TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
TUTANAK DERGİSİ
49'uncu Birleşim
1 Mart 2016 Salı
(TBMM Tutanak Hizmetleri Başkanlığı tarafından hazırlanan bu Tutanak Dergisi'nde yer alan ve kâtip üyeler tarafından okunmuş bulunan her tür belge ile konuşmacılar tarafından ifade edilmiş ve tırnak içinde belirtilmiş alıntı sözler aslına uygun olarak yazılmıştır.)
İÇİNDEKİLER
I.- GEÇEN TUTANAK ÖZETİ
II.- GELEN KÂĞITLAR
III.- KANUN TASARI VE TEKLİFLERİ İLE KOMİSYONLARDAN GELEN DİĞER İŞLER
A) Kanun Tasarı ve Teklifleri
1.- 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/529) ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (S. Sayısı: 118)
2.- 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/297), 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısına İlişkin Olarak Hazırlanan 2014 Yılı Genel Uygunluk Bildiriminin Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/32), Merkezi Yönetim Kapsamındaki Kamu İdarelerine, Sosyal Güvenlik Kurumlarına ve Diğer Kamu İdarelerine Ait Toplam 208 Adet Denetim Raporunun Sunul-duğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/33), 2014 Yılı Dış Denetim Genel Değerlendirme Raporunun Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/34), 2014 Yılı Mali İstatistikleri Değerlendirme Raporunun Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/35), 2014 Yılı Faaliyet Genel Değerlendirme Raporunun Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/36), 6085 Sayılı Sayıştay Kanunu Uyarınca Hazırlanan Kalkınma Ajansları 2012 Yılı Genel Denetim Raporunun Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/28), 6085 Sayılı Sayıştay Kanunu Uyarınca Hazırlanan 2013 Yılı Kalkınma Ajansları Genel Denetim Raporunun Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/31), 6085 Sayılı Sayıştay Kanunu Uyarınca Hazırlanan 2014 Yılı Kalkınma Ajansları Genel Denetim Raporunun Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/37) ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (S. Sayısı: 119)
A) AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI
1) Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
B) KALKINMA BAKANLIĞI
1) Kalkınma Bakanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Kalkınma Bakanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
C) TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU
1) Türkiye İstatistik Kurumu 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Türkiye İstatistik Kurumu 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
Ç) GAP BÖLGE KALKINMA İDARESİ BAŞKANLIĞI
1) GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
D) DOĞU ANADOLU PROJESİ BÖLGE KALKINMA İDARESİ BAŞKANLIĞI
1) Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
E) KONYA OVASI PROJESİ BÖLGE KALKINMA İDARESİ BAŞKANLIĞI
1) Konya Ovası Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Konya Ovası Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
F) DOĞU KARADENİZ PROJESİ BÖLGE KALKINMA İDARESİ BAŞKANLIĞI
1) Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
G) ADALET BAKANLIĞI
1) Adalet Bakanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Adalet Bakanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
Ğ) CEZA VE İNFAZ KURUMLARI İLE TUTUKEVLERİ İŞ YURTLARI KURUMU
1) Ceza ve İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İş Yurtları Kurumu 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Ceza ve İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İş Yurtları Kurumu 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
H) TÜRKİYE ADALET AKADEMİSİ
1) Türkiye Adalet Akademisi Başkanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Türkiye Adalet Akademisi Başkanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
I) HÂKİMLER VE SAVCILAR YÜKSEK KURULU
1) Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
IV.- SATAŞMALARA İLİŞKİN KONUŞMALAR
1.- Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in, İzmir Milletvekili Mahmut Atilla Kaya'nın 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Ta-sarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde AK PARTİ Grubu adına yaptığı konuşması sırasında Halkların Demokratik Partisine sataşması nedeniyle konuşması
2.- İstanbul Milletvekili Engin Altay'ın, İzmir Milletvekili Mahmut Atilla Kaya'nın 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde AK PARTİ Grubu adına yaptığı konuşması sırasında Cumhuriyet Halk Partisine sataşması nedeniyle konuşması
3.- Manisa Milletvekili Erkan Akçay'ın, İzmir Milletvekili Mahmut Atilla Kaya'nın 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde AK PARTİ Grubu adına yaptığı konuşması sırasında Milliyetçi Hareket Partisine sataşması nedeniyle konuşması
4.- Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın, Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in sataşma nedeniyle yaptığı konuşması sırasında Adalet ve Kalkınma Partisine sataşması nedeniyle konuşması
5.- Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in, Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın sataşma nedeniyle yaptığı konuşması sırasında şahsına sataşması nedeniyle konuşması
6.- Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in, Adalet Bakanı Bekir Bozdağ'ın yaptığı açıklaması sırasında Halkların Demokratik Par-tisine sataşması nedeniyle konuşması
7.- Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in, Tekirdağ Milletvekili Candan Yüceer'in 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde CHP Grubu adına yaptığı konuşması sırasında Halkların Demokratik Partisine sataşması nedeniyle konuşması
8.- Afyonkarahisar Milletvekili Mehmet Parsak'ın, Tekirdağ Milletvekili Candan Yüceer'in 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde CHP Grubu adına yaptığı konuşması sıra-sında Milliyetçi Hareket Partisine sataşması nedeniyle konuşması
9.- Tekirdağ Milletvekili Candan Yüceer'in, Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken ve Afyonkarahisar Milletvekili Mehmet Parsak'ın sataşma nedeniyle yaptıkları konuşmaları sırasında şahsına sataşmaları nedeniyle konuşması
10.- İstanbul Milletvekili Engin Altay'ın, Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in sataşma nedeniyle yaptığı konuşması sırasında Cumhuriyet Halk Partisine sataşması nedeniyle konuşması
11.- Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın, Afyonkarahisar Milletvekili Mehmet Parsak'ın sataşma nedeniyle yaptığı konuşması sıra-sında Adalet ve Kalkınma Partisine sataşması nedeniyle konuşması
12.- Manisa Milletvekili Erkan Akçay'ın, Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın sataşma nedeniyle yaptığı konuşması sırasında Milliyetçi Hareket Partisine sataşması nedeniyle konuşması
13.- Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in, Tekirdağ Milletvekili Candan Yüceer'in sataşma nedeniyle yaptığı konuşması sırasında Halkların Demokratik Partisine sataşması nedeniyle konuşması
14.- Muğla Milletvekili Ömer Süha Aldan'ın, Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın sataşma nedeniyle yaptığı konuşması sırasında Cumhuriyet Halk Partisine sataşması nedeniyle konuşması
15.- Amasya Milletvekili Mehmet Naci Bostancı'nın, Çorum Milletvekili Tufan Köse'nin 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde CHP Grubu adına yaptığı konuşması sıra-sında Adalet ve Kalkınma Partisine sataşması nedeniyle konuşması
16.- Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in, İstanbul Milletvekili Celal Adan'ın 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde MHP Grubu adına yaptığı konuşması sırasında Halkların Demokratik Partisine sataşması nedeniyle konuşması
17.- Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın, İstanbul Milletvekili Celal Adan'ın 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde MHP Grubu adına yaptığı konuşması sırasında Adalet ve Kalkınma Partisine sataşması nedeniyle konuşması
18.- Manisa Milletvekili Erkan Akçay'ın, Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in sataşma nedeniyle yaptığı konuşması sırasında Milliyetçi Hareket Partisine sataşması nedeniyle konuşması
19.- Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in, Afyonkarahisar Milletvekili Mehmet Parsak'ın 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde MHP Grubu adına yaptığı konuşması sırasında Halkların Demokratik Partisine sataşması nedeniyle konuşması
20.- Manisa Milletvekili Erkan Akçay'ın, Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in sataşma nedeniyle yaptığı konuşması sırasında Milliyetçi Hareket Partisine sataşması nedeniyle konuşması
21.- Samsun Milletvekili Erhan Usta'nın, Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz'ın 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde Hükûmet adına yaptığı konuşması sırasında Milliyetçi Hareket Partisine sataşması nedeniyle konuşması
22.- Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in, Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz'ın 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde Hükûmet adına yaptığı konuşması sırasında Halkların Demokratik Partisine sataşması nedeniyle konuşması
23.- İstanbul Milletvekili Mahmut Tanal'ın, Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in sataşma nedeniyle yaptığı konuşması sırasında Cumhuriyet Halk Partisine sataşması nedeniyle konuşması
24.- Şanlıurfa Milletvekili Ahmet Eşref Fakıbaba'nın, İstanbul Milletvekili Mahmut Tanal'ın sataşma nedeniyle yaptığı konuşması sırasında Adalet ve Kalkınma Partisine sataşması nedeniyle konuşması
V.- AÇIKLAMALAR
1.- Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in, Cizre halk meclisi eş başkanı Mehmet Tunç'un cenazesinin DNA testiyle doğrulandığına, Türkiye ve insanlık tarihinin Cizre'de yaşanan bu olayları unutmayacağına, aynı katliam konseptinin Sur için de devam ettirilmeye çalışıldığına ilişkin açıklaması
2.- Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın, Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in yaptığı açıklamasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
