BAZI KANUNLARDA VE MİLLİ PİYANGO İDARESİ GENEL
MÜDÜRLÜĞÜ
KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA
KANUN
HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASI
HAKKINDA KANUN
Kanun No. 4971 |
|
Kabul Tarihi : 1.8.2003 |
MADDE 1.- 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme
Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde, ikinci fıkrasının (d) bendinde yer alan "Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından
gerçekleştirilen nihaî devir işlemlerini onaylamak" ibaresi "yapılan
ihaleler sonucunda ihale komisyonlarınca verilen nihaî kararları
onaylamak," şeklinde değiştirilmiş ve aynı fıkranın (ı) bendinin sonuna
"ve İdarenin hak, alacak ve borçları hakkında karar vermek," ibaresi
eklenmiştir.
Başbakanın başkanlığında,
Başbakanın belirleyeceği dört bakandan oluşan Özelleştirme Yüksek Kurulu
(Kurul) kurulmuştur. Kurul, üyelerin tamamının katılımı ile toplanır ve
kararları oybirliği ile alır. Kurulun sekretarya hizmetleri Özelleştirme
İdaresi Başkanlığınca yürütülür.
MADDE 2.- 4046 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde ve son fıkrasında yer alan "bu
maddenin (a), (b), (h) ve (ı) bentlerinde" ibaresi "bu maddenin (a),
(b), (h), (ı) ve (m) bentlerinde" olarak değiştirilmiştir.
Başbakan bu Kanunla ilgili yetkilerini
görevlendireceği bir bakan vasıtasıyla kullanabilir.
MADDE 3.- 4046 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının üçüncü cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Özelleştirme programında bulunan ve
sermayesinin yarısından fazlası kamuya ait olan kuruluşların yönetim kurulu
başkan ve üyeleri, denetçileri, genel müdürleri, İdare personeli ile kurul
başkan ve üyeleri, özelleştirme programında bulunan kuruluşların hisselerinin
veya varlıklarının satış, kiralama, işletme hakkı devri, mülkiyetin gayri aynî
hak tesisi, gelir ortaklığı modeli ve sair hukukî tasarruflar yöntemleriyle
yapılacak özelleştirme işlemlerine dolaylı ya da dolaysız yararlanan sıfatıyla
taraf olamazlar.
MADDE 4.- 4046 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin
birinci fıkrasının (l) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
l) Mevzuatla idareye verilen
sair görevlerin yerine getirilmesinde ve Kurulun özelleştirme ile ilgili olarak
belirleyeceği alanlarda,
MADDE 5.- 4046 sayılı Kanunun 18 inci maddesinin
birinci fıkrasının (B) bendinin (c) alt bendinin birinci cümlesinin sonundaki
"metotlarından en az"
ibaresinden sonra gelen "üçünü" ibaresi "ikisini"
olarak, (C) bendinin (c) alt bendinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddenin sonuna aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
Belirli istekliler arasında
kapalı teklif usulü: Yapılan en az iki ihale sonucunda, uygulanan ihale
usulleri ile sonuç alınamaması halinde, Kurulun onayı alınmak kaydıyla,
özelleştirilecek kuruluşa ilişkin olarak istekli ya da isteklilerden yatırım,
üretim, istihdam ve özellikle teknoloji üretimine ilişkin proje ve
taahhütlerini içeren teklifleri alınır ve pazarlık görüşmeleri sonucu, ihale
komisyonunca, istekli ya da isteklilerin teknik veya meslekî yeterlik, malî
güç, yönetim ve sorumluluk nitelikleri de dikkate alınarak gerçekleştirilen
ihale sonuçları İdare tarafından Kurulun onayına sunulur. Bu usulle yapılacak
uygulamalara ilişkin usul ve esaslar şartnamede belirtilir.
Kuruluş ita amiri, genel müdür
veya bu iş için yetkisini devredeceği genel müdür yardımcısıdır.
