Komisyon Adı:Plan Ve Bütçe Komisyonu
Konu:2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/286) Ve 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/285) İle Sayıştay Tezkereleri A)çevre, Şehircilik Ve İklim Değişikliği Bakanlığı B)tapu Ve Kadastro Genel Müdürlüğü C)meteoroloji Genel Müdürlüğü Ç)iklim Değişikliği Başkanlığı
Dönemi:27
Yasama Yılı:6
Tarih:09/11/2022


2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/286) ve 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/285) ile Sayıştay tezkereleri a)Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı b)Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü c)Meteoroloji Genel Müdürlüğü ç)İklim Değişikliği Başkanlığı BEHİÇ ÇELİK (Mersin) - Sayın Başkan, Sayın Bakan, değerli milletvekilleri, kıymetli bürokratlar; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

     Süre yetersizliği nedeniyle Bakanlık bütçesine eleştirilerimi kestirmeden yapacağım. Bakanlık yapısal olarak Türk idari yapısına uyumsuz, işlevsiz, dağınık, toplama bir Bakanlık olarak gözüküyor. Mesela, Millî Emlak, yerel yönetimler gibi birimlerin bu Bakanlıkla ne ilgisinin olduğunu hâlâ düşünüyorum.

     Evet, 25 Şubat 2021 tarihli 1279 no.lu kararla kurulan Küresel İklim Değişikliği Hakkındaki Komisyon aynı yıl Temmuz ayında çalışmalarını tamamlayarak kapsamlı bir rapor hazırlamıştır, ben de bu Komisyonun üyesiydim. Sayın Bakan, rapor içeriğine lütfen önem veriniz, tavsiye hükümlerini de hayata geçiriniz.

     Sayın Başkan, "Şehircilik Bakanlığı" deyince her şeyden önce kentlerde yaşam standardını yükselten, insanları hoşnut edecek çevre ve ulaşım ortamını sağlayacak bir Bakanlık akla gelir, imar ve inşa faaliyetleri de akla gelir. 3194 sayılı İmar Kanunu ve Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği hep istismar konusu ola gelmiştir. Onun için şehircilik ve çevre koşullarının imarla uyumluluk göstermediği bir olguyla karşı karşıya kalıyoruz. Ne diyor mevzuat? Diyor ki: "Fiziki, doğal tarihî ve kültürel değerleri korumak ve geliştirmek koruma ve kullanma dengesini sağlamak ülke, bölge ve şehir düzeyinde sürdürülebilir kalkınmayı desteklemek, yaşam kalitesi yüksek sağlıklı ve güvenli çevreler oluşturmak." Ülkemizde kentleşmede birçok büyük imar uygulamaları hep anlatılagelmiştir. Adnan Menderes'in -merhumun- İstanbul imar faaliyetleri, Haşim İşcan'ın, Konya'da Hilmi Nalçacı'nın imar faaliyetleri gibi. Şimdi yeni nesil şehircilik derslerinde, gelecekte AKP'nin imar ve rant faaliyetlerini okuyacaklar, AKP'nin İstanbul imar yolsuzlukları ve ihanetini okuyacaklar, Ankara Çukurambar, Atatürk Orman Çiftliği, Beytepe yağmalarını okuyacaklar, AKP'nin dikey yapılaşma faaliyetlerini okuyacaklar, yurt genelinde 4 milyon hektar tarım arazisi nasıl yok edildi bunu okuyacaklar. Evet, Mersin Sahili'nde bulunan 1.589 metrekarelik PTT arazisinin Bakanlık baskısıyla ranta açılmak istendiğini de duyuyoruz. Burada daha buna benzer onlarca örnek söyleyebiliriz. Bakanlık olarak bu rant odaklı icraatlardan vazgeçilmesini diliyorum.

     Diğer taraftan, yerel yönetimlerin uhdesinde olan 1/5.000 ve 1/1.000 ölçekli nazım ve uygulama imar planlarında Bakanlıkça fazlaca yetki kullanılması yerel yönetimlere baypas yapmak değil midir? Yolsuzlukların temeli olan bu yanlıştan bir an evvel dönülmesinin şart olduğunu düşünüyoruz. Bunun yerine milletimizin esas sorunlarına, dertlerine odaklanılmasını da öneriyoruz.

     Sayın Başkan, Sayın Bakan, değerli milletvekilleri; diğer bir konu, orman yangınları sonrası görülen suistimal ve istismarlardır. Sadece geçtiğimiz yıl meydana gelen orman yangınlarında 139 bin hektarlık bir alan zarar görmüştür. Bu alanların bazıları Orman Kanunu'nun ek 16'ncı maddesi uyarınca orman alanı dışına çıkarılmıştır. Ormanların, yaylaların, sit alanlarının, askerî alanların acımasızca imara açılmasında hangi kamu yararının gözetildiği, kriterlerin neler olduğu da belirsizdir. İmara açılmadan bırakılan alanlarda ise ciddi bir ağaçlandırma faaliyeti göremediğimizi ifade etmek isterim.

     YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Yani ezbere konuşuyorsunuz.

     BEHİÇ ÇELİK (Mersin) - Unutulmamalıdır ki 780 bin metrekarelik vatan coğrafyasının her bir karış toprağı 85 milyon nüfusumuzun namusu ve ortak malıdır.

     Sayın Başkan, tabii bir de TOKİ meselesi var. Yüzyılın konut projesi olarak takdim dilen bu proje paylaşılmıştır.

     YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Hep ezbere konuşuyorsunuz. Önünüze verilen notları okuyorsunuz ya.

     OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Arkadaşlar, müdahale etmeyelim lütfen.

     BEHİÇ ÇELİK (Mersin) - Süre ve ödeme planındaki afaki tablo yurttaşlarımızı seçime endeksleyerek bir aldatma ve kandırma lansmanı olarak görülüyor.

     OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Çelik, lütfen toparlar mısınız.

     BEHİÇ ÇELİK (Mersin) - "Projenin içeriğindeki belirsizlikler giderilmeliydi." diyorum.

     Evet, sözlerimi bir soruyla tamamlamak istiyorum: İki sene önce Bingöl'de yaşanan depremde birçok evin zarar gördüğünü biliyoruz. Yedisu ve çevre ilçelerde çok sayıda vatandaşımız çadırlarda yaşamaktadır. Orada henüz bir çalışma yapılmıyor. Soru-cevap bölümünde buna yanıt vermenizi bekliyorum.

     OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Evet, teşekkür ediyorum Sayın Çelik.

     BEHİÇ ÇELİK (Mersin) - Evet, bu düşüncelerle bütçenin hayırlı olmasını diliyorum. Bu bütçenin her bir kuruşunda milletimizin emeğinin, alın terinin olduğunun unutulmamasını da ikaz ediyorum.

     Hepinize saygılar sunuyorum.