3.- Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in, Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın yaptığı açıklamasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
4.- Adalet Bakanı Bekir Bozdağ'ın, Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in yaptığı açıklamasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
5.- Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın, Muğla Milletvekili Ömer Süha Aldan'ın sataşma nedeniyle yaptığı konuşmasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
6.- Manisa Milletvekili Erkan Akçay'ın, Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın yaptığı açıklamasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
7.- Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in, Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın yaptığı açıklamasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
8.- İstanbul Milletvekili Engin Altay'ın, Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın yaptığı açıklamasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
9.- Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın, İstanbul Milletvekili Engin Altay'ın yaptığı açıklamasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
10.- Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın, Gaziantep Milletvekili Akif Ekici'nin 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde CHP Grubu adına yaptığı konuşmasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
11.- İstanbul Milletvekili Engin Altay'ın, Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın yaptığı açıklaması ve Gaziantep Milletvekili Akif Ekici'nin 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşme-lerinde CHP Grubu adına yaptığı konuşmasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
12.- İstanbul Milletvekili Celal Adan'ın, sözlerinin sonuna kadar arkasında olduğuna ilişkin açıklaması
13.- İstanbul Milletvekili Engin Altay'ın, Parlamentoda dört aydır Kürt sorunuyla ilgili bir kısır döngü yaşandığına ve bütün siyasi partilerin bu konuyu tam bir polemik noktasına getirdiklerine ilişkin açıklaması
14.- Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in, İstanbul Milletvekili Engin Altay'ın yaptığı açıklamasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
15.- Manisa Milletvekili Erkan Akçay'ın, İstanbul Milletvekili Engin Altay'ın yaptığı açıklamasındaki bazı ifadelerine ilişkin açık-laması
16.- Tokat Milletvekili Coşkun Çakır'ın, İstanbul Milletvekili Engin Altay ve Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in yaptıkları açıklamaları ile Manisa Milletvekili Erkan Akçay'ın sataşma nedeniyle yaptığı konuşmasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
17.- İstanbul Milletvekili Filiz Kerestecioğlu Demir'in, 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde HDP Grubu adına yaptığı konuşmasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
18.- İstanbul Milletvekili Mihrimah Belma Satır'ın, İstanbul Milletvekili Filiz Kerestecioğlu Demir'in 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde HDP Grubu adına yaptığı ko-nuşmasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
19.- Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in, İstanbul Milletvekili Celal Adan'ın 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde MHP Grubu adına yaptığı konuşmasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
20.- Manisa Milletvekili Erkan Akçay'ın, Diyarbakır Milletvekili İdris Baluken'in yaptığı açıklamasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
21.- İstanbul Milletvekili Ravza Kavakcı Kan'ın, Diyarbakır Milletvekili Altan Tan'ın 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde HDP Grubu adına yaptığı konuşmasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
22.- İstanbul Milletvekili Filiz Kerestecioğlu Demir'in, İstanbul Milletvekili Ravza Kavakcı Kan'ın yaptığı açıklamasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
23.- Manisa Milletvekili Erkan Akçay'ın, Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz'ın 118 sıra sayılı 2016 Yılı Bütçe Kanunu Tasarısı ile 119 sıra sayılı 2014 Yılı Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın dördüncü tur görüşmelerinde Hükûmet adına yaptığı konuşmasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
24.- Kalkınma Bakanı Cevdet Yılmaz'ın, İstanbul Milletvekili Mahmut Tanal'ın sataşma nedeniyle yaptığı konuşmasındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması
VI.- DİSİPLİN CEZASI İŞLEMLERİ
1.- Gaziantep Milletvekili Akif Ekici'ye, Cumhurbaşkanıyla ilgili ifadeleri nedeniyle iki birleşim için Meclisten geçici çıkarma cezası verilmesi
VII.- YAZILI SORULAR VE CEVAPLARI
1.- Malatya Milletvekili Veli Ağbaba'nın, Ulusal Kayısı Konseyi Yönetmeliği Taslağı'na ilişkin sorusu ve Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Faruk Çelik'in cevabı (7/1765)
2.- Giresun Milletvekili Bülent Yener Bektaşoğlu'nun, fındık fiyatlarındaki düşüşün önlenmesine ilişkin sorusu ve Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Faruk Çelik'in cevabı (7/1766)
1 Mart 2016 Salı
BİRİNCİ OTURUM
Açılma Saati: 11.00
BAŞKAN: Başkan Vekili Pervin BULDAN
KÂTİP ÜYELER: Ömer SERDAR (Elâzığ), Emre KÖPRÜLÜ (Tekirdağ)
----- 0 -----
BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin 49'uncu Birleşimini açıyorum.
Toplantı yeter sayısı vardır, gündeme geçiyoruz.
Sayın milletvekilleri, gündemimize göre 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı üzerindeki görüşmelere devam edeceğiz.
Program uyarınca bugün dördüncü turdaki görüşmeleri yapacağız.
Dördüncü turda Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı, Türkiye İstatistik Kurumu, Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, Konya Ovası Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, Adalet Bakanlığı, Ceza ve İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İş Yurtları Kurumu, Türkiye Adalet Akademisi ile Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu bütçe ve kesin hesapları yer almaktadır.
III.- KANUN TASARI VE TEKLİFLERİ İLE KOMİSYONLARDAN GELEN DİĞER İŞLER
A) Kanun Tasarı ve Teklifleri
1.- 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/529) ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (S. Sayısı: 118) (x)
2.- 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/297), 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısına İlişkin Olarak Hazırlanan 2014 Yılı Genel Uygunluk Bildiriminin Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/32), Merkezi Yönetim Kapsamındaki Kamu İdarelerine, Sosyal Güvenlik Kurumlarına ve Diğer Kamu İdarelerine Ait Toplam 208 Adet Denetim Raporunun Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/33), 2014 Yılı Dış Denetim Genel Değerlendirme Raporunun Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/34), 2014 Yılı Mali İstatistikleri Değerlendirme Raporunun Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/35), 2014 Yılı Faaliyet Genel Değerlendirme Raporunun Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/36), 6085 Sayılı Sayıştay Kanunu Uyarınca Hazırlanan Kalkınma Ajansları 2012 Yılı Genel Denetim Raporunun Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/28), 6085 Sayılı Sayıştay Kanunu Uyarınca Hazırlanan 2013 Yılı Kalkınma Ajansları Genel Denetim Raporunun Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/31), 6085 Sayılı Sayıştay Kanunu Uyarınca Hazırlanan 2014 Yılı Kalkınma Ajansları Genel Denetim Raporunun Sunulduğuna İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi (3/37) ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (S. Sayısı: 119) (x)
A) AİLE VE SOSYAL POLİTİKALAR BAKANLIĞI
1) Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
B) KALKINMA BAKANLIĞI
1) Kalkınma Bakanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Kalkınma Bakanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
C) TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU
1) Türkiye İstatistik Kurumu 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Türkiye İstatistik Kurumu 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
Ç) GAP BÖLGE KALKINMA İDARESİ BAŞKANLIĞI
1) GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
D) DOĞU ANADOLU PROJESİ BÖLGE KALKINMA İDARESİ BAŞKANLIĞI
1) Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Doğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
E) KONYA OVASI PROJESİ BÖLGE KALKINMA İDARESİ BAŞKANLIĞI
1) Konya Ovası Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Konya Ovası Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
F) DOĞU KARADENİZ PROJESİ BÖLGE KALKINMA İDARESİ BAŞKANLIĞI
1) Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
G) ADALET BAKANLIĞI
1) Adalet Bakanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Adalet Bakanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
Ğ) CEZA VE İNFAZ KURUMLARI İLE TUTUKEVLERİ İŞ YURTLARI KURUMU
1) Ceza ve İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İş Yurtları Kurumu 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Ceza ve İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İş Yurtları Kurumu 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
H) TÜRKİYE ADALET AKADEMİSİ
1) Türkiye Adalet Akademisi Başkanlığı 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Türkiye Adalet Akademisi Başkanlığı 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
I) HÂKİMLER VE SAVCILAR YÜKSEK KURULU
1) Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu 2016 Yılı Merkezî Yönetim Bütçesi
2) Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu 2014 Yılı Merkezî Yönetim Kesin Hesabı
BAŞKAN - Komisyon? Yerinde.
Hükûmet? Yerinde.
Sayın milletvekilleri, bilindiği üzere, turda yer alan bütçelerle ilgili soru sormak isteyen milletvekillerinin sisteme girmeleri gerekmektedir.
