Komisyon Adı:(10 / 77, 372, 491, 534, 693, 817, 868, 992, 1004, 1018, 1150, 1170, 1221, 1305, 1434, 1518, 1806, 1815, 1943, 2009, 2139, 2206, 2391, 2909, 2929, 3031, 3032, 3382, 3558, 3575, 3581, 3583, 3647, 3677, 3682, 3690, 3708, 3740, 3769, 3798, 3817, 3831, 3840) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu
Konu:Ulaştırma Ve Altyapı Bakan Yardımcısı Ömer Fatih Sayan'ın, Bakanlığın Küresel İklim Değişikliğine Yönelik Politikaları Ve Projeleri Hakkında Sunumu
Dönemi:27
Yasama Yılı:4
Tarih:13/04/2021


Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Ömer Fatih Sayan'ın, Bakanlığın küresel iklim değişikliğine yönelik politikaları ve projeleri hakkında sunumu BEHİÇ ÇELİK (Mersin) - Sayın Başkanım, çok teşekkür ediyorum.

     Bugün daha çok dinlemeyi tercih ettim, raporlardan da istifade ettik tabii, gerek Enerji Bakanlığı gerekse Sağlık.

     BAŞKAN VEYSEL EROĞLU - Sağ olun.

     BEHİÇ ÇELİK (Mersin) - Şimdi, Ulaştırma Bakanlığıyla ilgili aslında söylenecek çok söz var. Bizim Komisyonumuzun oluşum mantığına uygun olarak ele alınabilir ancak ulaştırma sektöründeki yatırımların ülke genelinde dengeli dağılımını özellikle gözetmelerini bekleriz çünkü özellikle Akdeniz Bölgesi ulaşım sistemi ne yazık ki ülkemizin diğer bölgelerine nazaran göreceli olarak çok geri yani hem Antalya olsun, Mersin olsun, Adana olsun. Geçen, Adana'daydım on beş gün önce, yine aynı şekilde orada da yoğun serzenişler var. Örneğin, bir Karaman bağlantılı Silifke, Silifke'den Mersin merkeze bir demir yolu bağlantısı projesi geliştirilmişti ama ne ihale yapıldı ne en ufak bir çalışma söz konusu değil.

     Diğer taraftan, çok önemli limanlar var, limanların geliştirilmesi gerekiyor. Mersin'de SEKA'dan kalan Silifke'deki Taşucu Limanı...

     BAŞKAN VEYSEL EROĞLU - Taşucu.

     BEHİÇ ÇELİK (Mersin) - Siz de biliyorsunuz. Oranın mutlaka geliştirilmesi gerekiyor. Özellikle deniz taşımacılığının çok iyi değerlendirilmesi gerekiyor.

     Diğer taraftan, bugün normal hızla, yasal hızla Mersin'in bir ucundan bir ucuna iki buçuk saatte gidilebiliyor, 320 kilometre bir sahil bandı var yani tam sınırdan sınıra demeyelim de şehirden şehire yani Mersin merkezden Anamur'a kadar gidiş iki buçuk saat ama yazın dört saatte gidemezsiniz, hatta beş saatte çünkü bütün sahil yolu sinyalizasyon sistemi olduğu için her yerde dur kalk yapmak zorundasınız ve büyük bir yoğunluk var. O nedenle, orada bir proje de geliştirildi aslında "Çeşmeli-Taşucu Çevre Yolu" diye, ona da başlanmadı. Erdemli'nin yukarı Karaman-Ayrancı bağlantısı, maalesef o da yapılmadı. Onun yanında Gülnar yol bağlantısı tamamlanmadı. Bu arada Silifke-Mut D 715 -olabilir kara yolu kod olarak- o yol üzerinde de bir heyelan olmuştu, aylarca o yol trafiğe kapandı ana yol, trafiğe kapandı ve açılmadı. Tüneller, sahil yolu yani Mersin-Antalya yolunun tünelleri hâlâ tamamlanamadı. Yani çok büyük bir ihmalkârlık var diye düşünüyorum. Deniz ulaşımı konusunda da zayıf. Hâlbuki şöyle bir sistemi var Türkiye'mizin. Özellikle, şimdi, hep "Enerji havzası Doğu Akdeniz." diye konuşuluyor, bütün ülkelerin harp gemileri Doğu Akdeniz'de; bütün ülkeler orada paylarını maksimize etmek için mücadele ederken Doğu Akdeniz'deki o enerji kaynakları konusunda bizim etkin olabilmemizin en önemli şartlarından biri de Mersin Limanı'nı çok iyi değerlendirmemiz gerekiyor. Onun sadece mal taşımacılığı değil, konteyner taşımacılığı değil, yolcu taşımacılığının da geliştirilmesi gerekir. Mersin-İskenderun-Beyrut-Tel Aviv ya da başka bir limanı da olabilir İsrail'in, İskenderiye özellikle, bu hatta deniz taşımacılığına önem verilmesi gerekir. Arada Kıbrıs'ın da bu kapsamda düşünülmesi oldukça önemlidir çünkü biliyorsunuz, Kızıldeniz'de bir olay yaşandı; Evergreen gemisinin tam Kanal'ın içerisinde oturmuş olması bölgede ne kadar risk taşındığını da apaçık bir şekilde gösteriyor. Türkiye'nin Doğu Akdeniz'de başat rol oynayabilecek bir ülke olduğu da buradan ortaya çıkıyor.

     Bu konuda Ulaştırma Bakanlığına düşen görevler var ancak Ulaştırma Bakanlığı bunları yaparken de tabii, özellikle çevreyi düşünen bir yöntemle -bizim Komisyonumuz bağlamında söylüyorum- çalışması buradaki bazı verilerin de takdire şayan olduğunu da belirterek sözümü sonlandırmak istiyorum, Akdeniz'e dikkat çekiyorum.

     Teşekkür ediyorum.