Konu:Grup Başkan Vekilleri tarafından Danışma Kurulu toplantısında da İç Tüzük'ün 70'inci maddesi ile 59'uncu maddesi arasında bir boşluk olduğunun dile getirildiğine ve İç Tüzük'te en kısa sürede düzenleme yapılması gerekliliği konusunda mutabakat sağlandığına ilişkin konuşması
Yasama Yılı:3
Birleşim:63
Tarih:03/03/2020


Grup Başkan Vekilleri tarafından Danışma Kurulu toplantısında da İç Tüzük'ün 70'inci maddesi ile 59'uncu maddesi arasında bir boşluk olduğunun dile getirildiğine ve İç Tüzük'te en kısa sürede düzenleme yapılması gerekliliği konusunda mutabakat sağlandığına ilişkin konuşması
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ

BAŞKAN - Değerli arkadaşlar, bu kapalı oturum talebiyle ilgili kısa bir değerlendirme yapmak istiyorum. Bunu, Danışma Kurulunda Grup Başkan Vekili arkadaşlarımızla da müzakere ettik. İç Tüzük'ün kapalı oturumu düzenleyen 70'inci maddesinin dördüncü fıkrası "Cumhurbaşkanı yardımcıları, bakanlar, bakan yardımcıları ve üst kademe kamu yöneticileri 62 nci maddede belirtilen hallerde aynı maddede belirtilen usulle kapalı oturumlarda bulunabilirler." hükmünü haizdir.

Fıkrada atıf yapılan 62'nci madde, yürütmenin Genel Kurulda temsilini düzenlemektedir. İç Tüzük'ün 62'nci maddesindeki düzenlemeler, Genel Kurul gündeminin kısımlarında yer alan ve o kısımlarda görüşülecek işlere dairdir. Gündem dışı konuşmalar ise İç Tüzük'ün 59'uncu maddesine göre yapılmaktadır. Maddenin ikinci fıkrası yürütmenin gündem dışı konuşmasını düzenlemektedir. Yürütme, bu fıkradaki düzenlemenin zorunlu unsurudur. 59'uncu maddenin ikinci fıkrasına göre gündem dışı konuşmanın yapılabilmesi ve sonrasında, talepleri hâlinde, siyasi parti gruplarına ve grubu bulunmayan bir milletvekiline söz verilebilmesi için öncelikle yürütmenin istemi gerekmektedir. Yani yürütme bulunmadığı sürece İç Tüzük'ün 59'uncu maddesinin ikinci fıkrası işlevsiz hâle gelecektir. Söz konusu fıkra, olağanüstü acele hâllerde yürütmenin Genel Kurulu bilgilendirmesini sağlamakta, ayrıca siyasi parti gruplarının ve milletvekillerinin "olağanüstü acele hâl" olarak nitelendirilen konu hakkında değerlendirmeler yapmasına imkân tanımaktadır. Böylece, çok önemli konuları, Genel Kurul, yürütmeyle birlikte müzakere imkânı bulmaktadır. Takdir edilir ki olağanüstü acele hâl kapsamına giren konuların devlet ve milletin güvenliğiyle ilgili olması, devlet sırrı kapsamında bulunması, mahiyeti itibarıyla kapalı oturumda konuşulması olasılığı yüksektir. Bu konularda yapılacak kapalı oturumda, eşyanın tabiatı gereği ve yine, hükmün amaçsal yorumundan hareketle bakanların bulunması gerekir diye düşünülmelidir.

İç Tüzük'ün 70'inci maddesi ile 59'uncu maddesi arasında bu konuda bir boşluk olduğu birleşimin açılmasından önce yapılan Danışma Kurulu toplantısında da Grup Başkan Vekilleri tarafından dile getirilmiş ve bu konuda İç Tüzük'te en kısa sürede bir düzenleme yapılması gerekliliği konusunda mutabakat sağlanmıştır.

Bilgilerinize sunulur.