.
e) Aynî sermaye olarak konulan
kıymetler için; mülkiyetin intikal ettiği tarih.
f) Kâr yedekleri, geçmiş yıl
kârları ve net dönem kârının sermayeye ilave edilmesi dolayısıyla artırılan
sermaye için; tescil tarihi.
g) Nakdî sermaye karşılığı
alınan hisse senetleri için; ödeme tarihi, aynî sermaye karşılığı alınan hisse
senetleri için; sermaye olarak konulan kıymetlerin mülkiyetinin intikal ettiği
tarih, temettü karşılığı alınan hisse senetleri için; iştirak edilen şirket
sermayesinin tescil tarihi.
h) Parasal olmayan karşılıklar
için; ilgili olduğu kıymetin düzeltmeye esas tarihi.
4. Düzeltme işleminde bu Kanunda
yer alan değerleme hükümlerine göre tespit edilen tutarlar esas alınır. Ancak
stokların, satılan malın ve maddî duran varlıkların maliyet bedeline ve malî
duran varlıkların alış bedeline intikal ettirilen reel olmayan finansman
maliyetleri düşüldükten sonra bulunan tutarlar düzeltmeye tâbi tutulur.
Toplulaştırılmış yöntemlerle düzeltmeye tâbi tutulan kıymetlerin alış veya
maliyet bedeline intikal ettirilen reel
olmayan finansman maliyetlerinin düşülmesi ihtiyarîdir.
Mükellefler; reel olmayan
finansman maliyetini, toplam finansman maliyetlerine, ilgili döneme ait TEFE
artış oranının dönem ortalama ticari kredi faiz oranına bölünmesi suretiyle
belirlenen oranı uygulayarak da tespit edebilirler. Ancak bu yöntemi seçen
mükellefler seçtikleri yöntemden bu seçimi yaptıkları hesap dönemi dahil üçüncü
hesap döneminin sonuna kadar dönemezler.
Belgelerde ayrıca gösterilen
vade farklarının reel olmayan kısımları ile üç aydan fazla vadeli olan ve vade
farkı düzenlenen belge üzerinde ayrıca gösterilmeyen işlemlerde alacak ve borç
senetlerinin reeskont işlemine tâbi tutulmasında esas alınan Merkez Bankasınca
uygulanan faiz oranı kullanılarak hesaplanan vade farkı tutarının reel olmayan
kısımları bu madde hükümlerine tâbi tutulur.
Borsada işlem gören hisse
senetleri, değerleme günündeki borsa rayici ile dikkate alınır. Bunlar için
ayrıca düzeltme yapılmaz.
5. Mükellefler düzeltme
işleminde Maliye Bakanlığınca belirlenen toplulaştırılmış yöntemleri
uygulayabilirler. Ancak toplulaştırılmış yöntemlerden birini seçen mükellefler
seçtikleri yöntemden, bu seçimi yaptıkları hesap dönemi dahil üçüncü hesap
döneminin sonuna kadar dönemezler.
Enflasyon düzeltmeleri, ilgili
kıymetlere ait fark hesaplarına ve enflasyon düzeltme hesabına kaydedilir.
Yıllara sarî inşaat ve onarma
işlerine ait maliyet ve hakedişlere ilişkin düzeltmeler, enflasyon düzeltme
hesabı yerine yıllara sarî inşaat enflasyon düzeltme hesabına kaydedilir. Bu
hesap işin bitiminde kâr/zarar hesabına intikal ettirilir.
Düzeltme sonucu bulunan tutarlar,
izleyen dönemde enflasyon düzeltmesi yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın,
izleyen dönemin başlangıç değerleri olarak dikkate alınır.
Pasif kalemlere ait enflasyon
fark hesapları, herhangi bir suretle başka bir hesaba nakledildiği veya
işletmeden çekildiği takdirde, bu işlemlerin yapıldığı dönemlerin kazancı ile
ilişkilendirilmeksizin, bu dönemde vergiye tâbi tutulur. Ancak öz sermaye
kalemlerine ait enflasyon fark hesapları kurumlar vergisi mükelleflerince
sermayeye ilave edilebilir, bu işlem kâr dağıtımı sayılmaz.