Dördüncü turda grupları ve şahısları adına söz alan sayın üyelerin isimlerini okuyorum:
Adalet ve Kalkınma Partisi Grubu adına: Ankara Milletvekili Lütfiye Selva Çam, Kahramanmaraş Milletvekili Nursel Reyhanlıoğlu, Antalya Milletvekili Gökcen Özdoğan Enç, İstanbul Milletvekili Hurşit Yıldırım, Şanlıurfa Milletvekili Mehmet Ali Cevheri, Elâzığ Milletvekili Tahir Öztürk, Konya Milletvekili Mehmet Babaoğlu, Trabzon Milletvekili Ayşe Sula Köseoğlu, İzmir Milletvekili Mahmut Atilla Kaya, Ordu Milletvekili Oktay Çanak, İstanbul Milletvekili Yıldız Seferinoğlu, Bursa Milletvekili Zekeriya Birkan, Balıkesir Milletvekili Mahmut Poyrazlı, Afyonkarahisar Milletvekili Ali Özkaya, Adıyaman Milletvekili Adnan Boynukara, Sakarya Milletvekili Ali İhsan Yavuz.
Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına: Tekirdağ Milletvekili Candan Yüceer, Adana Milletvekili Aydın Uslupehlivan, Bursa Milletvekili Lale Karabıyık, Gaziantep Milletvekili Akif Ekici, Sivas Milletvekili Ali Akyıldız, Konya Milletvekili Mustafa Hüsnü Bozkurt, Trabzon Milletvekili Haluk Pekşen, Ankara Milletvekili Necati Yılmaz, İstanbul Milletvekili Gamze Akkuş İlgezdi, Çorum Milletvekili Tufan Köse, İstanbul Milletvekili İlhan Cihaner.
Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına: Aydın Milletvekili Deniz Depboylu, Samsun Milletvekili Erhan Usta, Adana Milletvekili Muharrem Varlı, İstanbul Milletvekili Celal Adan, Afyonkarahisar Milletvekili Mehmet Parsak.
Halkların Demokratik Partisi Grubu adına: İstanbul Milletvekili Filiz Kerestecioğlu Demir, Diyarbakır Milletvekili Altan Tan, Van Milletvekili Bedia Özgökçe Ertan, Bitlis Milletvekili Mizgin Irgat.
Şahıslar adına lehinde Diyarbakır Milletvekili Mehmet Galip Ensarioğlu, aleyhinde Diyarbakır Milletvekili Nimetullah Erdoğmuş.
Sayın milletvekilleri, şimdi Adalet ve Kalkınma Partisi Grubu adına konuşmacıları sırasıyla kürsüye davet edeceğim.
Ankara Milletvekili Sayın Lütfiye Selva Çam.
Buyurunuz Sayın Çam. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Süreniz beş dakika.
AK PARTİ GRUBU ADINA LÜTFİYE SELVA ÇAM (Ankara) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının 2016 yılı bütçesi üzerinde AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Bilindiği gibi 2002 yılından bu yana sosyal politikalarda köklü çözümler üretmek için çalışmalar yapılmaktadır. Bu çerçevede Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı 2011 yılında ayrı bir icracı bakanlık hâline gelmiş ve sosyal hizmetler birimleri tek çatı altında toplanmıştır. Aile, çocuklar, kadının statüsü, engelliler ve yaşlılar, şehit yakınları ve gaziler, sosyal yardım ve korunmaya muhtaç kesimler için politikalar üretmek, strateji geliştirmek ve hizmet üretmek için çalışmaktadır. Bakanlığın icracı bir bakanlığa dönüşmesi, bütçesinin zenginliği tek başına bir reformdur.
AK PARTİ hükûmetlerinin aile ve sosyal politikalarda yaptığı icraatlar halkımızda karşılığını bulmuştur. Bu sayede halkımızın çok dua ve desteklerini aldık. Güçlü birey, güçlü toplum, güçlü aile için çalışan ve insani kalkınmayı hedef alan ve bu yılki merkezî bütçede payı yüzde 5 olan Bakanlık 6'ncı büyük bütçeye sahiptir; geçen yıla oranla da yüzde 35'lik bir artış söz konusudur. Tahsis edilen kaynağın yüzde 97'si sosyal yardım ve sosyal hizmetlerde kullanılmak üzere planlanmıştır. Bu da Bakanlığın, Anayasa'da belirtildiği gibi sosyal bir hukuk devleti olma yükümlülüğünü ciddi oranda üstlendiğini göstermektedir.
Partimiz, ilk kurulduğu günden itibaren kurucu Genel Başkanımız Recep Tayyip Erdoğan'ın düsturu olan "İnsanı yaşat ki devlet yaşasın." felsefesiyle hareket etmiştir. Bugüne kadar hiçbir parti ve hiçbir iktidarın yapmadığını yaptık, siyaset tarihimize yine önemli bir alanda model oluşturduk. Ana muhalefet partileri başta olmak üzere…
BAŞKAN - Sayın Çam, bir saniye lütfen.
Sayın milletvekilleri, Genel Kurulda bir uğultu var. Lütfen sayın hatibi dinleyelim.
Buyurunuz Sayın Çam.
LÜTFİYE SELVA ÇAM (Devamla) - Bugüne kadar hiçbir parti ve hiçbir iktidarın yapmadığını yaptık, siyaset tarihimize yine önemli bir alanda model oluşturduk. Ana muhalefet partileri başta olmak üzere bizim sosyal politikalarımızı ve sosyal devlet anlayışımızı eleştirenler, özellikle geçen seçimlerde stratejilerini sosyal politikalar üzerine kurdular. Ne mutlu bize ki bir konuda daha sizlere örnek olduk.
Bakanlığın politika yaklaşımında aile ve aile değerlerinin korunması önceliğimizdir. Aile bütünlüğünü korumayı, ailenin sorun çözme kapasitesini artırmayı hedeflerken diğer taraftan kadına karşı her türlü ayrımcılığın önlenmesi ve kadına yönelik şiddet ve istismarın ortadan kaldırılması Bakanlık politikalarının temelini oluşturmaktadır.
Kadınlarımızın çalışma hayatı ve karar alma mekanizmalarında etkinliğini artırmaya yönelik sosyal güvencelerinin sağlanması için Anayasa'dan Ceza Kanunu'na, İş Kanunu'ndan Şiddetle Mücadele Kanunu'na kadar yasal alanda devrim niteliğinde düzenlemeler yaptık. Kadına pozitif ayrımcılık ilkesini ilk kez Anayasa'yla güvence altına aldık. 64'üncü Hükûmet Programı'nda, kadınların bireysel ve toplumsal olarak güçlenmesi kapsamında iş gücü piyasasına girmelerini kolaylaştırdık, istihdamın, kadın girişimci sayısının artırılması ve sosyal güvencelerinin sağlanması yer almış, iş ve aile yaşamının uyumlaştırılmasına yönelik yeni düzenlemeler yapılmıştır.
Aile sosyal destek programlarının yaygınlaştırılmasına yönelik çalışmalar da devam etmektedir. Eşi vefat eden kadınlara, muhtaç asker ailelerine ve çocuklarına yardım programları başlatılmıştır. Sosyal yardım ve istihdam bağlantısının kurulmasıyla 48 bin vatandaşımız iş sahibi olmuştur.
Sürenin elverdiği ölçüde bahsedebildiklerim kadar değinemediğim, yoksullukla ve madde bağımlılığıyla mücadele, engellilere, yaşlılara ve Roman vatandaşlara yönelik çalışmalar, Suriyeli misafirlerimiz için destek hizmetleri, çok sayıda projeler yürütülmektedir.
Kadınların toplumsal hayatın her alanında daha aktif, eşit biçimde hak ve fırsatlardan yararlanmaları, kadının statüsünün güçlenmesi ve şiddetin önlenmesi için kararlılıkla çalışmalarını sürdüren Sayın Bakanımız ve ekibine teşekkür ediyor, bütçenin milletimize ve ülkemize hayırlı olmasını diliyorum.
Teşekkür ederim. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Çam.
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Sayın Başkan…
BAŞKAN - Buyurunuz Sayın Akçay.
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Sayın Konuşmacı, Şeyh Edebali'nin "İnsanı yaşat ki devlet yaşasın" sözünü Sayın Cumhurbaşkanı Erdoğan'a aitmiş gibi, ona atfen ifade etti. Bu düzeltmeyi yapmak üzere tutanaklara girmesi bakımından bunu ifade etmeyi doğru buluyorum çünkü gelecek nesiller de bu tutanakları izleyecekler, bu yanlışın düzeltilmesi gerekir.
BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Akçay, tutanaklara geçmiştir.
Adalet ve Kalkınma Partisi Grubu adına ikinci konuşmacı Kahramanmaraş Milletvekili Sayın Nursel Reyhanlıoğlu. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Süreniz beş dakika.
Buyurunuz.