MADDE 6.- 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Madde 22. - Kuruluşların, özelleştirilmeleri sonucu sermayelerindeki kamu payının % 50'nin altına düşmesi veya bunların müessese, işletme ve işletme birimlerinin; satılması veya devredilmesi halinde satış veya devre ilişkin sözleşmenin imzalanmasından, bunların küçültülmesi, faaliyetlerinin durdurulması, kapatılması veya tasfiye edilmesi sonucu istihdam yapısının değişmesi veya kuruluşların ihtiyaç fazlası personel belirlemeleri halinde bunlarla ilgili işlemlerin sonuçlanmasından itibaren onbeş gün içerisinde, bu kuruluşlarda çalışan 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi personel ile sözleşmeli personel (kapsamdışı personel dahil) diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilmek üzere İdare tarafından Devlet Personel Başkanlığına bildirilir.
Nakle tâbi personelin, geçici 9
uncu madde dikkate alınmak suretiyle 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre
kazanılmış hak aylık derecesinden aşağı olmamak kaydıyla, 190 sayılı Kanun
Hükmünde Kararname kapsamında bulunan kurum ve kuruluşların boş kadrolarından
Devlet Personel Başkanlığınca tespit edilen kadroya, anılan Başkanlık tarafından
kırkbeş gün içerisinde ataması teklif edilir. 190 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname kapsamı dışındaki kurum ve kuruluşların (özelleştirme kapsam ve/veya
programındaki kuruluşlar hariç) mevcut boş kadro veya pozisyonlarına da
ihtiyaçlar doğrultusunda atama teklifi yapılabilir. Bu personelden 399 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (1) sayılı cetveldeki kadrolarda istihdam
edilmekte olanlar ile burada sayılan unvanlarla çalışan diğer statülerdeki
personelin atama teklifleri araştırmacı unvanlı kadrolara yapılır. Devlet
Personel Başkanlığı tarafından gönderilen atama teklif yazısının atamayı
yapacak kamu kurum veya kuruluşuna intikalinden itibaren otuz gün içerisinde bu
kurum veya kuruluş tarafından atama işlemlerinin yapılması zorunludur.
Kuruluşun satılması veya
devredilmesi halinde bu kuruluşta çalışan nakle tâbi personelin ataması
yukarıdaki hükümlere göre yapıldıktan sonra atama emri, ilgili personele
atamayı yapan kurum veya kuruluş tarafından, istihdam fazlası personel için
yapılacak atama emri ise kuruluşu tarafından 7201 sayılı Tebligat Kanunu
hükümlerine göre tebliğ edilir. Personelin işe başlama sürelerine ve
işe başlamama halinde
yapılacak işlemlere ilişkin
olarak 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununun 62 ve 63 üncü maddeleri hükümlerinin
uygulanmasından atamayı yapan kamu kurum ve kuruluşu sorumludur. Kurum ve
kuruluşlar atama ve göreve başlatma işlemlerinin sonucunu en geç onbeş gün
içerisinde Devlet Personel Başkanlığına bildirirler. Yeni kurumunda görevine
başlayan personel istekleri halinde, boş kadro bulunması ve ilgili mevzuatına
uygun olması şartıyla eski kadro veya pozisyonuna uygun kadrolara kurumlarınca
atanabilirler. Askerlik görevlerini yapmakta olanlar için yukarıdaki süreler
terhislerini takip eden aybaşından itibaren başlar. İstihdam fazlası personel
bildiren kuruluşlar aynı unvan, pozisyon ve görevler için hiçbir şekilde yeni
personel alamazlar ve bu kuruluşlardaki memur, sözleşmeli personel, kapsamiçi
ve kapsamdışı personel statüleri arasında geçiş yapılamaz. Bu madde gereğince
diğer kamu kurum ve kuruluşlarına yapılacak nakil sebebiyle boşalan kadro ve
pozisyonlar, boşaldıkları tarihten itibaren herhangi bir işleme gerek
kalmaksızın iptal edilmiş sayılır.
