Konu:Milletvekili Seçimi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:74
Tarih:31/03/2022


Milletvekili Seçimi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ

BEHİÇ ÇELİK (Mersin) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; şimdi seçim kanunu görüşüyoruz. Öncelikle Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. Ramazanışerife yaklaştığımız bugünlerde ramazan ayınızı tebrik ediyorum, bütün milletimizin ramazan ayı hayırlı uğurlu olsun, hayırlara vesile olsun.

Değerli milletvekilleri, görüyorsunuz, ne abes işlerle iştigal ediyoruz. Sağduyu sahibi hiçbir insan, bu güzel ülkenin siyasal gelenekleriyle, değerler sistemiyle oynamaz, onları tahrip etmez ama görüyoruz ki yirmi yıllık AKP iktidarı, buldozer gibi, devletin bütün kolonlarına darbe indirerek yıkıcılığının zirvesine çıkmış; ekonomiden kültüre, eğitime, yargıya, askeriyeye, maliyeye, mülkiyeye, her yapıya korkunç zararlar vermiştir.

Değerli arkadaşlar, mümkün olduğunca iyi işleyen bir seçim sistemimiz mevcuttu. Ne var ki 2002 yılından bu yana, Yüksek Seçim Kurulunun oluşumu ve statüsü dâhil, her seçim ve referandumda AKP yine tahrip edici kimliğini ispat etmiştir. 2002 seçimlerinden itibaren yapılan müdahaleler, manipülasyonlar "Seçimden en kârlı nasıl çıkarız?"ın hesabıyla yapılmıştır. 2008'den itibaren FETÖ mensuplarıyla Türk ordusuna kurulan kumpas, AKP tarafından 2010 referandumuyla taçlandırılmıştır.

Değerli milletvekilleri, bugün bilimsel anlamda izaha muhtaç olan Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi Türk demokrasi tarihinin yüz karasıdır, öyle de anılacaktır. Gerek bu biçimsiz metin ve gerekse referandumda 2 milyon 200 bin mühürsüz oyun YSK tarafından kabul edilmesiyle Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi kabul edilmiş sayıldı. Herkesçe biliniyor ki, bu, kirli bir referandumdur.

Değerli arkadaşlar, Yüksek Seçim Kurulu, 2002 seçimlerinden başlayarak bugüne kadar birçok kararda alışılmış genel seçim hukuk kurallarının dışına çıkmış, iktidar adına seçim hukuku sistemimizi lekelemiştir. Temennimiz odur ki bundan sonra gayrihukuki bir yola tevessül edilmesin. Zaten biliyorsunuz, Cumhurbaşkanının diploma sorunu dahi hâlâ tartışmalıdır, bu da Yüksek Seçim Kurulunun kamburudur.

Bir de 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri Yasası'nın 65'inci maddesi var -bu dile getiriliyor- bu madde, olmayan Başbakan ve bakanların uymaları gereken seçim yasaklarına ilişkin hüküm hâlinde kalmıştır. Görüyoruz, cevap basit, burada iyi niyet söz konusu değil; Cumhurbaşkanı, seçim yasaklarına tabi olsun istenmiyor. Bunun da siyasi ve yargısal sorumluluğunu asla unutmamanızı temenni ediyorum. Seçimin düzen içinde yönetimi ve dürüstlüğüyle ilgili bütün işlemleri yapmak ve yaptırmak, tüm seçim yolsuzluklarını, şikâyetleri ve itirazları incelemek ve kesin karara bağlamak, Yüksek Seçim Kurulunun öncelikli görevidir. Öyle mi olacak; bakalım, göreceğiz.

Evet, arkadaşlar, Yüksek Seçim Kurulu ve seçim kurulları bütünüyle tartışma ortamından ayrı tutulmalıdır. Özellikle YSK, Anayasa'da yargı bölümü içerisinde bir yüksek mahkeme olarak düzenlenmelidir, idari ve yargısal olarak ikiye ayrılmalıdır; böylece kurumsallaşma ancak temin edilebilir.

Değerli milletvekilleri, mevcut teklifin içeriğinde Yüksek Seçim Kurulunu ve seçim kurullarını güçlendirecek, tarafsızlığını ve dürüstlüğünü koruyacak, millî iradenin temsiliyetini sağlama alacak bir ışık görüyor musunuz? İşte esas mesele budur. Evet, arkadaşlar, ülkeyi bütünüyle yıkıma götüren çapsız bir iktidarın sonu gelmiştir. Elimizde 321 sıra sayılı bir Kanun Teklifi var.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun.

BEHİÇ ÇELİK (Devamla) - Sayın Başkan, teşekkür ediyorum.

Bu kanun teklifiyle, en geç bir yıl içerisinde seçime gidecek olan Türkiye'de geçmiş seçimlerde hangi eksiklikler görüldü ki ona çözüm aranıyor? Burada hesap yine art niyetli, "Acaba ben nasıl bir seçim sistemi getireyim ki adaletten, hukuktan, ahlaktan uzak ama Parlamentoda en fazla vekil çıkarabileyim yani halkın iradesi, millî irade hilafına gerekirse hile de yaparak en çok vekil çıkarabileyim?" Getirilen seçim kanun teklifinin ana teması bu ama buna rağmen başaramayacaksınız.

10'uncu maddedeki hüküm üzerinde yapılan düzenlemenin de gereksiz olduğunu düşünüyoruz, bu değişikliğe de ihtiyaç olmadığını ifade ediyorum. Önergemizin kabulünü diliyorum.

Yüce heyetinize saygılar sunuyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)