Enflasyon düzeltmesine tâbi
tutulan değerlerin elden çıkarılması halinde, bunlara ilişkin enflasyon
düzeltme farkları maliyet addolunur.
Matrahın tespitinde, kanunen
kabul edilmeyen giderler, istisnalar ve geçmiş yıl malî zararları enflasyon düzeltmesine
tâbi tutulmuş tutarları ile dikkate alınır.
6. Amortismanlar ve itfa
payları, düzeltilmiş değerler üzerinden hesaplanır.
Kazançlarını işletme hesabı
esasına göre tespit eden mükellefler ile serbest meslek erbabı da amortismana
tâbi iktisadi kıymetlerini bu maddede belirtilen hükümlere göre düzeltilmiş
tutarları üzerinden amortismana tâbi tutabilirler.
7. Enflasyon düzeltmesi
uygulanmayan bir hesap döneminden sonra enflasyon düzeltme şartlarının yeniden
oluşması halinde; enflasyon düzeltmesi yapılan en son dönemden başlamak üzere
enflasyon düzeltmesi yapılır. Bu şekilde belirlenen geçmiş yıl kârı vergiye
tâbi tutulmaz, geçmiş yıl zararı zarar olarak kabul edilmez. Ancak, matrahın
tespitinde geçmiş yıl malî zararları mukayyet değerleri ile dikkate alınır.
Birikmiş amortismanlar, ait oldukları kıymetin bilanço tarihindeki değerinde
düzeltme sonrasında ortaya çıkan artış oranı dikkate alınarak düzeltilir.
Bu işlemlerden doğan pasif
kalemlere ait fark hesapları için (5) numaralı bendin beşinci paragraf hükmü uygulanır.
8. Maliye Bakanlığı;
a) Mükellef veya meslek grupları
ya da mükelleflerin aktif toplamları veya ciroları itibarıyla; enflasyon
düzeltmesinde toplulaştırılmış yöntemler kullanılmasına izin vermeye,
toplulaştırılmış yöntem uygulanabilecek kalemleri belirlemeye,
b) Mükellef veya meslek grupları
ya da mükelleflerin aktif toplamları veya ciroları itibarıyla hangi tür malî
tabloların; enflasyon düzeltmesine tâbi tutulup tutulmayacağını ve geçici vergi
dönemlerinde düzeltilip düzeltilmeyeceğini belirlemeye,
c) (3) numaralı bentte yer
almayan kıymetler için düzeltmeye esas alınacak tarihi belirlemeye,
d) Ortalama ticarî kredi faiz
oranının tespitine ilişkin usul ve esasları tespit etmeye,
e) Bölgeler, sektörler, iş
grupları, iş nevileri veya parasal olmayan kıymetler itibarıyla döviz, altın ve
benzeri değerleri esas alarak düzeltme yaptırmaya ve günlük olarak belirlenen
endeks veya değerleri kullandırmaya,
f) Parasal ve parasal olmayan
kıymetleri belirlemeye,
g) Net parasal pozisyon kâr/zarar
hesabı yaptırmaya,
h) Enflasyon düzeltmesine
ilişkin usul ve esasları belirlemeye,
Yetkilidir.
B) Yeniden değerleme oranı,
yeniden değerleme yapılacak yılın Ekim ayında (Ekim ayı dahil) bir önceki yılın
aynı dönemine göre Devlet İstatistik Enstitüsünün Toptan Eşya Fiyatları Genel
Endeksinde meydana gelen ortalama fiyat artış oranıdır. Bu oran Maliye
Bakanlığınca Resmî Gazete ile ilân edilir.