Bu maddenin birinci fıkrasına
göre diğer kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilmek üzere Devlet Personel
Başkanlığına bildirilen personelin, eski kurumları ile ilişkilerinin kesilip
yeni kurumlarında göreve başlayacakları tarihe kadar geçecek nakil sürecinde
eski kadro veya pozisyonlarına ilişkin aylık ücret, varsa ikramiye, ücrete
bağlı diğer malî haklar, sosyal hak ve yardımlar (harcırah, sağlık giderleri,
cenaze giderleri ve ölüm yardımı) Özelleştirme Fonundan ödenir ve bunlardan
T.C. Emekli Sandığına tâbi olanların bu süre içinde Sandıkla olan ilgileri
devam eder. Bu personelden nakil sürecinde emekli olanlara T.C. Emekli
Sandığınca ödenen emekli ikramiyeleri, makam, görev ve temsil tazminatları ile
ölüm yardımı ödenmesini takiben iki ay içerisinde faturası karşılığında Hazine
tarafından T.C. Emekli Sandığına ödenir. Nakle tâbi personelin nakil sürecinde
hak kazanması halinde alacağı kıdem tazminatı özelleştirilen kuruluş tarafından
ödenir. Ancak, özelleştirilen kuruluşun işletme veya işletme birimi olması
halinde bu kuruluşta çalışan nakle tâbi personelin nakil sürecinde hak
kazanacağı kıdem tazminatı, işletme veya işletme biriminin bağlı olduğu kuruluş
tarafından ödenir.
Bu madde hükümlerine göre kamu
kurum ve kuruluşlarına nakledilen personele, atamayı yapacak kurum ve kuruluş
tarafından ikinci fıkra uyarınca atandıkları tarihteki eski kadro ve
pozisyonlarına ilişkin olarak almakta oldukları aylık, ek gösterge, ikramiye,
her türlü zam ve tazminatları (ek tazminat ve bankacılık tazminatı dahil),
makam tazminatı, temsil tazminatı, görev tazminatı, sözleşme ücreti, ücret (fazla mesai ücreti hariç), ek ücret,
ek ödeme, teşvik ödemesi, döner sermaye payı ve benzeri adlarla yapılan
ödemelerin toplam net tutarı; nakledildiği kurum ve kuruluştaki kadro veya
pozisyonlara ilişkin olarak yapılan her türlü ödemelerin ( fazla mesai ücreti,
fiilen yapılan ders karşılığı ödenen ek ders ücreti hariç) toplam net
tutarından fazla olması halinde, aradaki fark tutarı herhangi bir kesintiye
tâbi tutulmaksızın ve fark kapanıncaya kadar ayrıca tazminat olarak ödenir.
İsteğe bağlı olarak, atandıkları kurumdaki kadro unvanı veya pozisyonlarında
herhangi bir değişiklik olanlarla, başka kurumlara geçenlere fark tazminatı
ödenmesine son verilir. 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (1) sayılı
cetvelde belirtilen personel hakkında da bu fıkra hükümleri uygulanır.
Ancak bu madde gereğince
nakledilen personelden (bu Kanuna göre anonim şirket halinde birleştirilen
kuruluşlardaki personel dahil) 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (1)
sayılı cetvelde belirtilen personelin, eski kadrolarına ait aylık, ek gösterge,
zam, özel hizmet tazminatı, makam tazminatı, temsil tazminatı, görev tazminatı
bir bütün olarak ve atandıkları kurumda ve aynı kadro unvanında kalmaları
kaydıyla atamayı yapacak kurum ve kuruluş tarafından ikinci fıkra uyarınca
atandıkları tarihi izleyen aybaşından geçerli olmak üzere üç yıl süre ile saklı
tutulur. İlgililerin eski kadrosu için, yeni kadroya atandığı tarihten önce
mevcut olup saklı haklar kapsamında bulunan gösterge, puan, oran ve katsayı
artışları şahsa bağlı haklarda artış sayılır; ancak eski kadro için bu tarihten
sonra ihdas edilmiş hiçbir malî ve sosyal hak ve yardım ile sair ödemeler şahsa
bağlı hak kapsamında değerlendirilemez. Atanılan kadrodaki derece yükselmeleri
veya kademe ilerlemeleri, aylık gösterge ve ek gösterge dışındaki ödemeler
haricinde, şahsa bağlı olarak saklı tutulan hakların ödendiği eski kadronun
derecelerinin yükseltilmesi veya kademelerinin ilerletilmesi sonucunu doğurmaz.