AK PARTİ GRUBU ADINA NURSEL REYHANLIOĞLU (Kahramanmaraş) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2016 yılı Bütçe Kanunu Tasarısı'nın Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı bütçesi üzerine AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Aile ve sosyal politikalar dünyada devamlı yükselen bir değer ve bizim de Hükûmet olarak amacımız aileyi ve sosyal politikaları ön plana alarak insanı bütün hayatın odak noktasına yerleştirmek -büyürken, gelişirken, güçlenirken dezavantajlı grupların bütününün bir parçası olduğunu asla unutmadan- hep birlikte kalkınmayı sağlayarak 2023 hedeflerine ulaşmaktır. AK PARTİ Hükûmeti olarak bu sosyal politikaları uygulamaya geçirdiğimiz ilk dönemlerde "AK PARTİ sadaka kültürünü geliştiriyor." şeklindeki eleştiriler muhalefet partilerinin gündeminden zamanla çıkmış ve bugün geldiğimiz noktada daha fazla yardımlar yapılması şekline dönüşmüştür. Bu da ne kadar etkili ve isabetli çalışmalar yaptığımızın bir göstergesidir. 2016 yılına geldiğimizde ekonomik kalkınmayla beraber "sosyal adalet, sosyal barış, sosyal refah" gibi kriterler de doğru orantılı olarak gelişmekte, mutlu fertler mutlu bir toplumu oluşturmaktadır. "Bugünün çocukları Türkiye'nin geleceği." cümlesini düstur edinmiş olan Bakanlığımız, son yıllarda çocuklara yapılan yardımları artırmış ve çeşitlendirmiştir. Bu çerçevede, toplumumuzun her zaman önem verdiği ve koruduğu öksüz, yetim çocuklarımızın
yoksulluk durumuna düşmeleri hâlinde ihtiyaçlarının karşılanması için, 2015 yılında, öksüz ve yetim, ihtiyacı olan çocuklarımıza yardım programı geliştirilmiş, kesintisiz 100 lira düzenli yardım yapılmaktadır. Çocukların fiziki ve psikolojik olarak en iyi gelişimlerinin aile ortamında olduğunu bildiğimizden, bakımlarının kuruluşlarda değil, sosyal desteklerle koruyucu ailelerin yanında yapılması için çalışıyoruz. 2002 yılında koruyucu aile yanında bakılan çocuk sayısı 520 iken 2015 yılı sonu itibarıyla koruyucu aile hizmetlerinden yararlandırılan çocuk sayısı 4.615'e ulaşmıştır. 2002 yılına kadar toplam 6.976 çocuk evlat edindirilmişken bu sayı 2015 yılı sonu itibarıyla toplam 14.513'tür. Her yıl ortalama 750 çocuk evlat edindirilmek üzere aile yanına yerleştirilmektedir.
2016 yılında çocuklarımıza yönelik politika önceliklerimiz ve planladığımız faaliyetlerimiz şunlardır… Çocuk alanındaki hizmetlerin toplum tabanına yayılması ve toplum katılımının yaygınlaştırılması; çocuğa yönelik şiddetle mücadele ulusal eylem planının kesinleştirilmesi, hayata geçirilmesi ve takibinin yapılması; kuruluş bakımında kalan çocuklardan çocuk evlerinde kalan çocuk sayısının artırılması; koruyucu aile yanında bakımı sağlanan çocuk sayısının artırılması; uzmanlaşmış koruyucu aile sisteminin ülke genelinde yaygınlaştırılması; kuruluş bakımındaki çocuklardan lisanslı sporcu sayısının artırılması; kuruluşlarımızdan ayrılan gençlerin izleme ve takipleri için veri tabanı sisteminin oluşturulması; çocuk alanındaki hizmetlerde daha çok STK ve toplum katılımının sağlanması ve çocuk konusunda bilincin ve duyarlılığın ülke genelinde artırılması; ebeveyn bakımından yoksun Suriyeli çocuklara yönelik aile odaklı bakım hizmetinin geliştirilmesi; refakatsiz Suriyeli çocuklara yönelik kamp içerisinde oluşturulan çocuk koruma birimlerinin yaygınlaştırılması hedeflenmektedir. Biz evlatlarımızın her alanda dünyayla rekabet edecek şekilde yetişmesini çok önemsiyoruz, kültürümüzü, kimliğimizi yaşatmayı çok önemsiyoruz, bize ait değerleri güçlendirmeyi çok önemsiyoruz diyor, hepinizi saygı ve sevgiyle selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Reyhanlıoğlu.
MUSA ÇAM (İzmir) - Sayın Başkan…
BAŞKAN - Buyurunuz Sayın Çam.
MUSA ÇAM (İzmir) - Sayın Reyhanlıoğlu, konuşmasının giriş bölümünde, muhalefet partilerinin dağıtılan yardımları bir "sadaka kültürü" olarak değerlendirdiğini söyleyerek -muhalefet- partimi suçlamıştır. Kayıtlara geçsin diye söylüyorum ve düzeltiyoruz, dağıtılan yardımları bir sadaka kültürü olarak değerlendirmiyoruz. Bu bir anayasal görevdir, anayasal bir haktır, yapılan yardımlar -siyasi parti iktidarı, Başbakan, bakan kendi cebinden değil- bu ülkenin insanlarının ödemiş olduğu vergilerden yapılmaktadır. Bunun altını çiziyorum ve kayda geçmesini istiyorum.
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Ama verilirken sadaka gibi veriliyor Sayın Çam.
BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Çam, kayıtlara geçmiştir.
Adalet ve Kalkınma Partisi Grubu adına üçüncü konuşmacı Antalya Milletvekili Sayın Gökcen Özdoğan Enç. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Sayın Enç, süreniz beş dakika.
Buyurun.
AK PARTİ GRUBU ADINA GÖKCEN ÖZDOĞAN ENÇ (Antalya) - Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının 2016 yılı bütçesi için grubum adına söz almış bulunmaktayım. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Kadına yönelik şiddet, ağır bir insan hakkı ihlali, ayrımcılık biçimi olarak sınır tanımaksızın tüm dünyada gerçekten bir problem kaynağıdır. Dünya Sağlık Örgütünün 2013 verilerine göre küresel olarak kadının fiziksel, cinsel şiddet görme sıklığı yüzde 35, Avrupa'da ise yüzde 27 civarlarındadır ve Türkiye'de, ilk kez 2008 yılında TÜİK'in resmî veri olarak açıkladığı rakamlara göre, ne yazık ki ülkemizde yüzde 39. 2014 yılında aynı araştırmanın tekrarı yapılmıştır, burada oran 3 puanlık bir düşüşle yüzde 36'ya tekabül etmiştir; ancak bu, istediğimiz noktada değildir bunu ifade etmek istiyorum.
24'üncü Dönemde ailenin korunması ve kadına dair şiddetin önlenmesiyle ilgili yasalar çıkarttık, bunları tüm siyasi partilerin de desteğiyle çıkarttık. Gerçekten çok çağdaş ve ilerici bir yasa olmasına rağmen kadına yönelik şiddetin önlenmesinde Türkiye, istediğimiz seviyede değil ancak güzel gelişmeler de bunun yanında oluyor -Şiddet Önleme Merkezi olarak adlandırdığımız merkezlerimizde- kadınların, evden sadece terlikleriyle çıktıkları zaman artık gidebilecekleri bir yer var. İlk defa 14 tanesini pilot uygulama olarak hayata geçirdik, akabinde şu anda 43 ilde şiddet önleme merkezlerimiz çalışmaya devam ediyor.
Ayrıca, kadına yönelik şiddetle mücadele ve koruyucu hizmetlerde de mesafe kat ettik; rakamları da vermek istiyorum. Bu "Kadın Sığınma Evi" tanımını da çok doğru bulmuyorum "Kadın Konukevi" olarak geçirmekte fayda var bu tanımı. Toplam 1.374 tane kadın konukevinde 3.442 kapasiteyle bir artış söz konusu.
Bu arada, şiddet mağdurlarının problemle karşılaştıkları zaman ilk defa gidecekleri ön kabul merkezi de, ilk kabul merkezi de şu an itibarıyla 25 tane.
Aslında tüm bunlar, yasal düzenlemeler, bakanlığın yapmış olduğu faaliyetler bunu önlemeye dönük ancak ben şuna dikkat çekmek istiyorum: Maalesef, ülkemizde şiddet satıyor. Şiddet dili, şiddet görüntüsü, her gün karşılaştığımız, yolda giderken bile karşılaştığımız, araba kullanırken bile karşılaştığımız şiddet görüntüleri ne yazık ki kadına ait alanlarda daha sıkıntılı boyutta. Çok enteresan rakamlar var elimizde, çocuklar 12 yaşına gelene kadar -bakın bu rakam çok enteresan- 100 bin kere şiddet içeriğine maruz kalıyor. Bu rakam, 18 yaşına geldiği zaman 32 bin cinayeti görüyor, 40 bin cinayet teşebbüsüne de görerek ortak oluyor. Burada görsel ve işitsel iletişim kanallarından çocukların bilinçaltına ne yazık ki kötü mesajlar veriliyor. Siz de dikkat edersiniz ki kadın, gazete haberlerinde bile ya 3'üncü sayfada, şiddet mağduru bir öfkeli eş, bir aile meclisi kararı, bir işsiz koca gibi, hep önünde bir sıfat, bir tanımlama var. Aslında, bu, şiddeti doğuran nedenlerden bir tanesi çünkü şiddete maruz kalmayı haklı gösteriyor. Oysa ki "dayak yemek" teriminin bile -"yemek" biliyorsunuz, olumlama ifadesi içeren bir tanımlama- "dayağa maruz kalmak, şiddete maruz kalmak" şeklinde de düzeltilmesi gerektiğini düşünüyorum.