MADDE 3. - 213 sayılı Kanunun 315 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Madde 315. - Mükellefler amortismana tâbi iktisadî kıymetlerini Maliye Bakanlığının tespit ve ilân edeceği oranlar üzerinden itfa ederler. İlân edilecek oranların tespitinde iktisadî kıymetlerin faydalı ömürleri dikkate alınır.
MADDE 4. - 213 sayılı Kanunun mükerrer 315 inci
maddesinin ikinci fıkrasının (1) numaralı bendine aşağıdaki hüküm eklenmiş ve
(2) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Enflasyon düzeltmesi yapılan dönemlerde,
üzerinden amortisman ayrılacak değer, amortismana tâbi iktisadî kıymetin
düzeltilmiş değerinden daha evvel ayrılmış olan amortismanların toplamının
taşınmış değerleri indirilmek suretiyle tespit edilir.
2. Bu usulde uygulanacak amortisman oranı normal amortisman oranının
iki katıdır.
MADDE 5. - 213 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 25. - 31.12.2003 tarihli bilançoda yer alan parasal olmayan kıymetler aşağıdaki hükümlere göre, bu maddede hüküm bulunmayan hallerde ise Vergi Usul Kanununun bu Kanunla değişik mükerrer 298 inci maddesinde yer alan hükümlere göre düzeltilir:
a) Düzeltme işlemi, Türkiye
geneli için hesaplanan toptan eşya fiyatları genel endeksi göz önünde
bulundurularak Maliye Bakanlığınca belirlenen düzeltme katsayıları kullanılarak
yapılır. Düzeltme işlemi 1970 yılından itibaren uygulanır. Bu yıldan önce aktif
ve pasife giren kalemler 1970 yılında girmiş kabul edilir.
b) Maddî duran varlıklar maliyet
bedeli, malî duran varlıklar ise alış bedeli üzerinden düzeltmeye tâbi
tutulur.
c) Maddî duran varlıklar, malî
duran varlıklar ve özel tükenmeye tâbi varlıklar ile stokların maliyet veya
alış bedelleri içinde yer alan ve tevsik edilebilen reel olmayan finansman
maliyeti, ilgili varlığın maliyet veya alış bedelinden düşülür. Mükelleflerin
reel olmayan finansman maliyetini tevsik edememeleri halinde:
1) Son beş hesap dönemi içinde
aktife giren kıymetlerin maliyet bedeline dahil edilen finansman giderlerinin
reel olmayan kısımları; toplam finansman maliyetlerine, ilgili döneme ait TEFE
artış oranının dönem ortalama ticarî kredi faiz oranına bölünmesi sonucunda
belirlenen oranlar uygulanmak suretiyle bulunan tutar, maliyet ve alış
bedelinden düşülür.
2) Söz konusu beş hesap
döneminden önce aktife giren kıymetlerin maliyet bedeline dahil edilen
finansman giderleri maliyet veya alış bedellerinden düşülmez.
d) Birikmiş amortismanlar, ait
oldukları kıymetin bilanço tarihindeki değerinde düzeltme sonrasında ortaya
çıkan artış oranı dikkate alınarak düzeltilir.
e) Öz sermaye kalemlerinin
düzeltilmesinde, 1.1.2004 tarihinden önce ayrılan yeniden değerleme değer artış
fonu gibi fonlar öz sermayeden düşülür. Bu ve benzeri fonların sermayeye
ilavesi nedeniyle oluşan sermaye artışları sermaye artışı olarak dikkate
alınmaz ve enflasyon düzeltmesine tâbi tutulmaz.
f) 2003 yılı hesap dönemine ait
beyannamede yer alan indirilemeyen
geçmiş yıl malî zararları ile carî dönem malî zararları matrahın
tespitinde mukayyet değerleri ile dikkate alınır.
g) 31.12.2003 tarihli bilançonun
düzeltilmiş aktif toplamından düzeltilmiş sermaye, düzeltilmiş hisse senetleri
ihraç primleri ve düzeltilmiş hisse senedi iptal kârları ile borç toplamının
çıkarılması sonucu bulunan fark, geçmiş yıllar kâr/zararı hesabında gösterilir.