MADDE 7.- 4046 sayılı Kanunun 24 üncü maddesinde yer
alan "bu hakkı kazandıkları tarihten itibaren" ibaresi "bu hakkı
kazandıkları, çalıştıkları kuruluşun özelleştirme programına alınmasından önce
emeklilik hakkını kazananlara ise bu kuruluşun özelleştirme programına alındığı
tarihten itibaren," olarak değiştirilmiştir.
MADDE 8.- 4046 sayılı Kanunun 25 inci maddesinde yer
alan "20 000” ibaresi "30 000" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 9.- 4046 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin (c)
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
c) Özelleştirme programında
bulunan kuruluşlardaki sermaye artışlarında ticaret siciline tescil işlemleri
ve Sermaye Piyasası Kurulu kayıt işlemlerinden vergi, resim, harç, katkı payı
ve benzeri şekilde hiçbir ücret alınmaz. Özelleştirme uygulamalarına ilişkin
olarak Rekabet Kurulunca verilen kararlar uyarınca, kuruluşun devrinden önce
veya sonrasına ait bölünme ve devir işlemleri her türlü vergi, resim ve harçtan
muaftır.
MADDE 10.- 4046 sayılı Kanuna aşağıdaki madde
eklenmiştir.
EK MADDE 2. - Kamu kurum ve kuruluşları (özel kanunla kurulmuş kamu kurumu, kurul, üst kurul ve kuruluşlar dahil) kendilerine özelleştirme ile ilgili intikal eden işlemleri öncelikle ve ivedilikle inceler, karara bağlar ve sonuçlandırırlar.
MADDE 11.- 4046 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 17. - Özelleştirilen, faaliyeti durdurulan, küçültülen, kapatılan veya tasfiye edilen kurum ve kuruluşlardan emeklilik, malûllük ve ölüm nedeniyle ayrılan ve kendilerine veya dul ve yetimlerine T.C. Emekli Sandığınca aylık bağlananlara bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce ödenmiş bulunan emeklilik ikramiyesi, makam, temsil ve görev tazminatları ile ölüm yardımları bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içinde, Hazine tarafından faturası karşılığında T.C. Emekli Sandığı Genel Müdürlüğüne ödenir. Ancak, özelleştirilen veya devrolunan kuruluşlarla ilgili olarak Özelleştirme İdaresi Başkanlığı ile devralan alıcılar arasında yapılan sözleşme hükümleri saklıdır.
MADDE 12.- 3.1.2002 tarihli ve 4733 sayılı Tütün, Tütün
Mamulleri, Tuz ve Alkol İşletmeleri Genel Müdürlüğünün Yeniden Yapılandırılması
ile Tütün ve Tütün Mamullerinin Üretimine, İç ve Dış Alım ve Satımına, 4046
Sayılı Kanunda ve 233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasında yer alan "tam ve yeni
teknoloji ile" ibaresi "entegre" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 13.- 4.2.1924 tarihli ve 406 sayılı Telgraf ve
Telefon Kanununun 2 nci maddesinin (b) fıkrasının son cümlesinde yer alan
"telekomünikasyon" ibaresinden sonra gelmek üzere "veya GSM
mobil telekomünikasyon" ibaresi eklenmiştir.
MADDE 14.- 406 sayılı Kanunun ek 17 nci maddesinin
yedinci fıkrasının üçüncü cümlesinden sonra gelmek üzere "Usul ve esasları
Bakanlar Kurulunca belirlenmek üzere hisse senedi ile değiştirilebilir veya
hisse senedine çevrilebilir menkul kıymetler çıkartılabilir veya Türk Telekom
tarafından borç veya kredi alınabilir." cümlesi eklenmiştir.
MADDE 15.- 406 sayılı Kanunun ek 19 uncu maddesinde yer
alan "Türk Telekomdaki kamu hisselerinin" ibaresinden sonra gelmek
üzere "ve hisse senedi ile değiştirilebilir veya hisse senedine
çevrilebilir menkul kıymetlerin" ibaresi eklenmiştir.