Bunun yanında, TCK 62'de de ciddi bir değişikliğe gidilmesi gerekiyor. Bakanımızın da açıkladığı üzere, hâkim takdiri indirimi ne yazık ki kamu vicdanını ciddi bir şekilde yaralamakta. Bu, kravat takarak, takım elbise giyerek… Hâkim takdir yetkisini tabii ki de kullanacak, onunla ilgili hiçbir sıkıntımız yok ancak tecavüz artı ölümlerde, kadına dayalı şiddet ve cinsel şiddet içeren eylemlerde ben bu hakkın çok sıkıntılar doğurduğu kanaatindeyim, kamuoyunda da çok ciddi tartışmalara neden oluyor.
Bu bütçenin -sürem çok az, konuşmayı daha devam ettirebilirdim ama- hayırlı olmasını diliyorum. Bakanlığa ve emeği geçen tüm arkadaşlara da hayırlı olsun diyorum.
Teşekkür ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Özdoğan Enç.
Dördüncü konuşmacı İstanbul Milletvekili Sayın Hurşit Yıldırım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Süreniz beş dakika.
AK PARTİ GRUBU ADINA HURŞİT YILDIRIM (İstanbul) - Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; Kalkınma Bakanlığımızın 2016 bütçesi üzerine söz almış bulunmaktayım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Kalkınmanın ilk hedefi insanlarımızın refahı, huzuru ve mutluluğudur. Kalkınma modelimiz sadece rakamdan ibaret değildir, temelinde insan onuru ve evrensel değerler esastır.
Ülkemizin son dönemde planlı ve programlı kalkınması elbette ki tesadüfi değildir. Uzun yıllar gücünü vesayetin izin verdiği ölçüde kullanabilen siyaset 2002 yılında yapılan seçimlerle milletiyle barışık bir döneme girmiştir.
AK PARTİ iktidarlarını kendinden önceki iktidarların sayısal verileriyle karşılaştırmak istiyorum. Müsaadenizle birkaç somut örnek vermek istiyorum. Türkiye, 1993 ile 2002 yılları arasında ortalama sadece yüzde 3 büyüdü; 2002 yılından itibaren ise hikâye tamamen değişti, küresel krizlere rağmen bu dönemde ortalama yüzde 4,7 oranında büyüdük. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) 2002 yılında devletin topladığı her 100 liralık verginin 86 lirası faiz giderleri ödemelerine giderken bugün ise her 100 liranın sadece 13 lirası faiz ödemelerine gidiyor.
2002 öncesi üzerlerindeki sıfırlardan itibarı sıfırlanmış bir Türk parası vardı. Şükürler olsun ki Türk parasının itibarını da biz kurtardık.
2007-2015 yılları arasında istihdam oranımızı yüzde 46 seviyesine getirdik. Bu oranla OECD ülkeleri içinde ABD'den sonra en fazla istihdam eden ülke olduk.
Yüz yıllık bir rüya olan, Boğaz'ın iki yanını birbirine bağlayan, başlangıcı -benim de siyaset yaptığım- Kadıköy'de olan Marmaray'ı hizmete soktuk.
İktidara geldiğimizde bir sınıfta 50 kişi, bir hastanenin bir odasında -bir kısmı rehin olmak üzere- 10 kişi, ülkeyi yönetmesi gereken iktidarda ise üç parti vardı. Biz ise sağlık ve eğitimde çağ atlattığımız gibi, dünya devleriyle aynı seviyede, vizyoner bir partinin iradesiyle Türkiye'yi çağ atlattık.
İktidara geldiğimizde 6.389 olan kamu hastanelerindeki nitelikli yatak sayısı bugün 48 bini geçti, sayın milletvekilleri, yani tam 8 kat artırmış olan bir iktidar.
İktidara geldiğimizde Türkiye'de sadece 26 havalimanı vardı. Uçmak sadece zenginlerin işiydi. Şimdi ise 55 havalimanımız var ve havayolu artık halkın yolu oldu. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
İktidara geldiğimizde IMF'ye ödenmek üzere alınan 22 milyar borcu 2013 yılında biz ödedik.
Ne yazık ki 2002 yılından itibaren AK PARTİ'nin kararlı tutumunu, kalkınmasını ve ülkenin ekonomik seviyesini daha da ileri götürme çabalarını sekteye uğratmak isteyen güçler, global aktörler ve planlar olmuştur. Zaman zaman millî iradeyi yok etmeye çalışan başta Gezi eylemleri olmak üzere, küresel güçleri de yanına alarak Türkiye'nin ilerlemesini durdurmak isteyen bu güçlerin millete çalımlarını birileri maharet olarak göstermeye
çalışmakta ve millî iradeye meydan okumak istemekte ise de maharet yedi düveli yanına alarak Anadolu'ya meydan okumak değil, asıl maharet Anadolu'yu arkana alarak yedi düvele meydan okumaktır. Başarı, ithal bakanlarla bu ülkeyi IMF'ye köle yapmak değil; başarı, uçurumun kenarındaki bir ülkeyi kendi değerlerine, öz güvenine kavuşturmak değil midir? Bu başarılardaki en büyük faktör, şüphesiz, milletin gönlündeki partinin lideri, kurucu lideri, efsanevi lideri Recep Tayyip Erdoğan değil midir? (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Sayın milletvekilleri, elde edilen başarı 78 milyon insanımızın yüzünü güldürüyor. Biz önümüze gelen sorunları bizden önceki iktidarlar gibi halının altına süpürmedik. Biz önümüze gelen her sorunu fırsat bildik, biz çözeriz mantığıyla sahiplendik ve çözdük. Artık, Türkiye, dünyadaki global krizden etkilenen bir dünya değil, dünyadaki krizlere rağmen yabancı sermayenin en fazla uğrak olduğu ülke oldu. Milletimiz de ülkenin her alanında geldiği bu noktayı takdir ederek on dört yıldır bize kesintisiz destek verdi. Aziz milletimize bir kez daha teşekkür ediyorum.
Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; kalkınmanın devamı ve hızlanması için Türkiye kendi yönetim sistemini kendi ihtiyaçlarına göre belirlemelidir. Bir daha söylüyorum, kalkınmanın devamı ve hızlanması için Türkiye kendi yönetim sistemini kendi ihtiyaçlarına göre belirlemedir.
İBRAHİM ÖZDİŞ (Adana) - Başkanlık mı yani başkanlık mı?
HURŞİT YILDIRIM (Devamla) - Çok iyi tahmin ettin.
Bunun için de içinde başkanlık sistemini barındıran sivil, evrensel bir anayasaya ihtiyaç olduğu muhakkaktır. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) Aynı zamanda, Meclisi çalıştırmama üzerine kurulu mevcut İç Tüzük'ün de acilen ve acilen değiştirilmesi gerekmektedir. Kim ki iktidarı ve muhalefetiyle Türkiye'nin bu ihtiyaçlarına destek verirse bilmelidir ki siyasi tarihte, ülkesinin ve milletinin siyasi tarihinde not alacaktır. Sonuçta, yaşadığımız global dünyada artık biliyoruz ki en ufak şey birbiriyle bağlantılı. Biz her şeye rağmen büyüyoruz, güçleniyoruz ve güçleneceğiz de.
Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Yıldırım.
Beşinci konuşmacı, Şanlıurfa Milletvekili Sayın Mehmet Ali Cevheri. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Süreniz beş dakika.
Buyurun.
AK PARTİ GRUBU ADINA MEHMET ALİ CEVHERİ (Şanlıurfa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Kalkınma Bakanlığına bağlı GAP İdaresi ile TÜİK Başkanlığı adına grubum adına söz almış bulunmaktayım. Sözlerime başlarken yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.
Önce sözlerime GAP İdaresi Başkanlığı bütçesi üzerinde konuşarak başlamak istiyorum. Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nin sahip olduğu toprak ve su kaynaklarının geliştirilmesine dayalı bir proje olan GAP, bugün çok sektörlü, sürdürülebilir, insani gelişmeye dayalı, bölgenin rekabet gücünü artırmayı hedefleyen, ülkemizin ve milletimizin büyük bir eseridir. Merkezinin Şanlıurfa'da olması nedeniyle GAP, Şanlıurfalı hemşehrilerim için de ayrıca bir onur ve gurur kaynağıdır.
