Komisyon Adı:Plan Ve Bütçe Komisyonu
Konu:Yeni Koronavirüs (covid-19) Salgınının Ekonomik Ve Sosyal Hayata Etkilerinin Azaltılması Hakkında Kanun İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2812)
Dönemi:27
Yasama Yılı:3
Tarih:15/04/2020


Yeni Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Ekonomik ve Sosyal Hayata Etkilerinin Azaltılması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2812) MAHMUT TANAL (İstanbul) - Teşekkür ederim Değerli Başkanım.

     Değerli milletvekilleri, değerli bürokratlar, basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

     Değerli arkadaşlar, Anayasa'mızın 2'nci maddesi, Türkiye Cumhuriyeti devleti sosyal bir hukuk devletidir der. 5'inci madde der ki: Devletin temel amaç ve görevleri, Türk milletinin önündeki ekonomik ve sosyal engelleri kaldırmaya, insanın maddi ve manevi yaşamının, varlığının gelişmesi için gerekli tedbirleri hazırlar. Dikkat ederseniz ücretsiz izni biz işçilere getiriyoruz ama kamu görevlilerinin hepsi o anlamda gayret rahat, onlardan idari izin, vesaire hiçbir ücret kesilmiyor, sadece yine işçilere yükleniliyor. Bu da Anayasa'nın 10'uncu maddesindeki eşitlik ilkesini aykırılık teşkil ediyor. Anayasa'mızın 11'inci maddesi üstünlük ilkesi, Anayasa'nın bağlayıcılığı... Evet, hepimizi bağlıyor ancak en önemli olan husus madde 13 ve 14, 13'teki madde; Anayasa'nın sözüne ve ruhuna, demokratik toplumun gereklerine ve ölçülülük ilkelerine aykırı olamaz, diyor. Ama getirdiğimiz bu yasal düzenleme hakikaten ölçülülük ilkesine aykırılık teşkil etmekte. Kaldı ki Anayasa'nın 14'üncü maddesi iki yükümlülük getiriyor, devlete ve de bir de vatandaş olarak bizlere yükümlülükler getiriyor. Buradaki yükümlülük şu diyor ki; gerek devlet ve gerek kişiler, Anayasa'nın kendine tanıdığı bu hakları, Anayasa'da belirtilenden daha geniş bir şekilde bunu sınırlayamaz ve bunu etkisiz hâle getirilebilecek şekilde de yok edilmesine neden olamaz. Ama bu getirilen, bu mevcut olan düzenlemeye baktığımızda, gerçekten bu hükümlere aykırılık teşkil etmekte. Kaldı ki Anayasa'nın 49'uncu maddesi; devlet, işsizlerini korumak zorunda, diyor. Peki, devlet, işsizleri korumak zorundaysa burada, çalışanların, ücretsiz izinle ilgili, bunu kabul etmediği andan itibaren kıdem tazminatı olmaksızın haklı sebeple işten atılma olayı gündeme gelmiş olacak.

     Değerli Başkanım, kaldı ki yine Borçlar Kanunu'nun 401'inci maddesi; verilecek olan ücret, asgari ücretten az olmamak üzere emsal bir ücret ödemekle yükümlü, diyor. Şimdi, bizim Borçlar Kanunu'nun 401'inci maddesi bu hükümleri getirmiş iken getirilen bu düzenlemeyle âdeta biz, ne yapıyoruz burada? Gerçekten çalışan işçiyi, devletin koruması gerekir iken daha kötü bir pozisyona sürüklemiş oluyoruz. Burada yine, Borçlar Kanunu'nun 425'inci maddesi...

     (Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

     BAŞKAN LÜTFİ ELVAN - Sayın Tanal lütfen tamamlayalım.

     MAHMUT TANAL (İstanbul) - Bitiriyorum Sayın Başkanım.

     MAHMUT TANAL (İstanbul) - Teşekkür ederim.

     Sağ olun efendim.

     Şimdi, son cümle şu, Borçlar Kanunu'nun 425'inci maddesi, burada yani işverenin durumu uygun değilse ücreti avans olarak da verilebilir, diyor. Yani burada benim sizden istirhamım; devlet, burada kira alacağını, vesaire alacaklarının tamamını üç ay süreyle erteliyor, işçinin de alacağı en azından baki kalsın, bunu yine ödeme yükümlülüğü olsun.

     Ben, teşekkür ediyorum.

     Saygılarımı sunarım.