MADDE 16.- 406 sayılı Kanunun ek 21 inci maddesinin
dördüncü fıkrasının sonuna "Hisse satışına ilişkin olarak Özelleştirme
Fonundan karşılanan tüm giderler satış sonrası elde edilecek gelirlerden mahsup
edilerek Hazine tarafından Özelleştirme Fonuna ödenir." cümlesi
eklenmiştir.
MADDE 17.- 406 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 7. - Türk Telekom tarafından, GSM 1800 mobil telefon hizmeti sunmak üzere kurulmuş bulunan Aycell Haberleşme ve Pazarlama Hizmetleri Anonim Şirketi; GSM 1800 imtiyaz sözleşmesi imzalayarak faaliyet yürüten başka bir işletmeci şirket ile Türk Ticaret Kanunu hükümleri çerçevesinde kurulacak yeni bir şirket aracılığı ile birleşebilir. Bu birleşme sonucu gerekli tüm lisans düzenlemelerini ve işlemlerini yapmaya Kurum yetkilidir.
MADDE 18.- 4.4.1988 tarihli ve 320 sayılı Millî Piyango
İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 1. - Bu Kanun Hükmünde
Kararnamenin amacı; kanunlarla belirlenen faaliyetlere kaynak sağlamak,
karşılığı nakit olmak üzere şans oyunları tertip etmek ve çekiliş düzenlemek,
şans oyunlarına ilişkin lisans haklarının ayrı ayrı ya da tamamını belirlenen
sürelerle vermek ve denetlemek, karşılığı nakit olmayan her türlü piyangonun
tertip ve çekilişine izin vermek ve denetlemek üzere Maliye Bakanlığına bağlı,
özel bütçeli Millî Piyango İdaresi Genel Müdürlüğünün kurulmasına, teşkilât ve
görevlerine dair usul ve esasları düzenlemektir.
MADDE 19.- 320 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci
maddesinde yer alan "Hemen-Kazan" tanımından sonra gelmek üzere
aşağıdaki "Şans Oyunları" tanımı ve "Gayrisafi Hasılat"
tanımından sonra gelmek üzere aşağıdaki "Lisans" tanımı eklenmiştir.
Şans Oyunları; karşılığı nakit
olmak üzere oynatılan piyango, sayısal oyunlar, hemen-kazan ve benzeri
oyunları,
Lisans; İdare tarafından, şans
oyunlarını plânlamak, tertip ve çekilişini düzenlemek üzere verilen izni,
MADDE 20.- 320 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 41
inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 41.- Türkiye'de karşılığı
nakit olmak üzere, şans oyunlarını plânlama, tertip etme ve çekiliş düzenleme
hakkı İdareye aittir. Özel kanunların hükümleri saklıdır.
Doğrudan veya bir mal ve
hizmetin satışı nedeniyle, bedelli ya da bedelsiz, bilet, kupon, iştirak
numarası veya her ne şekilde olursa olsun katılım hakkı verilerek karşılığı
nakit olmayan her türlü eşya ve benzeri piyango ve çekiliş tertip edilebilmesi
için İdareden izin alınması zorunludur.
Bu maddenin uygulanması yönünden
nakit ve nakit hükmünde sayılanlar ile izin kapsamı dışında tutulacak
düzenlemeler ve ikramiye, ödül, promosyon gibi adlar altında katılımcılara
yapılacak teslimatlar İdare tarafından hazırlanacak ve Bakanlık tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmeliklerle düzenlenir.
Bu madde hükümlerini ihlâl
edenlerin bu faaliyetleri ile bunlara ilişkin ilân ve reklamları, İdarenin
talebi üzerine, mahallin en büyük mülkî amiri tarafından durdurularak, bu
faaliyetlere ait bilet, kupon, iştirak numarası ve benzerleri toplatılır.
İhlâlin radyo ve televizyon yayın kuruluşları tarafından yapılması halinde,
İdarenin başvurusu üzerine bu tür yayınları içeren programlar Radyo ve
Televizyon Üst Kurulu tarafından durdurulur.
MADDE 21.- 320 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 50 nci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Şans oyunlarına ait biletler
hamiline aittir. İkramiye ödenmesi için biletlerin ibrazı şarttır. Çekilişten
evvel veya sonra her ne suretle olursa olsun zayi olduğu bildirilen biletlerin
sahiplerine bilet ibraz edilmedikçe ikramiye ödenmez.