Bugüne kadar yapılan yatırımlarla GAP'ın temel yatırımları bir bir tamamlanmış, sadece sulama ve enerjide değil; eğitim, kültür, turizm, sağlık, kentleşme, ulaştırma, toplu konut ve tarımda, tüm bölge illerinde ekonomik olarak büyük aşamalar kat edilmiş, bölgenin çehresi değişmiştir.
GAP bölgesi alan olarak Türkiye coğrafyasının yüzde 9,7'sini ve nüfus olarak da yüzde 10,6'sını teşkil etmektedir. Kısacası, GAP bölgesi nüfus ve yüzölçümü olarak Türkiye'nin yüzde 10'una tekabül etmektedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; GAP'ı değerlendirirken, ülkemizin en temel ihtiyaçlarından biri olan enerji GAP'ın ana projelerinden biridir. GAP bölgesinin enerji üretim değeri tüketim değerinden daha büyüktür. Türkiye'de üretilen elektrik enerjisi yılda 23,1 milyar kilovatsaat iken, sadece GAP bölgesinde 11,4 milyar kilovatsaat elektrik enerjisi üretilmektedir. Yani, GAP bölgesinde üretilen elektrik enerjisi Türkiye'de üretilen elektrik enerjisinin yüzde 49,3'üne tekabül etmektedir.
Bölgede üretilen elektrik enerjisinin ülke ekonomisine olan getirisine baktığımızda, 2015 Kasım sonu itibarıyla toplamda 412,1 milyar kilovatsaat elektrik enerji üretilmiş olup bunun parasal değeri 24,7 milyar dolardır.
Projeyi sulama açısından ele aldığımızda, GAP bölgesinde bulunan Fırat ve Dicle'nin su potansiyeli Türkiye'nin yüzde 28'ini oluşturmaktadır. Yine, Türkiye'de sulanabilir arazilerin yüzde 20'si GAP bölgesinde bulunmaktadır. Bu hâliyle GAP bölgesi muazzam bir potansiyeli içermektedir.
GAP, bugün 22 baraj, 19 hidroelektrik santrali ve 1,8 milyon hektar sulanabilir alanıyla birçok sektörü içine alan beşerî ve tabii kaynaklara dayalı entegre bir bölgesel kalkınma projesidir.
Bugün GAP kapsamındaki hidroelektrik santrallerinin 13'ü tamamlanmış olup yüzde
74'ü gerçekleşmiştir. Bitirilen büyük barajlarda 1 milyon hektar alanı sulayabilecek kadar su depolanmış bulunmaktadır. Bu suyu alana taşıyacak olan sulama kanallarının yapımına öncelik verilmiş ve büyük bir bölümü tamamlanmıştır.
GAP bölgesinde 474.528 hektar arazinin sulamaya açılmış olması takdire şayandır ve bunun önemli bir kısmı bizim Hükûmetimiz döneminde gerçekleşmiştir. Bölgede sulanabilecek araziler noktasında Şanlıurfa ilimiz muazzam bir potansiyele sahiptir. Sadece Ceylânpınar TİGEM'de 1,7 milyon dekar arazi bulunmaktadır. Suruç ilçemizde dünyanın sayılı uzunluktaki sulama tünelinin açılmış olması yine bizim Hükûmetimiz döneminde gerçekleşmiştir. Şu anda sulanan arazilerin yanında, bölgedeki diğer ovaların da sulamaya açılması muazzam bir tarımsal potansiyeli ortaya çıkaracaktır ve yine bölge önemli bir tarımsal ihracat merkezi olacaktır. GAP, bu devasa potansiyeliyle bölgenin içtimai, iktisadi ve siyasi sigortası olup sadece bölgenin değil, Türkiye'nin millî bir projesidir.
Sayın Başkan ve değerli milletvekilleri; konuşmama TÜİK Başkanlığı bütçesiyle devam etmek istiyorum.
Cumhuriyet kurulurken ülkenin içinde bulunduğu durumu resmetmek ihtiyacı elzem olduğundan kurumsal bir yapı ihtiyacı doğmuş ve 25 Nisan 1926 tarihli Resmî Gazete'de yayınlanan kararnameyle Başvekalete bağlı Merkezi İstatistik İdaresi kurulmuştur. Bu kurum 1927 yılında yaptığı nüfus sayımının akabinde ziraat ve sanayi sayımlarını da yapmış, evlenme ve fiyat istatistiklerini düzenlemeye başlamıştır.
Takdir edilir ki günümüzde gerçekleşen olaylar hakkında doğru kararlar alabilmek ve geleceğe ilişkin plan ve programlar yapabilmek için doğru, güvenilir ve zamanlı istatistiki bilgilere ihtiyaç vardır. Ekonomik ve sosyal sorunların çözümü, güvenilir istatistiki bilgilerin ışığında alınan kararlar neticesinde mümkün olabilir. Günümüzde istatistik evrensel bir konuşma dili hâline gelmiştir.
Bu inanç ve kanaatle, bu kurumlara emeği geçmiş başta Sayın Cumhurbaşkanımıza, Başbakanımıza ve Hükûmetimize, GAP ve TÜİK çalışanlarına şükranlarımı arz ediyor…
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
MEHMET ALİ CEVHERİ (Devamla) - Kalkınma Bakanlığı 2016 yılı bütçesinin hayırlı ve bereketli olmasını diliyor, yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Cevheri.
Adalet ve Kalkınma Partisi Grubu adına altıncı konuşmacı Elâzığ Milletvekili Sayın Tahir Öztürk. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Süreniz beş dakika.
Buyurun.
AK PARTİ GRUBU ADINA TAHİR ÖZTÜRK (Elâzığ) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlarım.
Bugün sizlere DAP Kalkınma İdaresinin kuruluşu, yapısı, DAP Eylem Planı ve yatırımlardan kısaca bahsetmek istiyorum.
Bilindiği gibi DAP, Doğu Anadolu Bölgesi yatırım ve kalkınmasıyla ilgili bir idare. İdare 8 Haziran 2011 tarih ve 27958 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanmış ve kanun hükmünde kararnameyle faaliyete geçmiştir. 17 Ağustos 2011'de de ayrıca 28028 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanan 649 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile idarenin işleyişiyle ilgili esaslar yeniden düzenlenmiştir. Merkezî bir teşkilat olan DAP İdaresinin görev alanı Ağrı, Ardahan, Bingöl, Bitlis, Elâzığ, Erzincan, Erzurum, Hakkâri, Iğdır, Kars, Malatya, Muş, Tunceli ve Van olmak üzere toplam 14 ili kapsamaktadır. Merkezi Erzurum'dur.
Kuruluş amacı, DAP bölgesindeki illerin kalkınmasını hızlandırmak amacıyla yatırım projelerinin ve faaliyetlerinin uyum ve bütünlük içinde yürütülmesini sağlamak, bu projelerin uygulanmasını koordine etmek, izlemek ve değerlendirmektir.
DAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı hâlihazırda 1 Başkan, 2 Başkan Yardımcısı ve 56 personelden müteşekkildir.
Yine, 642 sayılı Kanun Hükmünde Kararname gereğince DAP İdaresinin görevleri şunlardır:
1) Bölgenin kalkınmasının hızlandırılması amacıyla eylem planları hazırlamak, bunların uygulanmasını koordine etmek, izlemek ve değerlendirmek.
2) Eylem planlarının gerektirdiği yatırımlara ilişkin teklifleri ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği içinde hazırlamak, öncelikli hâle getirmek ve ilgili kurum ve kuruluşlarla Kalkınma Bakanlığına göndermek.
3) Bölgedeki yatırım projelerini izlemek ve değerlendirmek.
4) Bölgenin gelişme potansiyeline, sorunlarına ve imkânlarına dair araştırma, etüt, proje ve inceleme yapmak ve yaptırmak.
DAP İdaresinin temel ilkeleri: Yenilikçilik, şeffaflık, hesap verebilirlik, katılımcılık, insan odaklılık, iş birliğine açıklık, sürdürülebilirlik, güvenilirlik, değişime açıklık, hizmet odaklılık ve kültürel değerlere duyarlılık.
DAP Eylem Planı: DAP İdaresi koordinasyonunda hazırlanan 2014-2018 DAP Eylem
Planı 30 Aralık 2014 tarihinde Bölgesel Gelişme Yüksek Kurulu tarafından onaylanmış ve 25 Nisan 2015 tarihinde kamuoyuna açıklanmıştır. Bu eylem planında Doğu Anadolu Bölgesi'nin yüksek katma değerli tarım ve hayvancılık merkezi hâline getirilmesi vizyonu benimsenmiştir. Bu çerçevede, beş ana gelişme ekseni tanımlanmıştır:
1) Gıda ve tarım sektöründe verimlilik ve katma değerin artırılması
2) Sanayi ve hizmetler sektörünün güçlendirilmesi
3) Altyapı, kentleşme ve çevre koruma
4) Beşerî ve sosyal sermayenin ve sosyal altyapının güçlendirilmesi
5) Kurumsal kapasitenin güçlendirilmesi.