Bu şekilde tespit edilen geçmiş yıl kârı vergiye tâbi tutulmaz, geçmiş yıl
zararı ise zarar olarak kabul edilmez.
Pasif kalemlere ait enflasyon
fark hesapları, herhangi bir suretle başka bir hesaba nakledildiği veya
işletmeden çekildiği takdirde, bu işlemlerin yapıldığı dönemlerin kazancı ile
ilişkilendirilmeksizin, bu dönemde vergiye tâbi tutulur. Ancak öz sermaye kalemlerine
ait enflasyon fark hesapları kurumlar vergisi mükelleflerince sermayeye ilave
edilebilir, bu işlem kâr dağıtımı sayılmaz.
h) Sermaye Piyasası Kurulu ve
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunun yüksek enflasyon döneminde malî
tabloların düzeltilmesine ilişkin düzenlemelerine göre 31.12.2003 tarihli
bilançolarını düzeltmek zorunda olan mükellefler, söz konusu bilançolarını bu
madde uyarınca yeniden düzeltmeyebilirler.
ı) Yıllara sarî inşaat ve onarma
işlerine ait maliyet ve istihkak tutarları ile ilgili olarak 31.12.2003
tarihinde oluşan düzeltme farkları işin bitiminde kâr/zarar tutarının
tespitinde dikkate alınmaz.
j) 2004 yılı hesap döneminden
itibaren ilk defa bilanço esasına geçen mükellefler bu maddede yer alan
esaslara göre düzeltme yaparlar.
k) Kendisine özel hesap dönemi
tayin edilen mükelleflerde; 31.12.2003 tarihli bilanço, 2004 yılı içinde biten
hesap dönemi sonundaki bilançoyu, 2003 yılı hesap dönemi, 2004 yılı içerisinde
biten hesap dönemini, 1.1.2004 tarihi 2004 yılı içinde başlayan hesap döneminin
başındaki tarihi ifade eder.
GEÇİCİ MADDE 26. - Bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten önce aktife giren iktisadi kıymetler hakkında aktife
alındıkları yılda yürürlükte olan sürelere göre amortisman ayrılmasına devam
olunur.
MADDE 6. - 31.12.1960
tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 19 uncu maddesinin (2) ve (3)
numaralı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
2. Yatırım indirimi istisnası uygulamasına, istisnaya konu iktisadî
kıymete ilişkin harcamaların yapıldığı yılda başlanır ve indirilecek tutara
ulaşılıncaya kadar devam olunur.
Yatırım harcamalarının yapıldığı yıla ilişkin vergi matrahının
tespitinde, kazancın yetersiz olması nedeniyle dikkate alınamayan istisna
tutarı, izleyen dönemlerde, bu dönemlerde Devlet İstatistik Enstitüsü Toptan
Eşya Fiyatları Genel Endeksinde meydana gelen artış oranında artırılarak
dikkate alınır.
3. Enflasyon düzeltmesi uygulanan dönemlerde, yatırım indirimi istisnası
tutarının hesaplanmasında amortismana tâbi iktisadî kıymetin aktife alındığı
hesap dönemi sonundaki düzeltilmiş değeri esas alınır.
Ancak iktisadî kıymetin aktife alındığı hesap döneminden önceki hesap
dönemlerinde gerçekleşen harcamalar, gerçekleştirildikleri dönem sonundaki
düzeltilmiş değerleri ile dikkate alınır. İzleyen dönemlerde enflasyon
düzeltmesi nedeniyle bu harcamalardan kaynaklanan farklar üzerinden yatırım
indirimi istisnası hesaplanmaz.