MADDE 22.- 320 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 53
üncü maddesinin sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
İdarenin taraf olduğu işlemlerden noter ve
yargı harçları alınmaz.
MADDE 23.- 320 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye
aşağıdaki madde eklenmiştir.
EK MADDE 2. - Şans oyunlarına ilişkin lisans, aşağıdaki usul ve esaslara göre verilir:
a) Lisans, Bakanlar Kurulu
tarafından belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde yeni kurulacak bir iktisadi devlet teşekkülüne veya Türk Ticaret
Kanunu hükümlerine göre kurulmuş anonim şirketlere ayrı ayrı veya topluca
verilebilir.
b) Lisans verilmesi işlemlerinin
başlatılmasına ilişkin karar Özelleştirme Yüksek Kurulunca verilir.
c) Lisansın verilmesine ilişkin
değerleme ve ihale işlemleri, Özelleştirme İdaresi Başkanlığından bir başkan
yardımcısı, İdareden bir genel müdür yardımcısı ve bir daire başkanı, Bakanlıktan bir daire başkanı ve Hazine
Müsteşarlığından bir daire başkanı olmak üzere toplam beş üyeden oluşan
komisyon tarafından yürütülür. Aynı sayıda yedek üye belirlenir ve komisyon
Bakanın onayı ile göreve başlar. Komisyona Özelleştirme İdaresi Başkanlığı
temsilcisi başkanlık yapar ve sekretarya hizmetleri Özelleştirme İdaresi
Başkanlığı tarafından yürütülür. Komisyon, üyelerinin tamamının katılımı ile
toplanır ve kararlar en az üç üyenin oyu ile alınır. Komisyon çalışmalarına
yardımcı olmak ve kararlara katılmamak şartıyla komisyonun talebi üzerine,
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından yerli ve/veya yabancı danışman
görevlendirilebilir. Komisyon üyeleri aylık ödenek, her türlü zam ve
tazminatlar ile diğer malî, sosyal hak ve yardımları kurumlarınca ödenmek
kaydıyla komisyonlarda görev yaptıkları zaman dilimlerinde aslî görevlerinden
izinli sayılırlar.
d) Özelleştirme Yüksek Kurulunun
kararı üzerine, İdare tarafından
lisansın verilmesine ilişkin kurallar ile lisansın verilmesinden sonraki
denetime ilişkin usul ve esasları da içerecek ihale şartnameleri hazırlanır.
İhale şartnamelerinin hazırlanmasında, gerek görüldüğü takdirde, İdare
tarafından yerli ve/veya yabancı danışman görevlendirilebilir. Lisans, Türk
Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuş anonim şirketlere en fazla on yıla
kadar süre ile verilir. Lisansın verilmesine ilişkin ihalelerde 4046 sayılı
Kanunda yer alan pazarlık usulü uygulanır. İhale sonuçları Özelleştirme Yüksek
Kurulu tarafından onaylanır. Onayı müteakip, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı,
İdare ve ihale üzerinde kalan şirket tarafından lisans sözleşmesi imzalanır.
İhale işlemleri ile danışman için yapılacak giderler ve komisyon üyelerinin
çalışmalarına ilişkin harcamalar Özelleştirme Fonundan karşılanır.
e) Lisansın verilmesinden elde
edilecek bedelden, Özelleştirme Fonundan karşılanan harcamalar düşüldükten
sonra kalan tutar Hazineye aktarılır. Şans oyunlarının lisans hakkını alan özel
kuruluşların aylık brüt satış hasılatının en az; % 5'i İdareye, % 10'u Savunma
Sanayii Destekleme Fonuna ödenir. İdareye ve Savunma Sanayii Destekleme Fonuna
ödenecek paylar bu maddede belirlenen oranlardan aşağı olmamak üzere yapılacak
ihale sonucunda belirlenir. Lisans verilmesine ilişkin işlemler her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.