DAP Eylemi Planı kapsamında 52 sorumlu kuruluş ile yürütülmesi planlanan 126 eylem için yaklaşık toplam 21 milyar tutarında bir kaynak kullanılması öngörülmektedir.
2016 Şubat ayı itibarıyla gerçekleşen bazı temel faaliyetler şunlardır: 2013 yılında başlayan DAP Küçük Ölçekli Tarımsal Sulama Programı kapsamında 2013-2015 yılları arasında kamu idarelerinin küçük ölçekli tarımsal sulama projeleri için 161,5 milyon TL ödenek tahsis edilmiş, 350 adet projeye destek verilmiştir.
Programın amacı, gelir seviyesi düşük olan bölge üreticisi için sulama altyapıları yapmak, onların tarımsal üretime yeniden dönmelerini sağlamak ve tarımda verimliliği artırmak. Proje 2018 yılına kadar devam edecektir.
DAP bölgesinde Hayvancılık Altyapısının Geliştirilmesi Projesi kapsamında hayvan içme suyu göletleri, sıvat imalatı ve ruhsatlı canlı hayvan pazarları, borsaları, koyunculuğun geliştirilmesi ve üniversitelerin araştırma ve uygulama birimlerinin desteklenmesi için toplam 58,3 milyon TL ödenek tahsis edilmiştir.
2015 yılında uygulamaya alınan DAP Bölgesi Yeşil Alanlarının Artırılması Programı vasıtasıyla 31,5 milyon ödenek tahsisi yapılmış, toplam 9 adet projenin tamamlanmasıyla 784 bin metrekare rekreasyon alanı yapımı sağlanacaktır. Bu söz konusu projeler, Kalkınma Bakanımız Cevdet Yılmaz'ın isteği üzere pilot bir uygulama olarak başlamıştır.
Değerli milletvekilleri, DAP bölgesinin sahip olduğu yenilenebilir enerji potansiyelini ortaya çıkarması amacıyla bu projeye yaklaşık olarak 500 bin TL ödenek ayrılmış, kırsal alanda biyogaz enerji uygulamaları ve güneş enerji tesislerinin yaygınlaştırılması amacıyla araştırma, geliştirme ve uygulama projeleri için tahsis yapılmıştır.
Sınırda yer alan ilçelerin sosyal ve ekonomik problemlerini belirlemek üzere, gidermek üzere 2015 yılı yatırım programı kapsamında "Sınır İlçeler Ekonomik ve Sosyal Kalkınma Programı"yla 27 projeye 13 trilyon ödenek tahsis edilmiştir.
Yıllarına göre DAP Eylem Planı yatırım tutarları: 2012 yılında 398 bin lira ayrılmışken 2013'te 1 milyon 930 bin, 2014'te 48 milyon 488 bin lira, 2015'te de 160 milyon 417 bin lira olmuştur; bu seneki program da 108 milyon 533 bin liradır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
TAHİR ÖZTÜRK (Devamla) - Sayın Bakanımız Cevdet Yılmaz'a çok teşekkür ediyorum.
DAP Eylem Planı'nda görev alan başkan ve yöneticilere ayrıca teşekkür ederken 2016 bütçesinin de hayırlara vesile olmasını diler, saygılar sunarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Öztürk.
Yedinci konuşmacı Konya Milletvekili Sayın Mehmet Babaoğlu. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Süreniz beş dakika.
Buyurun.
AK PARTİ GRUBU ADINA MEHMET BABAOĞLU (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; KOP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığımızın 2016 bütçesi üzerine söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
KOP İdaresi 2011 yılında Aksaray, Karaman, Konya ve Niğde illerini kapsayan ama gittikçe kuraklık tehdidi altına giren KOP bölgesini kalkındırmak amacıyla kurulmuştur. KOP önceleri salt bir sulama projesi olarak algılanmaktayken KOP İdaresinin kurulmasıyla entegre bir bölgesel kalkınma projesine dönüştürülmüştür.
KOP bölgesinin yıllık yağış ortalaması Türkiye yağış ortalamasının yarısı kadardır. İklim değişikliğiyle yağışlar azalmış ve dengesizleşmiştir. Öte yandan, KOP bölgesi Türkiye su varlığının ancak yüzde 4'üne sahipken Türkiye tarım arazilerinin yüzde 12'sine sahiptir. Bu nedenle, hem bölge için hem ülke için kritik öneme sahiptir, gıda güvenliği açısından önem verilmesi gereken ve "Mavi Tünel" olarak bilinen proje paketine ilave olarak yeni su temini projelerinin acilen uygulanması gereken bir bölge olarak karşımıza çıkmaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; dünyada şehir merkezlerine yoğun bir göç yaşanmaktadır. 1970'li yıllardan bu yana Türkiye'nin ekonomik gücü Marmara Bölgesi'ne yoğunlaşmış, bu bölge özellikle İstanbul özelinde göç aldıkça yatırım alan, yatırım aldıkça göç alan bir bölge hâline dönüşmüştür ve dikkatleri hep üzerine çekmiştir.
AK PARTİ iktidara geldiği 2002 yılından bu yana, eğitim, sağlık, sulama, enerji ve
özellikle ulaştırma yatırımları olmak üzere kalkınmayı ülke geneline yayma yolunda tarihî adımlar atmıştır. Bu amaçla GAP İdaresine ilave olarak KOP, DAP ve DOKAP idareleri kurularak bölgesel kalkınma alanı genişletilmiş, diğer yandan Büyükşehir Kanunu'yla nüfusun yüzde 77,2'sine sahip büyük şehirlerde kır-kent gelişmişlik farkını gidermeye yönelik adımlar atılmıştır. Hükûmet programımızda GAP, DAP, KOP ve DOKAP idarelerimizin yasal olarak güçlendirilmesine dair adımlar yer almaktadır, bu amaçla da ben teşekkürlerimi arz ediyorum.
Son gelişmeler, Türkiye'nin, içinde bulunduğu coğrafyada sürekli ve hep güçlü olması gereğini ortaya koymuştur. Bu amaçla İstanbul'un ve Marmara Bölgesi'nin yükünü azaltmak için yeni Marmaralara ihtiyaç vardır. KOP bölgesi mevcut potansiyeliyle bu yeni Marmaralardan birisi olmaya aday bir bölgemizdir, hem yenilenebilir enerji kaynakları hem de ulaştırma yatırımlarıyla bu yolda hızlıca ilerlemektedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2014-2018 dönemi için yerel ve merkezî kurumlarla iş birliği içerisinde hazırlanan KOP Eylem Planı'yla bu bölgede, KOP bölgesinde bir yandan tasarruflu su kullanımı için tarım altyapısı modernize edilmiş, edilmeye başlanmış, bölgeye yeni su temini projeleri planlanarak aynı zamanda diğer sektörlerde de bölgeyi güçlendirecek kapsamlı adımlar atılmaya başlanmıştır.
KOP Eylem Planı'yla bölgeye tahsis edilen ödenek miktarı 9 milyar 927 milyon TL'dir. Aynı dönemde, KOP'a ve diğer idarelere tahsis edilen ödenek miktarı bakımından, kişi başına düşen ödenek miktarı bakımından bir hakkaniyet gözetilmiştir. Hatta, 2015 yılında KOP bölgesine tahsis edilen, örnek olarak söylüyorum, 1 milyar 650 milyonluk ödeneğin toplam 1 milyar 800 milyon olarak gerçekleşmesi bunu göstermektedir.
KOP İdaresi bölgeye yönelik tarım ve su önceliği yanında, diğer projelere de imza atmıştır. Küçük ölçekli sulama projeleriyle, bu bölgeye 352 milyon lira yatırımla 508 kırsal köy ve beldemiz kalkındırılmış, hane başına gelirleri 6-7 kat artırılmıştır. 2016 yılı bütçesinden de bu amaçla 71 milyon lira ödenek tahsis edilecektir. KOP İdaresi ayrıca, Kültür Varlıkları Envanteri, Veri Merkezleri Bölgesi Uygunluk Araştırması, KOP Bölgesi Tanıtım Programı, Yerel Yönetimlerin Geliştirilmesi gibi projelere de imza atmaktadır ve bölgede bu yönde faaliyetlerine devam etmektedir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
MEHMET BABAOĞLU (Devamla) - KOP İdaremizin toplam 107 milyon 356 bin TL olarak teklif edilen 2016 bütçesinin hayırlı olmasını diliyorum. Kalkınma Bakanlığımızın KOP bölgesine katkıları nedeniyle tüm Bakanlık ve kurumlarımıza teşekkür eder, Genel Kurulu saygıyla selamlarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Babaoğlu.