MADDE 7. - 193 sayılı
Kanunun 43 üncü maddesinin (1) ve (2) numaralı bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
1. Yıl içinde birden fazla inşaat ve onarma işinin birlikte yapılması
halinde, her yıla ait müşterek genel giderler bu işlere ait harcamaların
(enflasyon düzeltmesi yapılan dönemlerde düzeltilmiş tutarlarının) enflasyon
düzeltmesine tâbi tutulmuş tutarlarının birbirine olan nispeti dahilinde;
2. Yıl içinde tek veya birden fazla inşaat ve onarma işinin bu madde
şümulüne girmeyen işlerle birlikte yapılması halinde, her yıla ait müşterek
genel giderler, bu işlere ait harcamalar ile diğer işlere ait satış ve hasılat
tutarlarının (enflasyon düzeltmesi yapılan dönemlerde bunların düzeltilmiş
tutarlarının) birbirine olan nispeti dahilinde;
MADDE 8. - 193 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 65. - Geçici 61
inci madde kapsamında yatırım indirimi istisnası uygulamasını seçmiş olan
mükellefler, bu tercihlerini bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra
verilmesi gereken ilk geçici vergi beyannamesinin verilmesi gereken tarihe
kadar bağlı bulundukları vergi dairesine bildirimde bulunmak suretiyle
değiştirebilirler. Bu şekilde tercihlerini değiştiren mükellefler, 24.4.2003
tarihinden itibaren yaptıkları harcamalar (öngörülen harcamalar kapsamında daha
önce yatırım indirimi istisnasından yararlanmış harcamalar hariç)
için 19 uncu maddede
yer alan hükümler
çerçevesinde yatırım indirimi istisnasından yararlanabilirler.
Tercihlerini değiştirmeyen mükellefler ise, yatırım indirimi istisna
tutarlarının tespitinde, enflasyon düzeltmesi uygulaması sonucu yatırım
indiriminden yararlanan iktisadî kıymetlerle ilgili olarak oluşan düzeltme
farklarını dikkate alamazlar.
19 uncu madde kapsamında yatırım
indirimi istisnası tutarlarının tespitinde 1.1.2004 tarihine kadar yapılan
harcama tutarları düzeltilmiş değerleri ile dikkate alınmaz.
MADDE 9. - a) 4.1.1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun 280 inci maddesinin son fıkrası ve 319 uncu maddesi,
b) 31.12.1960 tarihli ve 193
sayılı Gelir Vergisi Kanununun; 38 inci maddesinin dördüncü ve beşinci
fıkraları ile 41 inci maddesinin birinci fıkrasının (8) numaralı bendi ve 57
nci maddesinin son fıkrası,
c) 3.6.1949 tarihli ve 5422
sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 15 inci maddesinin (13) numaralı bendi,
Yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Dileyen mükellefler, 2004 yılının
(kendilerine özel hesap dönemi tayin edilenlerde 2004 yılında biten hesap
döneminden sonra başlayan) ilk geçici vergi döneminde beyan edecekleri geçici
vergi matrahının tespitinde; enflasyon düzeltmesine ilişkin hükümler yerine
Vergi Usul Kanununun bu Kanunla değiştirilmeden önceki değerleme hükümleri ile
Gelir Vergisi Kanunu ve Kurumlar Vergisi Kanununun bu Kanunla kaldırılan
hükümlerini ve Vergi Usul Kanununun 280 inci maddesinin bu Kanunla kaldırılan
son fıkrasını dikkate alırlar. Bu takdirde enflasyon düzeltmesinin dikkate
alınmadığı hususu beyannamede belirtilir. Beyanname verme süresi içinde bu
hususu bildirmeyen veya beyanname vermeyen mükelleflerin enflasyon düzeltmesine
ilişkin hükümleri dikkate almadıkları kabul edilir.
MADDE 10. - Bu Kanunun;
a) 8 inci maddesi ve 2 nci maddesi ile değiştirilen Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesinin (A) fıkrasının (8) numaralı bendi yayımı tarihinde,
b) Diğer maddeleri 1.1.2004
tarihinde,
Yürürlüğe girer.
MADDE 11. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.