f) İdare, lisansın verilmesine
ilişkin yapılacak sözleşmelerin kamu yararını ve tüketici haklarını koruyacak
şekilde uygulanmasının sağlanması için gereken tedbirleri almaya, şans oyunları
faaliyetlerinin ilgili mevzuat ile sözleşme hükümlerine uygun yürütülmesini
izlemeye ve denetlemeye, ilgili mevzuat ve sözleşme hükümlerine aykırılık
halinde, bu durumun tespit edildiği ayı izleyen ayın son iş gününe kadar
ödenmek üzere, bir önceki yılın aylık ortalama brüt satış hâsılatının % 5'i oranında idarî para cezası uygulamaya, bu
durumun devam etmesi halinde lisans hakkını iptal etmeye ve sözleşmeyi
feshetmeye yetkilidir. İlk yıl için idarî para cezasının uygulanmasında, Özel
Kuruluşa lisans devri tarihinden önceki
Milli Piyango İdaresinin son bir yıllık brüt satış hasılatının aylık
ortalaması esas alınır.
g) Lisans sahibi bu izni
başkasına devredemez. İdare, lisans süresince lisans konusu şans oyunlarını
tertip edemez, çekiliş düzenleyemez.
h) Bu madde hükümlerine göre
lisans verilmesinden sonra; 3230, 3238, 2828, 3796 sayılı kanunların ve bu
Kanun Hükmünde Kararnamenin İdare gelirlerinden yapılacak aktarmalara ilişkin
hükümleri ile 55 ve 57 nci maddeleri uygulanmaz.
ı) (e) bendine göre İdareye ve
Savunma Sanayii Destekleme Fonuna ödenecek paylar, lisans sahibinin şans
oyunlarının uygulanmasından elde edeceği aylık brüt satış hâsılatı üzerinden
hesaplanır ve izleyen ayın 15'ine kadar İdare ve Savunma Sanayii Destekleme
Fonu hesaplarına yatırılır. Yatırılması gereken paylar ile uygulanan idarî para
cezaları, süresinde ödenmemesi halinde, ödenmesi gereken tarihten itibaren 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre gecikme
zammı uygulanmak suretiyle takip ve tahsil edilir. Lisans hakkını alan
kuruluşun, İdare tarafından başlatılan takip ve tahsil işlemlerine karşı
yapacağı itiraz, cezanın ödenmesini durdurmaz.
Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar, İdare tarafından hazırlanacak ve Bakanlık tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.
MADDE 24.- 15.11.2000 tarihli ve 4603 sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye
Emlak Bankası Anonim Şirketi Hakkında
Kanunun 30.1.2002 tarihli ve 4743 sayılı Kanunla eklenen değişik geçici
6 ncı maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Ancak başka kamu kurum
kuruluşlarına atanmak üzere 31.12.2003 tarihine kadar bildirilecek olanlar,
özel hukuk hükümlerine tâbi statüye geçmeden önceki son kadro veya pozisyonu
ile bildirilir. Bu şekilde nakledilenler hakkında 4046 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinin beş ve altıncı fıkralarının uygulanmasında, özel hukuk hükümlerine
geçmeden önceki son kadro ve pozisyonlarına ait malî hakları esas alınır. Bu
fıkranın uygulanmasında özel hukuk hükümlerine
göre yapılan ödemeler hiçbir şekilde dikkate alınmaz. Özel hukuk
hükümlerine tâbi olarak geçen süreler hakkında 4046 sayılı Kanunun geçici 9
uncu maddesi hükümleri uygulanır.
MADDE 25.- 7.12.1994 tarihli ve 4054 sayılı Rekabetin
Korunması Hakkında Kanunun;
A) 15 inci maddesinin sonuna "İlgililer istenen bilgi, belge, defter ve sair vasıtaların suretlerini vermekle yükümlüdür. Yerinde incelemenin engellenmesi veya engellenme olasılığının bulunması durumunda sulh ceza hakimi kararı ile yerinde inceleme yapılır." fıkrası eklenmiştir.
B) 39 uncu maddesinin (b) bendi
ile maddenin son cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
C) 53 üncü maddesinin ikinci
fıkrasındaki "kesinleştikten sonra" ibaresi yürürlükten
kaldırılmıştır.