Sekizinci konuşmacı Trabzon Milletvekili Sayın Ayşe Sula Köseoğlu.
Buyurun. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Süreniz beş dakika.
AK PARTİ GRUBU ADINA AYŞE SULA KÖSEOĞLU (Trabzon) - Sayın Başkan, saygıdeğer milletvekilleri; 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı'nda Kalkınma Bakanlığı Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığının bütçesi üzerine AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle milletin kürsüsünden aziz milletimizi ve siz saygıdeğer vekillerimizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Doğu Karadeniz Projesi Trabzon, Samsun, Giresun, Ordu, Artvin, Gümüşhane ve Bayburt illerini kapsamaktadır. Kısa adıyla "DOKAP", Doğu Karadeniz Bölgesi'nin sahip olduğu kaynakları değerlendirerek bu yöredeki insanlarımızın gelir düzeylerini ve yaşam kalitesini artırmayı, temel altyapı ihtiyaçlarının karşılanmasını ve bölgede ekonomik kalkınmanın ve sosyal gelişmenin hızlandırılmasını amaçlayan bölgesel bir kalkınma projesidir.
Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, DOKAP'ın koordinasyonunun sağlanması ve DOKAP Eylem Planı hazırlanması amacıyla 2011'de kurulmuştur. Hazırlanan DOKAP Eylem Planı da 2014 yılı sonunda kabul edilmiştir.
Yukarıda bahsedilen hedeflere ulaşmak, bölgenin ticaret ve turizm merkezi olmasını sağlamak adına, DOKAP Eylem Planı beş eksen üzerine kurgulanmıştır. Bu gelişme eksenleri; turizm ve çevresel sürdürülebilirlik, ekonomik kalkınma, altyapı ve kentsel gelişme, sosyal gelişme, yerel düzeyde kurumsal kapasitenin geliştirilmesi olarak belirlenmiştir. Böylece Doğu Karadeniz'deki 8 ilimizde 2014-2018 dönemi boyunca 128 eylem için 10,4 milyar TL'lik kaynak kullanılması planlanmaktadır.
DOKAP Eylem Planı kapsamında DOKAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı sulama projelerinden yumurta tavukçuluğunun ve arıcılığın geliştirilmesi projelerine, Trabzon surlarının restorasyonundan Giresun Adası turizm ve botanik parkı uygulama projelerine, tıbbi ve aromatik bitki envanterlerinin çıkarılmasından yenilenebilir enerji kaynaklarının araştırılmasına, yolcu ve ürün teleferik taşımacılığından katı atık depolanmasına kadar pek çok konuda araştırmaları ve projeleri takip etmektedir.
DOKAP Kalkınma İdaresi Başkanlığı aynı zamanda, Turizm Master Planı'nın uygulanmasından da sorumlu kılındığı için üstlendiği misyon turizmin yeni parlayan yıldızı Karadeniz Bölgesi için hayati önemi haizdir.
Sayın Başkan, saygıdeğer milletvekilleri; bu konuşmada, son yıllarda çokça konuşulan ve yalan yanlış değerlendirmelerle zihin karışıklığına neden olan ve Doğu Karadeniz Turizm Master Planı uygulamalarının en önemli lokomotifi olan Yeşil Yol hakkında da bilgi vermek istiyorum. 8 ilin yayla ve turizm merkezlerini üst kottan, yaylalar üzerinden birbirine bağlayan, Samsun'dan başlayıp Artvin Sarp Sınır Kapısı'na kadar uzanan Yeşil Yol doğayla bütünleşik bir turizm projesidir. Bu proje doğayı tahrip ederek beton yığınlarına dönüşmüş şehirlerden uzaklaşmak isteyen yerli ve yabancı turistlerin aradıkları doğal ortamı Karadeniz'in eşsiz güzellikteki yaylalarında bulmalarını sağlayacak ve yerel halkın yaylalara ulaşımını da kolaylaştıracaktır.
Yeşil Yol güzergâhı üzerinde belli aralıklarla 33 tane turizm merkezi, 5 adet kültür turizmi koruma, geliştirme bölgesi bulunmaktadır. Bu yol tamamlandığında bölgede turizm gelişecek, proje kapsamında yapılacak olan yatırımlarla yörede yaşayanların ekonomik ve sosyal refah düzeyi artacaktır.
İyileştirilmesi planlanan güzergâh yaklaşık 2.600 kilometre uzunluğunda olup mevcut yolların doğaya uygun iyileştirilmesi ve bağlantı yollarının yapılmasıyla tamamlanacaktır. Bu kapsamda, günümüze kadar Yeşil Yol imalatı projesine toplam 123,6 milyon TL ödenek aktarımı gerçekleştirilmiştir.
DOKAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığının 2016 yatırım planında Yeşil Yol güzergâhı üzerindeki turizm yatırımlarının desteklenmesi, turizm merkezlerinin imar planlarının yapılması, DOKAP tanıtım ve markalaşma faaliyetlerinin desteklenmesi, bölgedeki yaylaların karakteristiğini koruyan mimari projelerin hazırlanması ve uygulanması, DOKAP bölgesi kamu kurumları eğitim, ihtiyaç analizi projelerinin gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir.
Bu hedeflere ulaşmak adına 2016 yılı bütçesinde 2015 yılına oranla yüzde 12'lik bir artışla 76 milyon 300 bin TL'lik ödenek ayrılmıştır.
Doğu Karadeniz Bölgesi'nin tek kadın milletvekili olarak Trabzon ve bölge halkımız adına (AK PARTİ sıralarından alkışlar) bölgemize DOKAP kapsamında ayrılan ödenekler ve yapılan destekler için Sayın Başbakanımıza, Kalkınma Bakanımıza, Hükûmetimize ve ilgili bakanlıklara bölgem adına teşekkür ediyorum.
Sözlerime son verirken 2016 yılı bütçesinin ülkemize hayırlı olmasını diliyor, AK PARTİ Grubu adına hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Köseoğlu.
Adalet ve Kalkınma Partisi Grubu adına dokuzuncu konuşmacı İzmir Milletvekili Sayın Mahmut Atilla Kaya. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Süreniz beş dakika Sayın Kaya.
AK PARTİ GRUBU ADINA MAHMUT ATİLLA KAYA (İzmir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2016 yılı Adalet Bakanlığı bütçesi üzerine AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Toplum ile devlet arasında güven tesisi ancak güçlü bir adalet sistemiyle gerçekleşir. Toplumsal huzur ve güven etkin adalet hizmetleriyle ölçülür. Adalet Bakanlığı diğer bakanlıklar gibi bakanlık hizmetlerini icra eden bir bakanlık değildir. Adalet Bakanlığı bütçeyi dağıtır ama yargılama yapmaz. Adalet sarayı yapar ama mahkeme etmez. Bu sebeple hükûmetleri adalet ve yargı üzerinden eleştirirken dengeli olmak milletvekili sorumluluğu ile güçler dengesi ilkesi gerçekliğinden uzaklaşmamak gerekir.
Biz, imtiyazları değil adaleti, üstünlerin hukukunu değil hukukun üstünlüğünü esas alan bir siyaset anlayışıyla on üç yıldır milletimizin devletimizle olan bağını güçlendirdik. Anayasa başta olmak üzere toplumsal değişime ve dönüşüme ayak uydurmayan pek çok kanunlarda değişiklikler yapıldı. Mevzuatlarımız ve temel kanunlarımız yenilendi. Vatandaşı çaresiz duruma düşüren, hakkını aramasını engelleyen birçok anayasal hükümler ortadan kaldırıldı.
Bakanlığımıza tahsis edilen toplam yatırım bütçesi 2002 yılında 80 milyon 210 bin TL iken 2016 Bütçe Tasarısı'nda ise 1 milyar 809 milyon 635 bin TL oldu ve 22 kat arttı. 2002 yılında adli yargıda 3.581 olan mahkeme sayısı 2016'da 6.131'e, idari yargıda 146 olan mahkeme sayısı ise 206'ya yükseltildi. 2002 yılında hâkim, savcı sayısı 9.349 iken 2016 yılı Şubat ayı itibarıyla bu sayı 14.712 oldu. Personel sayısı 2002 yılında 26.274 iken bu sayı 2016 yılı Şubat ayı itibarıyla 58.230 oldu.
Değerli milletvekilleri, en büyük adalet milletin vicdanıdır. Milletin vicdanı, tek parti döneminden sonra Demokrat Partiyi, 1960 darbesinden sonra Adalet Partisini, 1980 darbesinden sonra merhum Özal'ı ve 28 Şubat darbesinden sonra da -bu 28 Şubatın bizatihi mağduru- Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan'ı ve AK PARTİ'yi iş başına getirmiştir. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) Bu yürekli milletin hak üzerine olan vicdanı 17 ve 25 Aralık yargı ayaklı darbe girişimine, ihanet şebekelerine, 30 Martta da, 10 Ağustosta