D) 55 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan "Bu süre içinde yargı yoluna başvurulmazsa karar
kesinleşir." ibaresi, "Kurul kararlarına karşı yargı yoluna
başvurulması kararların uygulanmasını
ve para cezalarının
takip ve tahsilini durdurmaz." şeklinde; ikinci fıkrasında yer alan
"Para cezaları Kurulun kararı kesinleşmeden tahsil edilemez." ibaresi
"Para cezaları, Kurulun nihaî kararının ilgilisine tebliğ edildiği
tarihten itibaren bir ay içinde ödenir."
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 26.- 4.4.1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanununa
aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK MADDE 1.- Özelleştirme
kapsamındaki kuruluşların kullanımında bulunan ve bu Kanunun 6 ncı maddesi
kapsamında kıyıda yer alan arazi ve yapılar için, bu Kanun hükümleri
çerçevesinde yapılması gereken tüm işlemler (kıyı kenar çizgisinin tespiti,
Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca lüzum görülmesi halinde kıyı kenar
çizgisinin yeniden tespiti, uygulama imar plânlarının hazırlanması, ruhsat ve
benzeri hususlar) kuruluşun özelleştirme kapsamına alınmasını takiben ilgili
kurum ve kuruluşlarca iki ay içerisinde sonuçlandırılır. Bu arazi ve yapılar
Özelleştirme İdaresi Başkanlığının talebine istinaden kadastro müdürlüğünce
kadastro paftalarına özel işaretleri ile belirtilir.
MADDE 27.- 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun ek 71 inci maddesine aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
Bu madde gereğince T.C. Emekli
Sandığı ile ilgilendirilenlere ve bu Kanuna tâbi olarak çalışmakta iken bu
kuruluşların özelleştirilmesi, faaliyetinin durdurulması, kapatılması veya
tasfiye edilmesinden önce emeklilik, malûliyet veya ölüm nedeniyle
görevlerinden ayrılmış olup da kendilerine veya dul ve yetimlerine T.C. Emekli
Sandığınca aylık bağlanmış olanlara ödenen emekli ikramiyesi, makam, görev ve
temsil tazminatları ile ölüm yardımları ödenmesini takip eden iki ay içinde faturası
karşılığında Hazine tarafından T.C. Emekli Sandığına ödenir.
MADDE 28.- 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanunun 23
üncü maddesi ile 8.6.1942 tarihli ve 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler
İnhisarı Kanununun 4, 9, 15 ve 16 ncı maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce 4046
sayılı Kanunun 22 nci maddesine göre Devlet Personel Başkanlığınca atama
teklifi yapılmış olmakla birlikte kurum ve kuruluşlarca tekemmül ettirilemeyen
atama işlemleri hakkında 4046 sayılı Kanunun bu Kanunla değiştirilen 22 nci
maddesi hükümleri uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 2. - Bu
Kanunun yayımı tarihinden önce 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanunun 22 nci
maddesi gereğince şahsa bağlı hakları saklı tutulan ve halen bu haktan yararlanan
personelin şahsa bağlı hakları bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç yıl
sonra sona erer. Bu Kanunla değiştirilen 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin
beşinci fıkrasının son cümlesi hükmü, 3.4.1997 tarihli ve 4232 sayılı Kanunun
yayımı tarihinden sonra nakledilen 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli
(1) sayılı cetvelde yer alan personel hakkında da atama tarihinden itibaren
uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 3. - Yüksek Plânlama Kurulunun 27.9.1988 tarihli ve
88/9 sayılı kararı ile Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. (T.C. Turizm Bankası A.Ş.)
mal varlığından çıkarılarak Turban
Turizm A.Ş.'ye devredilmek suretiyle
özelleştirme kapsamına alınan
varlıkların bedeline ilişkin
tasfiye işlemi, Yüksek Plânlama Kurulunun 26.12.1988 tarihli ve 88/9-1 sayılı
kararı ile tespit edilmiş bulunan Japon Yeni cinsinden meblağı bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihteki Türk Lirası karşılığının, faizsiz olarak ve aylık
eşit taksitler halinde Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç oniki ay içerisinde Türkiye Kalkınma
Bankası A.Ş.'ye ödenmesi suretiyle yapılır.
MADDE 29. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 30. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.